Måste man vara NÖRD om man har AS???

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-02 21:25:21

Jag är kattnörd, Frida Kahlo-nörd, Phantom of the Opera-nörd, Rocky-nörd (seriehunden), namnnörd, glassnörd, manganörd, victoriananörd, musiknörd, musikalnörd, London-nörd, spöknörd, önörd, feministnörd, pre-rafaelitnörd, nördnörd...oj, det är så att jag blir rädd för mig själv!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-02 21:27:50

Det kanske tom. finns en genetisk förklaring till varför alla vi med AS måste ha på sig cykelhjälm, byxor upp till naveln samt är lite för korta, och ryggsäck?

Hjärnan vet om att den är mer värdefull än andras så den söker efter skydd, i tidig bronsålder började AS-individer redan då använda sig av kokosnötter och diverse bark-baserade "hjälmar" för att skydda hjärnan. Detta skedde helt på instinkt.

Och individer med AS-genen visste omedvetet om att de aldrig skulle kunna föröka sig, så de drog upp sina byxor så högt de kunde för att få ett tryck mot testiklarna som efter en längre tid ledde till sterilisering. Även detta skedde omedvetet, det var GENEN!



(Kanske ironi :-)Happy )
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav nihilisten » 2012-04-02 21:31:03

Idiot skrev:Och individer med AS-genen visste omedvetet om att de aldrig skulle kunna föröka sig, så de drog upp sina byxor så högt de kunde för att få ett tryck mot testiklarna som efter en längre tid ledde till sterilisering.

Haha :D
nihilisten
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-02-23

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Ugglan » 2012-04-02 21:41:44

Alyana skrev:Verkar som de flesta här t ex är riktiga nördar. Tolka det som du vill...
Men det måste ju finnas en hel del med AS som inte alls är töntar.

Varför kopplar du samman nörd med töntighet. Det finns ju hur mycket coola nördar som helst, inte minst här. Sen vad spelar det för roll om man har uppdragna byxor och cykelhjälm, håller fullständigt med Idiot! Det finns viktigare saker. Mitt värsta är att vara en stureplansbrud som inte fattar någonting. Eller en modebloggare. Töntigare än så går det inte att bli. Tvivlar fö på att TS har AS.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 21:46:30

Man kan ju också fundera på vem som har och tar sig tolkningsföreträde om vem som är "tönt"..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-02 21:59:50

Alyana skrev:Verkar som de flesta här t ex är riktiga nördar. Tolka det som du vill...
Men det måste ju finnas en hel del med AS som inte alls är töntar. B la så finns det ju rätt många kriminella (ja jag anser inte att de flesta där är töntar men inte smarta heller kanske;-)) osv som har AS.


Det låter på dig som om det är coolt att vara kriminell.
Sedan undrar jag vad du öht gör här om vi är sådana töntar allihop. Det är ingen som tvingar dig att umgås med oss.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-02 22:06:17

plåtmonster skrev:Om man ska bli bra på något är det en fördel att ägna mycket tid åt det. Ska man komma på något nytt kan det vara bra att tänka själv och känna mindre inklination att inrätta sig efter andras åsikt. Ska man bli riktigt bra är det oftast en fördel att ha ämnet i sin sinnesorientering.


Precis, jag känner många som är nördiga inom ett område, men inte har AS. Det handlar nog mest om ett behov man måste fylla igen, och hittar man det blir det ett så pass tillfredsställande stimuli att man hänger sig kvar vid det!
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav weasley » 2012-04-02 22:31:43

Zombie skrev:Frågan är fel ställd. Att vara aspergare är definitionsmässigt att vara nörd. Allt utom flottiga flaskbottenbrillor, nopprig collegetröja, cykelhjälm och kommunickan från 1956 är då bara inlärt, en mask.

Glöm inte tågtidtabellerna! ALLA aspergare har alltid några tågtidtabeller tillhands.

Det läggs stor vikt vid lortiga gabardinbyxor vid varje AS-utredning.

*ironi*
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alien » 2012-04-02 22:35:35

Den som har en hjärna att skydda använder cykelhjälm. Har det blivit töntigt att använda cykelhjälm? Går ni i högstadiet el vad?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-02 22:37:14

Alien skrev:Den som har en hjärna att skydda använder cykelhjälm. Har det blivit töntigt att använda cykelhjälm? Går ni i högstadiet el vad?


Tror det syftades på att ha på sig cykelhjälm på heltid, inte bara vid cykelfärder.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-02 22:39:13

Idiot skrev:
Alien skrev:Den som har en hjärna att skydda använder cykelhjälm. Har det blivit töntigt att använda cykelhjälm? Går ni i högstadiet el vad?


Tror det syftades på att ha på sig cykelhjälm på heltid, inte bara vid cykelfärder.


VEM har det? Med undantag för vissa personer med svår epilepsi har jag ALDRIG sett någon gå runt i cykelhjälm.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-02 22:40:05

Kahlokatt skrev:
Idiot skrev:
Alien skrev:Den som har en hjärna att skydda använder cykelhjälm. Har det blivit töntigt att använda cykelhjälm? Går ni i högstadiet el vad?


Tror det syftades på att ha på sig cykelhjälm på heltid, inte bara vid cykelfärder.


VEM har det? Med undantag för vissa personer med svår epilepsi har jag ALDRIG sett någon gå runt i cykelhjälm.


Tror även att det var en rejäl överdrift med inslag av ironi.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav treeman » 2012-04-02 22:43:21

Alien skrev:Den som har en hjärna att skydda använder cykelhjälm. Har det blivit töntigt att använda cykelhjälm? Går ni i högstadiet el vad?


Det anses lite töntigt när folk hoppar av cykeln med cykelhjälmen kvar på. Sedan går de runt med den på i en timme på stan. Om det verkligen är töntigt kan jag inte svara på.

Själv har jag inte cykelhjälm när jag cyklar, ändå cyklar jag som en galning mitt på vägen. Lite fara är inget farligt ju! Höhö. Hmmm kom precis på att jag nog borde ha cykelhjälm...
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav weasley » 2012-04-02 22:47:19

Alla möjliga har ju cykelhjälm. Ska man bara in och snabbhandla en tidning på Pressbyrån är det ju jobbigt att låsa fast den så då tar man den på armen, inget konstigt med det. En del är lata och tar den inte av sej alls. Men det har ju inget med AS att göra. Känns vrickat att påstå det.

Tågtidtabellerna däremot... ;-D
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-02 22:56:06

weasley skrev:
Tågtidtabellerna däremot... ;-D


:D
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 23:26:55

Känns som man skulle gå runt med cykelhjälm bara för att retas .. :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Tallerger » 2012-04-03 0:44:53

Idiot skrev:
Alien skrev:Är det skamligt att vara nörd? Det anser inte jag.
Ja det är klart! Man ska ju vara COOL! (ironi)


Nu för tiden ska man väl vara "grym" också. En del av de kriminella aspergarna är kanske sådana som tolkat det bokstavligt.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Corpse Bride » 2012-04-03 1:25:25

Det brys på hur man tolkar ordet "nörd" jag nördar mina intressen men framstår på ytan som vem som helst. Jag tar hand om mitt utseende och är knappast lugn och tystlåten vilket verkar vara det motsatta den allmänna uppfattningen om vad en nörd är.
Många är ju lugna och tystlåtna och klär sig bekvämt och allt det där men det är dumt att generalisera på det viset att säga att alla aspergare är nördar.

Det är som att säga att alla NT är "populära".

Sen finns det också specialintressen som inte är sedda som "nördiga" tex mode.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 1:56:25

Saken är väl att andra nörderier inte tvingar på sitt intresse på samma sätt som mode, sport osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav LarNor » 2012-04-03 7:23:01

Varför fattar ingen att när TS säger "torr dålig humor" och "astråkiga intressen" så menar hon förstås att sett från allmänhetens sida så är det "astråkiga intressen"?? Så tolkar jag det i alla fall att Alyana menar det.

Men som svar på frågorna: Eftersom Aspergare OFTA har ett specialintresse så kanske man kan betraktas som nörd. Nej man måste inte ha astråkiga intressen eller dålig torr humor heller, tror det finns lika stor variation på intressen och humor hos Aspergare som hos vanliga människor.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav rapchic » 2012-04-03 7:40:04

(har ej läst hela tråden)
man måste ju inte vara tönt bara för att man är nörd.
Nördar är ju på revanch inom tv tex, nästan alla mina favvokaraktärer i tvserier är nördar och dom flesta (dock inta alla) är inte töntar.

/rapchic, stolt tenörd :wink:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav kullan » 2012-04-03 8:27:04

Alien skrev:Den som har en hjärna att skydda använder cykelhjälm. Har det blivit töntigt att använda cykelhjälm? Går ni i högstadiet el vad?


Den dag då dom gör en cykelhjälm som inte förfular ens utseende då kommer jag använda cykelhjälm. Då skippar jag hellre cykelåkningen istället om det är hjälmtvång.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 8:45:29

Klätterhjälm är en lite coolare variant om det är själva cykelhjälmens utseende du stör dig på. Men om det är hur du ser ut i hjälm så är det den osynliga cykelhjälmen du får använda. Det är en "hjälm" som utlöses när cyklisten behöver skydda skallen för att det går på tok. Minns inte vad den marknadsförs under för namn, bara att den är utvecklad efter konstens alla regler så att den bara ska utlösas vid olycka och aldrig annars. Verkar hur smart som helst.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 9:11:54

Hövding heter den osynliga hjälmen som är skapad för de som "inte vill förstöra frisyren".
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in