Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav 424stil » 2012-05-03 15:53:55

Jag tycker inte att man ska kunna få ekonomiskt stöd av Soc om man äger en dyr lägenhet. Hon ska sälja den MEN samtidigt så måste Soc hjälpa henne att fixa en ny hyresrätt. Soc brukar kunna ordna såna.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Miche » 2012-05-03 16:02:00

Vem har sagt att det är en dyr lägenhet? Många bostadsrätter är billigare att bo i än hyresrätter (detta trots att kostnaden för lånet kan tillkomma på bostadskostnaden).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-03 16:05:50

Vadå "dyr lägenhet", 424stil? Menar du att alla lägenheter man kan äga är "dyra", menar du en vanlig etta eller tvåa fast den ligger där insatserna råkar vara höga, menar du en lyxlägenhet?

Om du menar något av de två första – har du tänkt dig att soc också ska hjälpa till med allt annat som kan braka samman i ens liv när man redan är i kris och dessutom förlorar bostaden, från att godta att man bränner massor med pengar på hotell eller vandrarhem för att slippa bo på gatan över att skaka fram hyresvärd som vill gå med på soc som garant (se Miche ovan) till det långtidsberoende av socialbidrag, och kanske även sjukvård, som kan bli resultatet av ett sådant slag i det läget, med de följder det kan få för ens sociala säkerhetsnät, energi att söka jobb, kontakter med eventuella barn, fysiska hälsa och så vidare?

Om du har tänkt dig att soc ska hjälpa till med det – hur försvarar du ett sådant uttag av skattebetalarnas pengar? Om du inte har tänkt dig att soc ska hjälpa till, fast det var deras, i praktiken, vräkning som satte igång spiralen – hur försvarar du det och hur ska den personen då överleva?

Ovanpå att en hyresrättshyra i regel är högre än en månadsavgift för likvärdig insatslägenhet alltså.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-03 16:14:48

Ni, och lagen, skiljer inte mellan förmögenhet som är realiserbar* och förmögenhet som inte är realiserbar i den bemärkelsen att den är bunden i en livsnödvändighet (eller så gott som, ni förstår vad jag menar) som man måste ha i någon form i vilket fall som helst. Och det gör att ni sedan också bortser från den katastrof det normalt blir när man tar ifrån någon som redan är i kris en sådan livsnödvändighet.

Det är inte bra. Varken för den som drabbas direkt eller för de skattebetalare, medborgare som vill ha lugna gator och så vidare som drabbas indirekt. Inte ens för husägarna skulle jag tro. Så det behöver ändras.

************************
* – som till exempel en sportbil eller en sjurumslägenhet som kan bytas mot en tvåa (för en person) –
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Xzirie » 2012-05-03 17:23:50

Det är ju inte ens säkert att hon lyckas sälja den med vinst och får några pengar kvar överhuvudtaget när bolånet är betalt. I synnerhet inte om hon måste sälja den snabbt.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Manschett » 2012-05-03 21:23:55

Som jag då, jag har endast existensminimum 3820 + hyra och de räkningar som är livsviktiga för att bo. Internet, tv, radiotjänst ingår inte.

Men så har jag skulder som ska betalas varje månad med 3000:-, jag kan släppa dessa och låta dem gå till kronofogden, men då är jag fast där för gott. Jag har lyckats ta mig därifrån efter att ha varit fast vid dem nästan hela livet. Så när allt är betalt så har jag ca 500 kvar till mat, kläder, buss mm. Men det fungerar, jag har lärt mig handla smart och man behöver inte äta lyxmat varje dag.

Det är mitt beslut att skulden är viktigast just nu, så får jag hoppas på ett jobb så fort som möjligt.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Skinny » 2012-05-03 21:34:58

Manschett skrev:Som jag då, jag har endast existensminimum 3820 + hyra och de räkningar som är livsviktiga för att bo. Internet, tv, radiotjänst ingår inte.

Men så har jag skulder som ska betalas varje månad med 3000:-, jag kan släppa dessa och låta dem gå till kronofogden, men då är jag fast där för gott. Jag har lyckats ta mig därifrån efter att ha varit fast vid dem nästan hela livet. Så när allt är betalt så har jag ca 500 kvar till mat, kläder, buss mm. Men det fungerar, jag har lärt mig handla smart och man behöver inte äta lyxmat varje dag.

Det är mitt beslut att skulden är viktigast just nu, så får jag hoppas på ett jobb så fort som möjligt.


Men jösses, då är det ju synd om dej med! Jag ringer kvällspressen direkt! :lol:


Alien:
Det är inte ok att skriva så nedlåtande och raljerande när någon berättar om sin livssituaton. Allra minst när det gäller en ny medlem. Du bryter mot dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv


Du får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-03 22:13:12

Skinny: Vad är det du får ut av att vara allmänt otrevlig och överlägsen mot folk här på forumet? Känns det varmt och gosigt i kroppen? Känner du dig duktig?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-03 22:45:15

Kahlokatt skrev:Skinny: Vad är det du får ut av att vara allmänt otrevlig och överlägsen mot folk här på forumet? Känns det varmt och gosigt i kroppen? Känner du dig duktig?


Det undrar jag också. Hur fan kan du med att göra dig lustig över Manschetts eller någon annans situation på det sättet?

Har du en allmänt dålig dag eller känns ditt eget liv lite mer uthärdligt om du får höra om andras tillkortakommanden och problem?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 22:52:05

Manschett skrev:Som jag då, jag har endast existensminimum 3820 + hyra och de räkningar som är livsviktiga för att bo. Internet, tv, radiotjänst ingår inte.

Men så har jag skulder som ska betalas varje månad med 3000:-, jag kan släppa dessa och låta dem gå till kronofogden, men då är jag fast där för gott. Jag har lyckats ta mig därifrån efter att ha varit fast vid dem nästan hela livet. Så när allt är betalt så har jag ca 500 kvar till mat, kläder, buss mm. Men det fungerar, jag har lärt mig handla smart och man behöver inte äta lyxmat varje dag.

Det är mitt beslut att skulden är viktigast just nu, så får jag hoppas på ett jobb så fort som möjligt.



Ansök om skuldsanering.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Skinny » 2012-05-03 22:56:30

Kahlokatt skrev:Skinny: Vad är det du får ut av att vara allmänt otrevlig och överlägsen mot folk här på forumet? Känns det varmt och gosigt i kroppen? Känner du dig duktig?



Jag får inte ut nåt av nåt. Jag är som jag är. Dock blir jag argare än vanligt när jag diskuterar med människor som inte vet vad dom pratar om.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav nallen » 2012-05-03 23:05:52

Henkkalexi skrev:[S]edan ska hon hitta en hyreslägenhet i Malmö och det är INTE det lättaste.

Det finns väl inget som tvingar henne att vara kvar i Malmö. Bara att flytta till Degerfors eller nån annan håla där det inte finns gott om lediga lägenheter.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-03 23:12:16

nallen skrev:
Henkkalexi skrev:[S]edan ska hon hitta en hyreslägenhet i Malmö och det är INTE det lättaste.

Det finns väl inget som tvingar henne att vara kvar i Malmö. Bara att flytta till Degerfors eller nån annan håla där det inte finns gott om lediga lägenheter.


Men betydligt färre jobb...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav plåtmonster » 2012-05-03 23:22:36

@Henkkalexi, Tänkte inte på de.. :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-03 23:29:58

Eftersom några av er här tycks så otroligt störda över tjejens "gnäll", så måste ni ju själva besitta stora kunskaper i hur man ska lösa bostadsproblem, inkomstproblem mm.

Varför inte dela med er av er stora livsvisdom till oss andra så att vi får se lite mer substans i era förträffliga uttalanden?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav nallen » 2012-05-03 23:33:46

Henkkalexi skrev:Men betydligt färre jobb...

Tja, hon har ju ändå inget, så vad är skillnaden?

Men skit samma, säg utkanten av Flen då istället, där har du Stockholm, Eskilstuna, Västerås, Katrineholm, Norrköping, Linköping och möjligen nåt mer inom typ 90 minuters pendlingsväg.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-03 23:51:44

Skinny skrev:
Kahlokatt skrev:Skinny: Vad är det du får ut av att vara allmänt otrevlig och överlägsen mot folk här på forumet? Känns det varmt och gosigt i kroppen? Känner du dig duktig?



Jag får inte ut nåt av nåt. Jag är som jag är. Dock blir jag argare än vanligt när jag diskuterar med människor som inte vet vad dom pratar om.


Det där känns igen :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-03 23:54:39

Henkkalexi skrev:Eftersom några av er här tycks så otroligt störda över tjejens "gnäll", så måste ni ju själva besitta stora kunskaper i hur man ska lösa bostadsproblem, inkomstproblem mm.

Varför inte dela med er av er stora livsvisdom till oss andra så att vi får se lite mer substans i era förträffliga uttalanden?


Men det går säkert lätt att hitta en hyresrätt i Skåne. Måste hon just bo i Malmö? Kan hon inte bo i Höör eller Sjöbo?
Går säkert att kolla alla jävla kommuner i Skåne och kontakta allmännyttan. Tid har ju över om hon är arbetslös.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav lars_britta » 2012-05-04 0:02:43

slackern skrev:
Henkkalexi skrev:Eftersom några av er här tycks så otroligt störda över tjejens "gnäll", så måste ni ju själva besitta stora kunskaper i hur man ska lösa bostadsproblem, inkomstproblem mm.

Varför inte dela med er av er stora livsvisdom till oss andra så att vi får se lite mer substans i era förträffliga uttalanden?


Men det går säkert lätt att hitta en hyresrätt i Skåne. Måste hon just bo i Malmö? Kan hon inte bo i Höör eller Sjöbo?
Går säkert att kolla alla jävla kommuner i Skåne och kontakta allmännyttan. Tid har ju över om hon är arbetslös.


Det går utmärkt att hitta i Malmö också, ingen stor skillnad i pris alls.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-04 0:13:22

Skinny skrev:
Kahlokatt skrev:Skinny: Vad är det du får ut av att vara allmänt otrevlig och överlägsen mot folk här på forumet? Känns det varmt och gosigt i kroppen? Känner du dig duktig?

Jag får inte ut nåt av nåt. Jag är som jag är. Dock blir jag argare än vanligt när jag diskuterar med människor som inte vet vad dom pratar om.

Jag tror dig inte. Eller jo, arg blir du, men inte för att vi inte vet vad vi pratar om. Vet du bättre borde det ju vara en smal sak för dig att plocka sönder det vi skriver. Men det gör du ju inte. (Och ingen annan heller hittills.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-04 0:19:35

Zombie skrev:
Skinny skrev:
Kahlokatt skrev:Skinny: Vad är det du får ut av att vara allmänt otrevlig och överlägsen mot folk här på forumet? Känns det varmt och gosigt i kroppen? Känner du dig duktig?

Jag får inte ut nåt av nåt. Jag är som jag är. Dock blir jag argare än vanligt när jag diskuterar med människor som inte vet vad dom pratar om.

Jag tror dig inte. Eller jo, arg blir du, men inte för att vi inte vet vad vi pratar om. Vet du bättre borde det ju vara en smal sak för dig att plocka sönder det vi skriver. Men det gör du ju inte. (Och ingen annan heller hittills.)


Nu kommer "vi" härskartekniken in igen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-04 0:22:45

Lägg av. Du har väl ändå några små grå att använda? Måste jag skriva dig på näsan:

1. Läs tråden.

2. Kolla åsiktskonstellationerna.



Alien:
Detta är nedlåtande skrivet och strider mot denna forumregel:

skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Zombie får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av Zombie 2012-05-04 0:24:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav lars_britta » 2012-05-04 0:23:37

Jag vill bara säga, har inte ni nog att hålla reda på er själva, så att ni kan ge fullständigt fasiken i varandra? Det borde vara dom enda reglerna här på forumet vad mig anbelangar. Mycket tröttsamt för övrigt :-)007
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-04 0:24:22

Zombie skrev:Lägg av. Du har väl ändå några små grå att använda? Jag skriver dig på näsan:

Läs tråden.

Kolla åsiktskonstellationerna.


Men skriv att det är dina egna åsikter. Istället för att gömma dej bakom en massa. Stå för vad du tycker istället för att trycka ner någon att du tillhör någon grupp.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in