Lukt av bränt i ny dator.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Iridia » 2012-04-28 21:12:17

kullan skrev:
marxisten skrev: Kan du inte lika gärna be din kompis hjälpa dig att frakta in den till den återförsäljare som butiken förmodligen kommer säga till dig att gå till?


Han kommer inte ha någon bil. Han kommer troligen att åka tåg.

Han kanske kan hjälpa dig bära den till där den ska lämnas in.

Får jag fråga en sak. Är det av någon särskild anledning till att du konsekvent ignorerar mina inlägg och inte svarar på mina frågor eller uppmaningar? Det var samma sak i flyttgnälltråden. Jag har ställt en fråga upprepade gånger här, vill du vara vänlig och svara på den?

EDIT: Marxisten hann före med ett jävligt bra inlägg. Läs det!
Senast redigerad av Iridia 2012-04-28 21:13:54, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Moggy » 2012-04-28 21:13:31

kullan skrev:
marxisten skrev:Speciellt om man inte vet exakt vad man sysslar med.


Men om den man tar hjälp av råkar veta exakt vad man ska göra då?


Alltså. Luktar det bränt av datorn (på riktigt, mer än vad en ny dator kan lukta) så kommer det inte gå att fixa på nåt enkelt sätt för det kommer vara nåt som är trasigt. I bästa fall är det en fläkt som stått still och att det räcker med att få igång den.


Min personliga gissning är att det inte är nåt fel på datorn och att eventuellt lukt är helt normal...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav marxisten » 2012-04-28 21:13:54

kullan skrev:
marxisten skrev:Speciellt om man inte vet exakt vad man sysslar med.


Men om den man tar hjälp av råkar veta exakt vad man ska göra då?


Spelar ingen roll, garantin går åt fanders om du öppnar den. Ifall det är nätagget som pajat om du öppnar den själv, får DU betala för ett nytt, inte HP som du annars får ett nytt helt gratis av. Det handlar inte om hans kunskap, utan om det avtal du ingått med HP, som säger att HP garanterar en fungerande produkt mot att du inte mixtrar med datorn själv.

Spelar ingen roll om din kompis så varit med och utvecklat hela datormodellen. Saker med garanti på ska man aldrig fixa till själv eller ens försöka fixa till själv, då ryker nämligen avtalet med tillverkaren om att produkten har garanti så länge som du håller fingrarna borta.

Är samma sak som att man på en ny bil inte utför servicen själv eller hos den lokala bilverkstaden, utan låter en märkesverkstad göra det åt dig, för att bilens garanti gäller enbart så länge som den servas av auktoriserad märkespersonal vid rätt antal mil, sen om du själv har tillräcklig kunskap, eller någon kompis har det för att göra en bra serv av bilen spelar ingen roll i det läget. Avtalet säger du ska göra det hos företaget. Ifall bilen sen rostar sönder så kommer inte röstskyddet att gälla ifall du inte servat hos företaget, för då har du brutit mot avtalet. Sen spelar det ingen som helst roll ifall du gjort en lika bra serv, eller tom, bättre serv än vad företaget skulle gjort. De vill vara säkra på att det är en behörig som gjort serven, inte att din åsikt är att personen som gjort det är behörig.

Samma sak med din dator och be en kompis kolla på felet. Din kompis kan ha tillräcklig kunskap för det och aldrig veta så mycket om datorer men: endast behörig personal på HP får "serva" din dator, annars ryker garantin.
Senast redigerad av marxisten 2012-04-28 21:23:55, redigerad totalt 4 gånger.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Fenren » 2012-04-28 21:18:51

marxisten skrev:Spelar ingen roll om din kompis så varit med och utvecklat hela datormodellen. Saker med garanti på ska man aldrig fixa till själv!


+1

Du ger väldigt bra tips och det du skriver om garanti är helt korrekt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav kullan » 2012-04-28 21:22:40

Jag tänker börja med att prata med min kompis först. Jag har fått tips på ett nätagg som kostar 440:-. Det kan jag ta ur egen ficka. Sen får min kompis hjälpa mig att montera in det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Iridia » 2012-04-28 21:24:35

Iridia skrev:Får jag fråga en sak. Är det av någon särskild anledning till att du konsekvent ignorerar mina inlägg och inte svarar på mina frågor eller uppmaningar? Det var samma sak i flyttgnälltråden. Jag har ställt en fråga upprepade gånger här, vill du vara vänlig och svara på den?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Moggy » 2012-04-28 21:24:51

kullan skrev:Jag tänker börja med att prata med min kompis först. Jag har fått tips på ett nätagg som kostar 440:-. Det kan jag ta ur egen ficka. Sen får min kompis hjälpa mig att montera in det.


Inte säkert att det funkar. Kan vara specialkontakter i HP-datorer som gör att vanliga nätagg inte går att koppla in..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav marxisten » 2012-04-28 21:25:47

kullan skrev:Jag tänker börja med att prata med min kompis först. Jag har fått tips på ett nätagg som kostar 440:-. Det kan jag ta ur egen ficka. Sen får min kompis hjälpa mig att montera in det.


Sen kanske HDD:n eller moderkortet går. Ska du då ta de med ur egen ficka, för garantin kommer ej gälla? Eller kanske det inte ens är fel på agget och då har du slängt de 440 kronorna i sjön...

Lämna in på garantin kostar noll kronor utöver kanske en bussbiljett.

Ett nytt nätagg kostar omkring 500 spänn, plus att garanti på samtliga komponenter går åt helvete och är dessutom inte säkert de ens funkar (du riskerar också förstöra saker i datorn)! Gör du detta är det bara korkat...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav kullan » 2012-04-28 21:31:35

Jag lägger ner detta nu. klart slut.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav marxisten » 2012-04-28 21:32:10

kullan skrev:Jag lägger ner detta nu. klart slut.


Bra!

Lägg ner verktygen och åk in och lämna in på garanti. Låter som en bra idé.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav kullan » 2012-04-28 21:34:13

marxisten skrev:
kullan skrev:Jag lägger ner detta nu. klart slut.


Bra!

Lägg ner verktygen och åk in och lämna in på garanti. Låter som en bra idé.


Jag har meddelat er min plan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Iridia » 2012-04-28 21:36:23

Börjar bli jävligt förbannad nu. :-)Raging
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav marxisten » 2012-04-28 21:38:07

kullan skrev:
marxisten skrev:
kullan skrev:Jag lägger ner detta nu. klart slut.


Bra!

Lägg ner verktygen och åk in och lämna in på garanti. Låter som en bra idé.


Jag har meddelat er min plan.


Det är dina pengar, tycker dock det är konstigt du frågar om råd och sen går emot vad alla råden säger. Varför ens fråga då...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav kullan » 2012-04-28 21:41:17

Jag kommer aldrig be om hjälp mer härifrån.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav marxisten » 2012-04-28 21:42:54

kullan skrev:Jag kommer aldrig be om hjälp mer härifrån.


Varför inte? För att vi inte håller med om din plan?

Trodde du fråga för du ville ha råd om någonting, inte ryggdunk om någonting som vi anser vara ett felaktigt beslut.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Sheyen » 2012-04-28 21:44:44

Iridia skrev:Börjar bli jävligt förbannad nu. :-)Raging

Samma här. Ta det lugnt och tänk "det här påverkar inte mitt liv". Det brukar fungera rätt så bra för mig och dessutom är det ju sant. Vill kullan gnälla och leka "omöjlig och ej mottagbar" så är det upp till henne. Det bästa vi kan göra är att ignorera det och fortsätta leva våra egna liv.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Fröken Svår » 2012-04-28 22:30:29

kullan skrev:Jag kommer aldrig be om hjälp mer härifrån.


Lovar du? Du är nämligen jävligt duktig på att komma med "hot" som du aldrig verkställer.
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Zirre » 2012-04-28 22:49:59

kullan skrev:Jag kommer aldrig be om hjälp mer härifrån.

Det ska jag lägga på minnet :mrgreen:
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav atoms » 2012-04-29 2:30:19

marxisten skrev:
Moggy skrev:Nu jag rätt säker på att man får öppna chassit på HP-datorer utan att garantin ryker. Har fixat lite med ny billiga stationära HP och dom brukar vara lättöppnade och ej plomberade. Det ingår i normalt användande att man ska kunna sätta i extra minne eller en till disk.


Då skiljer de sig mot min dator (ACER), men jag tycker i vilket fall att om en dator efter 2 månader går sönder ska man gå till butiken eller en återförsäljare av HP direkt, och inte göra något själv och riskera garantin. Speciellt om man inte vet exakt vad man sysslar med.


Jag har också en ACER (TravelMate 2450). Det var lite av ett skyltexemplar för den stog ute i butiken. Jag har haft den sedan september 2006. Vid ett tillfälle öppnade en kompis upp den och blåste rent i den, typ 1½ år sedan, men den tuffar på.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav atoms » 2012-04-29 3:17:57

kullan skrev:Ja då får väl garantin ryka då. Jag kan inte ta den till någon verkstad. Jag har ingen bil att transportera den med.


Är du säker på att det är datorn som luktar bränt; det kanske bara är garantin som ryker?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Iridia » 2012-04-29 3:20:54

:lol:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Parvlon » 2012-04-29 3:35:46

Troligtvis fläkten i nätagget som gör så att det luktar därifrån. Vad som är bränt är svårt att veta. Kan vara något obetydligt och nya datorer idag är fulla med flamskyddsmedel så risk för brand tror jag inte direkt. Det är lite skillnad från teveapparaterna man hade förr. Hade kört igång den men inte låtit den stå på vid lättantändliga möbler t.ex. Sen om det fortsätter lukta så finns risken att det luktar värre och värre och då är det bara att fimpa den. Har svårt att tro de tar emot den bara för du tycker det luktar men det kan vara värt att testa. Garantin är ju till för att utnyttjas. (det mesta jag skrivit är i princip redan skrivit i tråden men vafan har inget bättre för mig..)
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav kullan » 2012-04-29 8:38:35

Sista gången jag släckte ner datorn var fläkten vid nätagg. varm. Om fläktar och ventiler funkar som dom ska så ska det inte va varmt någonstans. Databurken ska nästan vara kall istället.

Jag känner ingen som har bil och som kan hjälpa mig med transporten av datorn.

Jag vågar inte koppla in datorn mot elnätet igen. Jag har ingen aning om vad som kan hända. Så nu sitter jag vid en minilaptop som jag knappt kan gör nåt med. Det är en enkel dator som egentligen skulle funka som resedator.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav Sheyen » 2012-04-29 9:38:14

kullan skrev:Sista gången jag släckte ner datorn var fläkten vid nätagg. varm. Om fläktar och ventiler funkar som dom ska så ska det inte va varmt någonstans. Databurken ska nästan vara kall istället.

Jag känner ingen som har bil och som kan hjälpa mig med transporten av datorn.

Jag vågar inte koppla in datorn mot elnätet igen. Jag har ingen aning om vad som kan hända. Så nu sitter jag vid en minilaptop som jag knappt kan gör nåt med. Det är en enkel dator som egentligen skulle funka som resedator.

Ja, men då har du en omöjlig situation som ingen kan fixa. Då får du leva med det, helt enkelt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till IT-forum



Logga in