att plugga på universitet och högskola.?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav manne » 2012-05-08 1:15:10

Hur många är det här som har pluggat på högskola och kan ni berätta lite om eran studie tid där.?

pluggade ni på KTH eller i lund/uppsala eller liknade till hörde ni någon student kår.?
Hur bodde ni under studierna ect ,mm.?
vilket universitet pluggade ni och och vilken studie linje.?
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav sussi83 » 2012-05-08 3:23:40

Hej.
Jag läser socionomprogrammet på högskolan nu, har 2,5 år kvar. Det var jobbigt att anpassa sig till en början men nu är det ok. Du kan fråga om det är något speciellt du vill veta.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav Red and green » 2012-05-08 8:13:15

Japp. Jag har också pluggat och pluggar fortfarande på högskolan.
Har pluggat också på KTH.
Vill inte gå in i detaljer.

Rekommenderar alla att plugga ! Ta en kurs i taget. Små vattendroppar blir ett hav med möjligheter i slutet.
Att bo o leva det ordnar sig.

Jag e till o med så korkad att jag jobbar 100% och pluggar 50% på högskolan. Allt man vill går ju. Motivationen är A&O.

Känner att det är lika bra jag pluggar och bygger upp lååång o fiiiiiiin CV för om jag inte pluggar då ligger jag bara på soffan och skyller på ADD för att jag inte gör ett handtag.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav mikka » 2012-05-08 9:48:09

Jag har studerat på Chalmers, en 5årig masterutbildning. Fick fokusera på mitt dåvarande specialintresse obegränsat och ansågs vara nytänkande. Jag upplevde att det fanns färre sociala regler än i den kommersiella världen. På tekniska universitet och högskolor finns det sannorlikt gott om studenter, lärare och professorer med AS så det är lätt att "smälta in"
Go for it!
mikka
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-05-07

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav GuteS » 2012-05-08 14:00:55

Jag har studerat till en femårig yrkesexamen samt avlagt två kandidatexamen. Jag har studerat vid flera olika lärosäten, bl.a. i Stockholm samt i Norrland. Studietiden var för mig mycket lärorik, spännande och utvecklande.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav manne » 2012-05-10 12:56:20

jag skulle vilja söka till Lunds universitet.!!

typ www.smalands.nu/ eller något i den stilen också.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav manne » 2012-05-10 13:00:47

Red and green skrev:Japp. Jag har också pluggat och pluggar fortfarande på högskolan.
Har pluggat också på KTH.
Vill inte gå in i detaljer.

Rekommenderar alla att plugga ! Ta en kurs i taget. Små vattendroppar blir ett hav med möjligheter i slutet.
Att bo o leva det ordnar sig.

Jag e till o med så korkad att jag jobbar 100% och pluggar 50% på högskolan. Allt man vill går ju. Motivationen är A&O.

Känner att det är lika bra jag pluggar och bygger upp lååång o fiiiiiiin CV för om jag inte pluggar då ligger jag bara på soffan och skyller på ADD för att jag inte gör ett handtag.


var det som de dära hollywod filmerna där de festar och knullar som djur med varandra?

Rules of Attraction trailer

http://www.youtube.com/watch?v=H9hxkqzY0js

skulle nog vilja plugga i LUND och välja http://www.smalands.nu/ .
Men frågan är jag för gammal nu är redan 30 år i dag fan också. :cry:
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav manne » 2012-05-10 13:03:17

Red and green skrev:Japp. Jag har också pluggat och pluggar fortfarande på högskolan.
Har pluggat också på KTH.
Vill inte gå in i detaljer.

Rekommenderar alla att plugga ! Ta en kurs i taget. Små vattendroppar blir ett hav med möjligheter i slutet.
Att bo o leva det ordnar sig.

Jag e till o med så korkad att jag jobbar 100% och pluggar 50% på högskolan. Allt man vill går ju. Motivationen är A&O.

Känner att det är lika bra jag pluggar och bygger upp lååång o fiiiiiiin CV för om jag inte pluggar då ligger jag bara på soffan och skyller på ADD för att jag inte gör ett handtag.


Hur bodde du då studentlägenhet.?? :?:
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav manne » 2012-05-10 14:18:01

Red and green skrev:Japp. Jag har också pluggat och pluggar fortfarande på högskolan.
Har pluggat också på KTH.
Vill inte gå in i detaljer.

Rekommenderar alla att plugga ! Ta en kurs i taget. Små vattendroppar blir ett hav med möjligheter i slutet.
Att bo o leva det ordnar sig.

Jag e till o med så korkad att jag jobbar 100% och pluggar 50% på högskolan. Allt man vill går ju. Motivationen är A&O.

Känner att det är lika bra jag pluggar och bygger upp lååång o fiiiiiiin CV för om jag inte pluggar då ligger jag bara på soffan och skyller på ADD för att jag inte gör ett handtag.


festade ni mycket och hade sex som djur också då.??
allt jag har är gymnasieutbildningen och folkhögskola 2 år men det kommer man inte långt med skulle vilja ha en utbildning också en riktig sådan.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav plåtmonster » 2012-05-10 18:13:54

Det är bara läkarutbildningen som har en åldersgräns på 45 år vad jag vet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav slackern » 2012-05-10 18:18:23

plåtmonster skrev:Det är bara läkarutbildningen som har en åldersgräns på 45 år vad jag vet.


Folk kanske har blandat ihop det med CSN och inskränkningarna som börjar gälla vid 45 års ålder?

För dig som fyller 45 eller är äldre
Från och med det år du fyller 45 begränsas din rätt till studielån.

Antalet veckor du kan ta studielån minskar för varje år till och med det år du fyller 54. Detta gäller oavsett vilken nivå du studerar på. Från och med det år du fyller 55 kan du inte få lån eller bidrag.

Hur många veckor har du rätt till?
Här kan du se hur många veckor med studielån du har rätt till från och med det år du fyller 45. Tänk på att du ska räkna med de veckor du redan fått studielån för. Läs mer om vilka tidigare veckor som räknas med nedan.

Från och med det år du fyller 45 beräknar vi hur många veckor med lån du har rätt till. Vi tar då hänsyn till din ålder och räknar med de veckor du tidigare haft studielån. Om du inte tar studielån under ett kalenderhalvår, beräknar vi på nytt hur många veckor med lån som du har rätt till. I exemplet nedan kan du se hur vi beräknar veckor.


http://www.csn.se/hogskola/krav/aldersgranser/fyllt-45
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav Alien » 2012-05-10 18:39:49

Alltså är det kunskaper, examen el "det vilda studentlivet" du vill ha?

Jag har läst vid universitetet i Uppsala, men något glatt studentliv ägnade jag mig inte åt. Jag studerade ämnen jag var intresserad av. Bodde i studentrum (delade pentry, badrum och hall med en annan student). Men för att få jobb var jag tvungen att gå en särskild yrkesutbildning sedan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav Pieohpah » 2012-05-10 19:18:49

Har gått på tre ställen på Stockholms Universitet. Geovetenskap vid Observatorielunden, matte i Kräftriket och data- systemvetenskap i Kista.

Bodde under tiden i hyresrätt med min dåvarande fru. Festade inte så mycket mer än någon onsdagspub då och då. Drabbades av en nollning.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav manne » 2012-05-11 2:52:29

Alien skrev:Alltså är det kunskaper, examen el "det vilda studentlivet" du vill ha?

Jag har läst vid universitetet i Uppsala, men något glatt studentliv ägnade jag mig inte åt. Jag studerade ämnen jag var intresserad av. Bodde i studentrum (delade pentry, badrum och hall med en annan student). Men för att få jobb var jag tvungen att gå en särskild yrkesutbildning sedan.


jag vill att det ska vara som i en film att man får ha sex med massor av tjejer i ca 20 års ålder och vilda fester och sex ,studier också förstås.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav manne » 2012-05-14 11:14:25

Alien skrev:Alltså är det kunskaper, examen el "det vilda studentlivet" du vill ha?

Jag har läst vid universitetet i Uppsala, men något glatt studentliv ägnade jag mig inte åt. Jag studerade ämnen jag var intresserad av. Bodde i studentrum (delade pentry, badrum och hall med en annan student). Men för att få jobb var jag tvungen att gå en särskild yrkesutbildning sedan.


rökte ni braj där också.studenter är ju ökända för sitt vilda festande.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav matterik » 2012-05-14 15:34:28

Jag har läst teknisk fysik på KTH. Var dock extremt ensam och även deprimerad som till slut ledde till att jag kollapsade på Psyk. Har också jobbat på Ericsson i fyra år. Det var på den tiden då jag satsade allt för att få familj.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav plåtmonster » 2012-05-14 16:35:23

Blev det familj?

Tjejer.. nja. Däremot alkohol i massor..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav wuwei » 2012-05-14 17:08:06

manne skrev:jag vill att det ska vara som i en film att man får ha sex med massor av tjejer i ca 20 års ålder och vilda fester och sex ,studier också förstås.


Grejen med att det är på film är ju just det: det är på film, inte i verkliga livet.

Jag har pluggat på högskola/universitet i Stockholm, Karlstad och Örebro, sammanlagt 6 år.

Några observationer jag gjorde: en del av de som festade hårt försvann, många skärpte sig för att de skulle kunna klara studierna och en liten grupp fortsatte att festa stenhårt och klarade ändå studierna. Jag delar plåtmonsters uppfattning: alkoholen kan flöda, men det där med ohämmat sex verkar det mer tunnsått med.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav BlomqvistD » 2012-05-14 18:17:41

Jag pluggar till risk- och krishanterare på Mittuniversitetet i Östersund. Jag tänkte att det skulle bli lättare att klara sig rent socialt på universitet än på folkhögskola, som jag pluggade för några år sen, eftersom där är man social större delen av tiden, och det tyckte jag var stundvis ytligt och fick inte så mycket luft. Så de första dagarna var jag ganska tillbakadragen och höll mig åt sidan och sa inte så mycket, men jag träffade en kille i klassen, och vi är jättebra vänner nu, så jag tror att man har mer luft och "space" att kunna "välja" om man vill prata med folk eller inte.
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav plåtmonster » 2012-05-14 18:23:43

Den enda social interaktionen du behöver är labbar och ev grupparbeten om man ska vara riktigt hård :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav Krake » 2012-05-14 18:47:56

Va alla e positiva här då :x icon

Jag är tyvärr en sån som inte går ihop med studier. Jag är vanligtvis den skickligaste och mest kunniga studenten men har ändå svårt att klara betygen. Kort sagt så är jag bra på det jag gör men usel på att studera.

Stockholms universitet. Fysiklinjen i 2 år innan jag bestämde mig för att läsa matte istället. Fortfarande ingen examen. Har läst kurs för kurs sen jag slutade med fysiken. Bor fortfarande hos päronen.

plåtmonster skrev:Den enda social interaktionen du behöver är labbar och ev grupparbeten om man ska vara riktigt hård :P


Sanning med modifikation. Om man läser supersvåra grejer (som funktionalanalys tex) med tuffa och inte helt pedagogiska lärare så att man knappt hinner med inlämningsuppgifterna och inte har tillgång till bra litteratur på området så är det svårt att klara det på egen hand. De mest framgångsrika studenterna arbetar regelbundet i grupper om 3-5 personer och kan på så vis dra nytta av varandras kunskaper, färdigheter och 3-5 ggr så mycket tid/uppgift.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav plåtmonster » 2012-05-14 18:56:06

@Krake, Svårt för prov? lätt för att göra arbeten t.ex inlämningsuppgifter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav Krake » 2012-05-14 20:00:50

plåtmonster skrev:@Krake, Svårt för prov? lätt för att göra arbeten t.ex inlämningsuppgifter?


Följande svårigheter gäller mig:
• Svårt för prov/tentor
• Omöjligt att göra eller läsa något på dåliga dagar (2-3 dagar/vecka)
• Svårt för flera uppgifter samtidigt
• Svårt för flera kurser samtidigt
• Ogillar att bli bedömd
• Sömnkänslig, kan inte sova innan viktiga händelser såsom tentor eller muntor
• Övrig avsaknad av effektiv studieteknik
• Stresskänslig, kan inte förbereda mig för tentor eller muntor
• Oortodoxa förklaringar, leder till orättvis bedömning
• Ordekonomisk vilket leder till att jag aldrig får ut nån examen eftersom jag skriver 3 ggr mindre än man "ska" göra
• Osocial, är tvungen att göra allt själv

Givet att de flesta har lite av det som är i min lista, men hur många har allt det? Förutom labbrapporterna, som min syster skrev åt mig, så klarade jag gymnasiet utan större svårigheter trots allt detta. Det är frustrerande att ha en exceptionell potential utan att den är till någon nytta. Skolan (generaliserat begrepp, innehåller alla vanliga studiesammanhang i synnerhet de med betygsättning) kräver i större eller mindre utsträckning funktionalitet i allt som står i listan (dvs tvärtom mot listan) av vilket jag inte har något. Jag avskyr skolan, eller snarare så avskyr jag dess rigida utformning som jag inte lyckas anpassa mig till. Inte ens klarar jag att anpassa skolan efter mig själv.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: att plugga på universitet och högskola.?

Inläggav nallen » 2012-05-15 0:07:05

Krake skrev:Fysiklinjen i 2 år innan jag bestämde mig för att läsa matte istället. Fortfarande ingen examen.

Examen är för folk som inte vill veta mer 8)
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in