Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-04-23 20:31:06

Och sedan får man skriva om det i den här tråden
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-23 20:55:06

kullan skrev:.....man glömmer att handla det viktigaste men när man kommer på att man glömt det så är man halvvägs på väg hem och orkar inte vända för att göra om samma procedur igen med trängsel och köande.


Känner jag igen mig i, men är det typiskt AS?
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-04-23 22:04:18

...du går runt och håller i något du ska använda (fjärrkontrol, mobil, plånbok, etc.). Utan att märka av det så sjuker du in i en tanke som du spinner vidare på, fram tills det att du efter en lång tid kommer på vad du skulle göra från första början och kommer tillbaka till "verkligheten". Då upptäcker du att det du hade i handen är borta och du har ingen aning om var det är för att du inte var mentalt närvarande när du lade det ifrån dig. Förmodligen är det i slutändan placerat på något skumt ställe som du inte minns att du var på.

...eller så är det bara jag :P
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-04-23 22:05:20

Nej, det är inte bara du.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-23 23:07:31

Swesse skrev:...du går runt och håller i något du ska använda (fjärrkontrol, mobil, plånbok, etc.). Utan att märka av det så sjuker du in i en tanke som du spinner vidare på, fram tills det att du efter en lång tid kommer på vad du skulle göra från första början och kommer tillbaka till "verkligheten". Då upptäcker du att det du hade i handen är borta och du har ingen aning om var det är för att du inte var mentalt närvarande när du lade det ifrån dig. Förmodligen är det i slutändan placerat på något skumt ställe som du inte minns att du var på.

...eller så är det bara jag :P


Du är verkligen (med stort V) inte ensam om saken!
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2012-04-23 23:13:26

Angelic Fruitcake skrev:
treeman skrev:... man har plan A, plan B... plan Ö och sen en rekursiv algoritm för att hitta x antal backup-planer till existerande planer.


Eller plan A till Ö, med plan a-ö för varje plan så man vet vad nästa steg är också....


Det blir bäst så. Annars dör man. Mmm. Höhö...
:-)003
:-)007
:-)014
:-)008
:-)183
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-04-23 23:15:16

treeman skrev:
Angelic Fruitcake skrev:
treeman skrev:... man har plan A, plan B... plan Ö och sen en rekursiv algoritm för att hitta x antal backup-planer till existerande planer.


Eller plan A till Ö, med plan a-ö för varje plan så man vet vad nästa steg är också....


Det blir bäst så. Annars dör man. Mmm.
:-)003


Livet är ett sexuellt överfört tillstånd med en dödlighet på hundra procent. Så det är kört ändå!
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav nallen » 2012-04-23 23:34:21

Angelic Fruitcake skrev:Livet är ett sexuellt överfört tillstånd med en dödlighet på hundra procent.

...och omkring 20 års inkubationstid.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Idiot » 2012-04-23 23:53:27

Swesse skrev:...du går runt och håller i något du ska använda (fjärrkontrol, mobil, plånbok, etc.). Utan att märka av det så sjuker du in i en tanke som du spinner vidare på, fram tills det att du efter en lång tid kommer på vad du skulle göra från första början och kommer tillbaka till "verkligheten". Då upptäcker du att det du hade i handen är borta och du har ingen aning om var det är för att du inte var mentalt närvarande när du lade det ifrån dig. Förmodligen är det i slutändan placerat på något skumt ställe som du inte minns att du var på.

...eller så är det bara jag :P


Nej, det är inte bara du.
:lol:
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-04-24 0:17:28

Zima33 skrev:
kullan skrev:
Meppe skrev:Eller så tar man med en penna och markerar det som man har plockat.


Ja och då glömmer man pennan hemma.

Eller lägger ifrån sig den i affären och poff! Penna borta! Så då måste man köpa en ny penna så man kan pricka av "penna" på listan. :D


För att kunna skriva upp en ny penna efter att den första försvann så behöver du penna för att kunna skriva upp det. Så hur kan du pricka av en penna utan penna. Om du redan inte har en plan på att alltid ha en penna på listan.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-04-24 1:34:20

Someone skrev:
Zima33 skrev:Eller lägger ifrån sig den i affären och poff! Penna borta! Så då måste man köpa en ny penna så man kan pricka av "penna" på listan. :D


För att kunna skriva upp en ny penna efter att den första försvann så behöver du penna för att kunna skriva upp det. Så hur kan du pricka av en penna utan penna. Om du redan inte har en plan på att alltid ha en penna på listan.

Jag kan ha en visuell lista i huvet. :wink: Eller öppna en pennförpackning och skriva "penna" på listan innan jag prickar av den och betalar pennan i kassan. :idea:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-04-24 1:44:21

Zima33 skrev:
Someone skrev:
Zima33 skrev:Eller lägger ifrån sig den i affären och poff! Penna borta! Så då måste man köpa en ny penna så man kan pricka av "penna" på listan. :D


För att kunna skriva upp en ny penna efter att den första försvann så behöver du penna för att kunna skriva upp det. Så hur kan du pricka av en penna utan penna. Om du redan inte har en plan på att alltid ha en penna på listan.

Jag kan ha en visuell lista i huvet. :wink: Eller öppna en pennförpackning och skriva "penna" på listan innan jag prickar av den och betalar pennan i kassan. :idea:


Ohh, brukar alltid ha listor i huvudet, dock så tappar jag bort dem vid behov och hittar dem senare. Irriterande när man ligger i sängen och stör sig på att man glömde putsa fönster även fast man tänkt göra det efter man kollat mailen (väntar på böcker från bokia, tar lång tid) för att sedan fastna på webben.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-04-24 2:08:24

Someone skrev:Ohh, brukar alltid ha listor i huvudet, dock så tappar jag bort dem vid behov och hittar dem senare. Irriterande när man ligger i sängen och stör sig på att man glömde putsa fönster även fast man tänkt göra det efter man kollat mailen (väntar på böcker från bokia, tar lång tid) för att sedan fastna på webben.


Hihi! *känner igen* Jag har glömt putsa fönstret i ett par månader nu. :-)002
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-04-24 10:16:20

... du undrar vad mänskor i din omgivning har emot tanken på en sekunds ostörd tankeverksamhet
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-04-24 11:09:53

...när du sitter vid datorn och inser att kylvarorna ligger i hallen eftersom du handlade för en timme sedan. (tur att jag gick in i den här tråden igen som påminde mig, annars hade jag nog glömt det helt!)
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-04-24 20:13:33

Someone skrev:...när du sitter vid datorn och inser att kylvarorna ligger i hallen eftersom du handlade för en timme sedan. (tur att jag gick in i den här tråden igen som påminde mig, annars hade jag nog glömt det helt!)


:lol: :lol: :lol:

Hatar när det händer! :-)051
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-04-24 20:55:56

Someone skrev:...när du sitter vid datorn och inser att kylvarorna ligger i hallen eftersom du handlade för en timme sedan. (tur att jag gick in i den här tråden igen som påminde mig, annars hade jag nog glömt det helt!)


Ptja, det kunde varit värre än en timme. Känner igen det helt! :D
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ca » 2012-04-24 21:38:37

Idiot skrev:
Swesse skrev:...du går runt och håller i något du ska använda (fjärrkontrol, mobil, plånbok, etc.). Utan att märka av det så sjuker du in i en tanke som du spinner vidare på, fram tills det att du efter en lång tid kommer på vad du skulle göra från första början och kommer tillbaka till "verkligheten". Då upptäcker du att det du hade i handen är borta och du har ingen aning om var det är för att du inte var mentalt närvarande när du lade det ifrån dig. Förmodligen är det i slutändan placerat på något skumt ställe som du inte minns att du var på.

...eller så är det bara jag :P


Nej, det är inte bara du.
:lol:


Oerhört vanligt detta.. min sambo tycker det är ett mysterium att jag kan slarva bort tre saker på lika många minuter. Men så är det när man bara kan rikta uppmärksamheten på EN sak i taget.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2012-04-24 23:10:24

... man dagligen plågas av att känna som en en dum idiot. Oh yeah bejbi!!
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kullan » 2012-04-24 23:16:13

... man kommer ihåg att handla det man glömde handla dagen innan men när man kommer hem upptäcker man en ny sak man glömde att handla. Suck! :roll:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Xzirie » 2012-04-25 12:59:09

treeman skrev:... man dagligen plågas av att känna som en en dum idiot. Oh yeah bejbi!!
:-)005


Hehe ja, för att man är precis tillräckligt smart för att fatta hur dum man verkligen är!
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav wuwei » 2012-04-25 14:12:07

Kimmelie skrev:
Meppe skrev:
kullan skrev:.....man glömmer att handla det viktigaste men när man kommer på att man glömt det så är man halvvägs på väg hem och orkar inte vända för att göra om samma procedur igen med trängsel och köande.


Testa att ha en lapp någonstans där du skriver upp saker när du märker att de behöver handlas (och då menar jag när du märker, inte 10 minuter senare) och ta med den till butiken.

Jag har t.o.m. varit med om att ha skrivit inköpslista, hållit den i handen i affären, läst på den, plockat en vara i taget, och läst mjölk - "den finns i närheten av kassan, så den tar jag sist". Plockat alla övriga varor, läst igenom lappen en sista gång. Och glömt mjölken... :roll:


Det där gör jag titt som tätt, alltså glömmer varor fast jag har betalt dem eller har en lista och missar de sista två sakerna för de finns ju nära kassan och jag har stoppat undan lappen. Eller så upptäcker jag att jag missat plocka med en huvudingrediens när jag plockat upp nästan alla varor på bandet. Betalar packar, ställer kassen bakom kassörskan, går in i affären igen hämtar det jag missat, går och betalar det och går därifrån... utan kassen som står bakom kassörskan. Inser misstaget halvvägs hem och får gå tillbaka. Nej, jag är inte ett dugg vimsig... :lol:
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Vilse » 2012-04-25 15:26:15

... när du inte kan koncentrera dig för att du har fel t-shirt på dig.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Ugglan » 2012-04-25 15:43:40

Vilse skrev:... när du inte kan koncentrera dig för att du har fel t-shirt på dig.
Ja fel kläder överhuvudtaget! Det ska vara en känsla av uniform nästan. Blått! Oantastbart! Därute i den onda verkligheten...Ha ha nej inte riktigt, bara nästan.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in