Lågt intresse för AS-klasser.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav ufo » 2012-04-14 1:07:30

http://www.unt.se/uppsala/lagt-soktryck-till-vissa-aspergerklasser-1717111.aspx
Inom kort nås landets niondeklassare av det första preliminära antagningsbeskedet inför höstens studier. Men söktrycket är ojämnt fördelat mellan utbildningarna och vissa program riskerar att ställas in.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav Alien » 2012-04-14 1:39:33

Det ska ju vara få elever (max tio) i Aspergerklasser men de får inte vara färre än sex:

Men snart stod det klart att det inte var aktuellt med någon naturklass det året - för få ansökningar hade kommit in. Istället fick Joel börja på Lundellskas ordinarie naturvetarprogram, någonting som visade sig vara förenat med en rad svårigheter.
– Det var trettio elever i klassen och tempot var väldigt högt. Det var svårt att koncentrera sig när många satt och pratade högt och tittade på YouTube-klipp under lektionerna, berättar Joel som upplevde att det blev allt svårare att hänga med.

En månad in på terminen blev pressen för stor och Joel bestämde sig för att flytta över till samhällsvetenskapliga linjen för elever med Asperger.
De små klasserna, den strukturerade undervisningen och gemenskapen mellan elever och lärare bidrar till att han trivs väldigt bra här. Men han kan inte låta bli att fundera på hur det ska bli i framtiden, om han kommer att kunna söka till en naturvetenskaplig utbildning på universitet.


Är det för få AS-elever som är intresserade av Naturvetenskapliga programmet? Eller föredrar de den vanliga klassen i så fall? Så här säger Joels mor:

– Jag tror att många har en bild av att det här är en form av särskola, att den inte är meriterande för universitetsstudier. Men det stämmer inte. Man läser samma ämnen och går ut med 2500 poäng, precis som en ”vanlig” gymnasieutbildning, berättar hon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-14 2:24:05

Känns nästan som någon borde lära gaphalsarna och youtube tittarna på lektionstid att veta hut..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav slackern » 2012-04-14 2:47:16

plåtmonster skrev:Känns nästan som någon borde lära gaphalsarna och youtube tittarna på lektionstid att veta hut..


Ja gamla och bittra människor brukar ju säga att det var bättre för.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-14 2:52:21

Det var inte bättre förr. Problemet är att skolsystemet inte tagit itu med det!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav ufo » 2012-04-14 3:37:50

slackern skrev:Ja gamla och bittra människor brukar ju säga att det var bättre för.
Allt var inte bra förr, men på min tid fick vi undervisning som räckte till betygen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav Pieohpah » 2012-04-14 5:04:59

Det var bättre förr... Ju förr dess bättre
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav Ugglan » 2012-04-14 5:39:21

Jag tycker att skolan var bättre förr. Jag gick i en klass som väl idag skulle klassas som en aspergerklass för det var helt tyst och fanns ingen alls som störde. Att den svenska skolan blivit sämre av alla förändringar är också ett faktum, den finska skolan är mycket bättre, där har de inte gjorts de förändringar som den svenska genomgått.
Youtubeklipp på lektioner - det är fruktansvärt att det kan vara på det viset.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav Miche » 2012-04-14 10:19:41

Ugglan skrev:Youtubeklipp på lektioner - det är fruktansvärt att det kan vara på det viset.

Det beror ju på vad de tittar på, jag kan tänka mig ett flertal olika lektioner där man kan ha nytta av information som går att hitta på nätet (och det vore sjukt om skolorna inte tar till sig IT och inte lär eleverna att kritiskt granska det som finns där ute). Jag anser nog dock att eleverna bör utrustas med hörlurar så att de inte stör varandra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav Mamasnest » 2012-04-14 11:03:16

Den svenska skolan HAR blivit sämre, undervisningsmässigt i alla fall. Det visar alla tester idag. Våra skolor rankas mycket lågt och det är skrämmande!

Min son skulle aldrig våga gå i AS-klass med risk att bli utstött av sina gamla kompisar. Däremot skulle det vara toppen för honom! Jag har fått för mig att eleverna får mindre hjälp att nå målen på gymnasiet än på högstadiet och det oroar mig mycket.
Den utbildningen som min son vill gå är en liten friskola (IT) där elevantalet på hela skolan är drygt 30 elever. :-)Happy Låter toppen i mina öron, så nu gäller det att hjälpa honom så att han kommer in också.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-14 17:06:23

slackern skrev:
plåtmonster skrev:Känns nästan som någon borde lära gaphalsarna och youtube tittarna på lektionstid att veta hut..


Ja gamla och bittra människor brukar ju säga att det var bättre för.

Bild

I det här avseendet VAR det bättre förr. När jag gick i lågstadiet skulle det vara tyst i klassen och läraren hade ordet. På den tiden fick man leka på rasterna och inte på lektionerna.
Kan inte se vad som var fel med det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav slackern » 2012-04-14 17:14:43

KrigarSjäl skrev:I det här avseendet VAR det bättre förr. När jag gick i lågstadiet skulle det vara tyst i klassen och läraren hade ordet. På den tiden fick man leka på rasterna och inte på lektionerna.
Kan inte se vad som var fel med det.


Så är det i min sons klass. Att dom lär sej att uppföra sej och lyssna på fröken. Han säger att hon kan vara sträng ibland och ryta till om det blir för livat.

Det beror nog mycket på lärarna och föräldrarna om dom uppfostrar barnen att visa respekt eller inte.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav Mamasnest » 2012-04-14 17:22:18

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:I det här avseendet VAR det bättre förr. När jag gick i lågstadiet skulle det vara tyst i klassen och läraren hade ordet. På den tiden fick man leka på rasterna och inte på lektionerna.
Kan inte se vad som var fel med det.


Så är det i min sons klass. Att dom lär sej att uppföra sej och lyssna på fröken. Han säger att hon kan vara sträng ibland och ryta till om det blir för livat.

Det beror nog mycket på lärarna och föräldrarna om dom uppfostrar barnen att visa respekt eller inte.


Så är det i min dotters klass med! När min son gick på mellanstadiet var det vardagsmat att elverna kallade lärarna könsord, stal nycklarna till klassrummet och låste ut läraren, spottade på golven osv. Jag fick reda på att min son inte gjort matteläxan på flera månader och när jag frågade vad de gjorde varje vecka när han inte lämnade in sin läxa så svarade "Vad kan vi göra?". Herregud säger jag bara!!
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-14 17:54:49

KrigarSjäl skrev:När jag gick i lågstadiet skulle det vara tyst i klassen och läraren hade ordet. På den tiden fick man leka på rasterna och inte på lektionerna.
Kan inte se vad som var fel med det.
Mm så var det när jag gick i lågstadiet med, 83-86 typ. Men det berodde på att vi hade en sträng gammal lärarinna och att vi var bara drygt 20 elever.

I mellanstadiet blev det vilda västern. 31 elever som skrek, läraren bara skrattade när jag blev nedbrottad och tagen på fittan och liknande saker. "Hihi kärleksgnabb" sade han när jag sparkade en kille på smalbenen för att freda mig en gång. Detta under pågående lektion!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav colaflaska » 2012-04-20 7:13:21

Alien skrev:Det ska ju vara få elever (max tio) i Aspergerklasser men de får inte vara färre än sex:

Vart får du att det ska vara max 10 i en aspergerklass ifrån? Är det en lag eller bara en rekommendation?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav Alien » 2013-01-05 2:58:47

Vem som bestämt det vet jag inte, men det verkar iaf vara normen där enligt artikeln:

UNT skrev:Hon förklarar att de försöker hålla grupperna små, med max tio elever i varje klass, men det krävs minst sex sökande för att få ihop till en egen klass.
http://www.unt.se/uppsala/lagt-soktryck ... 17111.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lågt intresse för AS-klasser.

Inläggav plåtmonster » 2013-01-05 6:35:20

Det är dags att man gör något åt disciplinen:
UNT skrev:– Det var trettio elever i klassen och tempot var väldigt högt. Det var svårt att koncentrera sig när många satt och pratade högt och tittade på YouTube-klipp under lektionerna,


Sedan kanske AS-klasserna är stigmatiserande och elever därför låter bli att söka?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in