Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Moggy » 2012-04-02 23:36:03

Svårt att veta med sånt här om den som är arg på grannarna har allt rätt att vara det för att dom verkligen stör på allvar, eller om det handlar om vanliga människor som låter som människor gör i sina lägenheter och det är TS som blir oresonligt arg och ballar ur på saker som är normalt beteende...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav ufo » 2012-04-02 23:36:31

Hyperakusi är ett bra ord att söka på, för den som har problem med ljud.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 23:45:37

Har varit extremt ljudkänslig redan som liten knodd.

Minns att jag gick upp och skruvade ner ljudet på teven om nån satt uppe och kollade när jag lagt mig.

Kan inte ens sova om jag hör mina egna andetag eller nån annans. Plus att jag har mycket svåra problem med impulskontroll i kombination till mycket starka explosiva aggressioner. Adrenalinet sprutar till max omedelbart och just då blir jag väldigt farlig pga den onormala fysiska styrkan tack vare adrenalinet (som redan i normala fall är ovanligt stor tack vare åratals från och till springande på gymmet samt kampsportsträning.) Men ändå har jag lyckats hålla mig i skinnet under flera månaders tid... Är stolt över mig själv för att jag inte styckmördat grannarna och bara bankade och gormade på deras dörr när det väl brast. Insåg just varför det måste brustit just igår: PMS. Denna månatliga förbannelse... usch och tvi
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Alien » 2012-04-02 23:49:49

Zima33 skrev:
Kostymhippie skrev:Snuten har för övrigt rätt att kräva dna-tagning på folk som är misstänkta för brott. Hade du nekat hade dom kanske tagit ner dej på stationen istället, vilket inte verkar så kul.

Bara om brottet kan ge fängelse. Ofredande ger väl inte fängelse? Iaf så kan jag inte tänka mig att det skulle kunna bli fängelse i detta fall.


Beror ju på vad grannen sagt i sin anmälan. Hon kan ju ha påstått att Vixxon hotat henne med misshandel, dödshotat etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-03 0:15:11

Vixxon det verkar som du borde ha en helt annan bostad där du slipper vara orolig för sådana där problem. Jag vet ju inte vart i landet du bor eller ifall det är möjligt men om du exempelvis bodde i en mer ljudisolerad lägenhet eller kanske helst i ett fristående hus eller stuga av något slag så borde du ju slippa en hel del av de där problemen.

Att begära av de vuxna att de ska vara någorlunda tysta på nätterna är väl rimligt men att begära av barn att de inte ska får röra sig och leka inomhus på dagtid är ju så när omöjligt. Ifall du har så svårt ska du ju inte bo i närheten av en barnfamilj utan försöka bli granne med någon tyst pensionär som helst inte rör sig eller gör flaska.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-03 0:20:02

Anger management, gott folk, anger management...att rusa iväg i ilska är sällan bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Iridia » 2012-04-03 0:31:22

Bjäbbmonstret skrev:Vixxon det verkar som du borde ha en helt annan bostad där du slipper vara orolig för sådana där problem. Jag vet ju inte vart i landet du bor eller ifall det är möjligt men om du exempelvis bodde i en mer ljudisolerad lägenhet eller kanske helst i ett fristående hus eller stuga av något slag så borde du ju slippa en hel del av de där problemen. Att begära av de vuxna att de ska vara någorlunda tysta på nätterna är väl rimligt men att begära av barn att de inte ska får röra sig och leka inomhus på dagtid är ju så när omöjligt. Ifall du har så svårt ska du ju inte bo i närheten av en barnfamilj utan försöka bli granne med någon tyst pensionär som helst inte rör sig eller gör flaska.

Har för mig att man enligt LSS har rätt till ljudisolering av åtminstone sovrummet om man kan visa läkarintyg på ljudkänslighet. Om det inte går att få tystare grannar.

Jag förstår trådskaparen mer än väl, jag skulle också bli galen! Men tyvärr förlorar man bara själv på att tappa humöret, man måste vara smart, tålmodig och spela in ljuden etc.

Ändå verkar det som att det alltid är skrålpellarna som klarar sig undan medan offren inte blir riktigt trodda, eller att värden är konflikträdd och inte vill ha något extra besvär så länge bullernissen betalar hyran i tid. För själv bor väl värden i en tyst bostadsrätt antagligen. :roll:

Sverige skulle behöva en Judge Judy, som inte var rädd att läxa upp folk som beter sig som svin.

Någon som sett filmen Noise? Fantastiskt bra film!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Miche » 2012-04-03 0:44:25

Vixxon skrev:Stackars barn får aldrig vara ute och leka inte undra på att det springer runt som en yr höna däruppe.

Då ska du anmäla familjen till soc, barn måste få komma ut och röra sig på dagarna!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-03 0:50:10

Nej du ska inte anmäla familjen till soc- (om du inte har jävligt goda skäl)! Det finns inget bättre sätt att göra sig ovän med folk. Värre än att anmäla dem för polisen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav ufo » 2012-04-03 1:03:58

Bjäbbmonstret skrev:Nej du ska inte anmäla familjen till soc- (om du inte har jävligt goda skäl)! Det finns inget bättre sätt att göra sig ovän med folk. Värre än att anmäla dem för polisen.
Kan vara en bra anledning.
Om soc får för sig att barnen far illa pga osämja så lär ena parten få stöd att flytta.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-03 1:05:00

Tål man inte folk ska man bo på landet. Flytta ut på landet är det bästa jag gjort. I mitt fall är det dock 50/50 att jag inte tål folk och de inte tål mig.

I norrland kan man få ett fint hus för 150 000:-, perfekt för den helst då bilburne misantropen!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav atoms » 2012-04-03 1:34:18

Zima33 skrev:
Kostymhippie skrev:Snuten har för övrigt rätt att kräva dna-tagning på folk som är misstänkta för brott. Hade du nekat hade dom kanske tagit ner dej på stationen istället, vilket inte verkar så kul.

Bara om brottet kan ge fängelse. Ofredande ger väl inte fängelse? Iaf så kan jag inte tänka mig att det skulle kunna bli fängelse i detta fall.


Nix, de får ta DNA även om förseelsen är liten. Det ändrades för 2 - 3 år sedan.

Edit; googlade lite och upptäckte att det inte var så säkert, så jag vete fan.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav rapchic » 2012-04-03 7:23:19

jag antar att man inte kan göra som här i stan, dvs ringa polisen om nån lever om efter 22 (efter att man gett två varningar men dom kan ges skriftligt)
när polisen kommer och knackar på och säger att dom ska vara tyst lyssnar dom flesta :D
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 7:37:44

Miche skrev:Då ska du anmäla familjen till soc, barn måste få komma ut och röra sig på dagarna!

Det vet TS knappast, de kanske är ute en timme men det kan uppfattas som ingenting om du är hemma jämt. Du står knappast och spanar i titthålet.
Barn låter, så är det, det är du som måste flytta (kanske de har väldigt livliga barn som busar mycket och föräldrarna är helt slut och därför lätt blir osams när de själva egentligen borde sova).

Efter detta kan du dessutom inte förvänta dig något stöd från hyresvärden eftersom du gått över gränsen och är polisanmäld. Det finns en uppenbar risk att dina grannar nu kommer att ligga på hyresvärden och kräva att du ska flytta.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-04-03 8:28:28

Förstår om du blir arg men i fortsättningen bör du ringa störningsjouren.
Då kostar det grannjävlarna 1500 spänn varje gång jouren får rycka ut. Dom kanske inte förstår ord - men pengar det fattar de flesta människor.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Idiot » 2012-04-03 8:43:56

Deadly_Nightshade skrev:Förstår om du blir arg men i fortsättningen bör du ringa störningsjouren.
Då kostar det grannjävlarna 1500 spänn varje gång jouren får rycka ut. Dom kanske inte förstår ord - men pengar det fattar de flesta människor.


Ibland slutar ju de störande ljuden efter en timme eller så,.

Exempel: om man ringer störingsjouren vid typ 01.00, och så vid 01.30 har det slutat låta från grannen, men nu kom precis störningsjouren, vem får betala då? För det lät ju inte längre.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 8:59:49

Fastigheten måste vara ansluten till störningsjouren, förmodligen är den inte det, då hade nog TS redan kontaktat dem. Vad jag förstår gör de inte utryckning utan kontaktar istället de som för oljud per brev eller via värd. Böter tror jag det krävs rätt mycket för att få. Tror dock inte att det i detta läge går att göra så mycket annat än att flytta. Grannarna är rätt driftiga eftersom de gjort en polisanmälan och om TS blir fälld så är det grannarnas linje hyresvärden kommer följa. Redan nu är TS i det läget. Det är så det fungerar.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Miche » 2012-04-03 9:00:38

Bjäbbmonstret skrev:Nej du ska inte anmäla familjen till soc- (om du inte har jävligt goda skäl)! Det finns inget bättre sätt att göra sig ovän med folk. Värre än att anmäla dem för polisen.

Självklart ska man anmäla, det är för barnens skull, de far illa av att aldrig få komma ut!

Anmälan kan göras helt anonymt, ex.vis kan man posta ett brev undertecknat En orolig xxxbo (där xxx är området man bor i), det går även att maila anonymt (det finns en del gratis tjänster på nätet för det, jag har själv gjort en sån anmälan, det barnets båda föräldrar sitter i fängelse nu, inte pga anmälan, men nog ger den bekräftelsen en känsla av att jag gjorde rätt som anmälde).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-03 9:40:20

Nej jag tycker inte att man ska anmäla om man inte känner familjen väl och vet sammanhanget. För man blir moraliskt ansvarig om socialen gör något fel och det drabbar barnen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav calima » 2012-04-03 9:46:01

Vixxon skrev:Det sätter igång vid 23-00 varenda natt. Sedan sätter det igång igen vid 05-07 vareviga morgon. Som om det inte var nog förs det ett helvetes oljud även mitt på dagen. Barn som springer runt tex.


Att bli störd om nätterna skall man inte behöva tåla.
Men barn låter. Ett friskt, sunt barn springer och leker. Vad som är oljud eller vad som måste accepteras finns det säkert regler om.
Att barnet inte är ute (aldrig?) kan ha sina förklaringar. Allergi, epilepsi, någon fom av funktionsnedsättning, mobbad av andra?

Vixxon skrev:Har också förklarat för hyresvärden att jag har speciella behov som gör att jag är extra känslig för oljud och att jag har problem med impulshandlingar.


Då bör man inte bo i flerfamiljhus! Man kan aldrig kräva att omgivningen anpassar sig till en person.
Att tala om att man har problem med impulshandlingar kan uppfattas som ett förtäckt hot.

Speciella behov ... barnet kanske har ADHD och helt enkelt inte kan vara stilla och inte bör vara ute ensam?

Om en granne hade vrålat genom brevinkastet "som en demon från helvetet som rasar ut sin ilska", slår på dörren och lämnar blodspår efter sig hade jag blivit ruskigt rädd.
Om jag dessutom haft småbarn hade jag förmodligen polisanmält jag också.

Man kan aldrig kräva att hänsyn tas till ens egna speciella behov gällande tystnad när man bor i flerfamiljshus. Normala ljud får förekomma och lekande barn räknas nog som normalt.

Idiot skrev:Så det är bra att ha lagen på sin sida, tyvärr har nog du inte det vid detta fall.


Det tror inte jag heller. Hon blev rädd och kände sig hotad det är vad polis kommer att gå efter.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Vixxon » 2012-04-03 10:18:57

Tack för all feedback people det uppskattas.

Lite uppdatering: Har precis pratat med hyresvärden och dom ska göra hembesök hos grannen för att se vad det är som försiggår däruppe. Skulle få en uppdatering på Torsdag. Dom har också fått en varning precis som jag önskat och hoppats på. Att jag vet varför barnet aldrig är ute är för att jag vistas inomhus och utomhus kring kvarteret hela dagarna och har en nära relation med många av de andra grannarna. Blir en hel del spring för mig ute i friska luften med tanke på att jag äger tre stycken hundar som kräver en hel del aktivering. Morsan däruppe verkar inte ägna mycket intresse åt ungarna heller, då enda gången man hör henne kommunicera med dom är när hon ryter rabiat åt dom i fall dom råkat välta nåt eller ha sönder nåt. Det är sjukt lyhört här.

Varit på väg att skicka soc på dom vid flera tillfällen då jag hört dom vuxna gorma som vildar och barnen gråta hysteriskt. Fadern är en fd junkie och kåkfarare som hälsar på sina barn ibland. Tycker synd om ungarna, den minsta är bara bebis. Hör jag nånting mer suspekt då blir det samtal till soc, sen får dom utvärdera situationen efter eget tycke. Göra mig ovän med folk är det sista jag oroar mig för, jag har redan fler ovänner än vänner så jag är van vid att stå för mina principer oavsett vad omgivningen tycker.

Nån av er skrev att man kunde få sitt sovrum ljudisolerat? Tack för tipset! Det ska jag snoka närmare i. Min plan är att köpa mark och flytta söderut, det är en 5-6 års plan, måste spara ihop kapital först. Bor nu i huvudstaden, strax norrut utanför tullarna, i en respektabel förort.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Chrilleb » 2012-04-03 10:29:01

@Vixxon, oj oj oj , tragiskt att det ska hamna tillbaks på en själv som lider, och blir uppprovocerad kanske av grannar som stör.


Det går att anmäla sånt här till din fastighetsvärd.



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-03 11:10:27

Alltså, man har ansvar för sitt uppträdande. Trådstartaren har bara sig själv att skylla för att det blev polissak. Att avhända sig ansvar under förklaringar om hur hemsk omgivningen är eller vilka problem man har håller inte, då omyndigförklarar man sig själv.

Tror ni inte att undertecknad blir förbannad ibland?
Jotack. En gång fullständigt kokade det i mig. Manligt testosteron på högvarv, det är som att blodomloppet plötsligt fylls av raketbränsle eller nåt, jag kände för action, för fight och det tog lång tid innan jag blev lugn igen.
Men jag gjorde aldrig något. Höll det inne som en samuraj.
Jag analyserade situationen och förstod att jag bara skulle ställa till det för mig själv om jag agerade i affekt.
Man måste kunna detta och det finns inga ursäkter, såvida man inte är ett fritt springandes mentalfall.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Vixxon » 2012-04-03 11:32:31

Krigarn, det låter bra som du skriver, men du glömmer att vi (iaf jag) är ett officiellt psykfall klassad som funktionshindrad pga mina neuropsykiatriska defekter. det innebär att sjukdomen (poteito potato) styr mig, inte jag den. Jag kan bara göra allt jag kan för att förhindra att saker går snett och får jag inte det stöd jag behöver (som av hyresvärden i det här fallet) så finns det en gräns för hur långt jag kan kontrollera mig.

Du kanske tror dig vara en samuraj som klarar av att hålla inne dina frustande hingstar men jag tvivlar starkt att du upplevt total vansinnig ilska såsom jag gör, kan nästan garantera att du inte gjort det. hade du gjort det skulle du inte kunnat hålla det inne, det är omöjligt. Handlar inte ens om självkontroll till slut det handlar bara om en tidsfråga om NÄR det smäller. Bli utsatt för retning varenda dag i några månader är extremt jobbigt vi snackar inte om ett argument med nån vid ett enstaka tillfälle vi snackar konstant retning utdraget under en längre tid.

Det du beskriver upplever jag nästan på daglig basis och jag har lärt mig att hantera det.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in