Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav rapchic » 2012-04-18 8:10:15

min pappa fick inte göra en utredning trots att psykologen var säker på att han hade AS just för att han var alcoholist. så det gäller lagliga substanser också.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav biologic » 2012-04-18 8:13:29

Förstår för övrigt att TS blev nekad då beteendet vid cannabisbruk som sagt kan likna NPF-symptom, men samtidigt blir jag lite upprörd över vissa kommentarer här. Många med outredd NPF självmedicinerar för att orka med vardagen; jag har träffat flera personer som tidigare använt amfetamin, alkohol, cannabis m.m och som senare blivit rena då de fått veta att de haft ADHD och/eller AS och fått rätt hjälp. Vi kan inte förutsätta rätt och slätt att TS är en normal, oansvarig knarkare. Något ligger kanske bakom.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav Bali » 2012-04-18 17:22:59

biologic skrev:Förstår för övrigt att TS blev nekad då beteendet vid cannabisbruk som sagt kan likna NPF-symptom, men samtidigt blir jag lite upprörd över vissa kommentarer här. Många med outredd NPF självmedicinerar för att orka med vardagen; jag har träffat flera personer som tidigare använt amfetamin, alkohol, cannabis m.m och som senare blivit rena då de fått veta att de haft ADHD och/eller AS och fått rätt hjälp. Vi kan inte förutsätta rätt och slätt att TS är en normal, oansvarig knarkare. Något ligger kanske bakom.

+1!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 17:25:34

biologic skrev:Förstår för övrigt att TS blev nekad då beteendet vid cannabisbruk som sagt kan likna NPF-symptom, men samtidigt blir jag lite upprörd över vissa kommentarer här. Många med outredd NPF självmedicinerar för att orka med vardagen; jag har träffat flera personer som tidigare använt amfetamin, alkohol, cannabis m.m och som senare blivit rena då de fått veta att de haft ADHD och/eller AS och fått rätt hjälp. Vi kan inte förutsätta rätt och slätt att TS är en normal, oansvarig knarkare. Något ligger kanske bakom.


Det låter på dig som att det skulle vara något fel på droger.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav Idiot » 2012-04-18 19:15:44

Utredningen består inte bara av intervjuer, du kommer få göra en massa tester för olika saker, en jävla massa tester.
Och för att få ett testresultat som stämmer överens med hur du fungerar, så är det inte ok att ha ämnen i kroppen som kan ändra på hur du fungerar.

För du gör en utredning för att få reda på hur du är, inte hur du är med droger i kroppen.


Sen bryr jag mig inte ett dugg om att du eventuellt gillar droger etc, vill du skjuta heroin i ögonen så får du göra det, det är ditt val. :-)Happy

Roligt citat angående detta: "Allt är lagligt tills man åker fast."
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav Zombie » 2012-04-18 20:49:46

Ser att det som vanligt är många som förespråkar nollgräns rakt av och annars har man sig själv att skylla.

Sanningen är ju den, som någon enstaka har påpekat, att förutom att ge NPF-symptom kan droger (med eller utan läkarrecept; i det förra fallet kallade "mediciner") också lindra sådana. Och därför kan det hända att man som odiagnosticerad eller ohjälpt NPF:are tar droger på fel sida om receptblocket för att stå ut med livet, för att andra ska stå ut med en eller för att slippa göra dumheter som kanske skulle kunna sätta en rejält i klistret.

Och ingen kan sitta vare sig här eller i vården och säga att en okänd person, som gör så, bara kan sätta ut de drogerna. Det kan hända att man isåfall behöver ordentligt med praktisk hjälp. Som vården kanske skulle kunna bidra till – men vilket den nog ofta inte gör. Vad jag har hört hittills utmärker sig inte svensk drogpolitik för flexibilitet eller verklighetssinne precis, i vården lika litet som på något annat område.

Nu vet jag inget om Knebus, men vill man vara till hjälp för andra bör man nog tänka litet i sådana här banor också.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-06-05 10:36:44

biologic skrev:
Fröken Fräken skrev:
kullan skrev:Läkaren gjorde helt rätt. Det är tom så att man ska helst inte äta psykmedeciner heller under en utredning för att det kan ge fel resultat. Man ska va ren på substanser.

Inte SSRI heller???


Det undrar jag också. Åt SSRI under utredningen, och det visste de om. Ingen som sade att det skulle påverka resultaten. Det jag märker att medicinen gör är att den tar bort den värsta, avgrundsdjupa ångesten från min GAD, så jag antar att det är OK.



Jag gick på SSRI under utredningen och det var ok. Men det påverkar ju mest ångest och depression och har ingen ruseffekt öht. På benso blir man ju lite lullig, så det förstår jag om de vill att man inte tar. Och vad gäller cannabis så kan väl det i sig orsaka exekutiva svårigheter som påminner om de man har pga AS?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav radix » 2012-06-05 11:10:55

Vet inte hur det är för andra på annat håll, men min psykolog påpekade iaf vikten av att man var rus-/läkemedelsfri när jag gjorde testerna, hade dock höga mängder SSRI/SNRI i mig (efexor)

jag har däremot blivit nekad stödsamtal enbart på den basis att jag haft ett tungt missbruk bak i tiden (och sålunda sannolikt inte bör räknas som människa längre), och vuxenhab säger att de inte kan hjälpa till med 'psykologiska problem' och nämner 'dubbeldiagnos' i samma andetag de med..
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav nano » 2012-06-06 4:14:59

Choklad skrev:Skyll dig själv. Deras reaktion verkar fullt rimlig, var istället glad att du är så pass nära att göra en utredning som du är. Vissa får stå i kö flera år och de skulle aldrig göra något för att skjuta upp på sin utredning.
Jag vill inte säga att denne får skylla sig själv för det var sannolikt inte något välplanerat beslut att börja knarka, gissar att det var en stundens ingivelse som gav njutning eller något, och jag anar att de som säger att det är jättesvårt att sluta med det har alldeles rätt, ett krav på att sluta hjälper nog inte mer än för stunden, men något som denne istället kan må bra av vad det nu vara månda hjälper nog även när denne inte är sedd.

Att inte göra utredning förrän man är drogfri ligger helt i linje med att vänta ut diverse läkemedel som är sinnespåverkande.
Jag tycker att det var rätt att invänta att det mesta eller allt gått ur kroppen.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav mnordgren » 2012-06-06 23:36:35

Diskussionen om Cannabis och Sveriges drogpolitik återfinns nu här:

post809126.html#p809126
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Återgå till Aspergare och vården



Logga in