Vad är unikt mänskligt?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-14 19:52:57

Om en apa, är hungrig och hittar en banan på marken.
Så tänker denna, å en banan och äter den.
En människa tänker å en banan, den måste komma någonstans ifrån det kanske finns fler.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Miche » 2012-04-14 22:06:38

Zerg_Tankian skrev:En människa tänker å en banan, den måste komma någonstans ifrån det kanske finns fler.

Inte jag, jag äter aldrig mer än en banan åt gången. ;)
Meppe skrev:Hon vet att hon får tonfisk om hon går omkring i köket och jamar.

Din katt är som Pavlovs hundar, hon har upptäckt att den kan bli belönad med tonfisk genom att gå runt i köket och jama, skulle hon aldrig fått tonfisk skulle hon sluta, om du slutar med att ge tonfisk så kommer nog hon att protestera ett par gånger, men ge upp sen.

Konsekvenser av handlingar handlar snarare om att kunna förutsäga sådant som kanske inte alltid är helt givet, dvs kunna få tonfisk av människorna i huset, oavsett vilket hus man går in i och jamar i köket. Troligen kommer katten att få mat (dock inte alltid tonfisk) i vissa hus, i andra hus blir hon bortjagad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav kullan » 2012-04-14 22:09:04

Zerg_Tankian skrev:En människa tänker å en banan, den måste komma någonstans ifrån det kanske finns fler.


Inte jag. jag äter aldrig bananer.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-15 0:37:35

Seppuku är ett unikt mänskligt fenomen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-15 6:47:28

Ok ni som äter bananen utan att fundera är nog lite efter....:P
Det är lite konstigt att ta upp saker man hittar på marken och äta de.

Om man ser det så här då:
Du hittar banan, du kan äta den, ge bort den, spara den, latcha med den, låta den vara kvar.................mm.
Apan har nog högst tre val.


Hakiri, borde vara väldigt mänskligt då det strider mot självbevarelse driften.

Kreativitet ät inte det mänskligt och kärlek lite töntigt men sant tror jag.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Miche » 2012-04-15 10:29:55

Kreativitet har påvisats hos ett flertal olika djurgrupper, kråkfåglar, paradisfåglar, apor m.fl.

Kärlek undrar jag om inte det med finns hos många djur, par som håller ihop hela livet och sörjer när partnern dör.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav treeman » 2012-04-15 10:37:23

Angelic Fruitcake skrev:Känns udda för mig att vara optimisten i sammanhang som dessa, men unikt mänskligt är också förmågan till godhet och förmågan att fritt välja sitt liv. Så möjligheten finns att det kan bli en god värld också. Eller åtminstone en värld som inte bara är ond. Ljuset, min vän, finns i oss alla.
namaste.gif


Du har rätt.
:)

Namaste
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Idiot » 2012-04-15 11:04:54

Hmm, finns det många djur med asperger tro? :roll:
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav treeman » 2012-04-15 11:17:37

Idiot skrev:Hmm, finns det många djur med asperger tro? :roll:


Jag
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav kullan » 2012-04-15 11:20:19

Idiot skrev:Hmm, finns det många djur med asperger tro? :roll:


Min katt måste fan ha haft det. så udda som hon var. Hon försvann under nån möbel hela dagarna. Låter rätt aspigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Idiot » 2012-04-15 11:20:46

Ok jag formulerade det fel: Djur som inte är människor! :P


Men treeman, du är ju inget djur, du är ju en ande?
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Moloch » 2012-04-21 17:02:15

Ren spekulation (och ogenerat gissande) från min sida men jag skulle tro att människan är den det enda djur som inbillar sig att det inte är något djur. Kan ju vara lite svårt att vare sig verifiera eller falsifiera men det är något som jag i alla fall starkt misstänker.
Moloch
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2011-12-31

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Miche » 2012-04-21 17:43:37

Jag tycker att det känns fullt rimligt, vi människor är egentligen djur med, men högmodet (eller vad det nu kan vara) gör att vi sällan definierar oss som djur.

Högmod är väl även det en typiskt mänsklig egenskap, finns det någon motsvarighet hos djur (dvs de som inte är människor)?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Miche » 2012-04-21 17:44:31

Å andra sidan ska man kanske fundera på om det finns någon djurart som definierar sig själv som något unikt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Moloch » 2012-04-22 17:39:45

Miche skrev:Jag tycker att det känns fullt rimligt, vi människor är egentligen djur med, men högmodet (eller vad det nu kan vara) gör att vi sällan definierar oss som djur.

Högmod är väl även det en typiskt mänsklig egenskap, finns det någon motsvarighet hos djur (dvs de som inte är människor)?


Mmm, sedan kanske det också finns en kulturell sida av det också. Jag får i alla fall uppfattningen att många av naturfolken lever mer som en del av naturen än som naturen som något som förväntas möta deras nycker och önskningar. Men det kanske är en romantiserad bild av saken.
Moloch
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2011-12-31

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Erathe » 2012-04-22 23:11:36

Idiot skrev:Vi vet om att vi kommer dö.

Detta anser jag vara den viktigaste skillnaden. Vi är det enda nu levande djur som vet att vi ska dö och tar oss tid att begrava våra döda omsorgsfullt. Att förstå sin död anser jag vara en nödvändighet för att anses vara helt självmedveten vilket då också är en fundamental skillnad mellan oss och andra djur. Kanske begravde även neandertalare sina döda vilket i min mening betyder att de var människor med mänskliga rättigheter.

Kanske skulle även självmord kunna fungera som bevis på att en varelse är fullt självmedveten. Dvs viljan att dö bara för dödens skull. Det är också en egenskap som så vitt jag vet bara människor besitter. (nej, lämlar begår inte kollektiva självmord)
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Parvlon » 2012-05-07 1:21:59

Erathe skrev:Vi är det enda nu levande djur som vet att vi ska dö

Låter som rent bullshit.

Relevant dokumentär: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qT82oGeax0
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Varg86 » 2012-05-08 14:38:26

Parvlon skrev:
Erathe skrev:Vi är det enda nu levande djur som vet att vi ska dö

Låter som rent bullshit.

Relevant dokumentär: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qT82oGeax0


Väldigt intressant dokumentär, tack för den :D
Varg86
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-05-01

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Carla1 » 2012-05-09 14:22:34

marxisten skrev:Den gigantiska girigheten människan besitter är nog ganska så unikt för människan med också på denna jorden iaf. Att bara vilja ha och aldrig få nog. Likaså "ditt" och "mitt" tänket finner man nog inte hos någon annan social varelse.


Då har du aldrig sett två hundar slåss om ett ben alltså? Eller kivas om bästa platsen i soffan? Eller en hund som äter tills den kräks bara för att den andra hunden inget ska få?

Järven är ett djur som dödar för nöjes skull och är inte heller helt förbehållet enbart människan. (tråkigt)
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav BlomqvistD » 2012-05-09 14:33:51

Det finns andra djur som är väldigt anpassningsbara än människan, som har lyckats etablera sig i olika miljöer, men inte som människan i alla fall. Eftersom människan känner till världen och djuren i den i så pass större utsträckning än andra djur, så kan vi tänka ett steg längre och anpassa oss till olika miljöer bättre. Det är därför som människan kan välja att vara vegetarian eftersom han/hon vet vad konsekvenserna blir av för mycket köttkonsumption. Vår hjärnkapacitet är så pass stor att vi kan lägga på minne saker som vi egentligen kanske inte har någon nytta av, medan djur i stor utsträckning bara behöver känna till deras närmiljö och deras behov osv.
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Iridia » 2012-05-09 14:39:30

Det var en bra beskrivning!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Miche » 2012-05-09 15:06:18

Carla1 skrev:Eller en hund som äter tills den kräks bara för att den andra hunden inget ska få?

Hundarna har en sträng social hierarki och jag kan tänka mig att domesticeringen kan ha gjort att delar av den har spårat ur.

I grunden äter de dominanta hundarna först, de med lägre rang får äta efteråt om det blir något över, i dåliga tider svälter de ihjäl och generna hos de dominanta har större chans att föras vidare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Carla1 » 2012-05-09 16:59:34

Det är lika hos vargar och har inget att göra med domesticering.
Ledarhundarna äter först, inte de mest dominanta (de kan bitas ihjäl pga fel sorts dominans) alltså de med mest intelligens, de som kan leda flocken till mat och vila, äter först. (En hund kan alltså vara dominant men inte alltid ha hög rang, orsakar den flocken för mycket besvär bits den ihjäl).

Survival of the fittest, betyder INTE att den dominante, den fysiskt starkaste, den som slåss mest, överlever. Darwin menade: Den anpassningsbara överlever. Alltså den med intelligens nog att övervinna nya svårigheter och kan anpassa sig till nya förhållanden är vinnaren.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Alien » 2012-05-13 2:29:59

Den elake schimpansen Santino i Furuvik kan planera i förväg. Han samlar och gömmar stenar för att kasta på besökarna. Precis som människan kan han vara falsk också. Han låtsas fridsam tills de kommit tillräckligt nära.

Den nya studien bygger på noggranna observationer av schimpanshannen under 114 dagar. Forskarna upptäckte att Santino avsiktligt gömde stenarna under höbalar eller bakom stockar — så nära besökarna som möjligt.

Det mest anmärkningsvärda var att han gjorde detta innan det fanns besökare på plats. Sedan satte han sig och väntade. När människorna kom spelade han vänlig och mumsade kanske lite på ett äpple.

När folk kommit tillräckligt nära, tog han plötsligt upp projektilerna och kastade dem på folk. Intressant nog observerade forskarna, som publicerar sina rön i Public Library of Science, när Santino första gången betedde sig på det här sättet. Det var uppenbarligen något han själv tänkt ut — en spontan innovation för att kunna lura besökarna i fällan.
http://www.unt.se/sverige/furuviksapa-l ... 43256.aspx

Så vi är inte ensamma varken om att planera el att lura andra.
Mathias Osvath, kognitionsforskare vid Lunds universitet och ledare för studien, tror dock inte Santino är speciell på något sätt. Att kunna planera i förväg, föreställa sig hur andra kommer att agera innan de ens visat sig, och sedan bedra dem sågs länge som unika mänskliga egenskaper.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in