Kränka eller hjälpa?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kränka eller hjälpa?

Inläggav Miche » 2012-05-03 11:59:09

lars_britta skrev:Vad jag menade var att barnet själv förstår sitt eget bästa, förutsatt att man låter det göra just det.

Ah, så du anser att fri från uppfostran (vilket många tolkade fri uppfostran som) är en alldeles utmärkt metod, barnen uppfostrar sig själv och begriper vad som är bäst för en själv.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kränka eller hjälpa?

Inläggav matterik » 2012-05-03 12:03:34

Tror inte man ska kränka. Men det är ju individuellt hur folk reagerar.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Kränka eller hjälpa?

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 12:24:10

Miche skrev:
lars_britta skrev:Vad jag menade var att barnet själv förstår sitt eget bästa, förutsatt att man låter det göra just det.

Ah, så du anser att fri från uppfostran (vilket många tolkade fri uppfostran som) är en alldeles utmärkt metod, barnen uppfostrar sig själv och begriper vad som är bäst för en själv.


I allra högsta grad, Miche.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Kränka eller hjälpa?

Inläggav Miche » 2012-05-03 12:40:06

lars_britta skrev:
Miche skrev:Ah, så du anser att fri från uppfostran (vilket många tolkade fri uppfostran som) är en alldeles utmärkt metod, barnen uppfostrar sig själv och begriper vad som är bäst för en själv.


I allra högsta grad, Miche.

Kul, du har alltså inte sett effekterna av det (vilket jag har) och förstår därför inte varför samhället har blivit så mycket råare med fler personrån där offren blir misshandlade för några få kronor.

Jag är uppväxt i en förort med många uppkomlingar där föräldrarna ansåg att de inte behövde uppfostra sina barn (många trodde väl att det var samhällets uppgift), de t.o.m. kastade ut ungarna (gärna med pengar i näven) när de själva skulle festa och sket fullständigt i om ungarna kom hem fulla eller påtända (med poliseskort).

Det är vad jag kallar fri från uppfostran.

Nej, det som behövs är goda förebilder för barnen, både hemma och ute i samhället för att de ska bli ansvarsfulla individer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kränka eller hjälpa?

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 12:47:54

Jag kan hålla med dig, Miche. Vi har en kär stat att ta hänsyn till också, så i många fall kan det vara svårt med vad du kallar "fri från uppfostran". Men som sagt, jag väljer hellre att vara fri än att vika mig för andra ( jag vill heller inte att dom ska vika sig för mig ), även fast det kanske åtminstonse ser ut utifrån att det kostar mer än det smakar.

Men visst, det är svårt för många att fostra barn i det samhälle vi lever i, såvida man inte har pengar, makt eller båda delarna. Så om man väljer att vika sig så kanske barnet kan få det bättre, vem vet?
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Kränka eller hjälpa?

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 12:49:47

Men då har du fått det som du vill då, Miche? :-)Happy Föräldrarna är ju inte dåligt stränga nuförtiden, det ser man ju bara ute på stan. Fullständigt vidrigt om du frågar mig, och det borde även vara straffbart.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Kränka eller hjälpa?

Inläggav Miche » 2012-05-03 13:09:48

Jag har aldrig förespråkat sträng uppfostran, den ska vara kärleksfull annars blir barnen bara lydiga så länge föräldrarna är i närheten.

En uppfostran ska bygga på ärlighet, kärlek och respekt (både för barnen och andra människor), det är viktiga nyckelord som alldeles för många har glömt bort.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kränka eller hjälpa?

Inläggav geocache » 2012-05-03 13:16:34

Miche skrev:Jag har aldrig förespråkat sträng uppfostran, den ska vara kärleksfull annars blir barnen bara lydiga så länge föräldrarna är i närheten.

En uppfostran ska bygga på ärlighet, kärlek och respekt (både för barnen och andra människor), det är viktiga nyckelord som alldeles för många har glömt bort.


Klokt skrivet, Miche!

:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Kränka eller hjälpa?

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 13:17:43

Ok. Själv så tycker jag om den där devisen ifrån öst, hur den nu går igen. Följ barnet eller liknande?
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in