Arga grannar!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arga grannar!

Inläggav Novalie90 » 2012-04-10 17:37:25

Hej, jag bor på övervåningen i en hyreslägenhet. Fick världens utskällning igår av en ilsken granne som hävdade att jag gick tungt på golvet. Efterssom jag hade besök jusst då så det blev dubbelt upp med det här sociala pressen. Sedan mådde jag jättedåligt, jag tror det kallas skam.

Antingen var det utskällningen som gjorde att jag mådde dåligt eller utstrålningen som personen hade. jag förstår inte vad den där människan. Jag svarade bara snällt att jag skulle tänka på det. Sådana här situationer är helt främmande och skrämmande, hur hanterar man en dem?

Egentligen var det inte mina steg som hördes utan musiken som hackade då och då. Så man hör ju endast bas-dunket och då låter det som att man går tungt på golvet. Det kunde jag ha berättat men det var för svårt att säga något i det sammanhanget. :roll:

Jag är orolig för om jag inte får spela musik så mår jag jättedåligt. Jag måste ju få försvinna in i musiken ibland och bara glömma allt annat!
Novalie90
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2012-04-10

Re: Arga grannar!

Inläggav Nattmaran » 2012-04-10 19:05:44

Hörlurar är en bra idé. Ljudet blir dessutom bättre då; mer nyansrikt. Jag använder själv hörlurar. Det finns förlängningssladdar så att du kan lyssna var du vill i lägenheten.
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Re: Arga grannar!

Inläggav calima » 2012-04-10 19:09:11

Finns trådlösa också.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Arga grannar!

Inläggav LarNor » 2012-04-10 20:06:46

Verkar vara mycket prat om grannar och oväsen nu.

Nåja. Med "bas-dunk" så är det krångligt just eftersom bas-toner går ju igenom väggar/golv/tak så mycket lättare än andra toner så du behöver inte ha så väldigt högt på för att det ska höras något ner till grannen.

Hörlurar är bra, man blir mer koncentrerad på musiken och hör mer detaljer klarare och tydligare. Men det är jobbigt att alltid använda hörlurar. Fast det kanske är en smaksak.

Det låter konstigt att han skulle kunna blanda ihop dunket i musiken med dina fotsteg. Men det kan höras rätt tydligt ändå när någon vandrar runt. Där jag bodde förut hörde jag alltid grannen gå runt där uppe, jag störde mig inte särskilt mycket på det, man måste ju för fan få gå omkring. Men hördes tydligt gjorde det.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Arga grannar!

Inläggav matgar » 2012-04-10 20:14:19

Novalie90 skrev:Jag är orolig för om jag inte får spela musik så mår jag jättedåligt. Jag måste ju få försvinna in i musiken ibland och bara glömma allt annat!

Klart du får spela musik. Vilken tid var detta?
Om det inte var typ efter 22:00 har grannen knappast nått att stå på när han kommer och skäller.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Arga grannar!

Inläggav Moggy » 2012-04-10 20:34:01

matgar skrev:
Novalie90 skrev:Jag är orolig för om jag inte får spela musik så mår jag jättedåligt. Jag måste ju få försvinna in i musiken ibland och bara glömma allt annat!

Klart du får spela musik. Vilken tid var detta?
Om det inte var typ efter 22:00 har grannen knappast nått att stå på när han kommer och skäller.



Jo. Som har konstaterats i flera andra trådar så får man aldrig störa grannarna. Det är alltså inte fritt fram att dunka loss före kl 22.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Arga grannar!

Inläggav matgar » 2012-04-10 21:07:08

Moggy skrev:Jo. Som har konstaterats i flera andra trådar så får man aldrig störa grannarna. Det är alltså inte fritt fram att dunka loss före kl 22.

Man kan ju inte spela hur högt som helst, men spela musik ska man fan få göra.
Sen att man kanske inte ska spela hög musik konstant är ju underförstått.
Om en granne tycker jag spelar för hög musik så får dom komma och snällt be mig sänka, inte komma och försöka skälla ut mig.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Arga grannar!

Inläggav Novalie90 » 2012-04-10 22:20:05

matgar skrev:Klart du får spela musik. Vilken tid var detta?
Om det inte var typ efter 22:00 har grannen knappast nått att stå på när han kommer och skäller.


Precis, man måste få spela musik. Det är många här som spelar högt. Jag brukar inte spela musik efter tio, kanske någon gång men inte på hög volym.
Novalie90
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2012-04-10

Re: Arga grannar!

Inläggav Novalie90 » 2012-04-10 22:30:27

Nattmaran skrev:Hörlurar är en bra idé. Ljudet blir dessutom bättre då; mer nyansrikt. Jag använder själv hörlurar. Det finns förlängningssladdar så att du kan lyssna var du vill i lägenheten.


Det va smart med hörlurar faktist, tack!
Novalie90
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2012-04-10

Re: Arga grannar!

Inläggav Jagers » 2012-04-11 0:00:58

Mellan kl 8 och 22 så får man väsnas hur mycket man vill enligt mitt tycke iaf.

sen kommer det alltid finnas sura jävla människor som klagar å gnäller på allt, det är bara å skita i dem, den enda du behöver lyssna till är juh hyresvärden.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Arga grannar!

Inläggav Peace » 2012-04-11 0:50:17

Moggy skrev:Jo. Som har konstaterats i flera andra trådar så får man aldrig störa grannarna. Det är alltså inte fritt fram att dunka loss före kl 22.

Håller med om det. Måste man spela hög musik/väsnas mycket på andra sätt så får man bo i hus tycker jag.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Arga grannar!

Inläggav slackern » 2012-04-11 8:04:08

Jagers skrev:Mellan kl 8 och 22 så får man väsnas hur mycket man vill enligt mitt tycke iaf.

sen kommer det alltid finnas sura jävla människor som klagar å gnäller på allt, det är bara å skita i dem, den enda du behöver lyssna till är juh hyresvärden.


Och har du den inställningen finns risken att du blir vräkt och får sova på ett härbärge och bröla tillsammans med dom andra hemlösa.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Arga grannar!

Inläggav Juggernawt » 2012-04-11 9:45:55

Trådlösa hörlurar är fantastiska. I vår familj har alla var sitt par och det är så skönt att kunna lyssna på det man själv vill utan att störa eller störas av någon annan - plus att grannarna är ostörda oxå! Finns väldigt bra lurar för runt 1500kr att köpa, skulle inte rekommendera billigare varianter då kvaliteten på dem inte är speciellt bra - man får det man betalar för.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Re: Arga grannar!

Inläggav Huggorm » 2012-04-11 13:17:21

Jag har haft Sennheiser RS120 trådlösa lurar i 3-4 år nu, och de fungerar perfekt. Skönt att alltid kunna spela så högt man vill utan att någon störs. 734kr är inte allra värst heller.

http://www.pixmania.se/se/se/113076/art ... s-120.html
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Arga grannar!

Inläggav Jagers » 2012-04-11 14:08:56

slackern skrev:
Jagers skrev:Mellan kl 8 och 22 så får man väsnas hur mycket man vill enligt mitt tycke iaf.

sen kommer det alltid finnas sura jävla människor som klagar å gnäller på allt, det är bara å skita i dem, den enda du behöver lyssna till är juh hyresvärden.


Och har du den inställningen finns risken att du blir vräkt och får sova på ett härbärge och bröla tillsammans med dom andra hemlösa.

Jag sa juh att den enda man behöver lyssna på är Hyresvärden, grannarna kan inte vräka dig, hyresvärden kan? och han säger till och ger varningar innan?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Arga grannar!

Inläggav slackern » 2012-04-11 14:34:23

Jagers skrev:[
Jag sa juh att den enda man behöver lyssna på är Hyresvärden, grannarna kan inte vräka dig, hyresvärden kan? och han säger till och ger varningar innan?


Nej sant fast hyresvärden kan vräka dej om du stör dina grannar.

Dotterns sjukdom kan få dem vräkta
En familj i Uppsala riskerar att bli utkastad från sin bostad. En vuxen dotter i familjen är psykiskt sjuk och stör grannarna så mycket att Uppsalahem kräver avhysning. Dottern vägrar att flytta och myndigheterna står handfallna.


http://www.unt.se/uppsala/dotterns-sjuk ... 87289.aspx
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Arga grannar!

Inläggav thefairy » 2012-04-11 20:13:54

Jagers skrev:
slackern skrev:
Jagers skrev:Mellan kl 8 och 22 så får man väsnas hur mycket man vill enligt mitt tycke iaf.

sen kommer det alltid finnas sura jävla människor som klagar å gnäller på allt, det är bara å skita i dem, den enda du behöver lyssna till är juh hyresvärden.


Och har du den inställningen finns risken att du blir vräkt och får sova på ett härbärge och bröla tillsammans med dom andra hemlösa.

Jag sa juh att den enda man behöver lyssna på är Hyresvärden, grannarna kan inte vräka dig, hyresvärden kan? och han säger till och ger varningar innan?


det går ju grannar - hyresvärden vägen så jo på ett sätt så är det grannarna som får dig att flytta!
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: Arga grannar!

Inläggav Novalie90 » 2012-04-12 11:08:40

Ja, och ibland kan folk reagera på att man gör saker med vänlighet, och uppfatta det på motsatt sätt. Som när hon som bor på nederplan, alltså hon som kom och klagade, hade sin hund ute och den satt och skällde. Då stängde jag balkongdörren för jag såg det som att hunden hörde mig, hundar har ju väldigt bra hörsel.

Jusst då var hon ute och tillrättavisade sin hund för dess skällande. Men det var efter det som hon kom upp och tillrättavisade mig med, men jag uppfattade det mer som en kränkning efterssom jag menade väl. Först var det jobbigt men nu har jag kommit över det!
Novalie90
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2012-04-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in