Den (STORA) app-tråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav barracuber » 2012-03-05 22:28:50

Smart Screen Off: Automatically Turn Off Your Android’s Screen When Needed

Enligt artikeln (och jag kan väl hålla med) så ofta råkar man ut för t ex att

* man lägger androiden på ett bord och skärmen fortsätter att lysa
* man lyfter androiden till örat och skärmen släcks just då

Visserligen krävs det bara ett lätt knapptryck för att släcka resp tända upp skärmen men visst kan detta vara irriterande.

För att bättra på dessa brister använder gratisappen Smart Screen Off "proximity" sensorn för att sätta på resp stänga av skärmen "just när det behövs" :shock: Ok :o

Har inte testat appen än men det kan väl vara värt det för att se om det fungerar i praktiken :-)Happy
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav barracuber » 2012-03-05 22:55:20

Sofia75 skrev:
barracuber skrev:jag håller koll med appen 3G Watchdog :-)Happy (bättre än Tele2:s verktyg).
Jag har ett obegränsat abonnemang men jag hade 3g watchdogn installerad ett tag och jag kom inte ens upp i 1gb trots användning utan en tanke på att snåla. Men det blev kanske 900MB och mer via wifi så klart. Avinstallerade 3g watchdog för att jag blev så irriterad på den. Jag kunde nämligen inte hitta det gamla datat när den böt månad... Du kanske vet hur?

Funderar iaf på att byta till ett annat abonnemang med typ 2gb begränsning i stället. Har Telenor för att de är de enda som har täckning där jag bor - i Sollentuna 2 mil från Stockholm!!! Uselt av Telia och Tele2...


Har hittat en bättre app än 3G Watchdog för att hålla koll på datat..
Onavo App To Monitor Internet Usage On Android
Har testat denna ett par veckor och den känns klockren. Det allra bästa är att den bryter ned förbrukningen per app, så att man ser precis vad webbläsaren etc har dragit. Gratis så klart.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Iridia » 2012-03-14 12:46:32

Nu upptäckte jag att filvisar-appen Astro har en task killer-funktion så nu behöver man inte Advanced Task Killer för att stänga av appar som är igång i onödan.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Iridia » 2012-03-14 12:51:02

barracuber skrev:Smart Screen Off: Automatically Turn Off Your Android’s Screen When Needed

Enligt artikeln (och jag kan väl hålla med) så ofta råkar man ut för t ex att

* man lägger androiden på ett bord och skärmen fortsätter att lysa

...ett par sekunder eller så innan den stänger av sig själv.

* man lyfter androiden till örat och skärmen släcks just då

Det är väl bra? Man behöver ju inte bli belyst i örat?

Däremot är den lite väl snabb att stänga av sig medan man håller på med något annat än att ringa om man inte tafsar på den hela tiden. Så för det ändamålet vore det bra att kunna välja själv.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav barracuber » 2012-03-14 13:28:48

Iridia skrev:Nu upptäckte jag att filvisar-appen Astro har en task killer-funktion så nu behöver man inte Advanced Task Killer för att stänga av appar som är igång i onödan.


En ganska intensiv nätdebatt har pågått ifall det verkligen är bra att använda separata "taskkillerappar". Anhängarna av taskkiller menar att det är bra att själv kunna styra vilka appar som är startade. Motståndarna menar att man inte kan styra det pga att Android är designad att själv hantera minneshanteringen genom att stänga ned efter hand och frigöra minne i takt med att det behövs.

Jag har sett en officiell artikel från Google som gav motståndarna rätt - Android är designad att själv hantera minnet. Det vimlar av gratisappar som Advanced Task Killer och allt vad de heter vilket gör att det är lätt att tro att de fyller ett syfte. Vilket de alltså inte gör. Tvärtom försämrar de ofta telefonens prestanda ytterligare eftersom taskkillerappen i sig kräver minne.

Men kan också märka det meningslösa i att använda taskkillers när man försöker stoppa en app som ligger och kör. Ofta startar samma app igen inom ett par sekunder. Det är Android som skriker "Get of my back! I'm doing this!"

EDIT: Astro är en ganska omtyckt och känd file manager app. Så det är märkligt att Astro har en taskkiller inbyggd. Själv föredrar jag ES File Explorer samt Root Explorer (endast för rootat lur).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Iridia » 2012-03-14 13:51:50

Ja, det är ganska sällan man behöver stänga av något manuellt. Music Player Pro t ex, den stänger slutar spela direkt när man drar ur hörlurskabeln, och de flesta andra program lägger också av när man byter sida och gör något annat. Undantag vissa kameraappar som kan ladda ur batteriet på nolltid om man glömmer stänga av den efter att man fotat.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav barracuber » 2012-03-14 14:23:16

Iridia skrev:Ja, det är ganska sällan man behöver stänga av något manuellt.


Det är nog därför som ganska få appar har en egen avstängning / "Exit" knapp. Tror ändå att trycket från tradionella datoranvändare är stort på appbyggarna att lägga med en Exitknapp som "trygghet". Det jag skrev i förra inlägget är inte särskilt spritt; jag har diskussioner med flera i sonens bekantskapskrets som envisas med sina taskkillerappar och deras lurar får bara sämre och sämre prestanda..

Iridia skrev:Music Player Pro t ex, den stänger slutar spela direkt när man drar ur hörlurskabeln, och de flesta andra program lägger också av när man byter sida och gör något annat. Undantag vissa kameraappar som kan ladda ur batteriet på nolltid om man glömmer stänga av den efter att man fotat.


Android sköter som sagt sånt där bäst själv enligt Google. Att vissa appar ändå verkar suga ut batteriet på nolltid kan bl a bero på att appen helt enkelt använder mer komponenter i luren, att appen är dåligt skriven och att den använder mycket nättrafik, som är känt för att sluka batteri. (Pga det sista brukar jag alltid rekommendera folk att köra Wifi så mycket de kan för det tar mindre kräm än 3G.)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Sofia75 » 2012-03-14 15:54:12

Eh, vad ska man med en task-killer app till när det finns i settings? Jag har varken det eller filbrowser och känner inget behov.

Har dock en app, autiplan, som buggar och inte stänger av sig själv utan piper varje minut när man inte har fyllt i något schema så den behöver jag gå in i settings och stänga av när jag har testat att använda den. Var dock ett tag sedan nu så den kanske har bättrat sig.
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav barracuber » 2012-03-14 20:19:34

@Sofia75

Många, som jag, har "äldre" androids. Äldre i detta sammanhanget innebär > 2 år. Då blir lurarna sega pga äldre hårdvara i kombination med nyare appar. Du själv gissar jag har en nyare android typ S2? Då har du en snabb lur till skillnad från de tidigare nämnda. På min 3 år gamla HTC Hero går det extremt segt i Settings, då flyr man gärna till snabbare appar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Kimmelie » 2012-03-14 23:23:02

Iridia skrev:
barracuber skrev:Smart Screen Off: Automatically Turn Off Your Android’s Screen When Needed

Enligt artikeln (och jag kan väl hålla med) så ofta råkar man ut för t ex att

* man lägger androiden på ett bord och skärmen fortsätter att lysa

...ett par sekunder eller så innan den stänger av sig själv.

* man lyfter androiden till örat och skärmen släcks just då

Det är väl bra? Man behöver ju inte bli belyst i örat?

Däremot är den lite väl snabb att stänga av sig medan man håller på med något annat än att ringa om man inte tafsar på den hela tiden. Så för det ändamålet vore det bra att kunna välja själv.

På Galaxy S2:
Settings - Display - Screen timeout
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Zirre » 2012-03-15 0:05:19

Exakt, man kan ställa in hur länge skärmen ska lysa innan den slocknar.
På bla HTC finns det nåt som gör att skärmen slocknar när man håller telefonen vid örat så man inte ska råka lägga på.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Flia » 2012-03-25 23:27:04

Jag har just köpt en Samsung Galaxy S2 med Android 4.

Jag använder Chrome och Google kalender och det funkar toppen förutom larmet. Jag är jätteberoende av att larmet stör mig tillräckligt för att jag ska trycka snooze och bli uppmärksammad på det som ska göras.
Jag har hittat kalendrar med snooze, men ingen som låter det ringa tills jag trycker.
Det säger ring och ring och sen inget mer. Med min ADHD hinner jag glömma vart jag är på väg redan på väg till telefonen...

Nån som vet en bra kalender med både snooze och ihållande signal (som dessutom synkar med Google)?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-03-26 6:29:37

Det var väldigt vad mycket off topic det var här. Jag orkade inte ens läsa igenom de sista sidorna (intressant, men fel tråd?). Kan ni inte skapa en ny tråd för rootning och problem, så man vet var man ska leta?

Nå, här är en timstock som eftersöktes i början av tråden (väl?): https://play.google.com/store/apps/deta ... 3RvY2siXQ..

Sedan minns jag inte om jag tipsade om tasks+ / tasks plus. Jag använder den till allting. Den kostar, men det var den banne mig värd eftersom jag använder den flera gånger per dag till viktiga saker.

Den synkar med google tasks, och larmfunktionen går att ställa in lite precis hur man vill. Och larmet kan upprepas med valfritt intervall, tills man faktiskt genomför uppgiften.

Flia: Vad har du för telefon? Jag har Samsung Galaxy S, och det inbyggda larmet håller på så länge att det var nyligen jag märkte att det faktiskt inte håller på hur länge som helst. Alltså det larm som man får fram genom att klicka på klockan. Där finns timer och larm m.m. Jag ställer där in för tider på morgonen: "bada", "klä på dig!" o.s.v. Och så ställer jag in larmet för att inte glömma auktioner på Tradera, eller att det ska ringa precis när jag går in till psykolog/får boendestöd/whatever, för att komma ihåg att säga något (kan använda tasks+ där också). Det här larmet är ändå bäst för sådant som upprepas hela tiden, och som man kanske inte vill se i sin lista över viktiga engångsuppgifter som "ring pianostämmaren"/"tanka telefonen".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Sofia75 » 2012-03-26 9:39:50

Flia skrev:Jag har just köpt en Samsung Galaxy S2 med Android 4.

Jag använder Chrome och Google kalender och det funkar toppen förutom larmet. Jag är jätteberoende av att larmet stör mig tillräckligt för att jag ska trycka snooze och bli uppmärksammad på det som ska göras.
Jag har hittat kalendrar med snooze, men ingen som låter det ringa tills jag trycker.
Det säger ring och ring och sen inget mer. Med min ADHD hinner jag glömma vart jag är på väg redan på väg till telefonen...

Nån som vet en bra kalender med både snooze och ihållande signal (som dessutom synkar med Google)?

Jag använder Calendar Event Reminder. Det är en app för larmen enbart. Man använder sin vanliga valfria kalender. Den ringer med valt ljud = vad som helst. Man kan ställa in tid att larma, tid att pausa till nästa larm, ska dem sluta larma när eventet är slut eller fortsätta i oändlighet osv. När den larmar så får man valen snooze eller dismiss. Skitbra! :)
(Jag har Android 2.3.3 så jag hoppas den fungerar till 4:an.)
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav barracuber » 2012-03-26 10:34:22

Sofia75 skrev:
Flia skrev:Jag har just köpt en Samsung Galaxy S2 med Android 4.

Jag använder Chrome och Google kalender och det funkar toppen förutom larmet. Jag är jätteberoende av att larmet stör mig tillräckligt för att jag ska trycka snooze och bli uppmärksammad på det som ska göras.
Jag har hittat kalendrar med snooze, men ingen som låter det ringa tills jag trycker.
Det säger ring och ring och sen inget mer. Med min ADHD hinner jag glömma vart jag är på väg redan på väg till telefonen...

Nån som vet en bra kalender med både snooze och ihållande signal (som dessutom synkar med Google)?

Jag använder Calendar Event Reminder. Det är en app för larmen enbart. Man använder sin vanliga valfria kalender. Den ringer med valt ljud = vad som helst. Man kan ställa in tid att larma, tid att pausa till nästa larm, ska dem sluta larma när eventet är slut eller fortsätta i oändlighet osv. När den larmar så får man valen snooze eller dismiss. Skitbra! :)
(Jag har Android 2.3.3 så jag hoppas den fungerar till 4:an.)


Tack för tipset Sofia! Och vad är 15 spänn idag? :-)Happy Här är en som är gratis som verkar göra ungeför detsamma: Calender Snooze

Detta har jag också letat efter. Många tycker att den inbyggda kalendern (och även appar) inte påminner tillräckligt länge.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav barracuber » 2012-03-26 10:47:08

Bror Duktig skrev:Det var väldigt vad mycket off topic det var här. Jag orkade inte ens läsa igenom de sista sidorna (intressant, men fel tråd?). Kan ni inte skapa en ny tråd för rootning och problem, så man vet var man ska leta?

Vi har noterat din anmälan!

Bror Duktig skrev:Sedan minns jag inte om jag tipsade om tasks+ / tasks plus. Jag använder den till allting. Den kostar, men det var den banne mig värd eftersom jag använder den flera gånger per dag till viktiga saker.

Den synkar med google tasks, och larmfunktionen går att ställa in lite precis hur man vill. Och larmet kan upprepas med valfritt intervall, tills man faktiskt genomför uppgiften.


Tack för tipset. Den dök inte upp direkt när jag googlade men efter lite letande hittade jag den till slut på Play (obs länken funkar bara från en androidmobil): Tasks+ To Do List Manager

Även om den kostar några slantar verkar den ännu bättre än den jag kör - GTasks.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-03-26 11:54:35

Ja, den är MYCKET bättre än Gtasks (som jag provat också)! lite svår att hitta som sagt. Tror man måste skriva ut "tasks plus" eller "tasksplus" eller liknande. Helt SUVERÄN support också. Utvecklaren gav mig en särskild APK för att jag skulle kunna backuppa när jag wipade telefonen.

Fördelen med en sådan här app, är att man slipper ha kalendern full med larm och grejer. Jag vill inte se "gör mittbena vid tvätt" bland viktiga tider och annat. Och sedan vill jag kunna titta tillbaka flera år i min kalender, och då inte bara se en massa larm om mittbenor och "ring xx, yy".

Så därför har jag larm om enstaka händelser i tasks+ och larm som återkommer varje dag, eller larm om traderaauktioner och liknande som inte behöver upprepas eller synkas eller vara komplicerade, i telefonens eget påminnelseprogram så att de inte nedlusar mitt tasks+

Sedan använder jag BizCal som huvudsaklig kalender, och Jorte för att det är den enda som har en helt suverän 1*1-widget som visar en dagsagenda inklusive google tasks! BizCal har tyvärr inte tasks och inte heller en så suverän 1*1-widget.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav barracuber » 2012-03-26 12:23:55

[OTkalender]

En sådan sajt som Tradera automatmailar ju ut påminnelserna. Om man trivs med det kan man ju då använda sin mailbox som en sorts todo-lista och s.a.s. "beta av" det man ska göra på Tradera. Problemet är ju ifall påminnelsen kommer en stund FÖRE sista tidpunkten för budgivningen (eller vad det nu är). Dels kan man missa att se påminnelsen om man inte läser mailen, dels kanske man glömmer att följa upp påminnelsen om man inte gör det direkt...

Jag letade efter en automatiskt uppdatering från gmail till gcalendar men hittade inget: dvs när det kommer in ett mail som innehåller ett visst datum och klockslag så skulle automatiskt skapas en notering i gcalendar. (Rent tekniskt är nog problemet att det inte finns någon standard för hur datum och tider ska se ut i ett email.) Det finns dock en standard för kalenderuppdatering som föreningar ofta brukar använda; den används även för att konvertera mellan olika kalenderprogram. Den är dock inte så vanlig eller känd; själv använder jag den inte då jag enbart kör gcal.

[/OTkalender]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Flia » 2012-03-27 18:26:39

barracuber skrev:
Sofia75 skrev:
Flia skrev:Jag har just köpt en Samsung Galaxy S2 med Android 4.

Jag använder Chrome och Google kalender och det funkar toppen förutom larmet. Jag är jätteberoende av att larmet stör mig tillräckligt för att jag ska trycka snooze och bli uppmärksammad på det som ska göras.
Jag har hittat kalendrar med snooze, men ingen som låter det ringa tills jag trycker.
Det säger ring och ring och sen inget mer. Med min ADHD hinner jag glömma vart jag är på väg redan på väg till telefonen...

Nån som vet en bra kalender med både snooze och ihållande signal (som dessutom synkar med Google)?

Jag använder Calendar Event Reminder. Det är en app för larmen enbart. Man använder sin vanliga valfria kalender. Den ringer med valt ljud = vad som helst. Man kan ställa in tid att larma, tid att pausa till nästa larm, ska dem sluta larma när eventet är slut eller fortsätta i oändlighet osv. När den larmar så får man valen snooze eller dismiss. Skitbra! :)
(Jag har Android 2.3.3 så jag hoppas den fungerar till 4:an.)


Tack för tipset Sofia! Och vad är 15 spänn idag? :-)Happy Här är en som är gratis som verkar göra ungeför detsamma: Calender Snooze

Detta har jag också letat efter. Många tycker att den inbyggda kalendern (och även appar) inte påminner tillräckligt länge.


Tack för hjälpen. Calendar Event Reminder var precis vad jag behövde. Nu slipper jag stressa upp mig över att inte bli påmind :)
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-03-27 18:47:55

barracuber skrev:[OTkalender]

En sådan sajt som Tradera automatmailar ju ut påminnelserna. Om man trivs med det kan man ju då använda sin mailbox som en sorts todo-lista och s.a.s. "beta av" det man ska göra på Tradera. Problemet är ju ifall påminnelsen kommer en stund FÖRE sista tidpunkten för budgivningen (eller vad det nu är). Dels kan man missa att se påminnelsen om man inte läser mailen, dels kanske man glömmer att följa upp påminnelsen om man inte gör det direkt...

Jag letade efter en automatiskt uppdatering från gmail till gcalendar men hittade inget: dvs när det kommer in ett mail som innehåller ett visst datum och klockslag så skulle automatiskt skapas en notering i gcalendar. (Rent tekniskt är nog problemet att det inte finns någon standard för hur datum och tider ska se ut i ett email.) Det finns dock en standard för kalenderuppdatering som föreningar ofta brukar använda; den används även för att konvertera mellan olika kalenderprogram. Den är dock inte så vanlig eller känd; själv använder jag den inte då jag enbart kör gcal.

[/OTkalender]

Jag vill ha påminnelsen oavsett var jag är, inte vara bunden till email. Push mail eller traderas app vill jag inte använda, då de SUUUGER ut batteriet. Mailpåminnelser går inte heller att få så nära som 10 minuter före tror jag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Zirre » 2012-03-31 14:01:51

MoneyWise

Gillar verkligen den här appen. Man kan sätta budget för alla utgifter eller göra en budget för en viss typ av utgift.
Köpte t.o.m. proversionen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav mnordgren » 2012-04-12 11:10:43

Här är ett inlägg som kan vara av intresse:

sirap skrev:Medicinlarm har jag via en app som heter Pillboxie på min iPhone. Finns andra, t.ex. iTriage, eller om man behöver ange komplicerade doseringar (typ två sprejningar en gång var tredje vecka i ena näsborren, eller något annat "ovanligt") så finns Dosecast. Kan säga att inte ens en dosett hade hjälpt mig när jag varit som sjukast (typ svåra infektioner etc.) – jag hade inte kommit ihåg att ta/om jag hade tagit preparat XYZ/om jag ens fyllt på dosetten eller ej, vilket säkerligen har gjort att jag både över- och underdoserat ibland. Nu har jag en plingande telefon med kryssrutor och logglista – inga tveksamheter!

När jag ändå är inne på appar, har jag HeartWise för att hålla koll på mitt blodtryck eftersom jag har högt tryck + ärftlighet (blir jättesnygga, detaljerade grafer! 8)), många landsting/regioner har appar för hur man hittar vård (VGR har t.ex. Hitta Vård Nu samt Primärvården), AspAppen har lite mindfulness och basal kroppskännedom samt dagbok, och så finns det en app jag har tänkt att börja använda mer regelbundet med humörövningar - passande nog döpt till Live Happy. Sist, men inte minst, har jag Hitta Toa Lätt. Den gör vad den heter. :D


post737340.html#p737340
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Zirre » 2012-04-28 11:00:42

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav linek » 2012-05-02 12:37:51

Mentaliseringsappen – Intervju med Per Wallroth skrev:
— För att vi ska kunna tänka på våra tankar och känslor behöver vi vara medvetna om att vi har dem. Vi måste alltså bli medvetna om det vi förut har tänkt eller känt på en icke-medveten, mer automatisk nivå. Peter Fonagy, mentaliseringsteorins centralgestalt, talar om explicit och implicit mentalisering. Explicit mentalisering är när vi medvetet hejdar oss och reflekterar, till exempel när vi i stundens hetta gör något vi inte tänkt göra och sedan hejdar oss och funderar över det.



— Och implicit mentalisering, vad är det?

— Det är när man agerar automatiskt och känslomässigt i förhållande till sig själv och andra. Oftast är man inte ens medveten om vilka känslor och tankar man agerar utifrån, man upplever det som att man ”bara gör” någonting – och i förlängningen att man ”bara är sån”.



— Varför är vi olika bra på mentalisering, beror det på hur vi haft det som barn som du var inne på?

— Mentaliseringsförmågan påverkas både av arv och miljö, genetik och erfarenheter. Alla människor föds lite olika och har därför lite olika förutsättningar för olika saker, och det gäller även mentalisering. Om man har stora kognitiva svårigheter blir det mycket svårare att mentalisera. Om man har ADHD blir det svårt att koncentrera sig och fokusera, vilket är en förutsättning för att kunna stanna upp och mentalisera. I autism och Aspergers syndrom ingår nästan definitionsmässigt mentaliseringssvårigheter. Men ja, hos de flesta människor är det nog erfarenheterna som påverkar mentaliseringsförmågan mest, i synnerhet de erfarenheter som vi samlat på oss tidigt i livet tillsammans med våra föräldrar. En väldigt viktig faktor för hur god mentaliseringsförmåga vi har är anknytningen, alltså hur sedda och omhändertagna vi blev som barn. Mentaliseringsförmågan påverkas också av traumatisering, alltså väldigt dåliga erfarenheter senare i livet.

Kan vi förbättra vår mentaliseringsförmåga senare i livet, när arv och barndomsmiljö gjort sitt? Om ja; hur kan vi öva upp vår mentaliseringsförmåga?

— Ja, vi kan definitivt förbättra den! Det är en av de viktigaste sakerna som händer för många av dem som går i en lyckad psykoterapi. I psykoterapi så sysslar man mycket med att upptäcka att man kan se saker på flera olika sätt, att olika människor har olika perspektiv. Till exempel ”jag är inte alls så här dålig som jag själv tänker mig” eller ”det är inte alls säkert att allt som jag företar mig kommer gå åt skogen”. Man övar sig också att förstå sina medmänniskor bättre, att förstå att de har en annan historia, vilket gör att de tänker på andra sätt än jag.


Mentalisering från HQApps
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in