Att samla på sig prylar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att samla på sig prylar

Inläggav mnordgren » 2008-03-09 20:40:47

En av grejerna med konsumtionssamhället som skrämmer mig är alla dessa prylar man samlar på sig. Jag har problem med att göra mig av med grejer som har ett visst affektionsvärde, varför jag har flera lådor fulla med grejer jag innerst inne vill bli av med.

Teckning är ett av mina långvariga intressen, vilket har fått till följd att jag samlat på mig massor med ritblock, lösa teckningar osv. Min nya hobby som består av figurspel och skulptur har lett till att min samling med figurer har växt till ganska stora proportioner den med. Datorspel är ett annat problem, det har jag mycket av.

Jag känner mig kluven. Å ena sidan vet jag att jag inte kommer att bli särskilt uppbragt av att göra mig av med mycket av det jag samlat på mig, men å andra sidan känns det som att jag kommer att gå miste om något som jag någon gång i framtiden skulle vilja ha kvar. Det konstiga är att det rör sig om teckningar jag aldrig tittar på, figurer jag aldrig rör, spel jag aldrig spelar. Jag måste ta mig i kragen och sätta igång med en ordentlig utrensning snart.

Det här med att göra sig av med saker har ju en praktisk aspekt också, det känns ju inte så bra om allt bara hamnar på soptippen, man vill ju göra sig av med grejerna på ett någorlunda miljövänligt sätt.

Nån annan som känner igen sig i sånt här?
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Ihålig » 2008-03-10 17:11:28

Jag hatar allt vad materiellt innebär, vilket kan tyckas ironiskt eftersom jag är en tekniknörd och köper alla möjliga onödiga prylar. Spel, kameror, laptops osv.

Dock har jag ingen som helst "fixering" eller beroende av prylarna - placera mig på en öde ö med en morakniv i handen och jag är nöjd ändå :lol:
Senast redigerad av Ihålig 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Ihålig
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2007-12-29

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-10 17:18:22

Jag samlar och samlar och samlar.

Nu försöker jag oxå slänga ut lite, men det är svårt. En översvämning i källaren kommer tyvärr att göra det rätt mycket lättare, iaf med just det som står i källaren...
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav sommar » 2008-03-10 18:51:06

Jag har haft samma problem, men det har blivit mkt. bättre. Jag är nu en "slängare" istället för en samlare. Dock hara jg ännu svårt att hålla fingrarna i styr ibland o. shoopar vissa onödiga grejer. Fast lite får man köpa annars blir livet rätt bra trist.

Det tog flera år innan jag tog tag o . rensade bland " sk*ten". Det som fick mig att komma igång var mestadels en bok + att jag började gå några kurser. En process statades inom mig o. den håller på ännu men är nu mkt. positivare o. har mestadels utlösts av andra saker än röran Har haft & har mkt. hjälp av bl.a. samtalsterapi. Det gäller o. ha motivationen o. ändra tankesätt, men den är inte alltid lätt..
Jag samlade på en massa olika prylar i flera år. *suck*
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav thojoh370 » 2008-03-14 10:54:58

Jag kan inte längre städa på mitt rum, det är liksom ingen vits med det då allt jag har på rummet är just samlarprylar som bara inte får slängas bort. Eftersom jag har det i överflöd så vet jag inte heller var jag ska göra av dem - därmed kan jag inte städa på ett bra sätt ... :roll:

Förstår inte hur min mormor lyckades med det för några dagar sen! :shock:
Senast redigerad av thojoh370 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
thojoh370
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-26
Ort: Linköping

Inläggav Titti » 2008-03-14 11:08:53

sommar skrev:Det som fick mig att komma igång var mestadels en bok + att jag började gå några kurser.

"Rensa i röran"? Den har jag blivit mycket inspirerad av och läser om med jämna mellanrum - med förödande resultat för alla Bra-att-ha-saker :wink:
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sommar » 2008-03-14 11:33:36

Titti skrev:
sommar skrev:Det som fick mig att komma igång var mestadels en bok + att jag började gå några kurser.

"Rensa i röran"? Den har jag blivit mycket inspirerad av och läser om med jämna mellanrum - med förödande resultat för alla Bra-att-ha-saker :wink:


Precis den boken menar jag! Vågade inte skriva ut titeln för jag var lite rädd för reaktionerna. *fegt* Då jag fått tag i den läste jag den från pärm till pärm nästan. Kunde knappt slita mig o. sedan började jag mitt rensade, vilket mestadels varit positivt. Det trista är att få väck alla grejer o. alla pengar man förlorat på onödiga ting. Otroligt vilken kraft den boken kan ha om man är motiverad. Det är ju det att den trycker på de ömma punkterna o. man börja tänka till. Fast återigen motivationen bör finnas där. Köpte boken trots att jag läst eftersom den kan vara bra att ha. :wink: Skämt åsido, det är en bok som är bra att ha tycker jag. Som man kan återgå till vid behov.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Titti » 2008-03-14 11:43:06

sommar skrev:
Titti skrev:
sommar skrev:Det som fick mig att komma igång var mestadels en bok + att jag började gå några kurser.

"Rensa i röran"? Den har jag blivit mycket inspirerad av och läser om med jämna mellanrum - med förödande resultat för alla Bra-att-ha-saker :wink:


Precis den boken menar jag! Vågade inte skriva ut titeln för jag var lite rädd för reaktionerna. *fegt* Då jag fått tag i den läste jag den från pärm till pärm nästan. Kunde knappt slita mig o. sedan började jag mitt rensade, vilket mestadels varit positivt. Det trista är att få väck alla grejer o. alla pengar man förlorat på onödiga ting. Otroligt vilken kraft den boken kan ha om man är motiverad. Det är ju det att den trycker på de ömma punkterna o. man börja tänka till. Fast återigen motivationen bör finnas där. Köpte boken trots att jag läst eftersom den kan vara bra att ha. :wink: Skämt åsido, det är en bok som är bra att ha tycker jag. Som man kan återgå till vid behov.

Jag läste två tredjedelar ungefär, det räckte för mig. Kapitlen om att välsigna sitt hem hoppade jag över, det blev lite för flummigt för mig. Men resten var oerhört slående och jag sträckläste den - för den är verkligen lätt att ta till sig och dråplig dessutom (kanske för att man känner igen sig så mycket)!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

om prylar och samlande

Inläggav gusgus » 2008-03-15 21:57:51

När jag i en grå forntid var student rensade jag terminsvis och jag visste ju också att jag skulle bo begränsad tid i mitt korridorrum Sedan dess har det blivit si och så med den saken Litteratur som Rensa i röran och smart förvaring m fl kan vara till viss hjälp men till syvende och sist behöver man nästan ha hjälp av en översvämning eller påtvingad flyttning för att riktigt komma i gång. En hjälp kan vara att ha någon med som man litar på som draghjälp en som frågar när använde du det där sist. Jag har givit bort till typ Diakonia och liknande organisationer somt har jag sålt inte mkt och till slut har det blivit återvinningsstationen eller som ibland när man välsignas med en grovsopcontainer Där kan allt utom elektronik läggas Det måste till tippen Bildäck tas inte emot där det måste man göra sig av med på annat sätt. Det finns lagliga man måste inte dumpa i skogen. Antagligen skulle det gå bättre om man återvände till halvårsintervallerna som under studietiden är det någon som vet hur man lurar in sig i den bra vanan igen?
Senast redigerad av gusgus 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
gusgus
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2008-03-02
Ort: LUND

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-15 23:20:40

Hej!

Rensa i röran borde jag göra kontinuerligt. Men det bir inte så. Får se om jag lyckas ta mig i kragen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Tonzon » 2008-03-16 13:22:54

Jag har en benägenhet att spara på saker. Jag har brukat spara alla kvitto på allt jag köper. Sedan lagt dem i byrån. Jag hade flera år med kvitto, men fick hjälp att rensa ur. Nu försöker jag slänga kvittona när jag tömmer plånboken.

Att samla saker är tryggt. Man får inte tänka för mycket när man skall slänga saker, för då kan man fastna i eventuella kommande behov. Fast en del saker är jag glad över att jag har sparat. Jag har sparat en öl från klassresan 95. Ett minne. Jag kommer nog aldrig att öppna den och det är inte någon fin öl. En tjeckiskt öl som står bland mina fina flaskor med whiskey. Ser ganska malplacerad ut, men jag gillar det.

Jag har även sparat några gamla pennor från högstadiet. Ni vet, gula pennor som man fick två om året. De kommer jag inte heller att slänga bort. För de är minnen för mig.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Loppan » 2008-03-16 14:23:02

Om man har saker som man inte direkt behöver ha kvar, men liksom vill minnas dem och tänker att man kanske vill titta på dem om några år kan man ta ett foto innan man gör sig av med dem. "Känslan" finns kvar men det blir mycket mer plats i garderoben...
Senast redigerad av Loppan 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Loppan
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2008-02-28
Ort: Mellansverige

Inläggav sommar » 2008-03-16 23:19:38

Loppan skrev:Om man har saker som man inte direkt behöver ha kvar, men liksom vill minnas dem och tänker att man kanske vill titta på dem om några år kan man ta ett foto innan man gör sig av med dem. "Känslan" finns kvar men det blir mycket mer plats i garderoben...


Precis det tipset ger boken "Rensa i röran med Feng shui". (Den som nämdes innan i denna tråden). Fast jag gillar inte den idèen.

Jag sparar på saker som väcker minnen för mig från barndomen tex. kort & brev, gosedjur, lesaker o. dylikt. I övrigt har jag blivit bra på att rensa :) som jag skrev tidigare i tråden.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-16 23:22:25

Jag har ännu inte insett varför man måste vara så sträng mot sig själv och inte spara på saker. Jag tycker om mina samlingar. Däremot har jag blivit lite bättre på att slänga papper. Men saker sparar jag.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Samla

Inläggav 1010010 » 2008-03-16 23:55:12

Jag samlade på allt möjligt tidigare.

Bland annat...

Böcker
Dinosaurier
Frimärken (inte lika intressant som mynt och sedlar av en oförklarig anledning)
Elektroniska delar (el-motorer, dioder, kretskort m.m)
Hockey-bilder
Högtalare
Knivar
Lego
Leksaksbilar
Mynt och sedlar som såg olika ut
Prydnads-saker
Sladdar
Skatter (alla föremål jag tyckte såg fina ut)
Stenar med olika utseenden.
Suddgummin i olika färger och dofter
Tidningar

Och mycket mera.
Jag rymmer inte allting där jag bor, så det mesta är i källaren.
När jag fick en egen dator så har samlandet avtagit eftersom all min fritid går till att spela online-spel, programmera, läsa saker på internet.

:roll:

Jag tycker fortfarande om allting jag har samlat på. Och har kvar det mesta..
Senast redigerad av 1010010 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
1010010
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2008-02-29

Inläggav mnordgren » 2008-03-17 0:05:44

Ja, det är lätt att samla på sig grejer, och kul. Det är när man börjar röra på sig (håller på med en flytt just nu) och inser hur mycket prylar man har som man blir orolig. :shock:
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Titti » 2008-03-17 0:06:40

Bjäbbmonstret skrev:Jag har ännu inte insett varför man måste vara så sträng mot sig själv och inte spara på saker. Jag tycker om mina samlingar. Däremot har jag blivit lite bättre på att slänga papper. Men saker sparar jag.

Samlandet är ofta ett gissel. Saker tar plats och stjäl energi från nya viktigare projekt man vill göra. Samlandet påminner om det som varit och inte om det som skall komma. Gamla saker påminner om gamla oförrätter, om gamla projekt som aldrig blev färdiga.

Dessutom tar saker en massa plats, samlar damm och står i vägen både faktiskt och mentalt.

Jag försöker rensa ut saker jag kanske kommer att behöva en annan gång - eller som någon annan kan komma att behöva. Det finns andra saker att ta vara på. Det kommer hela tiden nya saker i min väg om jag behöver det. Jag försöker också att rensa ut sånt som gör mig illa till mods när jag ser dem eller tänker på omständigheter kring dem, vem jag fick dem av tex.

Trasiga saker, oanvändbara saker, fula saker... Släng det som är skräp och ge bort resten! Det finns andra människor som kan bli glada för dem... ;)

Jag är inte perfekt men jag rensar emellanåt. Jag försöker att inte låta det gå år mellan gångerna men jag lyckas inte alltid - såklart.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-17 0:07:39

Jag har grejer förrådsplacerade hos mitt ex. Vi kommer inte åt dem för han har tappat bort nyckeln... :)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sommar » 2008-03-17 0:21:17

Titti skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag har ännu inte insett varför man måste vara så sträng mot sig själv och inte spara på saker. Jag tycker om mina samlingar. Däremot har jag blivit lite bättre på att slänga papper. Men saker sparar jag.

Samlandet är ofta ett gissel. Saker tar plats och stjäl energi från nya viktigare projekt man vill göra. Samlandet påminner om det som varit och inte om det som skall komma. Gamla saker påminner om gamla oförrätter, om gamla projekt som aldrig blev färdiga.

Dessutom tar saker en massa plats, samlar damm och står i vägen både faktiskt och mentalt.

Jag försöker rensa ut saker jag kanske kommer att behöva en annan gång - eller som någon annan kan komma att behöva. Det finns andra saker att ta vara på. Det kommer hela tiden nya saker i min väg om jag behöver det. Jag försöker också att rensa ut sånt som gör mig illa till mods när jag ser dem eller tänker på omständigheter kring dem, vem jag fick dem av tex.

Trasiga saker, oanvändbara saker, fula saker... Släng det som är skräp och ge bort resten! Det finns andra människor som kan bli glada för dem... ;)

Jag är inte perfekt men jag rensar emellanåt. Jag försöker att inte låta det gå år mellan gångerna men jag lyckas inte alltid - såklart.


Instämmer!
Jag tycker precis som boken beskriver att när man väl rensat mår man bättre o. orkar/kan ta itu med saker i sitt liv som man inte gjort innan pga. att mkt. energi gått åt till att tänka på att jag borde rensa, osv..
Boktips; Rensa i röran med Feng shui (Syftar inte på dig, Titti. Vet att du redan känner till den o. har läst i den).
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav 1010010 » 2008-03-17 0:27:18

Jag skulle aldrig våga rensa. Om man saknar en sak man kastat bort så finns det ingen återvändo :(
Senast redigerad av 1010010 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
1010010
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2008-02-29

Inläggav Titti » 2008-03-17 0:34:02

1010010 skrev:Jag skulle aldrig våga rensa. Om man saknar en sak man kastat bort så finns det ingen återvändo :(

Hela världen är full av saker...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav 1010010 » 2008-03-17 0:57:54

Titti skrev:
1010010 skrev:Jag skulle aldrig våga rensa. Om man saknar en sak man kastat bort så finns det ingen återvändo :(

Hela världen är full av saker...


Du har rätt. :) Men de sakerna saknar betydelse för mig. De får gärna tillhöra någon annan.
1010010
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2008-02-29

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in