Måste man vara NÖRD om man har AS???

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav kullan » 2012-04-03 9:13:54

Jag är textilnörd ,blomnörd, kattnörd,Von Benzo nörd
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-03 9:17:39

Det beror lite grann på hur gammal man är också, jag vet att jag inte ser så "ful" ut i hjälm, fast jag har ju en sån där "bmx-hjälm" och en downhillcykel.
Så det ser mer "seriöst" ut när jag är ute och cyklar, och det är jag iof också, jag var cykelnörd förr.
Alltså i stil med tävlingscykling, fast inte den sorten man har på sig trikåer eller tights haha. :-)Happy

--
Jag ser ut som en yngre version av Brad Pitt i cykelhjälm och det flockas kvinnofolk så fort jag ens tänker tanken på att ta en cykeltur.
Så jag använder hjälm! -(Lite ironi)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-03 9:18:10

Von Benzo-nörd är bättre än att vara benzonörd som sångaren i von benzo är. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav pointblank » 2012-04-03 9:44:33

Tror de kostar ca 3000:- de där osynliga cykelhjälmarna. Näe, då lägger jag hellre de pengarna på en otroligt COOL gitarr, och fortsätter se ut som en äkta nördig och töntig cykelhjälmare när det behövs. Jag gillar min hjärna mer än min frisyr! :P
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Wine » 2012-04-03 11:00:32

plåtmonster skrev:Känns som man skulle gå runt med cykelhjälm bara för att retas ..


Kanske kan bli en tillhörighetsmarkering för aspies, att gå omkring med cykelhjälm som huvudbonad istället för exempelvis keps eller mössa?

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-03 11:02:18

Om folk trivs med att vara cykelhjälmare, fine with me.
Men om man är intresserad av det dejting och motsatta könet och har lite högre krav än Tjocka Berta 150 pannor måste man se över sig själv. Tjejer tittar mycket på vilken stil du har, så är det bara.
Människan är utseendefixerad av naturen och har alltid varit. Det kommer vi aldrig ifrån.

Förresten har ni hängt upp er på det här med cykelhjälm på fel sätt. Ni bokstavstolkar och spinner vidare på cykelhjälmar helt isolerat och draget ur sitt sammanhang: det jag snackar om är vissa attribut som DIREKT signalerar TÖNT och de signalerna måste man jobba bort om man vill dejta med större framgång.

Skjut budbärarn om ni vill men hellre tala om hur landet ligger än att dalta och köra rundsnack.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav rapchic » 2012-04-03 11:14:28

då är det bra att jag redan är gift, jag kan cyckla omkring i cyckelhjälm bäst jag vill ;)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav rapchic » 2012-04-03 11:30:38

däremot fattar jag inte varför man skulle ens vilja vara ihop med nån som sätter ens utseende framför en säkerhet, man kan faktiskt få snyggingar som både är attraktiv och bryr sig
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-03 11:37:49

rapchic skrev:däremot fattar jag inte varför man skulle ens vilja vara ihop med nån som sätter ens utseende framför en säkerhet, man kan faktiskt få snyggingar som både är attraktiv och bryr sig

Bokstavstolkning here we go...vad fan, MÅSTE man förklara varenda grej man skriver in absurdum? Jag orkar inte.

DET HANDLAR INTE OM CYKELHJÄLMAR, DET HANDLAR OM SIGNALER!!!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Henkkalexi » 2012-04-03 11:39:09

Alyana skrev:Verkar som de flesta här t ex är riktiga nördar. Tolka det som du vill...
Men det måste ju finnas en hel del med AS som inte alls är töntar. B la så finns det ju rätt många kriminella (ja jag anser inte att de flesta där är töntar men inte smarta heller kanske;-)) osv som har AS.
Måste man ha en torr dålig humor?
Måste man ha astråkiga intressen?

:D


Jag väntar med spänning på det första inlägget från dig innehållandes någon form av humor eller varför inte några längre utläggningar av en bra bok du läst, musik du dyrkar eller någon formidabelt nördig samling av ex. världens alla ölmärken, tvåhundra kakrecept eller något annat som förgyller din tillvaro?

Ska vi utnämna Forumets Coolaste Icke-Nörd, så tror jag inte du lyser starkast bland eventuella kandidater...
Senast redigerad av Henkkalexi 2012-04-03 11:39:36, redigerad totalt 1 gång.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Vixxon » 2012-04-03 11:39:25

Vet inte riktigt vad du syftar på med "nörd" men jag är oerhört intresserad av vetenskap fysik etc, älskar superhjältar osv men är ingen menlös fyrkantig torrboll. Kriminell har jag aldrig varit men hängde med "dom tuffa kidsen" i tonåren var ute och festade, hamnade i slagsmål och hade rykte om mig att vara en hårding.

Jag är nog precis raka motsatsen till det du beskriver så mitt svar är Nej, alla måste inte vara menlösa torrbollar bara för att dom har AS 8)
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-03 11:42:49

Jag förstår som sagt Trådstartarens reaktion. Ibland blir man jävligt trött av allt Star Trekande. Men man kan väl inte skriva Star Trek utan att det också ska bokstavstolkas...lär er läsa mellan raderna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-03 11:46:41

KrigarSjäl skrev:Jag förstår som sagt Trådstartarens reaktion. Ibland blir man jävligt trött av allt Star Trekande. Men man kan väl inte skriva Star Trek utan att det också ska bokstavstolkas...lär er läsa mellan raderna.


Jag kan inte svara för andras inlägg, men jag förstod i alla fall vad du menade.
"Nörd-imagen"

Valde dock att spåna in mig på cykelhjälmen för att det var ett roligt fenomen tyckte jag.

-

Vadå Star-trek? Trek är ju ett cykelmärke, är Star-trek något slags systerföretag då eller? Kanske gör de cykelhjälmar?
:P
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav rapchic » 2012-04-03 11:50:54

KrigarSjäl skrev:
rapchic skrev:däremot fattar jag inte varför man skulle ens vilja vara ihop med nån som sätter ens utseende framför en säkerhet, man kan faktiskt få snyggingar som både är attraktiv och bryr sig

Bokstavstolkning here we go...vad fan, MÅSTE man förklara varenda grej man skriver in absurdum? Jag orkar inte.

DET HANDLAR INTE OM CYKELHJÄLMAR, DET HANDLAR OM SIGNALER!!!


och jag menade att om man måste vara nån annan (tex strunta i säkerhet eller vad annat det nu kan vara men exemplet här har ju varit cyckelhjälm jag ser det bara som ett exempel) för att få en partner är det inte så mkt till partner (nån gång måste man ju sluta låtsas och vad händer då?)

enda orsaken till att låtsas vara nån annan än den man själv är inför en partner skulle nog vara att det bara är en sexpartner.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-03 11:54:20

:-)064
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav rapchic » 2012-04-03 11:54:54

KrigarSjäl skrev: :-)064


same back at you, men vi aknske ha annorlunda smak
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-03 11:59:23

Den största skillnaden är att en av oss inte förstår skrivna ord.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Maldita » 2012-04-03 12:05:21

Jag är glatt nördig. Om folk vill ha åsikter om det så får de ha det, det bekommer inte mig. Har hittat partners ändå. Tydligen så anses min sociala klumpighet vara charmig och min nördighet mest gullig.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav rapchic » 2012-04-03 12:06:09

KrigarSjäl skrev:Den största skillnaden är att en av oss inte förstår skrivna ord.


signal, att tex inte ha hjälm för att man är osäker*, att man inte har bälte för att man är osäker*, att man inte har praktiskta kläder då det behövs för att man är osäker* m.m.

* osäker på hur det verkar för en ev partner

eller om man vänder på det dvs att jag är den som sänder ut signaler, det är väl bra att sända ut signaler som är ungefär som man är, så att ev partner inte får falska förhoppningar

studier visar ju till och med att kvinnor som vill ha en partner för ett längre förhållande helldre tar den som inte tar risker för det är större chans att han stannar hos henne då hon får barn.

men som sagt om det är bara SEXpartner man syftar på så funkar det nog.
(för samma studie visar att tjejer heldre har sex med den som är lite risktagande men låter "herr säker" stanna kvar och ta hand om ungarna)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Vixxon » 2012-04-03 12:52:09

Jag älskar att cykla och brukar rejsa i skogen och även cykla på asfalt.
Har aldrig använt hjälm mest för att det aldrig blev så att jag lärt mig använda en som barn och för att jag är för lat för att orka åka och köpa en eller snål för att lägga pengar på en. Har ramlat några ggr men aldrig slagit i huvudet, cyklar aldrig i trafik heller. Vissa bär hjälm andra låter bli, en del tycker det är hett nån annan tycker det är nördigt.

Orka jiddra om hjälmar en hel förmiddag :roll: Seriously...
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-03 13:01:53

Vixxon skrev:
Orka jiddra om hjälmar en hel förmiddag :roll: Seriously...


För att citera en o-omnämnd individ.
You're dealing with Assburger Berserks, shit's bound to go down.

:P
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Corpse Bride » 2012-04-03 13:13:12

KrigarSjäl skrev:Om folk trivs med att vara cykelhjälmare, fine with me.
Men om man är intresserad av det dejting och motsatta könet och har lite högre krav än Tjocka Berta 150 pannor måste man se över sig själv. Tjejer tittar mycket på vilken stil du har, så är det bara.
Människan är utseendefixerad av naturen och har alltid varit. Det kommer vi aldrig ifrån.


Håller helt klart med. Alla som säger att utseendet inte betyder något är inget annat än hycklare.
Killar är iaf något ärligare med att de bryr sig.

Hur mycket vi tänker att vi inte ska döma folk efter utseendet så tror jag alla gör det på åtminstone ett omedvetet plan.

Cykelhjälm om man cyklar har med säkerhet att göra inget annat... som jag förstod det så påstod ingen det heller.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alien » 2012-04-03 14:02:28

kullan skrev:Den dag då dom gör en cykelhjälm som inte förfular ens utseende då kommer jag använda cykelhjälm. Då skippar jag hellre cykelåkningen istället om det är hjälmtvång.
Alien skrev:Den som har en hjärna att skydda använder cykelhjälm. Har det blivit töntigt att använda cykelhjälm? Går ni i högstadiet el vad?


Men du raggar väl inte just när du cyklar så vad har det för betydelse? När du väl kommit fram tar du ju av dig cykelhjälmen. *Förvirrad*
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Wine » 2012-04-03 14:07:47

David Eberhard har också diskuterat cykelhjälmen fast i ett annat sammanhang, att vi lever i trygghetsnarkomanernas land - Sverige:

SvD - Att inte våga ta risker är farligt

Trygghetsnarkomani | För mycket av det goda En majoritet av svenskarna tycker att det borde finnas en lag som tvingar vuxna cyklister att bära hjälm. Andelen ökar med åldern; bland kvinnor över 75 år är över 80 procent för en sådan lag. Det kan nog förklaras med att få i den åldern cyklar i någon större utsträckning, så de flesta drabbas ändå inte. Men även bland tjejer i tjugoårsåldern är stödet 50 procent.


Kanske snart blir aktuellt med gåhjälm:

Efter att cykelhjälm blir obligatoriskt kommer diskussionen om gåhjälm; ”jag har redan en bekant som har hjälm på sin tvååring när
de går till dagis”, säger Eberhard i en intervju i Neo.
Senast redigerad av Wine 2012-04-03 14:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in