Eurovision Song Contest (ESC) 2010

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Iridia » 2012-05-29 1:36:45

Svensk ung kommentator som tillsammans med sin medkommentator tjattrade hurtigt i bakgrunden mellan låtarna. (Säkert nån man ska veta vem det är.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Miche » 2012-05-29 1:38:54

Okej, då missuppfattade jag totalt och ber så hemskt mycket om ursäkt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Alien » 2012-05-29 1:43:09

När de östeuropeiska länderna blev fria från det sovjetiska/ryska oket så blev ESC en symbol för att få vara med i Europa. Folk kände en gemensskap med det övriga Europa. Man ska inte underskatta symboler.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Iridia » 2012-05-29 1:43:27

Miche skrev:Okej, då missuppfattade jag totalt och ber så hemskt mycket om ursäkt!

Det är lugnt. Du missade ingenting. :wink:

Alien skrev:När de östeuropeiska länderna blev fria från det sovjetiska/ryska oket så blev ESC en symbol för att få vara med i Europa. Folk kände en gemensskap med det övriga Europa. Man ska inte underskatta symboler.

Jojo, det är jättefint för dom. Från högerdiktatur till vänsterdiktatur till skendemokrati, förstår att de känner att de bytt upp sig.

Usch, vad cynisk jag blivit. Nog bäst att gå och lägga sig. :-)004
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-29 2:44:34

Genomled programmet eftersom jag umgicks med familj.

Jag som inte kan sån här musik konstaterade snabbt att allt lät likadant, att det var de vanliga fjollpiruetterna och glittrande scenkläderna.
Fast vissa moment var ju kul. ENGELBERT HUMPERDINCK! Vilket namn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Xzirie » 2012-05-29 12:51:01

Iridia skrev:Är du allvarlig nu? Jag fick inte intryck av att han brydde sig ett dugg om var han befann sig, bara om att SVERIGE skulle vinna.

Jag tror inte heller att han ens var medveten om sin roll som ofrivillig eventuell talesman för skendemokatin EU, jag bara tyckte det kändes ironiskt att höra honom upprepa detta om och om igen eftersom jag inte kan låta bli att tänka bara för att det är ESC.

Brukar göra liknande reflektioner när jag ser på andra program där man uppmanas ringa och "rösta", även om jag tar del av underhållningen och vid ett par tillfällen även "röstat" själv.

Visst är det underbart när de får det att låta som att det är på liv och död? :lol:

Jag tjatade förvisso rejält på min stackars pojkvän att han skulle rösta på Sverige den här gången, men så är jag som jag är också...
Hade jag inte varit ute och festat hade jag säkert trakasserat hela mitt WoW-guild med!
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav tvilling99 » 2012-05-29 18:00:34

Kahlokatt skrev:Egentligen borde väl varken Azerbajdzjan, Israel eller Vitryssland få vara med...
Jag har för mig att länderna i Nordafrika faktiskt också får delta i ESC, men de bojkottar så länge Israel är med.

Av Europas länder är det väl bara två som aldrig har ställt upp (om man inte räknar Gibraltar): Liechtenstein och Vatikanstaten. Det sistnämnda lär väl inte ha någon att skicka (däremot får de gärna skicka påven till Mars...några decennier... :twisted: ), men Liechtenstein borde väl ha någon? Annars kan de ju "låna" från något annat alpland. Jag vet att Liechtenstein har haft en del hårdrocksgrupper iaf. Pyttelilla Monaco brukade väl vara med förr i tiden? Och vart har Luxemburg tagit vägen? Kan inte Färöarna få vara med, förresten? De har ju en stolt musikhistoria och många känner väl till Eivör Pálsdottir eller Teitur?

Monaco vann 1971.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav KalleKus » 2012-05-29 20:00:07

Alien skrev:Av alla deltagande i ESC i Baku var Loreen den enda som tog kontakt med människorättskativister:

Stämmer inte. Det var fler artister som gjorde detsamma.

Loreen gjorde det som arrangören EBU, European Broadcasting Union, borde ha gjort, menar Elisabeth Löfgren.

– Vi är besvikna på att EBU att de inte kunde vara lite tuffare och säga ifrån när det gäller yttrandefrihet.

Det svar Amnestys huvudkontor fick när man var i kontakt med EBU är att organisationens uppdrag är att ena Europa och ge god underhållning.

– De hade ett unikt tillfälle att våga säga att det är oacceptabelt att fredliga demonstranter slås ned med våld och samvetsfångar borde ha släppts.

Spelar noll roll vad en svensk eller annan utländsk artist tycker kan jag säga. Även EBU. Och garanterat har någon där fått fina cash dessutom. 8)

Jag har varit många gånger i Baku och känner folk där. Hela denna cirkus blir löjlig.. Det är inte så enkelt som folk tror i Sverige.. :wink:
Alla är korrumperade och det är pengar som är lösningen på allt. De är misstänksamma och man diskuterar inte politik överhuvudtaget om man inte vill ha problem. Inte ens hemma.

Som ensamkommande utlänning blir man bevakad det får man räkna med. Man bör eg helst ha sitt pass med sig överallt. Men det sket vi i (de andra är azerer + annan nationalitet). En gång stod vi på gatan när en man kom fram och presenterade sig som polis och visade bricka, han frågade var vi kom ifrån, vad vi gjorde där och ville ha våra pass. Mina vänner blev vansinniga och började tjafsa, då kom från ingenstans ytterligare en man som också var polis, de menade att antingen gick de med oss hem och hämtade våra pass eller så skulle vi få lov att åka med dem. Det blev mer och mer upphetsat... :x icon till sist kom en äldre man och sa han var deras chef och ville ha mitt pass. (Antagligen trodde han jag var ryska.) Jag sa att jag var svensk och här på semester. Då ursäktade han sig, önskade oss en trevlig kväll och försvann! :lol: Det är inte bra för dem om det kommer fram att europeer blivit trakkaserade av azerisk polis...

När jag skulle hem var det ännu värre. Passkontrollanten (såg ut som värsta generalen eller nåt) tog passet från mig, sa att det här planet kommer jag inte med och att jag skulle step out of the line! :shock:
Då var det 20 min tills flighten gick...
Efter många om och men och delvis tack vare att de som bjudit in mig har kontakter på flygplatsen, delvis tack vare några sedlar, så kom jag äntligen på planet - kraftigt försenat pga detta och med en medföljande övervakare ända fram till jag klev på av någon anledning. Djäveln ville ha pengar helt enkelt..
Han fick sig några väl valda ord iaf. :evil:
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav River » 2012-05-29 20:18:18

Vi kom jo på sisteplass leser jeg. :lol:
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Iridia » 2012-05-29 20:19:36

KalleKus skrev:Spelar noll roll vad en svensk eller annan utländsk artist tycker kan jag säga. Även EBU. Och garanterat har någon där fått fina cash dessutom. 8)

Jag har varit många gånger i Baku och känner folk där. Hela denna cirkus blir löjlig.. Det är inte så enkelt som folk tror i Sverige.. :wink:
Alla är korrumperade och det är pengar som är lösningen på allt. De är misstänksamma och man diskuterar inte politik överhuvudtaget om man inte vill ha problem. Inte ens hemma.

Som ensamkommande utlänning blir man bevakad det får man räkna med. Man bör eg helst ha sitt pass med sig överallt. Men det sket vi i (de andra är azerer + annan nationalitet). En gång stod vi på gatan när en man kom fram och presenterade sig som polis och visade bricka, han frågade var vi kom ifrån, vad vi gjorde där och ville ha våra pass. Mina vänner blev vansinniga och började tjafsa, då kom från ingenstans ytterligare en man som också var polis, de menade att antingen gick de med oss hem och hämtade våra pass eller så skulle vi få lov att åka med dem. Det blev mer och mer upphetsat... :x icon till sist kom en äldre man och sa han var deras chef och ville ha mitt pass. (Antagligen trodde han jag var ryska.) Jag sa att jag var svensk och här på semester. Då ursäktade han sig, önskade oss en trevlig kväll och försvann! :lol: Det är inte bra för dem om det kommer fram att europeer blivit trakkaserade av azerisk polis...

När jag skulle hem var det ännu värre. Passkontrollanten (såg ut som värsta generalen eller nåt) tog passet från mig, sa att det här planet kommer jag inte med och att jag skulle step out of the line! :shock:
Då var det 20 min tills flighten gick...
Efter många om och men och delvis tack vare att de som bjudit in mig har kontakter på flygplatsen, delvis tack vare några sedlar, så kom jag äntligen på planet - kraftigt försenat pga detta och med en medföljande övervakare ända fram till jag klev på av någon anledning. Djäveln ville ha pengar helt enkelt..
Han fick sig några väl valda ord iaf. :evil:

Intressant. Tur att det slutade bra i alla fall!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav KalleKus » 2012-05-29 20:23:20

Intressant. Tur att det slutade bra i alla fall!


Ja du kan tro jag var lättad när planet var i luften!
Hade varit säker på att få stanna i landet på obestämd tid... :-)004

Nästa vända gick det bättre tack å lov.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-29 21:16:31

KrigarSjäl skrev:Fast vissa moment var ju kul. ENGELBERT HUMPERDINCK! Vilket namn.

Ja, man kan tro han är lärare på Hogwarts...
Tyvärr är det ett artistnamn, han heter tydligen Arnold George Dorsey egentligen (Wikipedia). Den förste Engelbert Humperdinck var en tysk kompositör.
http://en.wikipedia.org/wiki/Engelbert_Humperdinck
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Debbido » 2012-05-30 0:14:29

Kahlokatt skrev:Förresten fattar jag inte hur Aftonhoran kan kalla Loreen "en av de största". För att hon har vunnit ESC? Har hon ens givit ut någon skiva? "En av de största", då tänker jag på favvisar som Paul Simon och Joni Mitchell. Legender. Loreen är jättesöt och jätteduktig, men en av de största är hon då inte!


Skivan kommer! Jag har lyssnat sönder låten "Sober", men det kommer nya sånger snart. Jo, de säger att hon är vår nya nyandliga Carola! Vad sägs om paradigmskiftet? New Age slår ut New Age? (tja, överdrivet alltså) Jag tänker på hennes yoga och allmänt andliga vibbar.

I LOVE HER!! :-)154 (Fast jag är hetro)

Jag skrev ju från början att detta var Sveriges hopp att vinna därute för första gången på mycket länge - och jag hade faktiskt rätt, fast jag knappt vågade tro det. A dream that comes through.

Är bara lite orolig för hennes röst. Hon är hes i alla intervjuer. Hennes sångteknik är speciell och tycks belasta stämbanden för mycket. Hoppas hon håller! Det är pga egen erfarenhet jag tänker så. Jag blev alltid hes efter 45 minuters sång och tal.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Iridia » 2012-05-30 1:12:44

Loreen är på tvåan just nu. Inspelat på Hötorget där hon sjunger och har blivit intervjuad. Hon verkar mycket sympatisk och skönt jordnära och äkta.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav tvilling99 » 2015-10-08 18:09:36

Alien skrev:Här är Finlands bidrag: När jag blundar med Pernilla Karlsson, bördig från Sjundeå i Nyland:



Pernilla Karlsson är en amatör, det kanske märks, i vanliga fall jobbar hon på daghem. Det är hennes bror som skrivit låten. Från början bara som en hyllning till deras mors 50-årsdag. Jag gillar den uppriktiga innerligheten i balladen, men tror knappast den har någon chans att vinna, särskilt som hon kommer att sjunga på svenska även i Baku. Antar att arrangemang och uppträdande ska fixas till dessförinnan. Och cellisten Heikki Takkula följer förstås med till Baku.

Edit: Bytte ut till en länk där man kan höra hela låten.

Finlands bästa bidrag genom tiderna tycker jag.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav River » 2015-10-08 18:28:31

ABBA som er best enda jo. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in