Vad är nördigt enligt er?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är nördigt enligt er?

Inläggav DrEvil » 2012-04-07 2:04:27

Hej! Många säger ju att aspisar är nördar, men vad ingen brukar nämna är vad order nörd betyder. Det verkar ha olika betydelse beroende på vem man frågar, så här listar jag min uppfattning om vad nörd betyder så kan ni fylla på.

Grunddragen för en nörd:
Klarar av att tolerera att vara uttråkad bättre än andra människor
Viljestyrka
Kan frivilligt undanhålla sig njutning i stunden för att uppnå ett långsiktigt mål (planering)
Smart (teoretiskt)
Pluggar helst av allt i världen

Konsekvenser:
Presterar bra i skolan trots att alla tycker att det är skittråkigt
Hoppar över rasten i skolan när alla återhämtar sig (och har roligt) och pluggar istället, för att få fler pluggtimmar per dag
Får ett bra jobb i hög position, sk white collar-jobb (ingenjör, läkare, advokat, professor)

Vanliga fördomar om nördar:
Fula
Mobbade
Hämmade
Ångestfyllda
Fega
Snälla

Typiska motsatsdrag mot nördar:
Snygg
Bra på sport
Populär
Prioriterar njutning (har sex, festar, dricker alkohol, ser på film, äter god mat, lyssnar på musik, spelar olika spel typ sport eller tv-spel, fikar, shoppar, badar, reser, sjunger)
Medelmåtta eller kass i skolan
Skitjobb, typ montera bilar osv eller lever på staten
Praktisk
Aggressiv
Impulsiv
Hyperaktiv
Dålig planering
Dålig koncentrationsförmåga
Följer sina känslor snarare än intellektet


Själv tycker jag det verkar som om de som är snygga blir populära på grund av detta och inte har någon anledning att plugga eller skaffa jobb, och för inte bli utmanövrerade av de som är smarta, pekar de på gestalter som tex Bill Gates som ju är framgångsrik och ful, och menar att alla som är bra i skolan är nördar, något som då även Bill Gates är, är det är ju uppenbart hur ful han är, så då menar de populära att alla de smarta är fula, och genom att denna stereotyp upprätthålls, slipper de snygga/populära plugga eftersom allt man bevisar med sina betyg är hur nördig man är (ful).
DrEvil
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-10-25

Re: Vad är nördigt enligt er?

Inläggav slackern » 2012-04-07 2:31:35

Typ såhär.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad är nördigt enligt er?

Inläggav Corpse Bride » 2012-04-07 2:38:48

Förövrigt en ganska kass sammanfattning av vad en nörd är, om man ska gå efter den allmänna uppfattningen.
Hur ful man är har inget att göra med hur bra betyg man får och hur man presterar i skolan.
Om du av någon anledning skulle motargumentera det så ber jag dig att länka till en pålitlig studie som bevisar din "teori".

Detta är främst ett forum för människor med aspergers och till viss del anhöriga, inte för halvkassa hobby-psykologer som har en tråkig helg ibland.

Uppenbart troll med tanke på tidigare inlägg... rekommenderar att folk inte matar trollet.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Vad är nördigt enligt er?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-07 2:43:27

DrEvil skrev:Klarar av att tolerera att vara uttråkad bättre än andra människor

Snarare att man finner andra saker intressanta..

DrEvil skrev:Kan frivilligt undanhålla sig njutning i stunden för att uppnå ett långsiktigt mål (planering)

För att uppnå det som är intressant kanske man måste jobba för det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Vad är nördigt enligt er?

Inläggav DrEvil » 2012-04-07 3:23:27

Corpse Bride, så du tycker inte att det var en seriös frågeställning eller att den inte är relevant för asperger?

Jag beskrev endast min uppfattning om vad en nörd är och påpekade just det faktum att alla verkar ha en egen uppfattning om vad order betyder. Hela poängen är att folk fyller på med sin egen uppfattning (istället för att kritisera frågeställningen) och det är väl där debatten tar sin början.

Klart man måste acceptera att folk har olika uppfattning, men det är väl också lite det som är det intressanta, annars hade det inte blivit mycket till debatt.
DrEvil
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-10-25

Re: Vad är nördigt enligt er?

Inläggav osäker » 2012-04-07 10:38:23

Det enda av grunddragen jag kan hålla med om är "smart", och även det är lite tveksamt; de andra fyra passar inte in i vare sig min egen erfarenhet av nördar eller mediebilden av nördar, så som jag upplever den. Det grunddrag jag skulle lägga till är "nördiga intressen".
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Vad är nördigt enligt er?

Inläggav Iridia » 2012-04-07 11:45:39

Corpse Bride skrev:Detta är främst ett forum för människor med aspergers och till viss del anhöriga, inte för halvkassa hobby-psykologer som har en tråkig helg ibland.

Uppenbart troll med tanke på tidigare inlägg... rekommenderar att folk inte matar trollet.

+1

Varför denna fixering vid nördars eller aspergares utseende och intelligens? Sånt varierar förstås mellan individer - vilket väl inte torde kräva allt för mycket av det senare för att räkna ut? :roll:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Vad är nördigt enligt er?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-07 16:21:17

Tråden är rätt full av stereotyper. Att reda ut vad som är vad är nog mer intressant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet


Re: Vad är nördigt enligt er?

Inläggav Zombie » 2012-04-08 16:25:45

DrEvil skrev:sk white collar-jobb

Manschettjobb på svenska.

Iridia skrev:
Corpse Bride skrev:Detta är främst ett forum för människor med aspergers och till viss del anhöriga, inte för halvkassa hobby-psykologer som har en tråkig helg ibland.

Uppenbart troll med tanke på tidigare inlägg... rekommenderar att folk inte matar trollet.

+1

Eller lika aspig som en massa andra här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in