Vilken hundras om man har små barn?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Mamasnest » 2012-04-18 13:45:31

Vi är så himla sugna på att skaffa hund nu så jag tar gärna emot tips på barnvänliga raser.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav MsTibbs » 2012-04-18 13:59:37

Under min uppväxt har vi haft:

Staffordshire bullterrier
Airedaleterriers
Borderterriers

Alla dessa har funkat bra med både mig, min syster och besökande, men, som med alla hundar, har vi haft hunden avskild just när folk kommer in på besök, efter en kvart släpper vi lös hunden bland de besökande och det är frid och fröjd! :) Hundarna är jättepopulära :)

Men, nu kan jag bara tala för min egen erfarenhet. Finns nog "lugnare" hundar också, tex golden retriever som är väldigt populär i Sverige. Men jag vill ha hund med FART i och då är terriers både sportiga och kan koppla av/lugna när man vill. :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Parvlon » 2012-04-18 14:03:44

Du vill nog inte ha en golvmopp som går sönder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Newfoundlandshund
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Mamasnest » 2012-04-18 14:20:05

MsTibbs skrev:Under min uppväxt har vi haft:

Staffordshire bullterrier
Airedaleterriers
Borderterriers

Alla dessa har funkat bra med både mig, min syster och besökande, men, som med alla hundar, har vi haft hunden avskild just när folk kommer in på besök, efter en kvart släpper vi lös hunden bland de besökande och det är frid och fröjd! :) Hundarna är jättepopulära :)

Men, nu kan jag bara tala för min egen erfarenhet. Finns nog "lugnare" hundar också, tex golden retriever som är väldigt populär i Sverige. Men jag vill ha hund med FART i och då är terriers både sportiga och kan koppla av/lugna när man vill. :)


Vi vill nog ha en lugnare hund, en som mest vill vara med hela tiden. Hos oss är ju alltid någon hemma och det är ju perfekt.

Parvlon skrev:Du vill nog inte ha en golvmopp som går sönder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Newfoundlandshund


Min favoritras, men den blir nog lite för stor hemma hos oss. Valparna är ju galet söta ju!!!
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav OceanLiners » 2012-04-18 14:23:34

Mamasnest skrev:Vi är så himla sugna på att skaffa hund nu så jag tar gärna emot tips på barnvänliga raser.


Svårt att säga när man inte vet mer än just att det finns barn i familjen. Vad ska hunden användas till? Vad är lämplig storlek? Vill ni ha jaktinstikter eller inte? Vill ni den ska vara vaktig? Hur ser ni på pälsvård? Vilken aktivering kan ni erbjuda annat än promenader? Vilken erfarenhet av hundar har ni i familjen? osv
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav kullan » 2012-04-18 14:28:59

En labrador skulle jag nog vilja tipsa om. Det är en klassisk barnfamiljhund. Min bror och hans sambo har haft en labb. ( Det var egentligen hennes men blev hans oxå när dom blev tillsammans.) Deras hund var en snäll herre. När dom fick sonen sen så blev dom bästisar direkt. Det finns bilder där vovven och grabben sover ihop.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Parvlon » 2012-04-18 14:32:02

Finns bilder när jag använde han som kudde samtidigt som jag undersökte en bil. Mer troligen var det han som kom in och erbjöd sin hjälp. :D

Mamasnest skrev:Min favoritras, men den blir nog lite för stor hemma hos oss. Valparna är ju galet söta ju!!!
Valpar är alltid söta. Vadå för stor? Vi bodde i lägenhet men kommer inte ihåg några problem med att storleken störde, tvärtom. Var ofta ute och gick med han. Kan bli lite kladdigt iofs.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Mamasnest » 2012-04-18 14:49:06

OceanLiners skrev:
Mamasnest skrev:Vi är så himla sugna på att skaffa hund nu så jag tar gärna emot tips på barnvänliga raser.


Svårt att säga när man inte vet mer än just att det finns barn i familjen. Vad ska hunden användas till? Vad är lämplig storlek? Vill ni ha jaktinstikter eller inte? Vill ni den ska vara vaktig? Hur ser ni på pälsvård? Vilken aktivering kan ni erbjuda annat än promenader? Vilken erfarenhet av hundar har ni i familjen? osv


Bra frågor!! Vi vill ha en stor eller mellanstor hund, men inte enorm. Lagom pälsvård. Jag skulle gärna ha en lite vaktig hund, men är inte risken stor att den blir skällig hela tiden då?
Vi bor på en hörntomt mot skogen och för ett år sedan försökte någon bryta sig in i huset när vi sov. Jag var ensam med barnen och det var inte kul. Eftersom jag ofta är ensam med barnen kanske det skulle vara bra att ha en lite vaktig hund?!
Jag hade hund hela min barndom och min man har haft hund hela livet tills han flyttade till Sverige för 8 år sedan. Tror att vi har rätt bra koll tillsammans.
Vi kommer nog att gå lydnandskurser med hunden, men inget tävlande eller så.

kullan skrev:En labrador skulle jag nog vilja tipsa om. Det är en klassisk barnfamiljhund. Min bror och hans sambo har haft en labb. ( Det var egentligen hennes men blev hans oxå när dom blev tillsammans.) Deras hund var en snäll herre. När dom fick sonen sen så blev dom bästisar direkt. Det finns bilder där vovven och grabben sover ihop.


Vi hade en labb när jag växte upp, världens snällaste! Dock är hanarna översexuella och det är inte alltid kul när man är ute och går med dem. :P Labb-håren är också väldigt hårda och man kan trampa in dem i foten, gör skitont!!!

Parvlon skrev:Finns bilder när jag sover på han jag hade oxå. Även när jag använde han som kudde samtidigt som jag undersökte en traktor. :D

Mamasnest skrev:Min favoritras, men den blir nog lite för stor hemma hos oss. Valparna är ju galet söta ju!!!
Valpar är alltid söta. Vadå för stor? Vi bodde i lägenhet men kommer inte ihåg några problem med att storleken störde, tvärtom. Var ofta ute och gick med han.


Sant, de är ju inte som en Grand Danois som skuttar runt hela tiden och välter möbler. En stor hund som är ganska stillsam tar ju inte upp så stor plats. :-)Happy Men är inte pälsen rätt jobbig att sköta?
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Parvlon » 2012-04-18 14:56:01

Mamasnest skrev:Sant, de är ju inte som en Grand Danois som skuttar runt hela tiden och välter möbler. En stor hund som är ganska stillsam tar ju inte upp så stor plats. Men är inte pälsen rätt jobbig att sköta?
Det beror nog på om man tycker att en hunds hår ska hålla på och kammas varje dag men oftast räcker det att dra över den med en borste om man tycker den fäller och torka av med en handduk då den är blöt. Var rätt ung när den gick bort men har haft hand om andra såna hundar flera gånger. Alla hundar kan vara nån typ av vakthund, bara de säger till när någon okänd kommer.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav OceanLiners » 2012-04-18 15:04:12

Bra frågor!! Vi vill ha en stor eller mellanstor hund, men inte enorm. Lagom pälsvård. Jag skulle gärna ha en lite vaktig hund, men är inte risken stor att den blir skällig hela tiden då?
Vi bor på en hörntomt mot skogen och för ett år sedan försökte någon bryta sig in i huset när vi sov. Jag var ensam med barnen och det var inte kul. Eftersom jag ofta är ensam med barnen kanske det skulle vara bra att ha en lite vaktig hund?!
Jag hade hund hela min barndom och min man har haft hund hela livet tills han flyttade till Sverige för 8 år sedan. Tror att vi har rätt bra koll tillsammans.
Vi kommer nog att gå lydnandskurser med hunden, men inget tävlande eller så.


Vaktig hund innebär att den skäller när någon ringer på dörren, skäller vid ljud utomhus, skäller vid något den anser är skumt när ni är utomhus osv. Vill ni rent av ha en vakthund som vaktar huset så ska ni vara beredda på att även gå kurser och utbilda den i detta och vid det laget är schäfer, rottweiler och alla brukshundar lämpliga men dessa hundar måste arbeta med skydd eller IPO för att få utlopp för det de är avsedda för. Men eftersom det är rent av en sällskapshund ni är ute efter skulle jag rekommendera er att titta på raserna i Grupp 9 hos SKK.

http://www.skk.se/hundraser/?group=9 (tar bort stor pudeln därur då den rasen har mycket jakt i sig)

Eller så ska ni satsa på en Golden Retriever och då en icke jaktgolden. Labrador går också fint men var noga med att inte ta en jaktlabb då.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Mamasnest » 2012-04-18 15:16:22

OceanLiners skrev:
Bra frågor!! Vi vill ha en stor eller mellanstor hund, men inte enorm. Lagom pälsvård. Jag skulle gärna ha en lite vaktig hund, men är inte risken stor att den blir skällig hela tiden då?
Vi bor på en hörntomt mot skogen och för ett år sedan försökte någon bryta sig in i huset när vi sov. Jag var ensam med barnen och det var inte kul. Eftersom jag ofta är ensam med barnen kanske det skulle vara bra att ha en lite vaktig hund?!
Jag hade hund hela min barndom och min man har haft hund hela livet tills han flyttade till Sverige för 8 år sedan. Tror att vi har rätt bra koll tillsammans.
Vi kommer nog att gå lydnandskurser med hunden, men inget tävlande eller så.


Vaktig hund innebär att den skäller när någon ringer på dörren, skäller vid ljud utomhus, skäller vid något den anser är skumt när ni är utomhus osv. Vill ni rent av ha en vakthund som vaktar huset så ska ni vara beredda på att även gå kurser och utbilda den i detta och vid det laget är schäfer, rottweiler och alla brukshundar lämpliga men dessa hundar måste arbeta med skydd eller IPO för att få utlopp för det de är avsedda för. Men eftersom det är rent av en sällskapshund ni är ute efter skulle jag rekommendera er att titta på raserna i Grupp 9 hos SKK.

http://www.skk.se/hundraser/?group=9 (tar bort stor pudeln därur då den rasen har mycket jakt i sig)

Eller så ska ni satsa på en Golden Retriever och då en icke jaktgolden. Labrador går också fint men var noga med att inte ta en jaktlabb då.


Jag har varit inne på Golden, men mina kompisar som är veterinärer säger att Gloden leder ligan över bett mot människor i Sverige. :(
Vi kan nog inte ha en hund med jakt i sig för det kryllar av rådjur här på tomten, varje dag kommer någon på besök. :-)Happy
Ska kolla in länken nu!
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-18 15:25:16

Ålder på barnen?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav OceanLiners » 2012-04-18 15:26:26

Mamasnest skrev:
Jag har varit inne på Golden, men mina kompisar som är veterinärer säger att Gloden leder ligan över bett mot människor i Sverige. :(
Vi kan nog inte ha en hund med jakt i sig för det kryllar av rådjur här på tomten, varje dag kommer någon på besök. :-)Happy
Ska kolla in länken nu!


Då är det en okunnig veterinär. Det finns ingen trovärdig statistik om vilken hundras som leder i bett mot människor. En hund är vad man gör den till. Att en hund biter en människa är inget den har i generna utan något den är lärd till att göra. Vilken hundras som helst har kapaciteten att bita. Ett år var Pitbullen i ledning, ett annat var taxen i ledning, det tredje var rottweiler i ledning, varje år kommer media ut med en hundras som leder i bett statistiken utan att den är trovärdig och de har nog snart petat av alla hundraser med den propagandan. Dessa statistiker kommer också oftast från USA Och Storbritannien och inte Sverige.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Mamasnest » 2012-04-18 15:59:39

sugrövmanövern skrev:Ålder på barnen?


4, 6 och 15 år.

OceanLiners skrev:
Mamasnest skrev:
Jag har varit inne på Golden, men mina kompisar som är veterinärer säger att Gloden leder ligan över bett mot människor i Sverige. :(
Vi kan nog inte ha en hund med jakt i sig för det kryllar av rådjur här på tomten, varje dag kommer någon på besök. :-)Happy
Ska kolla in länken nu!


Då är det en okunnig veterinär. Det finns ingen trovärdig statistik om vilken hundras som leder i bett mot människor. En hund är vad man gör den till. Att en hund biter en människa är inget den har i generna utan något den är lärd till att göra. Vilken hundras som helst har kapaciteten att bita. Ett år var Pitbullen i ledning, ett annat var taxen i ledning, det tredje var rottweiler i ledning, varje år kommer media ut med en hundras som leder i bett statistiken utan att den är trovärdig och de har nog snart petat av alla hundraser med den propagandan. Dessa statistiker kommer också oftast från USA Och Storbritannien och inte Sverige.


Det kan också ha att göra med att det finns otroligt många Golden i Sverige. Inte så konstigt om man får in många bett från den rasen då tänker jag. Det kanske säger mer om antalet Golden i Sverige än om de bits mer än andra hundar?!
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 16:10:13

In 1994, researchers released a study of "which dogs bite" based on 1991 Denver County dog bite data. Pit bulls are not included in the study. In 1989, Denver banned pit bulls.
Biters are 6.2 times as likely to be male than female
Biters are 2.6 times as likely to be intact than neutered
Biters are 2.8 times as likely to be chained as unchained


Det var då en jäkla skillnad mellan könen.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav OceanLiners » 2012-04-18 16:10:55

Mamasnest skrev:
Det kan också ha att göra med att det finns otroligt många Golden i Sverige. Inte så konstigt om man får in många bett från den rasen då tänker jag. Det kanske säger mer om antalet Golden i Sverige än om de bits mer än andra hundar?!


Inte ens det skulle vara ett vettigt argument. Det finns fler Schäfrar än Golden, då schäfer är den mest populäraste rasen, och det har skrivits om attacker från schäfer också. :wink:

Är man rädd för bett från hund så är nog ingen ras att rekommendera för i stort sätt alla raser har det skrivits negativt om och saken är ju den att alla hundar har tänder. Att en viss hund, av en viss ras, biter en människa innebär inte att det är rasen som problemet ligger i. En hund som attackerar, oavsett om det innebär att bita en människa eller göra utfall mot andra hundar har alltid en bakomliggande orsak till det hela vare sig det rör sig om fel ägare, dåligt självförtroende hos hunden, att hunden känner sig hotad eller dylikt. Jag tvekar inte att absolut alla hundar oavsett ras skulle bita om de ansåg den handlingen nödvändig. Uppfostrar man en stabil, trygg och säker hund så är chansen till att den hugger minimal men visst allt med tänder kan bitas :-)Happy :P
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 16:12:44

Man får ju tänka på kraften i bettet beroende av ras också.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav OceanLiners » 2012-04-18 16:17:49

lars_britta skrev:Man får ju tänka på kraften i bettet beroende av ras också.


Då ska man inte ha Tax med andra ord då det är en hund som har bland de starkaste käftarna. Men det går inte att tänka så heller för alla hundraser oavsett styrka i käften kan lätt punktera en människas skinn.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Mamasnest » 2012-04-18 16:28:35

lars_britta skrev:
In 1994, researchers released a study of "which dogs bite" based on 1991 Denver County dog bite data. Pit bulls are not included in the study. In 1989, Denver banned pit bulls.
Biters are 6.2 times as likely to be male than female
Biters are 2.6 times as likely to be intact than neutered
Biters are 2.8 times as likely to be chained as unchained


Det var då en jäkla skillnad mellan könen.


Intressant!

OceanLiners skrev:
Mamasnest skrev:
Det kan också ha att göra med att det finns otroligt många Golden i Sverige. Inte så konstigt om man får in många bett från den rasen då tänker jag. Det kanske säger mer om antalet Golden i Sverige än om de bits mer än andra hundar?!


Inte ens det skulle vara ett vettigt argument. Det finns fler Schäfrar än Golden, då schäfer är den mest populäraste rasen, och det har skrivits om attacker från schäfer också. :wink:

Är man rädd för bett från hund så är nog ingen ras att rekommendera för i stort sätt alla raser har det skrivits negativt om och saken är ju den att alla hundar har tänder. Att en viss hund, av en viss ras, biter en människa innebär inte att det är rasen som problemet ligger i. En hund som attackerar, oavsett om det innebär att bita en människa eller göra utfall mot andra hundar har alltid en bakomliggande orsak till det hela vare sig det rör sig om fel ägare, dåligt självförtroende hos hunden, att hunden känner sig hotad eller dylikt. Jag tvekar inte att absolut alla hundar oavsett ras skulle bita om de ansåg den handlingen nödvändig. Uppfostrar man en stabil, trygg och säker hund så är chansen till att den hugger minimal men visst allt med tänder kan bitas :-)Happy :P


Just Schäfer ansåg dessa veterinärer vara de mest opåligliga hundarna. De ansåg att de ofta var nervöst lagda och att man därför hade svårt att uppskatta dess sinnesstämning. En Rottweiler däremot morrar om den tänker bitas och då har man åtminstone en chans att backa och sluta med det man gör.
Jag lutar nog fortfarande åt en Goldentik, vill att barnen (åtminstone den äldsta) också ska kunna rasta hunden. Min man vill ha en Rottweiler, men jag tror att de blir lite för starka för barnen. Eller tänker jag fel?! Min son på 15 år vill gärna vara delaktig om vi köper hund.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-18 16:33:31

Mamasnest skrev:
sugrövmanövern skrev:Ålder på barnen?


4, 6 och 15 år.
Ah, då är det ändå barn som kan förväntas bete sig väl mot hunden.

Jag har en Tysk spets Mittelspitz som formligen avgudar barn, och barn älskar honom. Och en sak som är bra med honom är att han säger ifrån om det blir för hårda tag (morrar, nafsar lätt, skäller och går undan).

Några coola mellanstora/mindre raser som jag tycker passar barn är Mittelspitz, Japansk Spets, Schipperke. Skojfriska glada och egensinniga hundar med mycket fart i, men som inte låter sig behandlas hur som helst utan att säga ifrån.

Jag anser att det är bra om de säger ifrån istället för att lida i det tysta för att en vacker dag kanske bita rejält.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav OceanLiners » 2012-04-18 16:34:50

Mamasnest skrev:
Just Schäfer ansåg dessa veterinärer vara de mest opåligliga hundarna. De ansåg att de ofta var nervöst lagda och att man därför hade svårt att uppskatta dess sinnesstämning. En Rottweiler däremot morrar om den tänker bitas och då har man åtminstone en chans att backa och sluta med det man gör.
Jag lutar nog fortfarande åt en Goldentik, vill att barnen (åtminstone den äldsta) också ska kunna rasta hunden. Min man vill ha en Rottweiler, men jag tror att de blir lite för starka för barnen. Eller tänker jag fel?! Min son på 15 år vill gärna vara delaktig om vi köper hund.


Jag har haft ett ex antal schäfrar i min dagar (innan jag började med slädhundar) och de är inte ett dugg nerviga men de kräver ett arbete inom skydd och hejdlöst mycket aktivering/motion. Nerviga hundraser är Shetland Sheepdog och Collie, de är så pass sönderavlade att där måste man vara noga med att hitta stabila individer.

Rottweiler är vanlig som familjehund men personligen anser jag de olämpliga som enbart sällskapshundar. En Rottweiler är en brukshund som behöver arbeta och kräver en hel del stimulans för att hållas i schack så att säga. För att Rottweiler ska kunna leva till sitt fulla potential är skydd eller IPO kurser att rekommendera. Som rentav sällskapshund anser inte jag rottweiler är rätt som. Och de är rätt starka, robusta och stora.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav Mamasnest » 2012-04-18 16:42:35

sugrövmanövern skrev:
Mamasnest skrev:
sugrövmanövern skrev:Ålder på barnen?


4, 6 och 15 år.
Ah, då är det ändå barn som kan förväntas bete sig väl mot hunden.

Jag har en Tysk spets Mittelspitz som formligen avgudar barn, och barn älskar honom. Och en sak som är bra med honom är att han säger ifrån om det blir för hårda tag (morrar, nafsar lätt, skäller och går undan).

Några coola mellanstora/mindre raser som jag tycker passar barn är Mittelspitz, Japansk Spets, Schipperke. Skojfriska glada och egensinniga hundar med mycket fart i, men som inte låter sig behandlas hur som helst utan att säga ifrån.

Jag anser att det är bra om de säger ifrån istället för att lida i det tysta för att en vacker dag kanske bita rejält.


Kul, jag läste just att Mittelspitz lämpar sig extra bra i familjer med små barn. :-)Happy
4-åringen och 15-åringen är jätteduktiga på djur, och 6-åringen är den som lever för djur. Dock kan hon bli lite för mycket ibland och inte lämna dem ifred. Vi har en Birmakatt här hemma som inte har vett nog att säga ifrån, och det händer att jag får rädda honom från 6-åringen då hon skulle kunna klappa honom till nakenkatt. :?

OceanLiners skrev:
Mamasnest skrev:
Just Schäfer ansåg dessa veterinärer vara de mest opåligliga hundarna. De ansåg att de ofta var nervöst lagda och att man därför hade svårt att uppskatta dess sinnesstämning. En Rottweiler däremot morrar om den tänker bitas och då har man åtminstone en chans att backa och sluta med det man gör.
Jag lutar nog fortfarande åt en Goldentik, vill att barnen (åtminstone den äldsta) också ska kunna rasta hunden. Min man vill ha en Rottweiler, men jag tror att de blir lite för starka för barnen. Eller tänker jag fel?! Min son på 15 år vill gärna vara delaktig om vi köper hund.


Jag har haft ett ex antal schäfrar i min dagar (innan jag började med slädhundar) och de är inte ett dugg nerviga men de kräver ett arbete inom skydd och hejdlöst mycket aktivering/motion. Nerviga hundraser är Shetland Sheepdog och Collie, de är så pass sönderavlade att där måste man vara noga med att hitta stabila individer.

Rottweiler är vanlig som familjehund men personligen anser jag de olämpliga som enbart sällskapshundar. En Rottweiler är en brukshund som behöver arbeta och kräver en hel del stimulans för att hållas i schack så att säga. För att Rottweiler ska kunna leva till sitt fulla potential är skydd eller IPO kurser att rekommendera. Som rentav sällskapshund anser inte jag rottweiler är rätt som. Och de är rätt starka, robusta och stora.


Vad är IPO? *nyfiken* Jag gick lite lydnadskurser med vår labb när jag var tonåring, jättekul! Dock var det inte så kul när en löptik var i närheten för då drog han på en sekund.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav lasseivägen » 2012-04-18 16:44:35

En otroligt snäll, nästan lite mesig, väldigt trevlig hund är Sheltien, lättsam dom flesta är ganska keliga.
Har väldigt lättskött päls. De flesta inklusive den jag hade, gick för det mesta utan koppel, om det inte var trafik i närheten. Som alla vallhundar är dom väldigt läraktiga. Älskar att gå i skogen.
Dom kallas ofta för minikolli, Men är betydligt mindre. Den vi hade blev 18 år.
En länk där man diskuterar sheltie, rasen heter egentligen shetland sheepdog.
En länk där rasen diskuteras.
http://sheltie.ifokus.se/discussions/4d716af4b9cb462244079512-passar-sheltien-oss
Engelska Wikie om rasen http://en.wikipedia.org/wiki/Shetland_Sheepdog

En bild med en Sheltie och en collie
Bild
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vilken hundras om man har små barn?

Inläggav OceanLiners » 2012-04-18 16:47:37

Mamasnest skrev:
Vad är IPO? *nyfiken* Jag gick lite lydnadskurser med vår labb när jag var tonåring, jättekul! Dock var det inte så kul när en löptik var i närheten för då drog han på en sekund.


IPO (Internationell prövningsordning) är en gren som innehåller lyndnad, spår och skydd, alla dessa ska hunden behärska. Det är en intensiv och krävande gren.

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/G ... enuindex=7
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in