Tyck till nu Aspergianare!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tyck till nu Aspergianare!

Inläggav Wine » 2011-06-16 20:33:34

VeganGeekGirl skrev:Jag har också Autism utan utvecklingsstörning. Min bror har Autism med utvecklingsstörning. Förstår vad du menar. Många utgår från att Autistisk=utveckligsstörd. Läst någonstans att 70% av de som har
Autism diagnos också har en utvecklingsstörning. Det tar folk till sig utan att reflektera över att det innebär att det innebär att 30% inte har någon utveckligsstörning.
Hoppas jag inte upprepar, orkar tyvärr inte läsa hela tråden.


Bra med dina inlägg om autism!
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Tyck till nu Aspergianare!

Inläggav Inger » 2011-06-16 20:42:12

VGG, hoppas du inte tog illa upp av mitt försök att beskriva generella skillnader mellan LFA och AS/HFA i den andra tråden. Är fortfarande intresserad av att höra vad du har för problem som gjorde att du fick den diagnosen och inte AS, om du vet och har lust att berätta.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Tyck till nu Aspergianare!

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-16 21:17:35

Wine skrev:
VeganGeekGirl skrev:Jag har också Autism utan utvecklingsstörning. Min bror har Autism med utvecklingsstörning. Förstår vad du menar. Många utgår från att Autistisk=utveckligsstörd. Läst någonstans att 70% av de som har
Autism diagnos också har en utvecklingsstörning. Det tar folk till sig utan att reflektera över att det innebär att det innebär att 30% inte har någon utveckligsstörning.
Hoppas jag inte upprepar, orkar tyvärr inte läsa hela tråden.


Bra med dina inlägg om autism!


Tack!

Inger skrev:VGG, hoppas du inte tog illa upp av mitt försök att beskriva generella skillnader mellan LFA och AS/HFA i den andra tråden. Är fortfarande intresserad av att höra vad du har för problem som gjorde att du fick den diagnosen och inte AS, om du vet och har lust att berätta.


Nejdå jag tog inte illa upp, jag blev mest förvirrad får jag väl erkänna. Jag måste först få ordning i tankarna hur saker ligger till. Samt starta kontakten med habiliteringen så kan jag försöka skriva om det sen. I fall jag kommer i håg det vil säga.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav Zirre » 2012-04-02 19:06:32

Lakrits skrev:
Zirre skrev:
Lakrits skrev:Ni "aspergare" är då ett märkligt släkte.

Och där ingår väl även du?

Jag räknar mig inte till den gruppen. Jag är autistisk och vill inte blandas ihop med människor som anser att de med diagnosen Aspergers syndrom absolut inte får kopplas ihop med mycket svårare funktionshindrade autister. Jag ser diagnosen och benämningen som två skilda ting.

Vad gör du då på den här sidan?


Moderator: Avdelat från denna tråd: finns-det-nagra-bra-kontaktsidor-for-aspergare-t24934.html
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav Lakrits » 2012-04-02 19:08:31

Zirre skrev:Vad gör du då på den här sidan?

För att det är en sida för personer med diagnosen Aspergers syndrom, inte främst för "aspergare" som är rädda för att kopplas ihop med autism.

Du svarade inte på min fråga tidigare. Eller vill du bara försöka skrämma bort mig?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav Zirre » 2012-04-02 19:11:11

Lakrits skrev:
Zirre skrev:Vad gör du då på den här sidan?

För att det är en sida för personer med diagnosen Aspergers syndrom, inte främst för "aspergare" som är rädda för att kopplas ihop med autism.

Du svarade inte på min fråga tidigare. Eller vill du bara försöka skrämma bort mig?


Men Aspergare har ju Asperger Syndrom, nu får du förklara dig.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 19:15:46

DSM-IV skulle väl avskaffa den diagnosen och sammanfoga den med autism?

Ett syndrom för alla, så mycket enklare.. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav Lakrits » 2012-04-02 19:17:18

Zirre skrev:Men Aspergare har ju Asperger Syndrom, nu får du förklara dig.

Ja skall försöka förklara det så enkelt som möjligt.

Det finns ett elitistiskt drag bland vissa personer med Aspergers syndrom, som bl.a. inte vill att diagnosen skall byta namn till högfungerande autism eftersom AS då kan kopplas ihop med de autister som har mycket svåra handikapp. Dessa personer kallar sig helst aspergare eller aspies.

Jag själv anser att AS är en del av det autistiska spektrumet och tycker att det inte gör något att vi har en form av autism. Tvärtemot vad de som kallar sig aspergare anser, så tror jag att folk är intelligenta nog att förstå att liknande tillstånd, som skiljer sig i svårighetsgrad, också kan ha liknande namn. Jag tycker dessutom att det är usel solidaritet att förskjuta dem som har svåra funktionshinder, som om de vore spetälska.

Därför vill inte jag kalla mig för aspergare, eftersom jag kopplar ihop det med en elitism som jag tycker är avskyvärd. Jag kallar mig istället för autist med diagnosen Aspergers syndrom.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 19:26:22

Lakrits skrev:tror jag att folk är intelligenta


Erfarenheten säger att folk kan vara intelligenta, men ofta sitter fast i små snäva världsuppfattningar importerade från omgivningen med hull och hår.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav Lakrits » 2012-04-02 19:29:18

plåtmonster skrev:
Lakrits skrev:tror jag att folk är intelligenta


Erfarenheten säger att folk kan vara intelligenta, men ofta sitter fast i små snäva världsuppfattningar importerade från omgivningen med hull och hår.

Ja, men det gäller även oss på forumet. Dessutom tror jag att många förstår mer än sådana som jag (d.v.s. högintelligenta skitstövlar) oftast tror.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav Zirre » 2012-04-02 19:35:00

Lakrits skrev:
Zirre skrev:Men Aspergare har ju Asperger Syndrom, nu får du förklara dig.

Ja skall försöka förklara det så enkelt som möjligt.

Det finns ett elitistiskt drag bland vissa personer med Aspergers syndrom, som bl.a. inte vill att diagnosen skall byta namn till högfungerande autism eftersom AS då kan kopplas ihop med de autister som har mycket svåra handikapp. Dessa personer kallar sig helst aspergare eller aspies.

Jag själv anser att AS är en del av det autistiska spektrumet och tycker att det inte gör något att vi har en form av autism. Tvärtemot vad de som kallar sig aspergare anser, så tror jag att folk är intelligenta nog att förstå att liknande tillstånd, som skiljer sig i svårighetsgrad, också kan ha liknande namn. Jag tycker dessutom att det är usel solidaritet att förskjuta dem som har svåra funktionshinder, som om de vore spetälska.

Därför vill inte jag kalla mig för aspergare, eftersom jag kopplar ihop det med en elitism som jag tycker är avskyvärd. Jag kallar mig istället för autist med diagnosen Aspergers syndrom.


För mig får det heta vad fan som helst, spelar inte mig nån roll :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-03 10:30:37

plåtmonster skrev:DSM-IV skulle väl avskaffa den diagnosen och sammanfoga den med autism?

Ett syndrom för alla, så mycket enklare.. ;)

Tvärtom kommer det leda till begreppsförviring och otydligheter...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-03 10:39:32

Lakrits skrev:
Zirre skrev:Men Aspergare har ju Asperger Syndrom, nu får du förklara dig.

Ja skall försöka förklara det så enkelt som möjligt.

Det finns ett elitistiskt drag bland vissa personer med Aspergers syndrom, som bl.a. inte vill att diagnosen skall byta namn till högfungerande autism eftersom AS då kan kopplas ihop med de autister som har mycket svåra handikapp. Dessa personer kallar sig helst aspergare eller aspies.

Jag själv anser att AS är en del av det autistiska spektrumet och tycker att det inte gör något att vi har en form av autism. Tvärtemot vad de som kallar sig aspergare anser, så tror jag att folk är intelligenta nog att förstå att liknande tillstånd, som skiljer sig i svårighetsgrad, också kan ha liknande namn. Jag tycker dessutom att det är usel solidaritet att förskjuta dem som har svåra funktionshinder, som om de vore spetälska.

Därför vill inte jag kalla mig för aspergare, eftersom jag kopplar ihop det med en elitism som jag tycker är avskyvärd. Jag kallar mig istället för autist med diagnosen Aspergers syndrom.

Det handlar vare sig om elitism eller om att förskjuta autister med gravare funktionshinder, det är något du har fått för dig bara.

Det går alldeles utmärkt att solidarisera sig med autister fast man själv kallar sig aspergare - det gör undertecknad men hur och på vilka sätt berättar jag inte här utan det får du fråga om i pm.

Vad det handlar om är att man måste kunna beskriva personers symptombilder så tydligt som möjligt och då måste det till olika diagnoser eftersom symptombilderna ser så pass olika ut.
Med en diagnos måste man kunna vänta sig adekvata hjälpinsatser från samhällets sida och den saken kommer bli svårare när man klumpar ihop allt i en enda diagnos. Det här med högfungerande/lågfungerande förstår psykologerna och de som är insatta men jag tror knappast att allt folk ute på fältet, dvs socionomer, habiliterare, kuratorer, specialpedagoger, tjänstemän på AF & FK etc lika självklart förstår det.

Frågar du mig tycker jag det finns många exempel på grav inkompetens där ute. Jag har t.ex fått frågan det här med syndrom, tror du inte det kan växa bort? och det av en socionom i chefsposition. Andra här inne kan berätta om ännu mer hårresande exempel.
Det är alltså tillräckligt illa ställt som det är och förvirringen kring NPF lär knappast bli mindre efter den här ändringen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav Nefarious » 2012-04-03 12:54:41

KrigarSjäl skrev:Det handlar vare sig om elitism eller om att förskjuta autister med gravare funktionshinder, det är något du har fått för dig bara.


Snicksnack, säger jag bara.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav Lakrits » 2012-04-03 16:42:57

Nefarious skrev:
KrigarSjäl skrev:Det handlar vare sig om elitism eller om att förskjuta autister med gravare funktionshinder, det är något du har fått för dig bara.


Snicksnack, säger jag bara.

Diskussionen här på forumet kring de nya diagnosnamnen och -kriterierna visade med all önskvärd tydlighet att många med AS inte ville kopplas ihop med autister. man ville inte att folk skulle blanda ihop Aspergers syndrom och dess lite lättare funktionshinder med de svåra handikapp som vissa med klassisk autism lider av.

Att ni tillhör de mer moderata personerna här och själva inte uttrycker er så, innebär inte att problemet inte existerar. Om ni vill leva i villfarelsen att allting är rosa moln och putinutt, så får ni göra det. Själv tänker jag aldrig någonsin nämna Aspergers syndrom utan att samtidigt berätta att det är en form av autism.
Senast redigerad av Lakrits 2012-04-03 16:47:15, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav Nefarious » 2012-04-03 19:13:45

För att klargöra: det var alltså det KrigarSjäl skrev som jag ansåg vara snicksnack.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav ssssss » 2012-04-03 19:31:06

Oj, där ser man...?

Och här har jag oanandes gått runt och tänkt på mig själv som en "aspie". Utan att alls förstå den mängd ställningstaganden detta tydligen förmedlar. Jag som bara tyckte det var kort och bra...

Vad ska man då bäst och enklast kalla sig, för att i möjligaste mån undvika förvirring och ev övertolkning?

(En ärlig fråga från 'en-person-som-sannolikt-har-en-(lättare?)-störning-innom-autismspektrumet' och som tycker att det här med outtalade sociala konventioner kan vara rätt svårt)
ssssss
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-03-30
Ort: Västra götaland

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-04 1:34:47

Nefarious skrev:För att klargöra: det var alltså det KrigarSjäl skrev som jag ansåg vara snicksnack.

Varför skulle det vara snicksnack?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Finns det några bra kontaktsidor för aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-04 1:39:04

Lakrits skrev:Om ni vill leva i villfarelsen att allting är rosa moln och putinutt, så får ni göra det. Själv tänker jag aldrig någonsin nämna Aspergers syndrom utan att samtidigt berätta att det är en form av autism.

Eftersom verkligheten är hård och skoningslös måste man skrota allt skönmåleri och beskriva saker som de de facto är för att komma till verkliga slutsatser.
Diagnoser måste vara så exakta som möjligt för att vara verktyg för adekvat hjälp, som jag sagt tidigare. Och VARFÖR skulle man inte kunna solidarisera sig med personer med infantil autism bara för att man själv kallar sig aspergare??
Svara på det herr botaniker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in