Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Titti » 2012-06-01 19:17:49

plåtmonster skrev:Trådade diskussioner vore inte fel. Sätt upp en NNTP ;)


Admin


Det tycker i alla fall jag är fullkomligt hopplöst att läsa och följa men det är naturligtvis olika hur man tycker. Jag läser ibland trådade forum men föredrar det här (och det var egentligen inte den frågan jag funderade över och som jag skrev om ovan).
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Titti » 2012-06-01 19:31:53

Henkkalexi skrev:En särskild avdelning för sådant som har med kognitiva hjälpmedel att göra vore bra. Jag skulle kunna tänka mig att göra längre inlägg, egentliga faktatexter, om hur man kan använda sig av dem.


Admin

Det till sådant material som jag gärna skulle vilja ha i ett eget "lager" med faktatexter och annat. Min tanke är att man skulle kunna ha ett fliksystem för hela forumet där själva forumet - som är och alltid kommer att vara den viktigaste biten och det nav allting rör sig kring - ligger i en flik medan annat ligger i en annan. Så kan man växla mellan dessa och man skulle naturligtvis kunna välja vilken flik man vill börja i när man går till forumet genom att välja var man lägger sitt bokmärke.

Fenren skrev:jag tror att dessa bör ligga utanför själva forumet. ha det mer som FAQ-sidan, om än inte lika grötig. den kan heta något i stil med "självhjälp" och sitta under loggan

sen står det klart och tydligt vad varje subgrupp handlar om. alternativt finns även en liten tråd länkad därifrån där man kan diskutera innehållet i varje sida och föreslå uppdateringar.


Så tänker jag också. Det blir för grötigt om man skall lägga allting åtkomligt från forumsidan och eftersom jag skulle vilja ha med mycket mer behöver det en egen ingång där det finns plats att presentera de olika delarna ordentligt. Men visst måste något finnas på forumsidan som lockar till att växla över och läsa i den andra delen liksom i den andra delen något som lockar in till forumdelen med diskussionerna.

Även om det andra lagret kommer att vara mer statiskt vad gäller innehåll så måste det naturligtvis även där komma lite nytt då och då men det är i forumet det mesta händer - så klart!

Jag tar förresten mer än gärna emot texter som kan passa i faktadelen redan nu. Skall det kunna bli bra måste tillräckligt mycket finnas med på plats redan från början. En del finns i den ganska undanskymda delen Om AspergerForum och det skall naturligtvis med men det behövs mycket, mycket mer...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Titti » 2012-06-01 19:58:27

Admin

kullan skrev:Något som jag spontant får funderingar kring är det som tråden från början handlade om och om hur det egentligen skulle fungera. Skulle man i anslutning till profilen kunna lägga en blogg? Dvs. dom inlägg man gör i sin utökade profil skulle kunna va mer blogglika. eller är det bara som en utökning av profilen? Typ dom ev, bilder man skulle posta skulle tex. endast va för att visa exempel på ens hobby och dyl.

Visst är det en möjlighet. Man kan också låta en plats rymma delar ur nya blogginlägg om man vill, för att lyfta fram medlemmarnas eget skrivande. Det är ett sätt att ge plats åt forumisternas egna kommentarer och funderingar kring allt möjligt - sidospår i diskussioner som snabbt försvinner i mängden men som kan kännas viktigt att reflektera över, egna dikter, kortare texter och annat som inte riktigt får plats i diskussionstrådarna.

En hel del som inte egentligen är inlägg i diskussionerna utan mer funderingar och sidospår kan ändå vara värdefullt för andra att ta del av. Vi ställs ofta inför frågan om hur hårt vi skall hålla på regeln om att hålla sig till ämnet i diskussionerna där vi måste välja mellan att försöka hålla diskussionen inom ämnet och att låta intresanta sidodiskussioner leva vidare. Dessa stannar dessvärre ofta om vi flyttar dem till en egen tråd.

Det är en möjlighet värd att fundera över (det har jag gjort) som har både för- och nackdelar som allt annat. Jag har inte satt ner foten när det gäller vad jag själv tycker (och det måste finnas tid och plats för många att tycka) utan funderar vidare. Skall det finnas med så skall det ligga vid sidan av forumet, det tycker jag är viktigt. Mer som "Forumisterna reflekterar över..." ungefär. samtidigt är det viktigt att inte dränera forumdiskussionerna för mycket, det är de som är det centrala här. Men med tusen inlägg om dagen - forumet har vuxit oerhört mycket - är det mycket som försvinner i mångden och det finns mer utrymme för att släppa fram mer vid sidan av själva diskussionstrådarna och då är det här något jag tycker kan vara lämpligt att välja. Om vi nu skall välja något att prova.

kullan skrev:Och ja som Titti lägger fram sina funderingar tycker jag det låter ok. vi har ju redan en extra flik till chatten tex så varför inte en hel infoflik som skulle va helt öppen för sökmotorerna. Då slipper ickemedlemmarna leta sig igenom en massa trådar för att hitta ev svar. Det är min fundering. Jag förstår att detta inte går att görs på en fikarast och det är mycket att fundera kring. Både tekniskt och praktiskt.

Vad som skall vara öppet och sökbart av det utökade innehållet är viktigt att fundera över men min tanke är att det mesta skall vara öppet innehåll. Om man väljer att ge plats åt egna tankar och funderingar kring diskussionsämnen och annat är det inte lika självklart att det skall vara öppet. Min uppfattning är att det bör kräva inloggning för att kunna läsa, liksom för att läsa profiler och annat personligt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Titti » 2012-06-01 20:06:00

Admin

Dagobert skrev:Varför inte ha faktadelen i form av en Wiki, som Plåtmonster föreslog?
wiki-knuten-till-aspergerforum-t26397.html


Jag såg det då men svarade inte i tråden. Det är ett av flera sätt att samla in och organisera fakta och tanken är att det på något sätt skall vara medlemmarna här som själva skall skriva texterna och att vi gemensamt skall vara faktagranskare och bidra till att texterna byggs ut och förbättras. De måste också hela tiden hållas aktuella - vem vill läsa en flera år gammal text om kognitiva hjälpmedel, LSS-regler eller Försäkringskassans regler? En del annat står sig naturligtvis bättre men det kommer ny forskning som leder till nytt vetande hela tiden.

Alla skall kunna bidra med sina kunskaper och alla skall kunna vara med och granska och korrigera texterna. Först då blir det en gemensam kunskapsbank.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Henkkalexi » 2012-06-02 10:47:23

Titti skrev:Jag tar förresten mer än gärna emot texter som kan passa i faktadelen redan nu. Skall det kunna bli bra måste tillräckligt mycket finnas med på plats redan från början. En del finns i den ganska undanskymda delen Om AspergerForum och det skall naturligtvis med men det behövs mycket, mycket mer...


Hur vill du att de ska vara utformade och finns det något särskilt område som är mer efterfrågat?
Jag hade för längesedan en tråd om sjukvård och egenvård. Skulle delar av den tråden kunna vara aktuell att använda?

egenvard-vardkontakter-och-hemapotek-t23130.html?hilit=egenv%C3%A5rd
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in