Självskadebeteende som följd av biverkningar

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Tonzon » 2008-03-15 13:44:37

Zoloft fungerade inte alls på mig. Jag gick över på Effeksor och det fungerade mycket bättre.
Jag var inne i en självskadeprocess för en tid sedan. Det känns bättre för stunden men det är inget bra lösning på problemet. För mig har det varit bra att ha någon att prata med som inte man är vän eller släkt med. Att få "bolla" problemen med någon gör att man får en lite annorlunda bild på saker och ting.

Ps! Jag var och tog blodprover och tjejen som tog blodet tittade på min arm och sade att jag hade tagit en sådan där blödningstest, Där man skär flera gånger på armen för att se hur lång tid det tar för att koagulera. Jag tror att hon var rätt nyutbildad och hon var ganska glad över att veta om den undersökningen. Men jag fick säga till henne att det var spår av depression. Inte så roligt faktiskt. Det talas sällan om att män också skär sig, fast det är väl inte lika vanligt. Så vad jag ville säga är att även om det känns bättre för stunden så är det något du får bära med dig en lång tid, som en tatuering.

Jag känner med dig och hoppas att du kommer att må bättre. - T
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:59:16, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav MsTibbs » 2008-03-16 3:50:33

Jag behöver väl inte gå in i detalj här öppet på forumet, men jag har ikväll kommit hem från en natt på sjukhuset. Jag slipper Zoloft tills vidare och har fått Concerta (samt kontakt på psykiatrin som skall följa upp den).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:59:16, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ganesh » 2008-03-16 11:03:10

Hållna tummar.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:59:16, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav rapchic » 2008-03-16 11:20:27

jag hade en period då jag skaffade mig "vackra ärr" som jag kallade det i mina dikter från den tiden.
då och då nu för tiden vill jag skaffa mer "vackra ärr" (som jag nu inte tycker är lika vackert). jag "löste" mitt självskadebeteende genom att lova min sambo att inte göra det. ett enkelt löfte hjälpte för mig.

Men jag vet inte om det hjälper mig må bättre för som sagt på senare tid ha jag velat skada mig själv men jag skulle mår så dåligt att bryta mitt löfte så jag vänder det inåt (jag vet inte bra men min psykolog verkar inte kunna hjälpa mig).

ok nu ska jag inte babla så länge men om du har en psykolog som hjälper dig och håller hårt på löften kanske du kan hitta nån som du litar på och lova? bara ett förslag
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 11:59:16, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-16 12:53:36

MsTibbs skrev:Jag behöver väl inte gå in i detalj här öppet på forumet, men jag har ikväll kommit hem från en natt på sjukhuset. Jag slipper Zoloft tills vidare och har fått Concerta (samt kontakt på psykiatrin som skall följa upp den).


Håller tummarna för dig. Alla tummarna.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:59:16, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav ASterix » 2008-03-16 13:22:19

Hej Tibbs!
Jag antar jag att du har skurit dig en del innan du började med Zoloft. Om anledningen till att du nu nyligen har börjat med Zoloft är att du har börjat att må sämre så är det väl troligt att det är en kombination av medicinen och ditt bakomliggande sinnestillstånd som har bidragit till att du har återupptagit ditt självdestruktiva beteende.

Insättningsbieffekterna har ju tyvärr ibland den egenskapen att dom just förstärker gurndproblematiken. Har detta självdestruktiva beteende på nära håll inom familjen och som i många fall så rör det sig om en tjej. Som du säkert vet så är det beteendet klart överrepresenterat bland yngre kvinnor. I detta fall så har dock KBT hjälpt en hel del. Tyvärr så var det lite tjafs innan terapin kom tillstånd. Men jag rekommenderar dig starkt att tjata till dig sådan terapi. Det finns flera terapeuter som har stor erfarenhet av självdestruktivt beteende.
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 11:59:16, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Inläggav Tonzon » 2008-03-16 13:43:37

Hoppas att det blir bättre. Det kan vara hemskt att byta medicin, Särskilt när bägge är i systemet. Men håll ut. Håller också tummarna. Det är lite svårt att skriva då, men det går sakta men säkert. :-)116
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in