Ansökan om bostadstillägg (när man formellt är två)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ansökan om bostadstillägg (när man formellt är två)

Inläggav powmia » 2012-06-01 19:46:53

Hej
Nu behöver jag hjälp och råd, har sökt i forumet, svar på min fråga och inte hittat det.
- Och snälla jag söker inte någon som ska skriva och fråga varför jag behöver bostadstillägg och inte jobbar... skippa sånt är ni snälla! Har sett många trådar som spårat ut helt..


Över till min fråga/dilemma mina kära vänner.
Idag har jag Aktivitetsersättning och full bostadstillägg.. skulle göra ny ansökan och fick till svar att jag ska komplettera och berätta och intyga varför en annan person är folkbokförd hos mig då dem hade noterat detta.

Jag vet att - för att kunna få full bostadstillägg så måste man vara ensamstående i sin bostad, även inneboende kompis räknas som sambo..
Men jag har hjälpt en tjejkompis, som brutit med sin familj och velat komma bort från de att ha sin postadress hos mig... Då hennes familj inte känner mig och inte kan spåra henne.. och med jämna mellanrum så överlämnar jag hennes post till henne när vi träffas och fikar.

Så min fråga är, man ska väl kunna för fasen ha vänner skrivna på sin adress utan att riskera ens bostadstillägg...
Ringde upp tanten på FK två gånger och redogjorde min situation, den första damen var förvirrad och rekommenderade mig slutligen att få bort hennes adress bort från mig för att jag ska vara säker på att min bostadstillägg ska beviljas... sen blev jag less och ringde igen och pratade med en annan äldre dam som verkade vara mer erfaren.. och hon gjorde notering om min berättelse och situationen på sin dator och gjorde ingen större deal utav det... men inte hon heller var större till hjälp än den första damen..
Frågade henne om jag ska oroa mig för detta eller inte.. var förvirrad själv också..
och till slut kom vi överens om att när jag kompletterar så kan jag lämna in en redogörelse om historian kring denna person som en slags notis i ansökningsmapp..

Min andra fråga är, - Är det någon annan här som har full bostadstillägg och har någon vän eller bekant postadress inskriven hos sig?

//Mvh Paul
powmia
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-07-31

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav treeman » 2012-06-01 20:30:25

Jag har bostadstillägg och jag skulle inte i nuläget våga riskera att ha andra personer "skrivna" på min adress, eftersom jag då, enligt mig själv, skulle löpa risk att få mindre i bostadstillägg.

Jag kan inte dom exakta tolkningarna av reglerna som FK har, men besluten som FK tar verkar man inte kunna lita på. Jag tar alltid det säkra före det osäkra.


Ta det säkra före det osäkra = "no shit happens".
:-)Happy
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Zima33 » 2012-06-01 21:14:11

powmia skrev:Men jag har hjälpt en tjejkompis, som brutit med sin familj och velat komma bort från de att ha sin postadress hos mig... Då hennes familj inte känner mig och inte kan spåra henne.. och med jämna mellanrum så överlämnar jag hennes post till henne när vi träffas och fikar.

Hon står ju på din adress i folkbokföringen, som är offentlig. Har de kommit till dig och sökt henne?

Säg åt din kompis att hon måste skriva sig nån annanstans (det är inte ens lagligt att vara skriven på annan adress än där man bor) så får du ditt bostadstillägg!
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav slackern » 2012-06-01 21:20:48

Zima33 skrev:
powmia skrev:Men jag har hjälpt en tjejkompis, som brutit med sin familj och velat komma bort från de att ha sin postadress hos mig... Då hennes familj inte känner mig och inte kan spåra henne.. och med jämna mellanrum så överlämnar jag hennes post till henne när vi träffas och fikar.

Hon står ju på din adress i folkbokföringen, som är offentlig. Har de kommit till dig och sökt henne?

Säg åt din kompis att hon måste skriva sig nån annanstans (det är inte ens lagligt att vara skriven på annan adress än där man bor) så får du ditt bostadstillägg!


Hon kan även skriva sej på en boxadress för att få sina brev. Så hon behöver inte ens stå på TS adress. Men väldigt klokt råd du gav henne. Jag bara spann vidare om det skulle bli en konflikt med hennes kompis. Så har hon en lösning som inte kompisen kan klanka ned på. Med box adressen det är.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-01 21:26:20

Iden är väl att FK tror att ni är två om hyran, oavsett om ni är det eller inte.

Är ni två, så har ni förmodligen två inkomster, och du ska därmed ha halv ersättning. Typ.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Zima33 » 2012-06-01 21:46:05

Man kan väl inte vara folkbokförd på en boxadress? Minns att jag funderade på det när jag var "mellan bostäder" och ringde Skatteverket men fick svar att man måste vara skriven på en fysisk adress för att myndigheterna vill veta var de kan få tag på en.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-01 21:48:24

Näe, det får man inte.

Men om du inte bor kvar på förra adressen, och du bara uppger en box... vad ska de göra?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Zima33 » 2012-06-01 21:50:25

Savanten Svante skrev:Näe, det får man inte.

Men om du inte bor kvar på förra adressen, och du bara uppger en box... vad ska de göra?


Man kanske blir åtalad. Får böter. :shock:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav slackern » 2012-06-01 22:18:43

Zima33 skrev:Man kan väl inte vara folkbokförd på en boxadress? Minns att jag funderade på det när jag var "mellan bostäder" och ringde Skatteverket men fick svar att man måste vara skriven på en fysisk adress för att myndigheterna vill veta var de kan få tag på en.


Jag vet inte postbox företagen kanske luras?

Ni som privatkund hos Postboxia har förmånen att folkbokföra er på en av våra postboxar. Det är mycket enkelt. Ni kan antingen registrera er med erat namn och erat nya boxnummer eller kan ni registrera er med erat namn och våran gatuadress.


http://postboxia.se/?page_id=19
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Zima33 » 2012-06-02 18:15:18

Postboxföretagen gör väl inget olagligt när de låter kunderna folkbokföra sig där :?:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav thefairy » 2012-06-02 18:49:03

Ursäkta min dumhet men vad är skillnaden mellan bostadsbidrag och bostadstillägg?
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Zima33 » 2012-06-02 19:17:16

thefairy skrev:Ursäkta min dumhet men vad är skillnaden mellan bostadsbidrag och bostadstillägg?

Bostadsbidrag är för barnfamiljer och personer under 30 år (29 år?), bostadstillägg är för personer med aktivitets- eller sjukersättning samt ålderspensionärer.

Bostadsbidraget brukar även vara en lägre summa.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav kullan » 2012-06-02 19:22:46

Min mormor som är ålderspensionär har både bostadstillägg och bostadsbidrag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Zima33 » 2012-06-02 19:57:13

Justja, ålderspensionärer kan också få bostadsbidrag :!:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Juddy » 2012-06-02 23:12:47

Du kan bara ha bostadsbidrag och vara ålderspensionär om du har minderåriga barn. Pensionärer får bostadstillägg, övriga berättigade bostadsbidrag.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Zima33 » 2012-06-02 23:33:15

Hmm... kollade på Fks hemsida nu och det är nog som du säger Juddy. *förvirrad*

Kullan: Har din mormor minderåriga barn?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav kullan » 2012-06-03 0:49:01

Zima33 skrev:Kullan: Har din mormor minderåriga barn?


Nä men FK betalar ut bägge åt henne. Enligt hennes papper i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ansökan om bostadstillägg.

Inläggav Juddy » 2012-06-03 18:19:22

Det finns två sorters bostadstillägg; vanligt bostadstillägg samt ett särskilt bostadstillägg. Det senare räknas fram automatiskt i samband med ansökan och handlar då om att man har en mycket liten inkomst (läs pension). Traditionellt bostadsbidrag som till barnfamiljer betalas inte ut till ålderspensionärer, och gör man det så är det ett misstag från FKs sida.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in