Reaktioner på mediciner

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Reaktioner på mediciner

Inläggav Juddy » 2012-04-13 18:15:23

Det har visat sig att jag reagerar mycket starkt på en del mediciner. Jag får fort, och oftast, ovanliga biverkningar. Det har jag haft hela mitt liv. Jag har hört någonstans att det är vanligt att Aspergare reagerar starkare på mediciner än människor som inte har Asperger.
Är det någon som har läst det någonstans och har en, helst, skriftlig källa?
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-13 18:37:05

Nej ingen aning men jag reagerar också starkt på mediciner och jag är inte aspergare.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav lasseivägen » 2012-04-13 19:17:45

Jag reagerar nästan inte alls på mediciner. SSRI som jag sätter ut, märker jag ingen skillnad om jag drar ner 50 mg från en dag till en annan.
skall även sluta med blodtrycksmedicin när jag fått bort min bukfettma. Den ger ändå så liten effekt.

Den enda biverkning jag fått av mediciner är yrsel, när jag började ny medicin för blodtrycket. Ingen höjdare att gå omkring å svaja, när livet är att röra sig i naturen.
De är för mycket hokus pokus med hela jävla sjukvården.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav Juddy » 2012-04-13 19:21:48

Min neurolog säger att det är känt att aspergare kan reagera annorlunda på mediciner, inte alla självfallet, men en del. Nu försöker jag få min vårdcentral att förstå det.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav Vilse » 2012-04-13 21:05:49

Jag har läst det på flera ställen. Till exempel i Gunilla Brattbergs bok "Innanförskap". Vad hon hade för referenser minns jag inte, men hon är ju själv läkare så hon har säkert på fötterna.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav Juddy » 2012-04-13 22:13:39

Vilse skrev:Jag har läst det på flera ställen. Till exempel i Gunilla Brattbergs bok "Innanförskap". Vad hon hade för referenser minns jag inte, men hon är ju själv läkare så hon har säkert på fötterna.


Tack, det ska jag kolla upp :-)Happy
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav biologic » 2012-04-13 23:22:12

Mina hjärtmediciner har jag aldrig reagerat konstigt på (Digoxin och betablockerare), ej heller SSRI, men däremot reagerade jag väldigt udda som barn på de mediciner jag fick innan jag skulle sövas för diverse olika ingrepp. Tror det är någon form av lugnande man får, som även skall få en att glömma färden till operationssalen. Jag har blivit "lullig", men har alltid kommit ihåg allting efteråt, vilket har förvånat all sjukvårdspersonal. Senast var min hjärtoperation 2011, där minns jag till och med narkosläkarens sista ord innan jag sövdes.

Kommer även ihåg att jag som 2-3-åring fick lugnande medel inför vissa undersökningar, detta fick dock motsatt effekt och gjorde mig hyperaktiv istället! Stackars sköterskor... De förklarade det hela med att jag föddes rödhårig, och att rödhåriga reagerar annorlunda på mediciner. Kanske stämmer?

Sedan fick jag en medicininducerad psykos av två morfinpreparat som jag fick efter nämnda operation 2011. Den höll i sig i cirka ett halvår (dock klingade den av ordentligt mot slutet) - morfintabletterna åt jag dock bara i en dryg vecka när smärtan var som värst, men den triggade tydligen någonting... Vet även att min morfar, som helt säkert också hade AS (värre än jag), fick en psykos av en typ av lugnande medel som han fick då han var somatiskt sjuk.

Nu har jag skrivit upp vilka mediciner jag inte "tål", så att jag kan tvärvägra dem nästa gång...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav lasseivägen » 2012-04-14 0:20:38

@biologic
Intressant, när jag opererade knät, fick jag morfin innan, och en spruta efter, men det kändes så otrevligt att jag avstod ytterligare morfin. Jag föredrog smärtorna framför morfinruset.
Sköterskorna var lite förundrade, stora starka ishockeylirare brukade skrika efter mer morfin.
Kanske faktiskt var så att jag uppfattade morfoinruset som värre än smärtorna.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav Juddy » 2012-04-14 1:18:11

Jag får mycket intensiva mardrömmar på morfin. Så starka att jag har svårt att skilja verklighet från dröm. Mycket obehagligt.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav Choklad » 2012-04-14 1:46:34

Jag har bara tagit de vanliga medicinerna typ antibiotika, värktabletter, hostmedicin osv..
Det enda jag reagerat annorlunda på är hostmedicin med efedrin, jag blev lugn istället för pigg som så många blir. Rätt skönt om man inte hade fått konstant hjärtklappning samtidigt.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Reaktioner på mediciner

Inläggav matterik » 2012-04-14 2:50:46

Juddy skrev:Min neurolog säger att det är känt att aspergare kan reagera annorlunda på mediciner, inte alla självfallet, men en del. Nu försöker jag få min vårdcentral att förstå det.

Det är ju ingen som tvingar dig att ta dem.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav ufo » 2012-04-14 4:04:09

Juddy skrev:Jag har hört någonstans att det är vanligt att Aspergare reagerar starkare på mediciner än människor som inte har Asperger.
Är det någon som har läst det någonstans och har en, helst, skriftlig källa?
Enda källan jag har är mig själv.
Och ja jag har AS och reagerar annorlunda på en del preparat Tex: jag somnar inte på stilnoct, men somnar gott på concerta.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav OceanLiners » 2012-04-14 23:30:50

Står i denna uppsats för den som orkar peta sig igenom den. Finns ju källor till alla uppsatser så det har ju tagits från någonstans.

http://epubl.ltu.se/1402-1773/2007/318/ ... 318-SE.pdf
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav Zima33 » 2012-04-15 0:01:07

Jag blir glad av Theralen men inte trött även om jag tar 3 ml. Får ibland ett sug efter Theralen. Måste vara nåt fel på mig...eller vad tror ni? :roll:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Reaktioner på mediciner

Inläggav Nargil » 2012-04-15 0:09:42

Jag har alltid behövt mycket av psykofarmaka för att det ska ge någon effekt. Rent spontant tror jag det har att göra med svårigheten att koppla bort omvärlden, tappa kontrollen... "Vanliga" personer kan ju tex med bara lite alkohol "släppa loss", inte bry sig så mycket om vad andra tycker.

Vid något enstaka tillfälle har jag provat morfin. Min reaktion var att jag inte kände ångest och intellektuellt reflekterade att det var lite häftigt. Men samtidigt tyckte jag det var småtråkigt, inte så givande att "bara" må bra - varken mer eller mindre. Svårt förklara.

Jag har också läst om att många med autismliknande diagnoser reagerar annorlunda på mediciner men minns tyvärr inte någon källa.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in