Tipsa mig om aspiga tv-serier (om stora frågor, inga såpor)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tipsa mig om aspiga tv-serier (om stora frågor, inga såpor)

Inläggav Erathe » 2012-04-22 15:18:31

Jag har inte sett någon tv-serie på ett bra tag nu för det tycks inte finnas någon. Jag tror det var serien 24 som först kom på att det fanns pengar att tjäna på DVD försäljning och därmed var det inte längre nödvändigt att följa det gammal tv formatet med separata avsnitt. Storyn blev inte lika viktigt eftersom det blev nödvändigt att hitta på skit efterhand. Det blev i stället naturligt att fokusera på karaktärsutvecklingen i stället för den egentliga handlingen. Tv serier som följder det formatet är inget annat än såpoperor i still med Dallas och Dynasty och jag är inte alls intresserad av det.

Om jag nu ger exempel på bra tv program så kanske ni kan föreslå andra med liknande tema?

Den bästa tv serien jag vet om är Star Trek the Next Generation. Det genomgående temat i den serien var filosofi, politik, moral, strategi och the human condition. De stora frågorna i livet helt enkelt. De hade en policy om att bara de storys som enbart kunde göras på star trek skulle produceras. Tyvärr höll de inte kvar vid policyn i de senare serierna som mest handlar om technobabble och krigföring.

En annan bra serie är en brittisk satir från 80-talet kallad Yes, Minister. Serien behandlar samtiden, demokrati och problemen med den. Serien är lika aktuell nu som på 80-talet.

En annan brittisk satir är Bremner, Bird and Fortune som är ungefär samma sak som Yes, Minister men mer modern.

Jag gillar inte anime så mycket men Ghost in the Shell är en bra serie. Teman som ofta tas upp är vad det innebär att vara människa när gränsen mellan människa och maskin blandas samman.

Nu skulle jag vilja ge fler exempel som inte är brittisk humor eller scifi med det är svårt. Jag är öppen för förslag så länge serien inte fokuserar på mänskliga relationer utan the bigger issues så att säga och snälla säg inte Lost, Battle star Galactica eller liknande såpoperor. Motivera gärna varför ditt förslag passar de kriterier jag söker efter.


Här är några youtube klipp från de serierna jag nämnde.


Moderator Alien: Ändrade rubriken för större tydlighet.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Moggy » 2012-04-22 15:51:08

Verkar som att du och jag har väldigt olika smak i tv-serier.

Har lite svårt att förstå hur man kan avfärda Battlestar Galactica om man vill ha en serie som behandlar de stora frågorna.


Men jag föreslår att du tar en titt på serien Kings. Handlar om nån slags alternativt USA där det varit storkrig för nån årtionde sen och en kung har enat landet och byggt upp det igen. Serien handlar om vad som händer kring hovet, kungens barn och relationerna med ett par andra länder. En del spekulation om makt, politik etc. Tyvärr lades serien ned efter S01 då den npg var lite för svår för en bred publik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kings_%28U.S._TV_series%29


Dollhouse kanske är intressant om du gillar Scifi med filosofiska spekulationer...tyvärr blev det serien aldrig så bra som den hade kunnat blivit då den var skadeskjuten från början.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-22 16:18:10

Sherlock Holmes-serien med Jeremy Brett kanske?
http://www.youtube.com/watch?v=th-szfFtwys
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav plåtmonster » 2012-04-22 16:54:13

"The IT Crowd" ?
Kanske inte så bra.. men vissa aspdrag kan väl anas samt dess interaktion med NT:iga typer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Dagobert » 2012-04-22 17:14:14

House of Cards, en politisk thriller i 12 avsnitt.

The House of Cards trilogy was ranked 84th in the British Film Institute list of the 100 Greatest British Television Programmes.

The antihero of House of Cards is a fictional Conservative Chief Whip, Francis Urquhart played by Ian Richardson. The plot follows his amoral and manipulative scheme to become leader of the governing party and Prime Minister.

http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Cards
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav matgar » 2012-04-22 17:58:08

Jag gillar The IT Crowd.
Men angående politisk satir så kanske Black Adder med Rowan Atkinson kan funka?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-22 18:44:55

Bron?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Baba Jaga » 2012-04-22 19:06:15

"Hundra procent bonde" kanske? Eller "Bonderöven" som den heter på danska. Där jobbar Frank minst sagt som besatt på att driva jordbruk som man gjorde förr i tiden. Snacka om specialintresse! Samtidigt som han t.ex. snickrar en släde av egenhändigt bilade timmerstockar, pratar han maniskt och skrattar hysteriskt hela tiden - precis som jag själv skulle göra om jag råkat hamna i teve.
Han är helt enkelt underbar! :-)154
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Moggy » 2012-04-22 19:18:02

TS efterfrågade inte serier med aspiga karatärer. TS ville ha tips på serier lämpliga för aspies och som tar upp djupa och stora frågor.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Baba Jaga » 2012-04-23 13:32:47

Sorry. Läste frågan slarvigt.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-23 15:28:39

Moggy skrev:TS efterfrågade inte serier med aspiga karatärer. TS ville ha tips på serier lämpliga för aspies och som tar upp djupa och stora frågor.

Och då duger det bara med kommandobryggor & plastmasker?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Ugglan » 2012-04-23 16:07:17

Min favorit är "In Treatment", jag tycker det är mycket intressant att följa olika personers psykoterapi men även psykologens egen. Eftersom serien handlar om människors svårigheter på det psykologiska planet tycker jag man blir berörd. Man kan tänka till och förhålla sig till det de tar upp. Der är ju sas allmänmänskliga saker som kommer upp och det gäller ju oss alla.
(Dessutom är huvudpersonen, psykologen ifråga, så snygg så jag kan titta på den bara därför.)
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 16:17:40

Läkaren i "House" sägs väl ha aspergiga drag?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Erathe » 2012-04-23 17:17:38

Moggy skrev:Har lite svårt att förstå hur man kan avfärda Battlestar Galactica om man vill ha en serie som behandlar de stora frågorna.

Jag har bara sett första säsongen men fokus där tycktes vara intriger mellan karaktärerna och deras känslomässiga kamp. Den har också de vanliga problemen med serier av den typen. Storyn blir utdragen och vissa avsnitt tycks bara vara fillers som inte för berättelsen framåt. Jag är för otålig för det och vill ha fristående avsnitt.

Moggy skrev:Men jag föreslår att du tar en titt på serien Kings.

Tycks vara ganska religiöst. Vänder den sig till en religiös publik eller hämtar den bara inspiration från bibeln?

Du har Dr. Manhattan som avatar så du borde ha bra förslag att komma med. Watchmen är precis vad jag letar efter förutom att det inte är en tv serie. :(

Dagobert skrev:House of Cards, en politisk thriller i 12 avsnitt.

Jag tycker mig känna igen denna. Har den gått på svt för länge sedan kanske.

Ugglan skrev:Min favorit är "In Treatment"

Psykologi faller på sätt och viss inom kriterierna jag sökte efter men det går inte komma ifrån att psykologi innebär mänskliga relationer och drama. Jag har sett runt 10 avsnitt av in treatment men den föll mig inte i smaken. Det kändes inte som att hans patienter hade riktiga problem och det kändes inte som att han var en riktig psykolog. Han framstod mer som en new age kvacksalvare som lurade pengar av folk.

Dr. House var ett bättre förslag eftersom han ofta slänger ur sig filosofiska moralkakor och moraliska problem man kan klura på. Avsnitten är till och med fristående vilket är ovanligt nu för tiden. Enda problemet är att jag redan sett serien.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Moggy » 2012-04-23 23:36:15

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:TS efterfrågade inte serier med aspiga karatärer. TS ville ha tips på serier lämpliga för aspies och som tar upp djupa och stora frågor.

Och då duger det bara med kommandobryggor & plastmasker?



Självklart inte. Ingen har hävdat det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Dagobert » 2012-04-23 23:43:51

Erathe skrev:
Dagobert skrev:House of Cards, en politisk thriller i 12 avsnitt.

Jag tycker mig känna igen denna. Har den gått på svt för länge sedan kanske.

Ja. Jag har sparat den och sett den ett par gånger sen dess.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Moggy » 2012-04-23 23:46:17

Erathe skrev:
Moggy skrev:Men jag föreslår att du tar en titt på serien Kings.

Tycks vara ganska religiöst. Vänder den sig till en religiös publik eller hämtar den bara inspiration från bibeln?

Du har Dr. Manhattan som avatar så du borde ha bra förslag att komma med. Watchmen är precis vad jag letar efter förutom att det inte är en tv serie. :(


Nä, det var inget religiöst alls i serien. Jag har inte läst bibeln och kan inte storyn som David och Goliat mer än att det var en liten snubbe som besegrade en stor snubbe. Jag märkte inte av nåt kristet budskap i serien. Mer spekulationer om makt och politik och dilemman som en enväldig kung kan ställas inför när han vill göra gott.

Men det ju inte fristående avsnitt, det är lång och rätt komplicerad story över flera avsnitt..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Someone » 2012-04-24 2:10:36

Big bang theory? House md? The mentalist? Fringe? Alla innehåller karaktärer som är otroligt smarta inom sina områden och är lite udda.

My little pony!
Inte aspigt på något sett men otroligt underhållande och alla avsnitt dyker upp i hd på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=WNwK3hHSW2I
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-24 9:30:26

Someone skrev:My little pony!
Inte aspigt på något sett men otroligt underhållande och alla avsnitt dyker upp i hd på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=WNwK3hHSW2I

Det är ju för dagisbarn...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Someone » 2012-04-24 11:54:06

KrigarSjäl skrev:
Someone skrev:My little pony!
Inte aspigt på något sett men otroligt underhållande och alla avsnitt dyker upp i hd på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=WNwK3hHSW2I

Det är ju för dagisbarn...


Stor andel vuxna som tittar också. Orginalet var till för barn men den nya serien är till för alla.

"The show has been critically praised for its humor and moral outlook. Despite the target demographic of young girls and their parents, Friendship Is Magic has gained a large following of older viewers, predominately male teenagers and adults, who call themselves "bronies".

Reasons for this unintended appreciation include Faust and her team's creative writing and characterization, the expressive Flash-based animation style, themes that older audiences can appreciate, and a reciprocal relationship between Hasbro, the creators, and the fans. Elements of the show have become part of the remix culture and have formed the basis for a variety of Internet memes.

Despite the target demographic of young girls and their mothers,[62] My Little Pony: Friendship Is Magic has become an Internet phenomenon, with many male fans between 13 and 35.[68] The response from the Internet has been traced to cartoon and animation fans on the Internet board 4chan,[62] responding to Amidi's negative essay on the show and on current trends in animation.[67][69][70] Though the show was already discussed on the "/co/" cartoon board prior to the essay's publication, the alarmist nature of the essay led to more interest in the show, resulting in a positive response for the series for its plot, characters, and animation style.[69][71]

This reaction soon spread to the other boards of 4chan, where elements of the show quickly caught on as recurring jokes and memes on the site.[69] The number of Friendship Is Magic posts, so unlike the usual attitudes and image of 4chan, caused a large stir on the site. Fans of the show were unrelenting in their defense against various trolling attacks from other 4chan boards. This led to a temporary ban on anything related to ponies, although it was soon overturned.[71][72] Christopher Poole, the founder of 4chan, briefly acknowledged the popularity of the show on the site at the 2011 South by Southwest festival.[71][73] 4chan has since created a dedicated "/mlp/" board for discussion of the show and its fandom"

- http://en.wikipedia.org/wiki/My_Little_ ... p_Is_Magic
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Richard » 2012-04-24 18:00:27

Jag tror att Dexter har lite asperger.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav matgar » 2012-04-24 18:44:34

Richard skrev:Jag tror att Dexter har lite asperger.

Han är ju psykopat. Sen om han kan ha AS också det vetefan. Jag gjorde iaf aldrig nån sån koppling.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Richard » 2012-04-24 19:43:19

matgar skrev:
Richard skrev:Jag tror att Dexter har lite asperger.

Han är ju psykopat. Sen om han kan ha AS också det vetefan. Jag gjorde iaf aldrig nån sån koppling.

Nääee...?
Han håller ju sig till sin fars kodex. Mördar inte barn o oskyldiga. Man kan vara mördare utan att ha psykopati.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Tipsa mig om aspiga tv-serier

Inläggav Someone » 2012-04-25 1:37:18

matgar skrev:
Richard skrev:Jag tror att Dexter har lite asperger.

Han är ju psykopat. Sen om han kan ha AS också det vetefan. Jag gjorde iaf aldrig nån sån koppling.


Mord som specialintresse. Tvingas vara social för att kunna fortsätta. Dock så tror jag mer på psykopat teorin.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in