Undersökning: Klasstillhörighet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav kullan » 2012-06-03 10:46:22

Om man går till min släkt är vi nog arbetarklass men personligen är jag nog mer på skräpnivån.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-03 10:51:53

kullan skrev:skräpnivån.

Finns inget som heter så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Xzirie » 2012-06-03 12:32:14

Jag kommer från medelklassen men har raskt klättrat ner till socfall-nivå, och jag kan inte se att jag tar mig upp härifrån under den här livstiden.

Så det blir "skräpnivån" för mig med!
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Wine » 2012-06-03 12:34:02

kullan skrev:Om man går till min släkt är vi nog arbetarklass men personligen är jag nog mer på skräpnivån.


Menar du som i uttrycket WT (White Trash)?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav slackern » 2012-06-03 12:39:41

KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:skräpnivån.

Finns inget som heter så.


Trasproletariat kanske?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-04 1:43:26

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:skräpnivån.

Finns inget som heter så.


Trasproletariat kanske?

Så kan man också tolka det, men jag får mest känslan av att kullan inte är bekant med klassbegreppet och gällande terminologi.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Moloch » 2012-06-05 11:57:45

Abbreviation skrev:Att inte se klass som en relevant faktor är förunnat medelklassen.


Klockrent!
Moloch
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2011-12-31

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Carla1 » 2012-06-05 12:58:06

Jag är barn till de sista statarna i Sverige och var den enda i skolan som visste vad lönen "stat" betydde, alltså lön i form av mat och husrum istället för pengar.
Mina föräldrar var gamla när de fick mig och jobbade inte på landet då utan bodde i Linköping, en stifts-och universitetsstad. Rena rama borgarbrackestaden alltså. I skolan antecknades noga vad föräldrarna jobbade med och barnen rankades efter det. Det här låter som om jag berättar om artonhundratalet men det är faktiskt 1960 - 70-talet.
Klass är för mig det som finns i en människas hjärta och hur man beter sig mot andra. Jag känner en kärlkirurg som är ett riktigt svin och en bagare med hjärta av guld.
Vem tillhör den högsta klassen? Inte svårt att svara på för mig i alla fall.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav treeman » 2012-06-05 13:01:31

Klasser finns inte, det är ett påhitt. Dock existerar det människor, än så länge.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav kullan » 2012-06-05 13:03:17

KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:skräpnivån.

Finns inget som heter så.


Jo enligt mig gör det det. Jag känner mig nämnligen som skräp.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav jojomamma » 2012-06-05 17:41:15

Jag anser att klassbegreppet finns och att det är viktigt. Makten finns oftast hos de högre klasserna om inte de lägre kan slå sig samman. I dagens ego-värld slår sig inte de som har det tufft samman, det är liksom inte inne för närvarande.

Själv är jag från intellektuell medelklass, med en oherrans massa proffesorer och doktorander i släkten. Några släktingar har gjort klassresan uppåt och kallar sig stolt överklass idag. Själv har jag gjort klassresan nedåt.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Zombie » 2012-06-05 17:59:26

Moloch skrev:
Abbreviation skrev:Att inte se klass som en relevant faktor är förunnat medelklassen.

Klockrent!

Ja, givetvis. Precis som att inte se genus som en relevant faktor är förunnat den som passar in på gängse krav eller stereotyper, dito för sexuell läggning och för "etnicitet", att inte se pengar som en relevant faktor är förunnat den som har gott om dem och så vidare.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Abbreviation » 2012-06-05 18:22:29

Zombie skrev:
Moloch skrev:
Abbreviation skrev:Att inte se klass som en relevant faktor är förunnat medelklassen.

Klockrent!

Ja, givetvis. Precis som att inte se genus som en relevant faktor är förunnat den som passar in på gängse krav eller stereotyper, dito för sexuell läggning och för "etnicitet", att inte se pengar som en relevant faktor är förunnat den som har gott om dem och så vidare.

Japps, de vita, medelålders, heterosexuella cismännen från medeklassen lever lyckliga i tron att ingen människa behandlas illa på grund av ursprung, ålder, sexuell läggning, könsidentitet eller klass. Tyvärr medför inte normavvikande beteende i en av dessa förstående inför de som är normavvikande inom någon av de övriga.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Zombie » 2012-06-05 18:27:35

Abbreviation skrev:Tyvärr medför inte normavvikande beteende i en av dessa förstående inför de som är normavvikande inom någon av de övriga.

Nej, tyvärr. Vilket vi kan se bland aspergare med medvetna erfarenheter av förtryck för dem de är. Kanske man kan anta att behovet att ge igen med samma mynt (råttan på repet) är starkare än förmågan att generalisera eller viljan att arbeta sig upp ur sin misär. Man har under svåra omständigheter fått ett mönster för hur man tolkar och handlar mot omvärlden, och då vill man inte släppa det bara för att det kommer från ens mobbare.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav treeman » 2012-06-05 19:15:13

Jag tillhörde klass 7C, 8C och 9C på högstadiet. Det var tamigih-lvete ingen picknick det...
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Flinta » 2012-06-05 19:29:25

mondo beyondo skrev: Jag vet dessutom att på många andra ställen i världen klär man upp sig på ett helt annat sätt så fort man har råd med det, så skillnaden mellan fattig och rik blir väldigt tydlig. Jag tycker att det vi har i Sverige är bra och ngnting att vara stolt över, avspänt och jämställt! Att vara välklädd och proper har jag dock inget emot, men hos oss betyder det bara att man bryr sig om sitt utseende, inte markera klass. *Generaliserat*


Du skriver i Sverige men måste mena Stockholm :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Zombie » 2012-06-05 19:36:15

Det var intressant. Jag är inte stockholmare men känner igen det. Inte bokstavligen i alla kretsar och lägen förstås, men så är det ju aldrig; dock som allmän tendens. Vad syftar du på närmare bestämt?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Abbreviation » 2012-06-05 19:42:11

Jag förstår över huvud taget inte vad ni pratar om. Kan någon förtydliga? Är klass mindre tydligt i Stockholm, eller mer tydligt?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Zombie » 2012-06-05 20:02:40

Som jag uppfattar det beskrev mondo tidigare i tråden det svenska sättet (eller, skulle jag (obs.) säga, åtminstone till stor del nordiska) sättet att gärna avstå från alltför uppenbara statusutspel i klädsel och sådant och kunna framstå som rätt informell även i många formella sammanhang, jämfört med på många andra håll i världen. Vad nu "många andra håll i världen" är, men sådär väldigt generellt. Sedan läste jag Flinta som att hon menade att det var ett stockholmsfenomen, och det förstod inte jag heller.

Blev det litet klarare?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav Flinta » 2012-06-05 20:07:42

Flinta skrev:
mondo beyondo skrev: Jag vet dessutom att på många andra ställen i världen klär man upp sig på ett helt annat sätt så fort man har råd med det, så skillnaden mellan fattig och rik blir väldigt tydlig. Jag tycker att det vi har i Sverige är bra och ngnting att vara stolt över, avspänt och jämställt! Att vara välklädd och proper har jag dock inget emot, men hos oss betyder det bara att man bryr sig om sitt utseende, inte markera klass. *Generaliserat*


Du skriver i Sverige men måste mena Stockholm :)


Just i Stockholms innerstad finns jämfört med i mindre städer fler som klär sig propert och min känsla är att man med det inte vill markera klass utan snarare för att inte avvika så mkt från mängden.. Vissa yrken kräver en viss outfit t ex om man jobbar på bank, med försäljning osv. Tänk o få jobba som förskolelärare och större delen av året få åka tunnelbana i galonbyxor (regnställ m a o) Mysigt värre å få trängas med alla slipsnissar:D
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav jojomamma » 2012-06-06 11:24:35

Lite om klasstillhörighet (snott från Wikipedia)

Samhällsklass (från latin classis, jämför calare, kalla, sammankalla) eller socialgrupp är ett samhällsvetenskapligt begrepp som används inte minst inom sociologi och statsvetenskap. En samhällsklass är en avbegränsad grupp i ett samhälle som har liknande socioekonomiska förutsättningar.

Klassidentitet är inom sociologin en subjektiv kategori baserad på individens egen uppfattning om vilken samhällsklass denne uppfattar sig tillhöra. Inom samhällsvetenskaplig forskning gör man ibland en åtskillnad mellan objektiv och subjektiv klass. Objektiv klass avser den klassificering av människor som görs utifrån mått såsom utbildningsnivå, inkomst och bakgrund. Subjektiv klass beror däremot utifrån en persons upplevda klasstillhörighet. Enligt denna uppdelning kan en person således objektivt sett tillhöra till exempel övre medelklass, men subjektivt anse sig tillhöra arbetarklass.


Karl Marx menade att klasstillhörigheten inte bestäms av levnadsstandarden, utan av vilken roll den enskilde har i det ekonomiska systemet, det vill säga om man i egenskap av arbetsgivare (kapitalist) äger produktionsmedel eller om man som arbetstagare (arbetare) saknar desamma. Den förra samhällsgruppen ansågs utgöra borgarklassen och den senare arbetarklassen. Arbetarklassen tvingas sälja sin arbetskraft (genom lönearbete) till den härskande borgarklassen som ensidigt kunde diktera anställnings- och arbetsvillkoren och därmed exploatera arbetaren.

:?
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav ragnevi » 2012-06-06 19:28:55

Jag känner mig inte som en kapitalist direkt men enligt Marx är jag det då jag är arbetsgivare. Att jag själv arbetar i verksamheten och inte äger den verkar han inte ta någon hänsyn till. Men Marx anser ju inte heller att de som arbetar inom tjänstesektorn är riktiga arbetare, eftersom de inte deltar i produktionen av varorna. Men jag är tjänsteman, det vet jag genom kollektivavtalet.

Jag är lite mer pragmatisk än ideologisk, jag tror inte lösningarna på dagens samhällsproblem kan fixas utifrån vad en gubbe skrev i en bok för över hundra år sedan.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav ragnevi » 2012-06-06 19:31:04

Själv älskar jag att ha min gamla Burberry trenchcoat ihop till mina slitna Converse. Gärna kavaj, slips och jeans till det.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Undersökning: Klasstillhörighet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-06 19:31:59

ragnevi skrev:Jag känner mig inte som en kapitalist direkt men enligt Marx är jag det då jag är arbetsgivare. Att jag själv arbetar i verksamheten och inte äger den verkar han inte ta någon hänsyn till. Men Marx anser ju inte heller att de som arbetar inom tjänstesektorn är riktiga arbetare, eftersom de inte deltar i produktionen av varorna. Men jag är tjänsteman, det vet jag genom kollektivavtalet.

Jag är lite mer pragmatisk än ideologisk, jag tror inte lösningarna på dagens samhällsproblem kan fixas utifrån vad en gubbe skrev i en bok för över hundra år sedan.

-Medelklass, mao.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in