Helt bedrövligt, igen (Om sjukpenning vid sorg)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Helt bedrövligt, igen (Om sjukpenning vid sorg)

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-03 23:50:28

Från Facebook, det är inte jag.

utförsäkrad av försäkringskassan
af Jimmy James Fredriksson den 2. maj 2012 kl. 21:27 ·
Jag brukar inte vara så allvarlig här på FB, men i fredags när jag satt och åt lunch ringer försäkringskassan och säger att du har blivit utförsäkrad. Då är det dags att bli allvarlig..!

2006 då fyra år ung drabbades våran dotter Meja av cancer en hjärntumör, vi fick veta att hon måste akutopereras medans hon fortfarande var nedsövd efter magnetröntgen och chansen för överlevnad var ca 30 procent. Hela våran värld rasade samman och vi visste varken ut eller in skulle vi få träffa henne igen? operationen varade många långa timmar och när vi äntligen fick träffa henne hade allt tagits ifrån henne hon kunde inta prata, inte svälja, inte röra någonting men när jag viskade i hennes öra "kan du höra att pappa är här" nöp hon mig i fingret ibland.

månaderna rullade på i ovisshet och det var tunga dagar på lasarettet med strålning och cellgifter vilket resulterade i att Meja kunde spy i dagar och däremellan hosta upp sina egna blodiga slemhinnor, men mitt i allt detta elände blev hon långsamt bättre och kunde efter några månader sitta upp i sängen och en tid senare även formulera några ord. Drygt ett år senare blev vi utskrivna och Meja blev långsamt bättre och bättre, hon hade stora rörelsehinder och pratade lite otydligt men vi kämpade varje dag med rehab och hon lärde sig gå med våran hjälp och pratade bra. Meja började skolan, hon var inte som alla andra men trots sina men älskade hon livet.

Våren 2011 började Meja bli svag i ena armen, vi ville inte tro det värsta men både jag och Linda visste innerst inne att detta inte var bra. Vi fick beskedet att hon insjuknat igen och att det inte fanns något dom kunde göra för henne. Vi beslutade oss för ta vara på tiden vi hade kvar med våran älskling vi reste till ställen som Meja gillade Disneyland, kolmården, varberg mfl, även om vi var sorgsna i hjärtat hade vi en kul tid och bestämde oss för att inte bryta ihop för Meja och lillasysters skull, men ibland försvann jag eller Linda utan anledning för att lätta på trycket och gråta.

Till slut började sjukdomen ta överhand och Meja blev snabbt sämre, hon kämpade in i det sista med att sitta upp i soffan och försöka äta själv, men sista veckarna blev hon sängliggande och orkade inte prata så mycket, jag brukade bära ut henne med madrass och täcke på alltanen, jag inbillar mig att hon behövde frisk luft och lite sol.

22 oktober somnade Meja in hemma i våran säng, jag och linda låg och höll om henne länge efter att hon slutat andas. Vi pratade inte så mycket med Meja om döden men vid ett par tillfällen pratade hon och Linda, och Meja ville inte bli begravd i en kista hon ville ha sin säng och mammas täcke. Som far hade jag inget val, jag gick ut i garaget och byggde om hennes säng, till en sängkista. Vardagen börjar sakta komma tillbaka, sorgen finns hela tiden närvarande men jag lär mig att hantera den bättre och bättre.

Jag jobbar nu halvtid och det går men efter 4-5 timmar tar orken slut och det kommer mörka tankar, värst är i bilen när man kör själv och sitter och tänker. För första gången i mitt liv kan jag säga att jag längtar efter att få dö. Om det inte varit för lilla ida och min älskade fru hade jag utan tvekan följt Meja på hennes resa, vart den än skulle fört oss.

Men halvtid med sikte på 75 och sen 100 procent duger inte åt försäkringskasan. och att man har kämpat i fem år mot cancern med ens egen dotters död som utgång verkar inte vara så märkvärdigt, dom har tagit beslut att jag kan jobba heltid och försäkrat ut mig, hon som tagit detta beslut är en handläggare i Umeå som heter Marlene Larsson.

Marlene Larsson har tagit detta beslut utan att ens ha träffat mig och aldrig frågat hur jag mår, och när hon ringer och ger mig beskedet är hon helt kall, beklagar sig inte att lagen ser ut så här, utan säger rakt ut lite stolt att "JAG har tagit beslutet att försäkra ut dig!"

Detta är min berättelse förkortad och förenklad, men saklig. Jag förväntar mig inte att försäkringskassan ska ändra sig och behöver ingen ömkan, men om ni som läser detta kan vara snäll och DELA detta för allt vad ni orkar kan så många som möjligt se det. Då kanske nästa som råkar ut för dom här dårarna kan bli bättre behandlad och kanske till och med kan få sörja i sin agen takt.


På tv4: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_umea?title=tvingas_till_jobb_efter_dotterns_dod&videoid=2187982&utm_medium=sharing&utm_source=facebook&utm_campaign=tv4play.se



Moderator atoms - delade upp texten lite.

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav lars_britta » 2012-05-04 0:00:17

Vad vill du ha sagt, Svante? Jag har sett klippet som du länkat.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-04 0:03:38

Jag vill inte säga nåt. Jag har inga ord just nu.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav lars_britta » 2012-05-04 0:07:52

Då blir det svårt. Vad är det du vill att vi ska diskutera?
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Choklad » 2012-05-04 0:26:54

lars_britta skrev:Då blir det svårt. Vad är det du vill att vi ska diskutera?

Jag tror att svante ville dela med sig av historien här för att fler skulle läsa den och det stod skrivet i texten:
men om ni som läser detta kan vara snäll och DELA detta för allt vad ni orkar kan så många som möjligt se det. Då kanske nästa som råkar ut för dom här dårarna kan bli bättre behandlad och kanske till och med kan få sörja i sin agen takt.

Hur kan du vara så okänslig att detta är allt du bestämmer dig för att skriva efter att ha läst denna tragiska berättelse om ett barns död?
Alla trådar måste inte leda till en diskussion och måste inte ha någon slags frågeställning.

Vet inte vad jag ska säga om det hela, det var riktigt hemskt.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-04 10:06:23

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Skinny » 2012-05-04 10:53:43

Choklad skrev:
lars_britta skrev:Då blir det svårt. Vad är det du vill att vi ska diskutera?

Jag tror att svante ville dela med sig av historien här för att fler skulle läsa den och det stod skrivet i texten:
men om ni som läser detta kan vara snäll och DELA detta för allt vad ni orkar kan så många som möjligt se det. Då kanske nästa som råkar ut för dom här dårarna kan bli bättre behandlad och kanske till och med kan få sörja i sin agen takt.

Hur kan du vara så okänslig att detta är allt du bestämmer dig för att skriva efter att ha läst denna tragiska berättelse om ett barns död?
Alla trådar måste inte leda till en diskussion och måste inte ha någon slags frågeställning.

Vet inte vad jag ska säga om det hela, det var riktigt hemskt.


Tanken har aldrig slagit dej att människor reagerar på olika sätt?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav kullan » 2012-05-04 11:03:11

Skinny skrev:Tanken har aldrig slagit dej att människor reagerar på olika sätt?


Man kan låta bli att kommentera oxå. vilket jag väljer ofta.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Skinny » 2012-05-04 12:47:44

Savanten Svante skrev:Från Facebook, det är inte jag.

utförsäkrad av försäkringskassan
af Jimmy James Fredriksson den 2. maj 2012 kl. 21:27 ·
Jag brukar inte vara så allvarlig här på FB, men i fredags när jag satt och åt lunch ringer försäkringskassan och säger att du har blivit utförsäkrad. Då är det dags att bli allvarlig..!
2006 då fyra år ung drabbades våran dotter Meja av cancer en hjärntumör, vi fick veta att hon måste akutopereras medans hon fortfarande var nedsövd efter magnetröntgen och chansen för överlevnad var ca 30 procent.

***** borttagen del av texten *****


På tv4: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_umea?title=tvingas_till_jobb_efter_dotterns_dod&videoid=2187982&utm_medium=sharing&utm_source=facebook&utm_campaign=tv4play.se


Givetvis borde Jimmy ha fått sjukpenning så länge han själv velat ha det. Självklart ska inte samma regler gälla alla. Både Jimmy och hans fru borde ha sjukpenning på obestämd framtid. Förstås. Ja, jag är ironisk :roll:


Admin
Kortade in den citerade texten (som finns i sin helhet i trådens startinlägg)
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Miche » 2012-05-04 12:58:47

Det värsta är att de inte ens träffat honom för att meddela och förklara beslutet, men sen är reglerna så extremt stelbenta och omänskliga, hade du klarat av att gå tillbaka på heltid så snabbt i samma situation? Möjligen om du är psykopat och i total avsaknad av känslor för andra människor, men det vill jag inte tro om dig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Micke » 2012-05-04 13:03:44

Choklad skrev:Hur kan du vara så okänslig att detta är allt du bestämmer dig för att skriva efter att ha läst denna tragiska berättelse om ett barns död?
Alla trådar måste inte leda till en diskussion och måste inte ha någon slags frågeställning.

+1 på båda meningarna.

Här i "Tipsa medlemmarna" bör det primära vara just att tipsa om saker som man tror kan vara av intresse. Ev diskussion om det bör alltså vara sekundärt.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Skinny » 2012-05-04 13:04:12

Miche skrev:Det värsta är att de inte ens träffat honom för att meddela och förklara beslutet, men sen är reglerna så extremt stelbenta och omänskliga, hade du klarat av att gå tillbaka på heltid så snabbt i samma situation? Möjligen om du är psykopat och i total avsaknad av känslor för andra människor, men det vill jag inte tro om dig.


Men snälla du: VEM ska bestämma hur länge Jimmy plus fru får sörja? Försäkringskassan? Läkare? Jimmy själv?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Skinny » 2012-05-04 13:22:11

Savanten Svante skrev:Från Facebook, det är inte jag.

utförsäkrad av försäkringskassan
af Jimmy James Fredriksson den 2. maj 2012 kl. 21:27 ·
Jag brukar inte vara så allvarlig här på FB, men i fredags när jag satt och åt lunch ringer försäkringskassan och säger att du har blivit utförsäkrad. Då är det dags att bli allvarlig..!
2006 då fyra år ung drabbades våran dotter Meja av cancer en hjärntumör, vi fick veta att hon måste akutopereras medans hon fortfarande var nedsövd efter magnetröntgen och chansen för överlevnad var ca 30 procent.

***** borttagen del av texten *****


På tv4: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_umea?title=tvingas_till_jobb_efter_dotterns_dod&videoid=2187982&utm_medium=sharing&utm_source=facebook&utm_campaign=tv4play.se


Jo då, jag förstår att det måste vara hemskt att förlora ett barn. Min bästa vän tog livet av sej för cirka 15 år sedan. För en vecka tog hans lillebror livet av sej. Jag kan tänka mej att deras mor inte mår så jättebra.
Frågan gäller ju snarare om inte samma regler ska gälla alla. Ska man göra undantag i dom fall kvällstidningarna skriver om?


Admin
Kortade in den citerade texten (som finns i sin helhet i trådens startinlägg)
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Skinny » 2012-05-04 13:26:22

Och i ett perfekt samhälle skulle Jimmy och hans fru sörja så länge dom behövde, för att sedan ringa Försäkringskassan och meddela att dom var redo att börja jobba igen.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Miche » 2012-05-04 13:28:51

Skinny skrev:
Miche skrev:Det värsta är att de inte ens träffat honom för att meddela och förklara beslutet, men sen är reglerna så extremt stelbenta och omänskliga, hade du klarat av att gå tillbaka på heltid så snabbt i samma situation? Möjligen om du är psykopat och i total avsaknad av känslor för andra människor, men det vill jag inte tro om dig.


Men snälla du: VEM ska bestämma hur länge Jimmy plus fru får sörja? Försäkringskassan? Läkare? Jimmy själv?

Ingen! Däremot anser jag att FKs läkare bör träffa dem det berör istället för att sitta på sina feta arslen och kasta ut människor till en fullständigt omöjlig situation, vilket de har blivit experter på. Det har ingenting med kvällspressens skriverier att göra, det är arbetssättet och reglerna som inte fungerar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Skinny » 2012-05-04 13:30:28

Miche skrev:
Skinny skrev:
Miche skrev:Det värsta är att de inte ens träffat honom för att meddela och förklara beslutet, men sen är reglerna så extremt stelbenta och omänskliga, hade du klarat av att gå tillbaka på heltid så snabbt i samma situation? Möjligen om du är psykopat och i total avsaknad av känslor för andra människor, men det vill jag inte tro om dig.


Men snälla du: VEM ska bestämma hur länge Jimmy plus fru får sörja? Försäkringskassan? Läkare? Jimmy själv?

Ingen! Däremot anser jag att FKs läkare bör träffa dem det berör istället för att sitta på sina feta arslen och kasta ut människor till en fullständigt omöjlig situation, vilket de har blivit experter på. Det har ingenting med kvällspressens skriverier att göra, det är arbetssättet och reglerna som inte fungerar.


Så, hur länge ska dom vara sjukskrivna då?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Zombie » 2012-05-04 13:34:06

Du tycks ju resonera som om det nuvarande systemet vore hugget i sten, Skinny. Och det gäller även tråden igår. Om det stämmer, varför stöder du det så helhjärtat? Det har faktiskt funnits andra system tidigare. Som inte heller helt kan avfärdas med att de skulle ha haft den eller den bristen, för saker brukar också gå att modifiera.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Zombie » 2012-05-04 13:42:32

Här finns ett av kanske flera nätverk för den som tycker systemet behöver ändras eller bytas:
http://resurs.ning.com/
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Skinny » 2012-05-04 13:43:23

Zombie skrev:Du tycks ju resonera som om det nuvarande systemet vore hugget i sten, Skinny. Och det gäller även tråden igår. Om det stämmer, varför stöder du det så helhjärtat? Det har faktiskt funnits andra system tidigare. Som inte heller helt kan avfärdas med att de skulle ha haft den eller den bristen, för saker brukar också gå att modifiera.


Det nuvarande systemet ÄR i högsta grad hugget i sten.
Vet du vad? Jag stödjer inget system över huvud taget.
Däremot har jag länge befunnit mej på botten i samhällshierarkin och vet vad som gäller. Efter ett tag blir man hård. För att klara sej. För att överleva. Så kallade "vanliga" människor har inte samma erfarenheter eller vet hur saker funkar. Därför kraschar dom hårdare när dom väl gör det.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Zombie » 2012-05-04 13:45:28

Och därför ser du inte folk som vet precis lika mycket som du, kanske mer, om hur det är att lida nöd, men som inte reagerar med att bli hårda på just det sätt som du blir. För "man" blir inte hård på det sätt du menar – "man" reagerar på alla möjliga olika sätt.

Med det sagt, respekt för att du har klarat dig på ditt sätt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Skinny » 2012-05-04 13:49:24

Zombie skrev:Och därför ser du inte folk som vet precis lika mycket som du, kanske mer, om hur det är att lida nöd, men som inte reagerar med att bli hårda på just det sätt som du blir. För "man" blir inte hård på det sätt du menar – "man" reagerar på alla möjliga olika sätt.

Med det sagt, respekt för att du har klarat dig på ditt sätt.


Det är lätt att bli blind, i det fallet.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Miche » 2012-05-04 13:58:37

Skinny skrev:
Miche skrev:
Skinny skrev:Men snälla du: VEM ska bestämma hur länge Jimmy plus fru får sörja? Försäkringskassan? Läkare? Jimmy själv?

Ingen! Däremot anser jag att FKs läkare bör träffa dem det berör istället för att sitta på sina feta arslen och kasta ut människor till en fullständigt omöjlig situation, vilket de har blivit experter på. Det har ingenting med kvällspressens skriverier att göra, det är arbetssättet och reglerna som inte fungerar.


Så, hur länge ska dom vara sjukskrivna då?
Det kan väl du bestämma eftersom du verkar ha svaret på allt! :-)040

Anser du att det ska finnas en fast tidsgräns? Själv anser jag att arbetsförmågan ska vara avgörande!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Zombie » 2012-05-04 14:07:40

Skinny skrev:
Zombie skrev:Och därför ser du inte folk som vet precis lika mycket som du, kanske mer, om hur det är att lida nöd, men som inte reagerar med att bli hårda på just det sätt som du blir. För "man" blir inte hård på det sätt du menar – "man" reagerar på alla möjliga olika sätt.

Med det sagt, respekt för att du har klarat dig på ditt sätt.


Det är lätt att bli blind, i det fallet.

Det kan det vara. Högst mänskligt och något som vi väl alla får kämpa med, om inte på ett sätt så på något annat.
Senast redigerad av Zombie 2012-05-04 14:08:34, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt, igen

Inläggav Skinny » 2012-05-04 14:07:53

Miche:
Vem ska bedöma arbetsförmågan? Ska "INGEN" avgöra det med? :wink:
Rimligtvis borde det finnas en gräns. Eller ska han få sörja resten av livet, om så vore?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in