Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav slackern » 2012-04-09 23:47:57

Zombie skrev:Alltid vet jag inte – hos små eller mindre seriösa värdar kan man ju undra – men i de hyreskvarter hos större värdar som jag har haft insyn i har de funnits. Så man kan ju börja med att ta reda på det. Kanske genom att läsa de papper man får från värd eller hyresgästförening.


Bra tipps Zombie. Jag har hyrt via hyresgästföreningen förut. Dom hade en lokal i samma port som jag bodde i för en massa år sedan.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-10 0:47:06

Kristofer skrev:
Nattmaran skrev:Själv lade jag sordin på en fest en gång genom att den nyinflyttade tjejen bredvid mig satt upp ett anslag om att hon skulle ha inflyttningsfest. Sådana anslag är bara en dålig ursäkt för att få väsnas. Jag svarade med att lägga en lapp i hennes brevlåda där jag informerade om att jag hade Aspergers syndrom och kunde vid svår press såsom väsnande grannar fastna i ett psykotiskt tillstånd där jag fick svårt att kontrollera mina impulser. Det blev en väldigt tyst fest. Sedan flyttade hon...


Vilket innebär att du bidrog till att ytterligare bygga upp de fördomar som finns om aspergare som psykotiska, labila och totalt omöjliga att ha att göra med.

Bor man i lägenhet måste man acceptera att det ibland kan låta från grannarna.

Starkt medhåll.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Alien » 2012-04-10 4:52:25

Bjäbbmonstret skrev:Nej jag tycker inte att man ska anmäla om man inte känner familjen väl och vet sammanhanget. För man blir moraliskt ansvarig om socialen gör något fel och det drabbar barnen.


Blir man inte moraliskt ansvarig om man misstänker att barnen försummas, vanvårdas, misshandlas och man inte gör något? Har ju läst om barn som haft det för jävligt. "Grannarna visste, men varför gjorde ingen något?" kan man läsa i intervjuer med dem som vuxna.

Klart man inte ska anmäla bara för att man är sur på grannen el för att ungarna är normalt högljudda. Men misstänker man att de aldrig får gå ut och hör att mamman skriker på dem varje dag, så kan det finnas anledning. Det är ju inte som att modern genast fråntas vårdnaden och barnen hamnar i fosterhem. De börjar med att ge modern stöd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Nattmaran » 2012-04-10 10:23:52

Alla gör vi väl våra snedsteg, KrigarSjäl. Jag är annars engagerad i att nyansera bilden av människor med aspergers

Allmännyttans festlokaler är tillgängliga för alla. Det brukar inte kosta mer än några hundra att hyra dem en kväll. Även många bostadsrättsföreningar med festlokal brukar låta allmänheten får hyra. Det ger en sidoinkomst till föreningen. Oavsett om man vill väsnas eller inte så kan en lokal vara ett mer praktiskt alternativ för den som vill han en fest.
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Kostymhippie » 2012-04-10 10:42:06

Det här med festlokal tror jag avskräcker en del. Dels ligger dom ofta i källarplanet i en vanlig trappuppgång, vilket gör att man stör grannarna minst lika mycket om man har party i föreningslokalen som om man hade det hemma. Dessutom är det ofta strikta städregler på såna lokaler, att man t.ex måste städa och diska alltihop tills kl 11 eller 12 dagen efter. Dessutom brukar ofta stereoanläggningarna vara lite hursomhelst på såna ställen. Och till sist, det kostar pengar att hyra lokalen. Tror väldigt få är villiga att hyra en sunkig källarlokal för låt oss säga 600 kr bara för att supa till och spela högljudd eurodisco en kväll, dom negativa aspekterna väger över helt enkelt och gör att folk hellre tar risken att partaja hemma.

Det är allmänt känt att det finns en oskriven regel i både hyres- och bostadsrättshus att man får föra lite extra oväsen om det rör sej om enstaka partys fredag och lördag kväll fram till kl 23:30 eller midnatt. Ibland kan detta stå skrivet i regelhäftet men ofta är det ett oskrivet antagande som man får ta med i beräkningen när man bor i lägenhet. Så länge det bara är för nt normalt festande och musikspelande är det bara att sätta på egen musik i hörlurar eller ta öronproppar.

Ang. nt's tolkningar av rena konstateranden som förtäckta hot så är det också en realitet som man får acceptera. Nt rår ju lika lite för att dom övertolkar och lägger in underförstådda budskap i mycket av det man säger som vi aspies rår för att vi inte kan läsa mellan raderna och göra dessa tolkningar när det skulle behövas. Ska nog starta egen tråd om det nån annan dag när jag är piggare.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Iridia » 2012-04-10 10:55:41

Aha, oskriven regel! Det var nog den jag hade i åtanke för jag vet att den existerar på något sorts sätt. Annars skulle man inte se såna där festvarningslappar i porten hos folk som bor i lgh.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav kullan » 2012-04-10 11:01:13

För en väldans massa år sedan sa någon till mig att en fest i månaden var accpetabelt. Efter det har jag letat som en galning efter nåt dokument där det i text skulle stå något sådant. men det är väl den oskrivna regeln då antar jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav slackern » 2012-04-10 11:20:24

kullan skrev:För en väldans massa år sedan sa någon till mig att en fest i månaden var accpetabelt. Efter det har jag letat som en galning efter nåt dokument där det i text skulle stå något sådant. men det är väl den oskrivna regeln då antar jag.


Här har du svart på vitt att det inte stämmer enligt lagen.

SÅ HÄR SÄGER LAGEN

Enligt hyreslagen ska man som hyresgäst se till att grannarna inte utsätts för störningar samt "bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten". Kort sagt visa hänsyn.

En vanlig myt är att man har rätt att ha fest en gång per månad och att man då får störa hur mycket man vill. I själva verket har du rätt att ha fest så ofta du vill, men du har inte rätt att störa dina grannar.
http://www.familjebostader.com/Hyresgas ... ngsjouren/
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Vixxon » 2012-04-10 11:35:18

I vårt område brukar folk sätta upp en lapp i porten minst en vecka innan de planerar ha en fest, då brukar jag skriva på lappen att det är helt OK om dom stökar och har sig fram till 23:00 tex om jag vet att jag brukar lägga mig då. Och det har faktiskt respekterats. Om nån annan granne klagat vet jag inte.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav kullan » 2012-04-10 11:36:58

slackern skrev:Här har du svart på vitt att det inte stämmer enligt lagen.


Nä jag trodde inte på det heller och nu är jag ingen festprissa heller så jag lär nog inte störa mina grannar på det sättet åtminstone.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Kostymhippie » 2012-04-10 14:54:12

Jo visst, lagen säger en sak, men att nt gärna ser mellan fingrarna på lagbrott vet vi ju. Det som jag har fått förklarat för mej ang. den här oskrivna regeln eller myten är att man inte alls får störa så mycket man vill, men att överträdelse på 1-1,5 timme över den normala tidsgränsen av gemene man ses som ok, alltså ok att flytta fram tysthetsgränsen fr kl. 22 till 23 eller 23:30 förutsatt att det är fredag eller lördag kväll.

Håller dock med om att det är helt feltänkt, vill man ha party finns det krogar eller avlägsna friluftsområden att stoja och föra väsen på.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav kullan » 2012-04-10 15:04:18

Fast jag står ut med en fest någon enstaka gång om det inte händer hela tiden och inte 24 timmar i ett svep. Bor man i en lägenhet ska man ju oxå få leva och enligt vissa är ett party ibland att leva.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Moggy » 2012-04-10 15:08:43

kullan skrev:Fast jag står ut med en fest någon enstaka gång om det inte händer hela tiden och inte 24 timmar i ett svep. Bor man i en lägenhet ska man ju oxå få leva och enligt vissa är ett party ibland att leva.



+1

Sånt får man ta. Klagar man och anmäler för minsta lilla grej där nån låter efter kl.22 så är man en sur gnällspik som förstör för andra och såna grannar blir inte omtyckta.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Moggy » 2012-04-10 15:11:44

Kostymhippie skrev:
Ang. nt's tolkningar av rena konstateranden som förtäckta hot så är det också en realitet som man får acceptera. Nt rår ju lika lite för att dom övertolkar och lägger in underförstådda budskap i mycket av det man säger som vi aspies rår för att vi inte kan läsa mellan raderna och göra dessa tolkningar när det skulle behövas. Ska nog starta egen tråd om det nån annan dag när jag är piggare.



Tror många med as inte heller uppskattar att få anonyma konstiga lappar som är svårtolkade i vad som faktiskt menas med lappen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Kostymhippie » 2012-04-10 15:15:45

Helt rätt Moggy, därför klagar aldrig jag även om jag tycker det är skitjobbigt med partyn, för jag vet att jag är extra ljudkänslig. Siktar istället på att köpa egen kåk så jag slipper grannar på andra sidan väggen. Håller även med dej ang. lapparna. Hade en gång en ung tjej till granne som jag och dåvarande sambon trodde blev dunkad av sin kille, eftersom dom bråkade högljutt och hon skrek jättehögt, jag med min skarpa hörsel hörde också att han hotade och förnedrade henne verbalt. Ringde snuten och efter tredje påringningen dimper ett surt brev med konstiga bortförklaringar och motattacker i stil med "ni är inte heller världens tystaste...". Nej, ska man nödvändigt klaga går man och ringer på dagen efter festen och säger till att igår blev det faktiskt för mycket. Jag har bara gjort det en gång och det var när en granne hade efterfest kl 03 som spårade ur med fyllebråk.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav slackern » 2012-04-10 15:18:19

Moggy skrev:
kullan skrev:Fast jag står ut med en fest någon enstaka gång om det inte händer hela tiden och inte 24 timmar i ett svep. Bor man i en lägenhet ska man ju oxå få leva och enligt vissa är ett party ibland att leva.



+1

Sånt får man ta. Klagar man och anmäler för minsta lilla grej där nån låter efter kl.22 så är man en sur gnällspik som förstör för andra och såna grannar blir inte omtyckta.


Det kan även jag skriva under på. Men har grannen fest varannanhelg eller efterfest med hög ljudvolym och fyllebröl blir det ganska så påfrestande efter ett tag.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Wine » 2012-04-10 17:04:23

Det finns ju folk som jobbar på helger och behöver sova och det måste man också ta hänsyn till. Man ska väl helst inte ens köra tvätt- eller diskmaskin efter kl. 22:00.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav FamiljenM » 2012-04-10 17:56:51

Jag förstår mig inte på att barn kan störa så sent på kvällen. Då ska de väl sova? Mina barn har sovit hela nätterna sedan de föddes, och har man normala rutiner så blir det så. Om de inte är sjuka vill säga, men det kan de väl inte vara hela tiden? :roll:
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Parvlon » 2012-04-10 18:46:15

TS har tydligen ändrat sig. Nu är det de vuxna som stör.

LarNor skrev:Hos mig är det faktiskt ddom vuxna som stör inte barnen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Alien » 2012-04-10 19:44:37

Vixxon skrev:
Nefarious skrev:
Vixxon skrev:Folk som ursäktar med att det inte går att uppfostra barn är folk som inte ska ha barn. Har man stökiga barn - köp hus på landet. Har ni inte råd med hus, skaffa inte barn! Om jag ville störas av skrikande springande barn dagarna i ända skulle jag skaffat egna barn ffs.


Man kan inte kräva att grannarna, särskilt då små barn, ska vara knäpptysta dagtid. Om du är så ljudkänslig så är det du som får flytta ut på landet.


Knäpptysta behöver dom ju inte vara men att springa runt runt i timmar eller sitta och hamra i golvet är inte acceptabelt. Har man som förälder inte kunskap och medel nog för att kunna uppfostra och aktivera sina barn på ett sätt som gynnar både barnen och omgivningen så ska man inte bo i flerfamiljshus. Då ska man köpa hus på landet. Har man inte råd med det ska man inte skaffa barn.

Om jag vill störas av oljud från barn så skaffar jag egna. Jag ska fan inte behöva stå ut med nån annans ungar. Ditt tänk är typiskt för lata föräldrar som inte klarar av sina ungar, dom lägger ansvaret på andra istället för att sköta sitt jobb som förälder.

Det är inte jag som stör varför ska jag flytta på mig?? Det var det mest idiotiska jag hört. Lika efterblivet som att tvinga mobbade barn byta klassrum och låta antagonisten få vara kvar. Man belönar upprorsmakaren och straffar offret. Vad är det för idiotiskt resonemang.

Tack och lov har jag en hyresvärd som inte delar ditt korkade tänk.


Det är klart att det är den som är i minoritet som får anpassa sig. T ex flytta till ett annat boende. Detta om den inte tål vanliga barnskrik. Det finns bäbisar som har kolik och skriker om nätterna, hur tror du de ska "uppfostras"? :roll:

Ingen vet innan hur det är att ha barn el hur man blir som förälder. Så jag tycker det är rätt korkat att säga att har man inte råd med hus ska man inte skaffa barn.

Nu kan det ju vara så att den här grannen går över gränsen över vad man får tåla. Men att du är särskilt ljudkänslig kan du inte tvinga dina grannar att anpassa sig efter. Det är du som får isolera din lägenhet (ev med bidrag) el flytta.

Jo, man måste stå ut med att andras ungar finns och hörs. Tur att inte alla delar ditt tänk, du skulle inga barn finnas som tar hand om oss i framtiden när vi blir gamla.

Det är rätt inbilskt att kalla alla som vågar ha en annan åsikt än dig för "lata" el "dumma".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav HGJ » 2012-04-10 21:57:37

Parvlon skrev:TS har tydligen ändrat sig. Nu är det de vuxna som stör.

LarNor skrev:Hos mig är det faktiskt dom vuxna som stör inte barnen.

LarNor är inte TS.
HGJ
 
Inlägg: 5309
Anslöt: 2007-06-02

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav LarNor » 2012-04-11 15:05:04

HGJ skrev:
Parvlon skrev:TS har tydligen ändrat sig. Nu är det de vuxna som stör.

LarNor skrev:Hos mig är det faktiskt dom vuxna som stör inte barnen.

LarNor är inte TS.


Eeh... ja hur fick du till det där Parvlon? :?
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Vixxon » 2012-04-11 16:12:00

För att förtydliga: Största problemet hos mig har varit att det väsnas mitt i natten samt tidigt på morgnarna (innan 07) och att det skett i princip varje natt och varje morgon i flera månaders tid, med ett kort uppehåll på någon månad, dessförinnan har det varit oväsen ifrån dom mindre regelbundet men ändå så att det skulle störa vilken normal människa med normal hörsel. Har stått ut in i det sista och fick slutligen alltså fnatt vilket ledde till denna tråd. Det som till slut fick bägaren att rinna över var barnens spring mitt på eftermiddagen.

Uppdatering: Det har varit lugnt inatt och igår kväll så det verkar som att hyresvärden fått tag på familjen. Hoppas hoppas det håller i sig så jag slipper anstränga mig med att klaga på dom igen. Det har varit ett helvetes oväsen hela påskhelgen så det var tur det lugnade ner sig nu hade nästan börjat planera en kupp mot antagonisterna.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Nattmaran » 2012-04-11 16:53:07

Vad för slags kupp...?
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in