Uppsats om Aspergers Syndrom

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-03 12:22:12

Hej!

Jag heter Ulrika och studerar på Komvux för att få gymnasieslutbetyg och högskolebehörighet. Jag går just nu kursen psykologi B och har bestämt mig för att skriva en uppsats om Aspergers Syndrom utifrån en psykologisk synvinkel. mitt syfte är inte bara skolmässigt utan också personligt då min 9åriga lillebror precis fått diagnosen.

Jag skulle verkligen vara tacksam om ni skulle vilja hjälpa mig med att berätta lite om era erfarenheter och tankar. min infallsvinkel är: Vilka konsekvenser får barndomen och uppväxten av diagnosen Aspergers syndrom. Och jag har en frågeställning som ser ut såhär:

• Hur påverkar diagnosen Aspergers Syndrom barnets självbild och utveckling?
• Hur anhörigas reaktioner och hantering av diagnosen påverkar barnet.
• Vilka är framtidsutsikterna för ett barn med diagnosen Aspergers syndrom?

Skulle verkligen uppskatta om någon är villig att dela med sig lite av sina erfarenheter av Aspergers Syndrom kopplat till min infallsvinkel och frågeställning.
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 12:36:11

Du kommer nog få lika många svar som vi är människor är jag rädd.

• Hur påverkar diagnosen Aspergers Syndrom barnets självbild och utveckling?


Kunskapens träd i Bibeln. Allt som du tror dig kunna om omvärlden avprogrammerar samtidigt din inre bild ( icke bild, eftersom det inte finns nåt sådant ). Alla självbilder är någonting negativt.

• Hur anhörigas reaktioner och hantering av diagnosen påverkar barnet.


Dom bör hantera sig själva. All s.k. hjälp till andra människor har en tvärtemot effekt mot vad den egentligen var menad som.

• Vilka är framtidsutsikterna för ett barn med diagnosen Aspergers syndrom?


Säkert sämre än för många andra.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav nano » 2012-05-03 13:26:15

Jag berättar gärna mina erfarenheter, har jag inte hört av mig på fredag så påminn mig gärna för då har jag troligen glömt att denna tråd finns.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-06 19:39:14

*puffar lite* Denna tråd har nu visats många gånger men inte fått många svar :( snälla, detta betyder mycket för mig. Jag vill också lyfta fram AS på ett positivt sätt och göra en så fullständig studie som möjligt och för att kunna göra det behöver jag er hjälp!
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Kromatik » 2012-05-06 20:23:22

Ullisgullis88 skrev:*puffar lite* Denna tråd har nu visats många gånger men inte fått många svar :( snälla, detta betyder mycket för mig. Jag vill också lyfta fram AS på ett positivt sätt och göra en så fullständig studie som möjligt och för att kunna göra det behöver jag er hjälp!


Tänk på att forumet har ganska många besökare som inte är medlemmar som bara läser igenom trådarna.

Jag är kanske intresserad av att dela med mig av mina erfarenheter. Spelar det någon roll hur gammal jag är? Jag är 18.
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-06 20:35:50

Det spelar ingen roll hur gammal man är och det hela sker helt anonymt. det ända jag vill veta är kön och ålder :) ja och vad du tycker och tänker kring frågorna så klart!
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-06 20:37:34

Och självklart behöver svaret ej skrivas öppet här utan skicka ett privat pm till mig om du vill!
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav biologic » 2012-05-07 0:32:50

Jag hade gärna svarat om det inte var så att jag fick min diagnos strax innan jag fyllde 26. Jag har dessvärre ingen erfarenhet av att växa upp med känd diagnos.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav treeman » 2012-05-07 2:32:44

Bra att det skrivs uppsatser och inte nedsatser om Asperger. Låter lovande!

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav nano » 2012-05-07 21:54:21

biologic skrev:Jag hade gärna svarat om det inte var så att jag fick min diagnos strax innan jag fyllde 26. Jag har dessvärre ingen erfarenhet av att växa upp med känd diagnos.
Den behöver väl inte vara känd, du har ju ändå vuxit upp med din hjärna och den har ju givit de bekymmer o en del fördelar som finns med den.

Ska strax börja skriva ett PM till TS som hon önskar :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav biologic » 2012-05-07 21:57:53

nano skrev:
biologic skrev:Jag hade gärna svarat om det inte var så att jag fick min diagnos strax innan jag fyllde 26. Jag har dessvärre ingen erfarenhet av att växa upp med känd diagnos.

Den behöver väl inte vara känd, du har ju ändå vuxit upp med din hjärna och den har ju givit de bekymmer o en del fördelar som finns med den.


Mjae, vet att jag alltid har haft AS även om jag inte haft det på papper, men... jag tänkte mer på TS formuleringar: "Hur påverkar diagnosen...", "...anhörigas reaktioner och hantering av diagnosen..." samt "...ett barn med diagnosen..."

Kanske tolkade jag detta för snävt?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav plåtmonster » 2012-05-08 0:57:58

Det är som att köpa en komplicerad apparat utan bruksanvisning.. Det går att använda förutan, men det är svårare..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-08 1:02:46

biologic skrev:Mjae, vet att jag alltid har haft AS även om jag inte haft det på papper, men... jag tänkte mer på TS formuleringar: "Hur påverkar diagnosen...", "...anhörigas reaktioner och hantering av diagnosen..." samt "...ett barn med diagnosen..."

Kanske tolkade jag detta för snävt?


Det ska nog tolkas som "hur påverkar DIN ASPERGER anhörigas..." etc.

Trådskaparen - somliga av oss tar språket mycket ordagrant.

Somliga av oss är bara lite knäppa i huvudet, udda brukar det stå i pappren. Jag är en sån knäppskalle.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-08 8:48:02

nano skrev:
biologic skrev:Jag hade gärna svarat om det inte var så att jag fick min diagnos strax innan jag fyllde 26. Jag har dessvärre ingen erfarenhet av att växa upp med känd diagnos.
Den behöver väl inte vara känd, du har ju ändå vuxit upp med din hjärna och den har ju givit de bekymmer o en del fördelar som finns med den.

Ska strax börja skriva ett PM till TS som hon önskar :)


Pm:a på du! :)
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-08 8:51:22

Savanten Svante skrev:
biologic skrev:Mjae, vet att jag alltid har haft AS även om jag inte haft det på papper, men... jag tänkte mer på TS formuleringar: "Hur påverkar diagnosen...", "...anhörigas reaktioner och hantering av diagnosen..." samt "...ett barn med diagnosen..."

Kanske tolkade jag detta för snävt?


Det ska nog tolkas som "hur påverkar DIN ASPERGER anhörigas..." etc.

Trådskaparen - somliga av oss tar språket mycket ordagrant.

Somliga av oss är bara lite knäppa i huvudet, udda brukar det stå i pappren. Jag är en sån knäppskalle.


Frågorna får tolkas som man vill, det jag alltså vill få reda på är hur det är att växa upp med AS och hur detta påverkar självbilden (hur såg du på dig själv när du växte upp? och hur mycket påverkan tror du att din AS hade?) och hur andras hantering av dig och dina svårigheter påverkade dig som liten? Nu kanske det känns lite klarare :) hoppas jag. Och tack alla för responsen, är väldigt tacksam! Och väntar nu på fler PM ;)
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-08 8:53:18

Glömde nämna frågan om framtidsutsikterna. Vad tror du är framtidsutsikterna för ett barn med AS? Hur ser det ut för dig idag, jämfört med när du var liten? Vad är viktigt för att få en bra framtid med AS?
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-12 15:17:12

Jag ska skicka in denna uppsats senast måndag så om ni vill ge mig en inblick eller kommentera så skriv gärna så snart som möjligt! mvh
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav lars_britta » 2012-05-12 23:23:17

Varför svarar ni henne inte bara? Jag är väl den enda här i tråden som hittills kommit med nån form av svar.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav lars_britta » 2012-05-12 23:28:45

Ullisgullis88 skrev:Glömde nämna frågan om framtidsutsikterna. Vad tror du är framtidsutsikterna för ett barn med AS? Hur ser det ut för dig idag, jämfört med när du var liten? Vad är viktigt för att få en bra framtid med AS?


Vad tror du är framtidsutsikterna för ett barn med AS?


Se mitt tidigare svar.

Hur ser det ut för dig idag, jämfört med när du var liten?


Min barndom var bra, och nu är det väl ganska ok också bitvis. Om du tänker på diagnossättande och ev. hjälp ( jag har ingen hjälp från samhället ), så är det inget som jag bryr mig särskilt mycket om, alls.

Vad är viktigt för att få en bra framtid med AS?


För mig, att glömma bort allting och leva som jag alltid gjort. För andra, kanske något annat.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Zima33 » 2012-05-13 4:21:26

Ullisgullis88 skrev:Frågorna får tolkas som man vill, det jag alltså vill få reda på är hur det är att växa upp med AS

Det är nog svårt att veta eftersom man inte vet hur det hade varit utan AS... :roll:

Hoppas du får svar, jag kan tyvärr inte hjälpa dig eftersom det fanns annat som påverkade min uppväxt också så jag vet inte vad som berodde på AS och vad som berodde på det andra. :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav kullan » 2012-05-13 10:04:10

Som många andra har skrivit så eftersom man var fullvuxen när man fick diagnosen så är det omöjligt att svara på frågorna. Jag var 39 år 2010 när jag fick diagnosen. före det visste jag ju ingenting. Jag kan i alla fall inte besvara frågorna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-13 12:55:43

Även om man inte fick själva diagnosen förrän man var vuxen så har du ju ändå vuxit upp med AS, det har ju alltid funnits där och måste väl ha märkts av på ett eller annat sätt och därmed också påverkat uppväxten?
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Meppe » 2012-05-13 17:49:57

"Hur anhörigas reaktioner och hantering av diagnosen påverkar barnet."

Hur väntar du dig att man ska kunna svara på det här om man inte hade diagnos? Om man inte hade en diagnos så kan ens omgivning ju inte hantera diagnosen.

"Hur påverkar diagnosen Aspergers Syndrom barnets självbild och utveckling?"

Återigen, du ställer en fråga som kräver att man hade diagnos. Om man var utan diagnos så kan ju något som man inte har (diagnosen) inte påverka en.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav Ullisgullis88 » 2012-05-13 22:05:26

Jag ska nu skicka in min uppsats och vill tacka alla er som svarat, både här och i privata pm. Ni har hjälpt mig att få en inblick i hur det kan vara att leva och växa upp med AS och hur det påverkar livet. Jag uppskattar verkligen alla er som tagit er tid och energi till att hjälpa mig :) Ni ska ha ett STORT TACK! mvh /Ulrika
Ullisgullis88
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in