Aktivitetsersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 20:50:21

kullan skrev:Men han kanske vill ha annat stöd från samhället oxå. Tex. kontaktperson och boendestöd när han får eget boende. Då kanske han måste ha aktivitetsstöd för att ens kunna ansöka om denna hjälp. det var nog det dom menade.

Aktivitetsersättning*

Jag vet inte riktigt varför dem ville att jag skulle ha aktivitetsersättning men jag litar på Handikapcentrum/socialen/arbetsförmedlingen om dem alla tycker att det är det bästa alternativet.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav slackern » 2012-01-26 20:52:09

Zima33 skrev:
Juddy skrev:Det är skillnad på aktivitetsersättning och sjukersättning. Aktivitetsersättning är fram till 29 år och kan vara tidsbegränsad. Den senare kan ges från 30 års ålder men kräver då stadigvarande nedsättning av arbetsförmåga för resten av livet, alla rehabpotentialer ska vara uttömda. Det har blivit rätt j-a svårt att få sjukersättning eftersom den inte längre finns i någon tidsbegränsad variant.

Jo det finns tidsbegränsad, har själv tidsbegränsad trots att jag enligt de nya reglerna inte skulle kunna få det...


Du får inte det pga de gamla reglerna? De har någon slags övergångsregel.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Fenren » 2012-01-26 20:55:24

Jagers skrev:Du menar CSN-Lån? jag tänker inte ta lån.

med den inställningen rekommenderar jag dig att gifta dig rik.

det verkar mest vara av principsak och/eller lathet som du inte gör vad som krävs för att du ska kunna försörja dig själv.

ett av dina huvudargument för att få aktivitetsersättning var att du inte hade avslutat gymnasiet för att du var skoltrött och valde fel linje. sen vägrar du ta studielån för att fixa upp dina betyg så att du ens ska ha en reell möjlighet att få ett jobb och du vägrar att försöka fundera över vad du skulle klara av att göra.

samtidigt säger du att du funderar på att börja studera om du får aktivitetsersättning och du har haft en praktikplats som fungerat.

aktivitetsersättning är ingen
jagvillintejobbaochjagharsomturärendiagnossågemigpengarförfan-försäkring


mnordgren:

Det faktum att detta samtalsämne av många betraktas som känsligt innebär att tonläget i diskussionen bör vara mer återhållsamt. Att ställa frågor går an men gör man det bör man visa lite mer hänsyn samt komma ihåg att folk inte har en skyldighet att svara.

Du har samlat ihop till en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Fenren » 2012-01-26 20:57:08

slackern skrev:Så han har lika stor rättighet som du att få aktivitetsersättning.


alla har samma rätt till att söka aktivitetsersättning. det är därför vi har FK som gör en bedömning för att se vilka som ska få.
Senast redigerad av Fenren 2012-01-26 20:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Zima33 » 2012-01-26 20:58:12

slackern skrev:
Zima33 skrev:
Juddy skrev:Det är skillnad på aktivitetsersättning och sjukersättning. Aktivitetsersättning är fram till 29 år och kan vara tidsbegränsad. Den senare kan ges från 30 års ålder men kräver då stadigvarande nedsättning av arbetsförmåga för resten av livet, alla rehabpotentialer ska vara uttömda. Det har blivit rätt j-a svårt att få sjukersättning eftersom den inte längre finns i någon tidsbegränsad variant.

Jo det finns tidsbegränsad, har själv tidsbegränsad trots att jag enligt de nya reglerna inte skulle kunna få det...


Du får inte det pga de gamla reglerna? De har någon slags övergångsregel.

Nej, tror jag inte, jag fick 18 månader tack vare övergångsreglerna och efter det skulle jag bli utförsäkrad men så fick jag beviljat sjukersättning igen och trodde det var permanent men så såg jag i papprena att det är till 2014 (3 år).
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kullan » 2012-01-26 20:58:26

Fenren skrev:
slackern skrev:Så han har lika stor rättighet som du att få aktivitetsersättning.


alla har samma rätt till aktivitetsersättning. det är därför vi har FK som gör en bedömning.


Och FK gör aldrig felbedömnigar enlig dig då Fenren?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Fenren » 2012-01-26 20:59:27

kullan skrev:Och FK gör aldrig felbedömnigar enlig dig då Fenren?


alla som gör något, gör fel
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kullan » 2012-01-26 21:03:41

Fenren skrev:
kullan skrev:Och FK gör aldrig felbedömnigar enlig dig då Fenren?


alla som gör något, gör fel


Men varför ifrågasätter du den bedömning som AF soc och psykiatrikern har gjort då? I så fall kan ju du anklaga mig för att va lat oxå. Jag har heller aldrig läst på högskola med csn lån. Jag kommer aldrig ta något lån för studier. Jagers gör rätt. ÖÄr man inte tvärsäker på vilken utbildning man vill gå på så ska man undvika att ta lån.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 21:09:54

Fenren skrev:
Jagers skrev:Du menar CSN-Lån? jag tänker inte ta lån.

med den inställningen rekommenderar jag dig att gifta dig rik.

det verkar mest vara av principsak och/eller lathet som du inte gör vad som krävs för att du ska kunna försörja dig själv.

ett av dina huvudargument för att få aktivitetsersättning var att du inte hade avslutat gymnasiet för att du var skoltrött och valde fel linje. sen vägrar du ta studielån för att fixa upp dina betyg så att du ens ska ha en reell möjlighet att få ett jobb och du vägrar att försöka fundera över vad du skulle klara av att göra.

samtidigt säger du att du funderar på att börja studera om du får aktivitetsersättning och du har haft en praktikplats som fungerat.

aktivitetsersättning är ingen
jagvillintejobbaochjagharsomturärendiagnossågemigpengarförfan-försäkring


Hahhahahahha, är du på riktigt eller? :D

Jag vet inte vad jag har lyckats gjort för att göra dig och din tjej så otroligt förbannade på mig då ni verkar älska att hacka på mig :P
I vilket fall så ber jag om ursäkt :D





fyi: jag frågade om jag kunde skriva på ett kontrakt om att få aktivitetsersättning fast med 0kr i ersättning för att få rätt till det stödet jag behöver för att kanske i framtiden få ett jobb, detta gick dem inte med på...
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav slackern » 2012-01-26 21:41:35

Zima33 skrev:Nej, tror jag inte, jag fick 18 månader tack vare övergångsreglerna och efter det skulle jag bli utförsäkrad men så fick jag beviljat sjukersättning igen och trodde det var permanent men så såg jag i papprena att det är till 2014 (3 år).


Då kan du ha fått sjukersättning enligt de nya reglerna. Den är inte så permanent som den ger sken utav. Utan FK kommer att kontakta dej vart tredje år för att se om din arbetsförmåga har förbättrats. Så står de även på min och jag har fått sjukersättning tillsvidare enligt dom nya reglerna och kommer att bli kontaktad inom 3 år. Men det står inget slut datum att den går ut bara att FK kommer att se om min arbetsförmåga har förändrats.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav slackern » 2012-01-26 21:47:07

Fenren skrev:
slackern skrev:Så han har lika stor rättighet som du att få aktivitetsersättning.


alla har samma rätt till att söka aktivitetsersättning. det är därför vi har FK som gör en bedömning för att se vilka som ska få.


Precis och TS har ju skrivit att hans handläggare på FK ska söka aktivitetsersättning. Så ingen bedömning har gjorts. Så därför har du ingen rätt att trycka ner TS. Du lär ju vara mindre införståd i TS än vad hans handläggare på FK är.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Juddy » 2012-01-26 23:56:04

Men lägg av med att tjata huruvida nån kan få sjukersättning eller inte! INGEN kan veta här hur det skulle gå.
Det ÄR svårt att få sjuk-/aktivitetsersättning men här är inte platsen att bena ut en specifik persons hälsotillstånd och arbetsförmågan. Kanske kommer FK fram till att det behövs vidare åtgärder, att allt inte är uttömt etc., kanske inte. Det är bara att söka, det är det enda sättet att få veta. Tyvärr kan arbetsförmedling etc., vara överens om att sjukersättning är en bra idé men det slutar i ett avslag ändå. FKs regler och riktlinjer är inte flexibla i så måtto men ansökningar bedöms olika över landet.

Det är dock, i det nya tidevarvet där man inte får vara sjuk, inte läkaren som bestämmer om du kan få sjukersättning eller inte, eller arbetsförmedlingen.
Jag harvade runt i rehab-träsket i fyra år innan jag blev så sjuk i en kroppslig systemsjukdom att jobb var uteslutet framöver.

Tidigare gjorde handläggare utbyten. Det är borta nu. Man måste ansöka själv.

Jag hoppas att allt går bra!
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-27 2:16:05

Jag har iaf inte haft nått problem alls med FK under mina 3 år med aktivitetsersättning.
Men andra verkar ju ha haft det, så det beror kanske på vem som bedömer.
För mig har handläggningen aldrig tagit längre än 3 månader.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-27 15:07:42

Oh, Fick dendär känslan av att några har en ursäkt att ge mig, eller åtminstone en förklaring till varför man är hatad av en viss person eller två.

Någon annan som fick denna känsla så plötsligt?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Aktivitetsersättning

Inläggav Peace » 2012-03-05 19:00:00

Ni som har fått aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga, hur pass nedsatt arbetsförmåga har ni? Har nyss fått avslag, för att jag enligt dem inte verkar ha minst en fjärdedels nedsatt arbetsförmåga. Enligt texten i brevet verkar det dock som att man inte ska kunna klara något själv.

Gripandekylig

Slog ihop den nyare tråden Aktivitetsersättning med den äldre tråden Aktivitetsersättning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Aktivitetsersättning

Inläggav plåtmonster » 2012-03-05 23:14:50

Kan du inte klara något och är helt hopplös så får du beviljat. I stort sett så eftersom FK hittar alla skäl till att avslå.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Aktivitetsersättning

Inläggav Jagers » 2012-03-06 0:58:15

Jag har ansökt om aktivitetsersättning nu och går å väntar på möte/svar.
Så vi får väll se vad dem säger om mig, men jag står absolut inte till arbetsmarknadens förfogande.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-04-18 22:28:16

Imorrn är det äntligen dags för stormöte med FK, och ansökan om aktivitetsersättning.

Uppdaterar med hur det går :-)Happy
Förhoppningsvis ska det inte vara några problem.

Förövrigt, får man bostadstillägg fast man bor hemma fortfarande? det låter juh helt sjukt.

Gripandekylig

Slog ihop sista delen av tråden Svårt att få Aktivitetsersättning? med tråden Aktivitetsersättning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Miche » 2012-04-18 23:09:25

Jagers skrev:Förövrigt, får man bostadstillägg fast man bor hemma fortfarande? det låter juh helt sjukt.

Tanken är väl att föräldrarna inte ska försörja en och pengarna ska då till att ersätta dem för ökade kostnader.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-04-18 23:18:48

Miche skrev:
Jagers skrev:Förövrigt, får man bostadstillägg fast man bor hemma fortfarande? det låter juh helt sjukt.

Tanken är väl att föräldrarna inte ska försörja en och pengarna ska då till att ersätta dem för ökade kostnader.

Jo men det verkar rätt konstigt när man hör hur svårt det är för vissa å ha råd med hyra osv, men jag som har allt betalt för mig redan(snälla föräldrar) får först aktivitetsersättning(massor massor med pengar) å sen bostadstillägg oxå! :P
bara tacka och ta emot? :roll: :oops:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Zima33 » 2012-04-19 12:24:01

Bostadstillägget grundas ju på hyran och inkomsten, så betalar du ingen hyra = inget bostadstillägg.
Senast redigerad av Zima33 2012-04-19 12:32:30, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav lars_britta » 2012-04-19 12:26:36

Jag håller tummarna. Lika bra att du suger ur dom sista pengarna nu, så kanske vi kan lägga ner skiten sen.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav lars_britta » 2012-04-19 12:46:29

Juddy skrev:Det är skillnad på aktivitetsersättning och sjukersättning. Aktivitetsersättning är fram till 29 år och kan vara tidsbegränsad. Den senare kan ges från 30 års ålder men kräver då stadigvarande nedsättning av arbetsförmåga för resten av livet, alla rehabpotentialer ska vara uttömda. Det har blivit rätt j-a svårt att få sjukersättning eftersom den inte längre finns i någon tidsbegränsad variant.


Menar du att dom kan neka när man haft ersättning ifrån 18 t.o.m. 29? Ens inte jag tycker att det vore riktigt rätt, och det vore nog läge att dra det inför domstol om så är fallet.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-04-19 13:13:00

Mötet gick väldigt bra :-)Happy , FK fick med sig mycket underlag för ansökan.
Lät som att det lutade mot beviljad Aktivitetsersättning, jag kunde dessutom söka bostadstillägg sa hon, eftersom jag bor hemma med mamma å pappa, då beräknar dem hela husets inkomst och om det behövs bostadstillägg för att hjälpa till med hyra och annat.

Så nu är det bara att vänta! :D
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in