Vårdbidrag - flera barn

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vårdbidrag - flera barn

Inläggav FamiljenM » 2012-04-02 12:36:33

Jag har fått beslut om halvt vårdbidrag. Det känns lite lite...

Jag har 3 barn med diagnoser:
1 med "bara" asperger, som är 15 år
1 med adhd(add) & dcd, som är 16 år.
1 med asperger & tvångsyndrom, som är 17 år.

Jag vet att det är stor skillnad på hur barnen är i och med diagnoserna, men jag trodde att vi skulle komma upp i helt vårdbidrag pga 3 barn.

Ni som har flera barn med diagnoser och vårdbidrag, hur har det gått för er.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Re: Vårdbidrag - flera barn

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-04-02 12:39:14

Det har nog en del att göra med att de är äldre. Jag har helt vårdbidrag på min sjuåring, men det lär kapas till hälften snart, när jag ska söka om. Men det brukar gå så ifall barnen inte har andra handikapp, ju äldre de blir ju mindre anses bördan vara för föräldrarna.

Aspergerdiagnosen väger mycket tyngre än de övriga, men ADHD kan det vara svårt att få något alls om det är den enda diagnosen.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Vårdbidrag - flera barn

Inläggav FamiljenM » 2012-04-02 12:49:10

Ja, det har jag inte tänkt på. Det är säkert åldersbetingat. Tack.

Det är dumt när man får diagnos så sent, synd att det inte går att få ersättningen retroaktivt. Detta har ju varit vår vardag sedan dag 1.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Re: Vårdbidrag - flera barn

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-04-02 12:51:07

FamiljenM skrev:Ja, det har jag inte tänkt på. Det är säkert åldersbetingat. Tack.

Det är dumt när man får diagnos så sent, synd att det inte går att få ersättningen retroaktivt. Detta har ju varit vår vardag sedan dag 1.


Ja absolut. Men kolla upp era barnförsäkringar. De flesta ger inte ersättning vid psykiatriska diagnoser, men om man har tecknat tilläggsförsäkring kan man ibland få en större summa. Jag hade ingen extra, men hade jag tecknat plusförsäkringen hos TryggHansa hade jag fått 100 000 för diagnosen. Min kompis hade INTE tilläggsförsäkring, men fick ändå en större summa från Folksam, som gör individuella prövningar.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Vårdbidrag - flera barn

Inläggav Mamasnest » 2012-04-04 20:30:36

Det går ju att överklaga deras beslut, det skulle jag göra om jag vore du.

Jag får ett halvt vårdbidrag för min 4-åring som har svår migrän och Asperger. Nu ska jag även söka för min son på 15 år som har AS, ADD och DCD.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vårdbidrag - flera barn

Inläggav aspiemamman » 2012-05-01 8:48:10

Jag har ett helt för mina två yngsta med AS/ADHD och vid ansökningstillfället autismliknade tillstånd/ADHD. Idag har han med autismliknande en autism diagnos, men eftersom jag vet att FK verkar bedöma så olika beroende på vilken handläggare, så vågar jag inte söka om, trots att min ena son har fått en betydligt svårare diagnos satt nu. De kan ju få för sig att sänka det.

Jag tycker att det inte är så mycket skillnaden mellan barn som har diagnos, utan mer skillnaden mellan hur handläggare bedömer, som avgör hur mycket VB men får och det är fel.

Har man fått för lite, så vet jag att många som överklagar får en höjning, men att orka överklaga är ju inte alla som gör, och det är väl kanske det, som de räknar med?
aspiemamman
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in