Medicinsk fundering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medicinsk fundering

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-01 22:08:52

Jag blir aldrig sjuk. Kommer faktiskt inte ihåg sist jag var förkyld, hade feber eller influensa. Det är väl snarast normalt att bli sjuk en-två-tre gånger om året? Alla i min omgivning drabbas ju av smärre sjukdomar någon gång ibland, men aldrig jag.
Jag lever inte särskilt sunt; röker, snusar, äter på oregelbundna tider. Motionerar inte. Är i kontakt med mycket folk under veckorna; skolan, tåget, affärer. Jag borde alltså bli smittad av förkylningsvirus. Åtminstone någon gång per år. Kan också vistas utomhus i kylan hur länge som helst utan att bli det minsta förkyld.
Någon som har en idé om vad det kan bero på, förutom möjligen ett extremt bra immunförsvar?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:50:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Parvlon » 2008-03-01 23:06:48

spegelneuroner?
Seriöst, är själv sällan sjuk, hade kräksjukan eller en mildare variant av denna för några år sedan.
Den gick dock över under natten.
Är förkyld ibland, men så röker jag oxå.
Det är oftare pga skador jag varit sjukanmäld jmf med sjukdomar.

Äter ej micromat, men varierar sällan. Har alltid gjort på det sättet att jag fastnar /beroende utav saker/mat.
Kanske det inte är så ohälsosamt som det tutas i en ändå, som man lärde sig i skolan? Fisk en gång/veckan, är säkert bra men.
Den heliga 'matpyramiden' har jag inte direkt följt, o skulle inte våga påstå att jag levt ett hälsosamt liv utan smuts/kemikalier osv
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:50:46, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Lyckligt lottad?

Inläggav mondo beyondo » 2008-03-02 3:35:16

Min pappa som är snart 80 år är lite som du Krigis. Rökt massor hela sitt liv, sprit har inte varit en bristvara, ingen motion. Hell no, hans kompisar dog ju som flugor då på 70-talet när hälsovågen med motion kom tyckte han. Men han är frisk som en nötkärna konstigt nog.

Jag slutade få halsfluss stup i kvartetten när jag flyttade hemifrån och slutade äta kött, men blir dock förkyld kanske en gång om året.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:50:46, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav MsTibbs » 2008-03-02 17:08:22

Jag är också extremsällan sjuk. Visserligen har jag haft en förkylningsomgång nu strax efter jul, men på det stora hela är jag sällan sjuk. Samma under skoltiden. Å andra sidan; jag måste vara "riktigt" sjuk för att undvika gå på skolan/jobbet. Endel stannar ju hemma för minsta lilla, det kan hjälpa på min friskhetsstatistik. Tror ändå på bra immunförsvar eller nått, jag lever knappast jättehälsosamt heller. Snusar, äter dålig mat i oregelbunden mängd på oregelbundna tider, tränar inte, är sällan ens utomhus...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:50:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav tahlia » 2008-03-02 17:37:24

Sist jag var sjuk var 5 år sedan, då jag (mitt i en kokhet sommar) drabbades av dubbelsidig lunginflammation.
Sedan dess har jag inte haft feber, varit förkyld, haft hosta eller någon form av maginfluensa.
I mitt fall har jag resonerat som så:
Någon tycker att jag banne mig har tillräckligt på min tallrik nu för tiden så jag borde åtminstone slippa sjukdomar!

Jag har ju dessutom barn som går i skola och har gått på dagis runt mig hela tiden, samt deras vänner. Men blir inte sjuk ändå.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:50:46, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Titti » 2008-03-02 22:51:51

tahlia skrev:I mitt fall har jag resonerat som så:
Någon tycker att jag banne mig har tillräckligt på min tallrik nu för tiden så jag borde åtminstone slippa sjukdomar!


Precis på pricken :wink:
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in