Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Min kritik mot OA

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 16:52:48

Vad sa FAA då?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Min kritik mot OA

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 16:54:25

plåtmonster skrev:Kan du vara mer specifik?

Överallt är det 'social kompetens' och grupparbete som gäller.
Den anställningsbare människan ska idag vara en flexibel lagmänniska och försäljartyp och det är att dra undan mattan för de flesta aspergare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 16:54:47

plåtmonster skrev:Vad sa FAA då?


ufo skrev:Autism- och Aspergerförbundet har hoppat på tåget och försöker på sitt håll driva frågan.
De nämner också att Handikappförbunden, psykiatrinätverket NSPH och Handisam är med oss sedan ett tag tillbaka.


Jag har inte pratat med dem, ufo har, och han fick svar.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Moggy » 2012-04-02 17:01:30

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:Var medlem för ett par år sen men blev inte av att förnya medlemskapet. Det lilla intryck jag hann få var att det då var mycket splittring och tjafs inom föreningen. Att man tvingas ha lågt i tak i diskussioner och förbud att diskutera föreningen på det största forumet för asperger för att hindra att folk bli ovänner tyder ju på att nåt inte stämmer. Det är iaf det intryck man får som ickemedlem eller ickeaktiv medlem och då lockar det inte på minsta vis att engagera sig där.

Det var En person, en ickemedlem, som roade sig med att försöka obstruera och ingenting annat. Enigheten är stor skulle jag vilja påstå.


Njae, det var betydligt mer än så. Det var långa och infekterade trådar här på detta forum om OA. Nu var det här ett par år sen så jag kommer inte ihåg detaljerna och jag orkar inte försöka leta upp det heller. Men det hela var betydligt större än att det skulle ha handlat om en medlem emot en enig förening. Frågan är om OA kommit vidare och blivit nåt mer sen dess?

Admin
Det var dessa tidigare trådar jag letade reda på och slog samman till denna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Min kritik mot OA

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 17:02:48

KrigarSjäl skrev:flexibel lagmänniska och försäljartyp

Man kan ju fundera om det är dessa typer som forskar fram nästa generations energilösningar mm..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Min kritik mot OA

Inläggav ufo » 2012-04-02 17:09:23

KrigarSjäl skrev:Som det ser ut nu är OA det enda vettiga alternativet för aspergare
Jag kollade nu lite snabbt på OA:s hemsida för att se vad OA har för syfte och mål. Jag kan inte hitta det.

Vad är det OA är ett alternativ för?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Kristofer » 2012-04-02 17:34:20

När OA bildades och när OA var helt nytt så diskuterades OA och OA:s interna frågor flitigt här. Det ledde till att många uppfattade att det fanns en koppling mellan OA och aspergerforum.se. För att tydligt markera att OA och aspergerforum är helt åtskilda, och för att inte spamma aspergerforum.se med föreingsarbete så valde OA att anta en mer rabiat hållning angående var föreningsarbete skulle diskuteras.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Iridia » 2012-04-02 17:36:29

Så lätt det är att kritisera andras ideella arbete när man står utanför och inte vill vara med. :-)062

Klart det blev tjafs och diskussioner i början, så är det väl i alla föreningar innan man kommit överens om stadgar, logga och inriktning? Varför skulle aspergare vara mindre tjafsiga i en OA-förening än på ett aspergerforum? (Särskilt när vissa nöjestjafsare roade sig med sin favoritsysselsättning och andra inte riktigt klarade av att samarbeta.)

Men döm inte efter hur det var för ett par år sedan, eller ens för ett år sedan, eftersom det var då och nu är nu. Nöjestjafsarna är inte medlemmar längre, funktionärer har bytt plats eller slutat och nya tillkommit.

Är det inte snarare rätt imponerande att så pass många aspergare ändå lyckats samarbeta tillräckligt för att få till en fungerande förening? (Som dessutom gör mycket mer än vad som framgår utåt; OA är aspigt nog inte särskilt bra på att göra reklam för sig.)

Men det förstås skulle behövas fler som orkar vara mer aktiva (jag orkar tyvärr inte). Så om ni vill ha insyn, inflytande eller har idéer om vad OA bör göra: bli medlemmar själva och hjälp till att göra det som behövs för att göra föreningen ännu bättre.
Senast redigerad av Iridia 2012-04-02 17:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 17:38:07

Kristofer skrev: så valde OA att anta en mer rabiat hållning angående var föreningsarbete skulle diskuteras.


Då kan man tycka att

1. Man kan tala om det, och hänvisa till oa's forum istället för att ignorera frågor.
2. Faktiskt svara på dessa frågor på oa's forum.

Ja, jag har fått svar, kind of. Nu.

Iridia skrev:Så lätt det är att kritisera andras ideella arbete när man står utanför och inte vill vara med. :-)062


Så är det. Men som sagt, när jag försöker närma mig så ignoreras jag, och då blir jag inte särskilt sugen på att försöka gå med i gänget..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Iridia » 2012-04-02 17:44:06

Vill minnas att du blev erbjuden en styrelsepost för ett par månader sedan...

Tänk på att det är människor som OAs styelse består av (än så länge alldeles för få för allt som OA vill eller skulle behöva engagera sig i) som kan vara upptagna med andra akuta ärenden.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 17:49:32

Svante är paranoid. Okejdå.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Moggy » 2012-04-02 17:58:19

Jaja. Pejade medlemskap nu igen. Får se hur läget är nu.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Min kritik mot OA

Inläggav weasley » 2012-04-02 17:59:13

Min personliga åsikt i frågan är att:

Första ordf. var duktig på engagemang. Men var alldeles för hårdhänt i sina uttalanden, på ett sätt som inte är kompatibelt med en seriös organisation.

Nuvarande ordf. är för mej totalt okänd och sedan första ordf. avgick har jag absolut ingen uppfattning om vad organisationen gör öht.

Ska fråga närmare om ett uttalande av Pemer från en annan tråd. Återkommer.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Iridia » 2012-04-02 18:05:34

Savanten Svante skrev:Svante är paranoid. Okejdå.

Snel savant! :wink:

*klappar på Svante*
Senast redigerad av Iridia 2012-04-02 18:05:58, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Lakrits » 2012-04-02 18:05:50

OA har stora möjligheter att bli ett bra språkrör för många som diagnostiserats med Aspergers syndrom. Men de kommer aldrig att passa alla och envar, dels p.g.a. att folk går med i föreningar av olika skäl (sakpolitiska, sociala o.s.v.) och dels för att föreningens verksamhet kommer att ge den en profil som gör att vissa aktivt väljer bort den.

Oavsett vilken väg den tar, tycker jag att föreningen OA bara kan ses som ett positivt tillägg i diagnosnischningsföreningsdjungeln. Men, med det sagt, jag kommer aldrig att lösa medlemskap i OA.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Min kritik mot OA

Inläggav weasley » 2012-04-02 18:12:51

Pemer skrev:Den mycket lilla skaran aktiva har fullkomligt självklart mycket begränsad energi och tid till att nödvändigtvis kunna rycka ut blixtsnabbt och göra uttalanden i akuta lägen som den här historien.
[..]
Det är helt enkelt inte sådant vi ska och bör försöka ägna oss åt i första hand. Frågor som inte är av lika akut karaktär och hinner planeras lite mer långsiktigt är vår styrka så länge vi inte är fler än idag. Det försöker vi fokusera på idag. Bedriva och få igång mer och mer medlemsvårdande aktiviteter, så att vi kan locka fler medlemmar och nå de större höjderna där resurserna blir desto större (statsbidrag vid 500 medlemmar!).


Det jag fetmarkerat kommer från det här inlägget: post738806.html#p738806 och mina funderingar blir...

... Varför ska OA inte agera i frågor som rör hur aspergares annorlunda funktioner diskrimineras, som tex i den dom som diskuteras i tråden ovanför? När en våldtäktsdom avvisas eftersom flickans "uttryckssätt kan varit svårt att tolka" - hon som ryggar tillbaka när man vill klappa henne på axeln?

... Att ha en förening för "medlemsvårdande aktiviteter" låter märkligt. Som jag fattade det bildades OA för att vara en påtryckande organisation som gjorde aspergarnas röst hörda utan ledsagare eller andra daddor. Men vafalls, har det blivit en organisation som pysslar med mysiga fikakvällar?
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Moggy » 2012-04-02 18:21:22

weasley skrev:... Att ha en förening för "medlemsvårdande aktiviteter" låter märkligt. Som jag fattade det bildades OA för att vara en påtryckande organisation som gjorde aspergarnas röst hörda utan ledsagare eller andra daddor. Men vafalls, har det blivit en organisation som pysslar med mysiga fikakvällar?



Ska en förening ha nån tyngd att använda sig av i påtryckningar och opinionsbildande så krävs det att det finns många medlemmar bakom det hela. En förening med 100 medlemmar är lätt att avfärda. Ska en förening väsa så krävs det en förmåga att locka till sig medlemmar och där är medlemsaktiviteter minst lika viktigt som utåtriktad arbete.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Titti » 2012-04-02 18:22:41

Wine skrev:Är det förbud att diskutera OA här på Aspergerforum?


Admin


Nej, inte på något vis. Men OA har ingen särställning gentemot andra föreningar som säger sig vilja ta tillvara på aspergares intressen - oavsett till vilka de vänder sig och vilka mål och metoder de framhåller som bra. Överhuvudtaget är det tillåtet att diskutera allt så länge det sker i hyfsat ordnade former men vi försöker hålla konflikter kring en del kontroversiella ämnen på en låg nivå.

Aspergerforum är inte bundet till någon organisation och tar inte ställning varken för eller emot de olika organisationer som finns för/om asperger och aspergare.

Jag ska leta reda på den gamla tråden om OA och slår ihop den här med den. Vi försöker hålla diskussionerna om OA i en enda tråd.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Min kritik mot OA

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 18:32:31

plåtmonster skrev:
KrigarSjäl skrev:flexibel lagmänniska och försäljartyp

Man kan ju fundera om det är dessa typer som forskar fram nästa generations energilösningar mm..

Precis min åsikt. Samhället av idag gagnar mest telefonförsäljare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Frågor om OA (och andra org.)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 18:33:24

Moggy skrev:Jaja. Pejade medlemskap nu igen. Får se hur läget är nu.

Kul att höra! Tror du kan bidra med mycket och du ska absolut känna dig välkommen!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 18:36:50

weasley skrev:
Pemer skrev:Den mycket lilla skaran aktiva har fullkomligt självklart mycket begränsad energi och tid till att nödvändigtvis kunna rycka ut blixtsnabbt och göra uttalanden i akuta lägen som den här historien.
[..]
Det är helt enkelt inte sådant vi ska och bör försöka ägna oss åt i första hand. Frågor som inte är av lika akut karaktär och hinner planeras lite mer långsiktigt är vår styrka så länge vi inte är fler än idag. Det försöker vi fokusera på idag. Bedriva och få igång mer och mer medlemsvårdande aktiviteter, så att vi kan locka fler medlemmar och nå de större höjderna där resurserna blir desto större (statsbidrag vid 500 medlemmar!).


Det jag fetmarkerat kommer från det här inlägget: post738806.html#p738806 och mina funderingar blir...

... Varför ska OA inte agera i frågor som rör hur aspergares annorlunda funktioner diskrimineras, som tex i den dom som diskuteras i tråden ovanför? När en våldtäktsdom avvisas eftersom flickans "uttryckssätt kan varit svårt att tolka" - hon som ryggar tillbaka när man vill klappa henne på axeln?

... Att ha en förening för "medlemsvårdande aktiviteter" låter märkligt. Som jag fattade det bildades OA för att vara en påtryckande organisation som gjorde aspergarnas röst hörda utan ledsagare eller andra daddor. Men vafalls, har det blivit en organisation som pysslar med mysiga fikakvällar?


På oa's forum pratas det fortfarande om att agera kraftfullt. Men pemers inlägg var det senaste i frågan.

Det är något förvirrande, men min förvirring kan säkert skyllas på min paranoia.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Min kritik mot OA

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 19:02:56

Titta.. jag hittade tråden IGEN!

Till saken:

Ett gäng som samarbeter om att skriva artiklar med udd mot diverse dumheter som aspies råkar ut för kan säkert göra nytta oavsett medlemsantal. Artiklarna får säkert mothugg av någon "insatt" överprofessor i psykiatri.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav weasley » 2012-04-02 22:15:00

Moggy skrev:Ska en förening väsa så krävs det en förmåga att locka till sig medlemmar och där är medlemsaktiviteter minst lika viktigt som utåtriktad arbete.

Ja men om föreningens medlemmar bara svär hemma på kammaren så blir det ju till slut bara en förening för de redan frälsta. Det är ju utåtriktat arbete som behövs, tex i sådana här fall, för att andra ska se att det finns någon som agerar.

plåtmonster skrev:Ett gäng som samarbeter om att skriva artiklar med udd mot diverse dumheter som aspies råkar ut för kan säkert göra nytta oavsett medlemsantal.

Det är det här jag menar. Om OA reagerar och GÖR något så blir det en förening att räkna med. Sånt drar till sej medlemmar. Mysiga fikakvällar kan man ha hemma ändå.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Iridia » 2012-04-02 22:51:14

Om alla som tog sig tid att tala om vad OA borde göra blev medlemmar och hjälpte till att göra det de tycker OA borde göra så skulle det säkert hända mer än vad OAs nu aktiva medlemmar orkar och hinner med...
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in