Foto och Harry Potter - mina största intressen

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav e3e3e3 » 2011-12-14 0:13:22

tja, detta är mitt första inlägg, så ni vet...!! :wink:

Någon mer där ute som har Harry Potter som ett av sitt/sina specialintressen? :-)Happy

Jag fick den första Harry Potterboken, "Harry Potter och De vises sten", i julklapp av min mormor. Om jag inte minns fel, tror jag det var julen 1998. :-)Happy Anledningen till varför jag har Harry Potterböckerna/filmerna som ett av mina specialintressen är min fascination för hur Harry, Ron och Hermione alltid, i varenda bok, lyckas klara av att kämpa emot ondskan och vara så modiga trots att Voldemort egentligen är en massmördare, utifrån ett vuxenperspektivs sett. :-)154

Kommer ni ihåg när ert intresse för just "Harry Pottervärlden" väcktes? :-)Happy


Moderator mnordgren: försvenskade rubriken
e3e3e3
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-12-11
Ort: Hammarö, värmlands län

Re: Foto och Harry Potter-my biggest interests

Inläggav Richard » 2011-12-14 14:56:41

Jag har inte läst böckerna, men funderar på att göra det. För jag tycker filmerna är jäkligt bra. Håller just nu på att titta igenom dem, började i förrgår, o kvar har jag de två sista som blir ikväll.

Jag visste ingenting om Harry Potter, men jag hade läst o många sa att filmerna var bra. Så jag chansade o beställde allihopa, o det är inget jag ångrar. Är nog 3:e gången jag kollar igenom dem.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Foto och Harry Potter-my biggest interests

Inläggav Hermione » 2011-12-14 15:28:52

Jag gillar Harry Potter, särskilt böckerna som jag har alla av. Filmerna är också bra förstås. Men jag kan nog inte påstå att det är ett av mina specialintressen.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Foto och Harry Potter-my biggest interests

Inläggav e3e3e3 » 2011-12-15 1:25:25

Richard skrev:Jag har inte läst böckerna, men funderar på att göra det. För jag tycker filmerna är jäkligt bra. Håller just nu på att titta igenom dem, började i förrgår, o kvar har jag de två sista som blir ikväll.


Du får vara beredd på att det tar ganska så lång tid att läsa igenom böckerna, för mig tog det en halv sommar o läsa den sista! men då läste jag den på engelska dessutom. :-)005 det ska nog inte vara något problem för dig, du verkar vara en person som får saker gjorda snabbt. :-)Happy

Moderator: Reparerade citatet!
e3e3e3
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-12-11
Ort: Hammarö, värmlands län

Re: Foto och Harry Potter-my biggest interests

Inläggav e3e3e3 » 2011-12-15 1:29:39

Hermione skrev:Jag gillar Harry Potter, särskilt böckerna som jag har alla av. Filmerna är också bra förstås. Men jag kan nog inte påstå att det är ett av mina specialintressen.


Vilka är dina specialintressen då? :-)Happy tycker du Harry Potterböckerna är bättre än filmerna, eller tvärtom?
e3e3e3
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-12-11
Ort: Hammarö, värmlands län

Re: Foto och Harry Potter-my biggest interests

Inläggav Hermione » 2011-12-15 11:05:41

e3e3e3 skrev:Vilka är dina specialintressen då? :-)Happy tycker du Harry Potterböckerna är bättre än filmerna, eller tvärtom?


Böckerna är bättre tycker jag, det blir så summarsikt när de klipper ner en roman till en film på ett par timmar eller så.

Hundar, katter, växter är stora intressen, jag samlar på tyger, garn, små fotogenlampor bland annat.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav e3e3e3 » 2011-12-16 0:34:35

Hermione skrev:
e3e3e3 skrev:Vilka är dina specialintressen då? :-)Happy tycker du Harry Potterböckerna är bättre än filmerna, eller tvärtom?


Böckerna är bättre tycker jag, det blir så summarsikt när de klipper ner en roman till en film på ett par timmar eller så.

Hundar, katter, växter är stora intressen, jag samlar på tyger, garn, små fotogenlampor bland annat.



ja, och så har de ju inte med alla detaljerna, eller händelserna, heller. Fast om jag ska erkänna, så tycker jag om filmerna mest för att Daniel Radcliffe, han som spelar Harry Potter(du vet), är med...!! :lol: Som alla andra fans... :roll: Är ironisk, men hoppas du förstår det? :-)Happy


Vilka roliga intressen du verkar ha!! :-)Happy
Hundar är inte riktigt min grej, gillar katter bättre. Vilka olika sorters växter gillar du? *nyfiken*
Är du intresserad av design med, eller är det bara tyger du gillar? :-)Happy För om du gillar mönster till tyger, kan du väl ta dig en titt på den här hemsidan: http://saraberner.se/scripts/Frameset.asp?id=2 Det är min systers hemsida, hon jobbar som formgivare/designer. Hon designar olika slags mönster på uppdrag av olika bolag/företag. :-)Happy
e3e3e3
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-12-11
Ort: Hammarö, värmlands län

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav Hermione » 2011-12-16 0:51:41

Wow!!! Den länken spar jag, himmel så läckra designer. Så mycket detaljer och så oväntat det dyker upp sådant som man plötsligt lägger märke till. Helt underbart!

Jag håller på med perenner, utomhus blommor. Tar tillvara en del örter och gör salvor, te, tinkturer och lite annat smått och gott till husbehov. Inomhus finns det mycket tåliga krukväxter för jag är inne i en dålig vattningsperiod. En del porslinsblommor bland annat. Håller du på med växter själv?
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav earlydayminer » 2011-12-16 6:15:14

Läser inte Harry Potter.

Däremot köpte vi (jag och min sambo) nyligen Harry Potter Blu-ray Box (alla 8 filmer). Såg DH Part 1 och Part 2 på bio. Part 2 sågs 2 gånger, en gång i 3D och en gång ordinarie.

Filmserien blev dubbelt så bra när David Yates tog över som regissör.

Jag tycker bäst om Ralph Fiennes som Lord Voldemort, och sämst om Bonnie Wright som Ginny Weasley. Där har du verkligen en helt sjuk kontrast mellan riktigt bra och riktigt dåligt. Men då skiljer det år av erfarenhet och kunskap. En skådespelare av äkta världsklass och en äkta nybörjare. Med Deathly Hallows Part 1 och Part 2 blev Harry Potter riktigt mörk och fruktansvärt bra.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav earlydayminer » 2011-12-16 6:16:23

Kan titta på Harry Potter när som helst. Av något skäl så älskar jag den distans man får till verkligheten.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav e3e3e3 » 2011-12-22 23:37:39

Hermione skrev:Wow!!! Den länken spar jag, himmel så läckra designer. Så mycket detaljer och så oväntat det dyker upp sådant som man plötsligt lägger märke till. Helt underbart!

Jag håller på med perenner, utomhus blommor. Tar tillvara en del örter och gör salvor, te, tinkturer och lite annat smått och gott till husbehov. Inomhus finns det mycket tåliga krukväxter för jag är inne i en dålig vattningsperiod. En del porslinsblommor bland annat. Håller du på med växter själv?


förlåt att jag inte svarar förrän nu, har inte riktigt haft tid att gå in o kolla. hoppas det är lugnt?
Vad kul att du tycker det, vill du att jag ska hälsa till Sara? :-)Happy
Eftersom hon är min syster kan jag ju göra det om du vill.. :wink:

Nej, själv håller jag inte på så mycket med blommor, men gillar att fota olika slags macrobilder på både blommor o småkryp. Har tagit en del bilder på bland annat, blåsippor, prästkragar m.m. Däremot är min mamma intresserad av det. Så jag har nog lärt mig lite genom henne. :D Det senaste jag försökte odla var citronkärnor-gick inget bra, du kanske har några tips för hur det kan funka bättre? :-)Happy
e3e3e3
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-12-11
Ort: Hammarö, värmlands län

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav e3e3e3 » 2011-12-22 23:50:36

earlydayminer skrev:Läser inte Harry Potter.

Däremot köpte vi (jag och min sambo) nyligen Harry Potter Blu-ray Box (alla 8 filmer). Såg DH Part 1 och Part 2 på bio. Part 2 sågs 2 gånger, en gång i 3D och en gång ordinarie.

Filmserien blev dubbelt så bra när David Yates tog över som regissör.

Jag tycker bäst om Ralph Fiennes som Lord Voldemort, och sämst om Bonnie Wright som Ginny Weasley. Där har du verkligen en helt sjuk kontrast mellan riktigt bra och riktigt dåligt. Men då skiljer det år av erfarenhet och kunskap. En skådespelare av äkta världsklass och en äkta nybörjare. Med Deathly Hallows Part 1 och Part 2 blev Harry Potter riktigt mörk och fruktansvärt bra.


Man måste inte ha läst böckerna för att vara ett HPfan. :-)Happy många som jag känner har inte läst böckerna, men har sett filmerna. så det är olika. :)

Jovisst, filmerna blev aningen bättre sen när David Yates tog över som regissör. Men jag saknar fortfarande Richard Harris som Dumbledore! :cry: Ralph Fiennes är en sjukt duktig skådespelare!!! :-)Happy Man kan nog inte jämföra honom med Bonnie Wright, som nog bara har varit med i 1-3 filmer eller något liknade. Vilken utav HarryPotterfilmerna tycker du är bäst? :-)Happy Mina favoriter är de 2 sista. :-)154
e3e3e3
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-12-11
Ort: Hammarö, värmlands län

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav earlydayminer » 2011-12-23 9:12:44

e3e3e3: Jepp.

Richard Harris var en mycket bra skådespelare. Jag vet inte hur Dumbledore framstår i böckerna, men Richard Harris var ganska gammal och på sin sista dagar - uppenbarligen. Han var inte vara excentrisk och energisk. Michael Gambon spelade mycket bra som en excentrisk, energisk, intelligent och empatisk Dumbledore.

Tycker filmerna stegvis blev bättre, med en signifikant skillnad i och med den sista delen. Annars är The Order of the Phoenix min favorit inom Harry Potter.

"You dare speak his name? YOU FILTHY HALF-BLOOD!"
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav e3e3e3 » 2011-12-28 0:30:31

earlydayminer skrev:e3e3e3: Jepp.



Tycker filmerna stegvis blev bättre, med en signifikant skillnad i och med den sista delen. Annars är The Order of the Phoenix min favorit inom Harry Potter.

"You dare speak his name? YOU FILTHY HALF-BLOOD!"



"signifikant skillnad"? hur menar du då? :-)Happy


"you will lose everything... Potter"
e3e3e3
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-12-11
Ort: Hammarö, värmlands län

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav Torsdag » 2011-12-28 22:39:57

Ett bra tag kändes det som typ alla barn runt 10-12 år diggade och läste Harry Potter . Vilket inkluderade även mig.
Har lyssnat/läst Alla böcker, Men inte sett de sista filmerna. Har helt enkelt inte blivit av, Skulle gärna se det med någon som har bra koll på böckerna för har ju glömt bort en hel del.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav e3e3e3 » 2011-12-30 0:37:07

Torsdag skrev:Ett bra tag kändes det som typ alla barn runt 10-12 år diggade och läste Harry Potter . Vilket inkluderade även mig.
Har lyssnat/läst Alla böcker, Men inte sett de sista filmerna. Har helt enkelt inte blivit av, Skulle gärna se det med någon som har bra koll på böckerna för har ju glömt bort en hel del.


Håller med dig, det har blivit allt vanligare(tror jag), att HPböckerna är mer populära hos barn i de åldrarna. :-)Happy Sen vet jag inte om det är så, men det måste gå o kolla upp. Själv är jag som sagt uppväxt med både filmerna/böckerna, men när jag började läsa de, var det typ bara jag som höll på o läsa Harry Potter. Underligt, kan man tycka... :roll:

Wikipedia har skapat en helt och hållet inriktad sida, på just Harry Potter, här har du den: http://sv.harrypotter.wikia.com/wiki/Huvudsida

hoppas du gillar det!! :D
e3e3e3
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-12-11
Ort: Hammarö, värmlands län

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav matterik » 2012-05-14 9:38:01

Jag blev kallad Harry Potter karaktär idag. Tror det var Hagrid eller dumbledore.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-14 10:19:14

Daniel Radcliffe. Borde han inte vara med i Sagan om ringen nästa gång?

Längd: 166.
http://www.imdb.com/name/nm0705356/bio
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-14 20:49:22

Jag gillar både böckerna och filmerna om Harry Potter, men något specialintresse är det inte.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav marxisten » 2012-05-15 8:29:39

Jag gillar både böckerna och filmerna.

Både läst och sett dem flera gånger och det som jag gillar mest utöver fantasyn
är hur JK Rowling lyckas inkludera dagens samhälle i Harry Potter böckerna och tar upp stora samhällsproblem i en ungdomsbok.

Det finns flera exempel i böckerna. Lite om alfers (läs arbetare) rättigheter och rätten till fack, lite om klasskillnaden via Malfoy vs. Weasleys osv. Men alla dessa är småsaker jämfört med den största politiska kampen som faktiskt förs i dessa böcker, nämligen det som du säger att Harry, Ron och Hermiones kamp mot Voldemort. Om man ser det för var det egentligen är så är nämligen Harrys kamp en väpnad kamp mot det fascistiska och rasistiska välde som Voldemort vill ha i trollkarlssamhället. För det är egentligen vad hela kampen mot Voldemort handlar om, allas lika värde eller ej, dvs. rasism. Säga vad man vill, men det är fan inte många böcker som hjälten är en väpnad antifascist i!

Tyvärr så kan man se en liknande utveckling som i Harry Potter böckerna i Europa idag med att rasismen och extremhögern växer, men förhoppningsvis får vi bukt med det i Europa innan det blir som i Harry Potter: Nytt världskrig under nazistisk fana.

I vilket fall så gillar jag Harry Potter. Både utifrån ett genialt samhällskritisk tänkande med antifascistisk kamp inuti och utifrån den geniala författar JK Rowling faktiskt är.

I vilket fall: "ACCIO Bilnyckel!" (Nu blir det jobbet!)... :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav marxisten » 2012-05-15 8:33:41

earlydayminer skrev:Kan titta på Harry Potter när som helst. Av något skäl så älskar jag den distans man får till verkligheten.


Ja, men problemet är ju att den verkligheten som utspelas i de senare böcker och filmerna är hemskt likt den verklighet vi har idag om man kollar politiskt med främlingsfientligheten och rasismen i Europa vill säga.

Skillnaden är hur rasismen ser ut.

Harry Potter: "mugglarfödda" och "halvblod"
Europa: Muslimer.

Samma ideologiska språk, samma skit. Enda skillnaden är att Harry Potters är fantasy och han hyllas när han slåss mot trollkarlarnas fascist, medan det i dagens Europa ej är okej att ta till väpnad antifascism. Men det handlar om precis samma sak.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav LunaLover » 2012-05-15 11:18:52

Kommer ni ihåg när ert intresse för just "Harry Pottervärlden" väcktes?


Det var 2001 när en klasskamrat till mig övertalat mig att följa med och se första filmen.
Jag tyckte filmen var helt fantastisk och ville se den igen. Jag fick låna dom böckerna som kommit ut av kompisen. Jag är henne så tacksam över att ha blivit introducerad till "Harry Pottervärlden" även om vi inte är vänner längre. Nu förtiden har jag alla böckerna av den svenska versionen och alla filmerna(dvd), min största dröm är att åka till "the wizarding world of harry potter"
LunaLover
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-03-09

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav wuwei » 2012-05-15 13:53:52

Jag gillar Harry Potter, mina barn gillar Harry Potter. Främst böckerna men även filmerna. Just nu håller 12-åringen på att läsa hela serien på engelska. :)

Förutom huvudkaraktärerna är några av våra favoriter Neville och Luna.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-15 14:48:46

marxisten skrev:
earlydayminer skrev:Kan titta på Harry Potter när som helst. Av något skäl så älskar jag den distans man får till verkligheten.


Ja, men problemet är ju att den verkligheten som utspelas i de senare böcker och filmerna är hemskt likt den verklighet vi har idag om man kollar politiskt med främlingsfientligheten och rasismen i Europa vill säga.

Skillnaden är hur rasismen ser ut.

Harry Potter: "mugglarfödda" och "halvblod"
Europa: Muslimer.

Samma ideologiska språk, samma skit. Enda skillnaden är att Harry Potters är fantasy och han hyllas när han slåss mot trollkarlarnas fascist, medan det i dagens Europa ej är okej att ta till väpnad antifascism. Men det handlar om precis samma sak.

Nu går du lite väl långt...man kan inte översätta allting till politik.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in