FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Nevin » 2012-04-02 17:05:56

Hej, :-)Happy

Hej
Vårt namn är Nevin Gergis och Negwa Jamal, vi läser socionomprogrammet i Östersund.
Vi har precis påbörjat vår C-uppsats som handlar om förälder till ett barn med Asperger syndrom. Vårt syfte med uppsatsen är att ur föräldrarnas perspektiv få en förståelse om deras vardag samt den hjälpen från samhället både före diagnos och efter diagnos.
För att få den information som behövs och för att kunna göra era röster hörda, önskar vi göra enskilda intervjuer med föräldrar till barn med Aspergers syndrom. Intervjumaterialet kommer att behandlas konfidentiellt – namnen och åldrarna kommer att vara fingerade i den färdiga uppsatsen. Alla kommer att få samma frågor, men intervjutillfället kan se olika ut, beroende på era egna önskemål.
C-uppsatsen ingår i vår utbildning och är därmed tidsbegränsad. Detta gör att vi är i behov av
att genomföra våra intervjuer under vecka 13 och 14.

All tips och råd uppskattat och är du föräldrer som är aktiv och villig att ställa upp på en del frågor så är jag mer än tacksam om du kan höra av dig här eller på Nevin_002@homail.com


TACK PÅ FÖRHAND ALL underbara vänner! :-)Happy

*************************

Flyttade tråden till lämplig avdelning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Nevin
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-04-02

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 18:00:05

Hur kommer det sig att ni väljer föräldraperspektivet?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Idiot » 2012-04-02 18:16:55

De missförstår ju ändå det mesta verkar det som, en bra idé är väl att på de punkter ni väljer att skriva om, även ta hänsyn till barnets synpunkt. Då får ni även en uppfattning om hurvida föräldrarna förstått tex en händelse eller vad det nu är.

Fast ni gör som ni vill så klart, lycka till.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Nevin » 2012-04-02 18:50:24

KrigarSjäl: Hej, vi väljer föräldraperspektivet för att se vad samhället brister som de kan uppmärksamma mer O.S.V. :) Men det har tyvärr inte varit så lätt att få tag på aktiva föräldrar som vill ställa upp.

Idiot: Hej, Självklart bör man ta hänsyn till allt men just vår forskning har vi valt att studera samhället och föräldrarna. Tack för råd och tips. :)
Nevin
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-04-02

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 19:00:01

Nevin skrev:KrigarSjäl: Hej, vi väljer föräldraperspektivet för att se vad samhället brister som de kan uppmärksamma mer O.S.V. :)

Även aspergare kan tala om var samhället brister...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Meppe » 2012-04-02 19:04:29

Det är inte så ovanligt att föräldrarna inte vet något om AS. Barnen vet betydligt bättre var samhället brister i att hjälpa dem. Om ni frågar föräldrarna är det inte omöjligt att de förstorar upp något som barnet inte ser som ett problem och skippar saker som barnet ser som problem.

Du skulle veta hur många föräldrar vi haft här som klagar på att deras barn inte umgås med klasskompisar på fritiden.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Ugglan » 2012-04-02 19:07:36

Ett annat intressant perspektiv, som det dessutom inte finns så mycket skrivet om, är föräldrar som själva har asperger. Håller med KrigarSjäl annars, det är intressantare att skriva om asperger om man talar med någon som verkligen vet hur det är. Kan tycka det är rätt tjatigt med detta eviga föräldraperspektiv till aspergerbarn.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Titti » 2012-04-02 19:09:00

Meppe skrev:Det är inte så ovanligt att föräldrarna inte vet något om AS. Barnen vet betydligt bättre var samhället brister i att hjälpa dem. Om ni frågar föräldrarna är det inte omöjligt att de förstorar upp något som barnet inte ser som ett problem och skippar saker som barnet ser som problem.

Du skulle veta hur många föräldrar vi haft här som klagar på att deras barn inte umgås med klasskompisar på fritiden.


Det är inte ovanligt att föräldrar med asperger får barn med asperger.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Ugglan » 2012-04-02 19:11:47

Problemet är att det verkar vara så få föräldrar som fattar att de också har det. Men visst är det så! Det [asperger] är ju inget som kommer som en klar blixt från skyn...
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Nevin » 2012-04-02 19:21:03

Hej igen!
Jag håller med, men just nu har vi valt att intevjua föräldrar till barn med AS. vet ni var vi kan få tag på föräldrar som är aktiva och vill ställa upp så är vi mer än tacksamma för all tips. tack på förhand =)
Nevin
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-04-02

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Ugglan » 2012-04-02 19:24:56

Jag tänker på Attention där borde det finnas rätt mycket föräldrar. Men jag har inte så bra koll på detta. Lycka till!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Lakrits » 2012-04-02 19:27:09

Ni skall inte låta er nedslås av ev. kritik så här i inledningsstadiet. Alla tänkbara perspektiv kring frågan om autism/Aspergers syndrom bör belysas och ett (eller flera) av dessa perspektiv är föräldraperspektivet.

Alla här med diagnosen Aspergers syndrom har föräldrar. Det är en bieffekt av att födas. Ni bör kanske specificera vilka åldrar dessa föräldrars barn skall ha.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 19:28:19

Meppe skrev:Du skulle veta hur många föräldrar vi haft här som klagar på att deras barn inte umgås med klasskompisar på fritiden.

Såna föräldrar förstår vanligtvis inte ett smack...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 19:29:51

Nevin skrev:Hej igen!
Jag håller med, men just nu har vi valt att intevjua föräldrar till barn med AS. vet ni var vi kan få tag på föräldrar som är aktiva och vill ställa upp så är vi mer än tacksamma för all tips. tack på förhand =)

Fråga Titti ovan. Både aspergare och förälder.
Eller är det neurotypiska föräldrar till aspergare du är på jakt efter?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Nevin » 2012-04-02 19:36:46

KrigarSjäl skrev:
Nevin skrev:Hej igen!
Jag håller med, men just nu har vi valt att intevjua föräldrar till barn med AS. vet ni var vi kan få tag på föräldrar som är aktiva och vill ställa upp så är vi mer än tacksamma för all tips. tack på förhand =)

Fråga Titti ovan. Både aspergare och förälder.
Eller är det neurotypiska föräldrar till aspergare du är på jakt efter?


Hej, ute efter föräldrar till barn med AS som vi kan intevjua och självklart kan tänka sig besvara frågor. känner ni föräldrar så är vi tacksamma för all hjälp.
Vi har kontaktat Attention och olika men inget svar vilket är trist :(
Nevin
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-04-02

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Titti » 2012-04-02 19:51:15

KrigarSjäl skrev:Fråga Titti ovan. Både aspergare och förälder.
Eller är det neurotypiska föräldrar till aspergare du är på jakt efter?


Det är alldeles för oklart vilka ni vill tala med. Mina föräldrar har barn med asperger - dvs mig. Jag är förälder till barn med (och utan) aspergerdiagnos.

Det är stor skillnad på att vara förälder med asperger beroende på om man har barn med asperger eller utan. Det är också skillnad på att ha barn med asperger beroende på om man själv har det eller inte. Oaktat alla andra skillnader mellan olika personer, barn såväl som vuxna.

Jag vågar påstå att jag är en betydligt bättre förälder till mina barn med asperger eftersom jag själv har det. På många avgörande sätt fungerar vi lika. Att vara förälder till barn med asperger ställer en del krav som det (kanske) inte gör att ha barn utan. Att vara förälder och själv ha asperger innebär många krav som inte ställs om man inte har barn, oavsett om barnen har asperger eller inte.

Det finns en tråd här Vilka har barn?. Som ni ser är vi ganska många, vi har olika många barn, vi är olika gamla liksom våra barn.

Ska ni få svar måste ni begränsa er målgrupp och vara tydligare i vilka ni söker kontakt med.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 19:52:54

Tror nog mer på den infallsvinkel som dessa uppsatsförfattare använder "En studie som handlar om upplevelsen av att få diagnosen AS".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Nevin » 2012-04-02 20:35:18

Titti skrev:
KrigarSjäl skrev:Fråga Titti ovan. Både aspergare och förälder.
Eller är det neurotypiska föräldrar till aspergare du är på jakt efter?


Det är alldeles för oklart vilka ni vill tala med. Mina föräldrar har barn med asperger - dvs mig. Jag är förälder till barn med (och utan) aspergerdiagnos.

Det är stor skillnad på att vara förälder med asperger beroende på om man har barn med asperger eller utan. Det är också skillnad på att ha barn med asperger beroende på om man själv har det eller inte. Oaktat alla andra skillnader mellan olika personer, barn såväl som vuxna.

Jag vågar påstå att jag är en betydligt bättre förälder till mina barn med asperger eftersom jag själv har det. På många avgörande sätt fungerar vi lika. Att vara förälder till barn med asperger ställer en del krav som det (kanske) inte gör att ha barn utan. Att vara förälder och själv ha asperger innebär många krav som inte ställs om man inte har barn, oavsett om barnen har asperger eller inte.

Det finns en tråd här Vilka har barn?. Som ni ser är vi ganska många, vi har olika många barn, vi är olika gamla liksom våra barn.

Ska ni få svar måste ni begränsa er målgrupp och vara tydligare i vilka ni söker kontakt med.


Hej igen, =)
Vår målgrupp är föräldrar utan Asperger men som har barn med Aperger(altså som dina föräldrar), ålder spelar ingen roll
Känner du till föräldrar som kan ställa upp och besvara på en del frågor som vi har, då är vi mer än tacksamma för all hjälp. Vi kan mejla över frågor om du har den möjlighet att hjälpa oss tror du vi kan få mejla dig frågorna?
Tack på förhand. :-)Happy :-)Happy :-)Happy
Nevin
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-04-02

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Titti » 2012-04-02 20:59:21

Nevin skrev:Hej igen, =)
Vår målgrupp är föräldrar utan Asperger men som har barn med Aperger(altså som dina föräldrar), ålder spelar ingen roll
Känner du till föräldrar som kan ställa upp och besvara på en del frågor som vi har, då är vi mer än tacksamma för all hjälp. Vi kan mejla över frågor om du har den möjlighet att hjälpa oss tror du vi kan få mejla dig frågorna?
Tack på förhand. :-)Happy :-)Happy :-)Happy


Nå, då är i vart fall den ene av mina föräldrar knappast aktuell eftersom en utredning troligen skulle resultera i en aspergerdiagnos - och man utreder sällan människor i sjuttiofemårsåldern. Jag fick för övrigt min egen diagnos vid 44 års ålder, den fanns överhuvudtaget inte när jag var barn.

De flesta föräldrar här på forumet har själva asperger eftersom detta i första hand är ett forum för aspergare. Jag skulle tro att ni hittar fler föräldrar inom er målgrupp på andra ställen.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Nevin » 2012-04-03 16:50:08

Titti skrev:
Nevin skrev:Hej igen, =)
Vår målgrupp är föräldrar utan Asperger men som har barn med Aperger(altså som dina föräldrar), ålder spelar ingen roll
Känner du till föräldrar som kan ställa upp och besvara på en del frågor som vi har, då är vi mer än tacksamma för all hjälp. Vi kan mejla över frågor om du har den möjlighet att hjälpa oss tror du vi kan få mejla dig frågorna?
Tack på förhand. :-)Happy :-)Happy :-)Happy


Nå, då är i vart fall den ene av mina föräldrar knappast aktuell eftersom en utredning troligen skulle resultera i en aspergerdiagnos - och man utreder sällan människor i sjuttiofemårsåldern. Jag fick för övrigt min egen diagnos vid 44 års ålder, den fanns överhuvudtaget inte när jag var barn.

De flesta föräldrar här på forumet har själva asperger eftersom detta i första hand är ett forum för aspergare. Jag skulle tro att ni hittar fler föräldrar inom er målgrupp på andra ställen.


Hej igen,
Vi är intresserade av både föräldrar med och utan. Vi undrar om du kan tänka dig ställa upp? Går det bra så skickar vi frågorna till dig via meil och känner du fler föräldrar är vi mer än tacksamma för all hjälp.

Det skulle vi uppskatta så mycket :)
Nevin
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-04-02

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav calima » 2012-04-03 17:02:28

Nevin skrev: Vårt syfte med uppsatsen är att ur föräldrarnas perspektiv få en förståelse om deras vardag samt den hjälpen från samhället både före diagnos och efter diagnos


Jag tycker syftet är bra!

Dagis-, fritids- och skolpersonal är ofta märkligt okunniga om vad As innebär.
Efter att min som fick sin diagnos upptäckte jag vilka enorma kunskapsbrister som finns inom skolvärlden och vilken ovilja att satsa pengar på utbildning och stöd/anpassad skolgång.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Meppe » 2012-04-03 17:10:12

Nevin skrev:Vi är intresserade av både föräldrar med och utan.


Nevin skrev:Vår målgrupp är föräldrar utan Asperger men som har barn med Asperger


Hur ska ni ha det? Raka besked är en förutsättning när man har med aspien att göra.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav Tillit52 » 2012-04-03 17:52:45

Jag läser era inlägg och instämmer i diverse åsikter... Gör det inte så svårt för dem som vill försöka sammanställa.. Se det som en bra grej, möjlighet att nå ut i stället!

Jag har själv inte Aspergers men min son (13) har det. Det har varit en lång resa.. Nu är även pappan med på tåget.. Kunskap om Aspberger har jag fått genom delvis läst om det på min utbildning som pedagog. Jag har lyssnat på föredragav en man och som fått diagnosen i vuxen ålder. Personen, klok for runt och informerade och det var riktat till de som jobbar med Asperberger men även som öppet föredrag annonserades i lokal press.
det jag fick med mig från mannen var sååå intressant och så träffande, jag känner igen mig händelser från min mans sida och släkt.

Skolan tog tacksamt emot det material som jag kortfattat skrev ihop från mannens bok. Syftet för mig är att öka förståelsen inom skolan, de människor han möter och kunna ge min son tillit till sig själv och andra. Jag upplever att skolan var oerhört tacksam över mina tips hur de kunde göra skolans dag bättre för mitt barn. Jag tror att i stället för att kasta skit på varandra ska vi försöka hjälpa till och att stötta barnet, ungdomen.Jag tror att du som har fått diagnosen har haft en ganska tuff resa och att det inte är klart med alla pusselbitar ännu. För vår del, vår familj är pusselbitarna inte klara på länga vägar, vi kämpar i bland i samma riktning och ibland åt olika håll. Han är 13år och det är ju ganska naturligt att det skär sig mellan mamman och ungdomen av och till. Jag hoppas bara att han kan förstå nånstans att jag vill honom väl.
Tillit52
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-04-03

Re: FÖRÄLDRAR TILL Aspergare

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 18:53:44

Uppsatsförfattarna kanske bör omvärdera kriterierna för intervjuselektion ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in