Självmordstankar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Självmordstankar

Inläggav lonleygamer » 2012-03-31 12:18:15

Jag är en kille på 26 år och mår mycket dåligt. Jag kämpade mig igenom gymnasiet mycket osocial och inte veta vad som var fel för ens några år efter som jag fick min diagnos.

Jag har ingen kontakt med andra förutom familj/släkt, jag har varit med på diverse forum utan att få riktig kontakt med någon. Jag är oskuld och har aldrig varit på dejt.

Jag "tröstar" mig själv med att samla på gamla tv spel. annars håller jag på med konst/foto.

Allt jag vill ha är en tjej som älskar en, men det känns hopplöst. Har därför senaste 5 åren haft många tankar på självmord men inget seriöst ännu.

VET INTE VAD JAG SKALL GÖRA LÄNGRE :-)Raging
lonleygamer
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-03-31

Re: Självmordstankar

Inläggav MsFrost » 2012-03-31 12:34:09

Jag tycker att du ska ta ett akutbesök med en läkare eller psykolog.
Försök att prata med en familj/släktmedlem som står dig nära, om det är svårt att prata skriv hur du känner. Be om hjälp med att må bättre och stöd i att söka hjälp.
Om det är jobbigt att komma ut så kan du ansöka om en kontaktperson genom LSS.

Det är inget fel med att vara oskuld och aldrig varit på en dejt. Det är många som inte har gjort något av det, inklusive jag.
MsFrost
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2012-03-27

Re: Självmordstankar

Inläggav Unib12 » 2012-03-31 13:35:34

Haha, du låter exat som min snubbe innan vi träffades. Skaffa flickvän, det blir bättre då.


Moderator mnordgren: se det här inlägget: post742805.html#p742805
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Re: Självmordstankar

Inläggav atoms » 2012-03-31 15:12:00

Unib12 skrev:Haha, du låter exat som min snubbe innan vi träffades. Skaffa flickvän, det blir bättre då.


Hur vet du hur din snubbe lät innan ni träffades?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Självmordstankar

Inläggav Idiot » 2012-03-31 15:17:27

Man kan dessutom inte bara "skaffa sig en flickvän", det är ju svårt som tusan att hitta någon. Tycker jag.

Till TS: Har också haft sådana tankar, har fortfarande det till och från. Men det är inte logiskt att ta självmord, för att du försvinner när du dör, du kan alltså inte känna hur det känns att bli av med "tyngden på dina axlar",för att du är död.

Och det är det jag skulle vilja känna och vill göra närnjag tänker på självmord, att bli av med allt skit.
Men om jag inte är där att känna känslan att bli av med skiten så spelar det ju ingen roll.

Har dock inga tips, jag är också ensam. :p
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Självmordstankar

Inläggav Lakrits » 2012-03-31 15:19:19

Unib12 skrev:Haha, du låter exat som min snubbe innan vi träffades. Skaffa flickvän, det blir bättre då.

Vilket bra förslag. Då var det problemet löst. Hur tycker du att vi skall göra med världssvälten?

@lonleygamer:

Det är inte lätt alltid. Men det enda steget som fungerar är att du söker dig till en förening eller liknande, där du kan träffa folk samtidigt som du får hålla på med ett av dina intressen. Då kommer det långsamt att bildas ett slags umgänge. I mitt fall innebär "umgänge" att jag träffar folk någon gång per år (eller helst mindre ofta än så), men de jag är kompis med har jag träffat genom studier eller någon slags nördförening.

Det går att leva med självmordstankar. Jag har gjort det i trettio år, med dagliga destruktiva tankar. Försök att få samtala med en psykolog eller beteendeterapeut, som kan få dig att ifrågasätta tankarna och ställa dem i perspektiv. Det låter som flum, men fungerar konstigt nog ofta riktigt bra.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Självmordstankar

Inläggav nallen » 2012-03-31 15:34:58

@Lakrits: :lol:
@Unib12: kamma dig. Kan du inte tala om hur man gör det du föreslår är det bättre du håller käft.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Självmordstankar

Inläggav Unib12 » 2012-03-31 16:33:46

nallen skrev:@Lakrits: :lol:
@Unib12: kamma dig. Kan du inte tala om hur man gör det du föreslår är det bättre du håller käft.


Men det är inte klart att jag kan tala om hur man gör. Är ju för fan själv ett socialt Rtard. Men eftersom min snubbe också är det så passar vi bra ihop. Det roliga är att av alla hans vänner så är det dem med flickvänner som inte lider av depression av och till. Jag bara konstaterar att många unga killar som inte får ha sex mår dåligt. Så är det i alla fall bland mina vänner.

Men jag har en teori om hur människor gör när det väljer partner. Tror att det är ett beteende som sitter kvar från förr. Om en kvinna väljer en man söker hon efter trygghet, så att hon vet att ifall hon blir på smällen kan snubben ta hand om henne och barnen. Trygghetsfaktorer i det här samhället är stadig ekonomi och socialt skyddsnät. När jag applicerar den teorin på människorna i min omgivning stämmer det skrämmande bra. Så om ni vill ha tips så är mitt att ha många vänner och va rik och så kommer kvinnorna flockas.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Re: Självmordstankar

Inläggav Idiot » 2012-03-31 16:40:35

Många vänner och rikedom står inte direkt i synomym med AS hehe. Fast med undantag såklart.

Många vänner är inte heller viktigt, det är inte ens realistiskt att lyckas få många individer i sin närhet att förtjäna benämningen "Vän".

Vän, det är ett mycket starkt ord.

Till skillnad från kompisar, bekanta, polare.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Självmordstankar

Inläggav yeah » 2012-03-31 19:11:21

Idiot skrev:Vän, det är ett mycket starkt ord.

Till skillnad från kompisar, bekanta, polare


Jag har alltid tagit vän och kompis som synonymer. Kan inte se skillnaden.
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Re: Självmordstankar

Inläggav Idiot » 2012-03-31 19:21:33

yeah skrev:
Idiot skrev:Vän, det är ett mycket starkt ord.

Till skillnad från kompisar, bekanta, polare


Jag har alltid tagit vän och kompis som synonymer. Kan inte se skillnaden.


Jag tycker att skillnaden är att en vän är någon som står en väldigt nära, som förstår hur man tänker, som bryr sig (på riktigt! Inte det där skenheliga skiten), som ställer upp när det behövs och inte förväntar sig något tillbaka.. Osv.

En kompis tycker jag är en person man har "trevligt" med, umgås, men inte alls lika "djupt"

Ontopic: Det finns ju en massa gratis föreläsningar och sådant man kan gå på, finns nog en chans att man hittar någon där om man har tur.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Självmordstankar

Inläggav Issa Jesus » 2012-03-31 20:35:05

lonleygamer skrev:Jag är en kille på 26 år och mår mycket dåligt. Jag kämpade mig igenom gymnasiet mycket osocial och inte veta vad som var fel för ens några år efter som jag fick min diagnos.

Jag har ingen kontakt med andra förutom familj/släkt, jag har varit med på diverse forum utan att få riktig kontakt med någon. Jag är oskuld och har aldrig varit på dejt.

Jag "tröstar" mig själv med att samla på gamla tv spel. annars håller jag på med konst/foto.

Allt jag vill ha är en tjej som älskar en, men det känns hopplöst. Har därför senaste 5 åren haft många tankar på självmord men inget seriöst ännu.

VET INTE VAD JAG SKALL GÖRA LÄNGRE :-)Raging


mjo^^
du kan testa det jag gjorde, vilket resulterade i ett förhållande som varade i 7 år.
jag var ca 17-18år och skrev in en annons till "mitt livs novell".
och det blev en fin respons, jag hade en porträtt bild som ja skicka med, för då svarar de som gillar ens utseende, och sen kan du ju beskriva lite om vem du e.

annonsen slutade jag med signatur "72as årsmodell"^^
fick en del svar, men var lite desperat så första tjejjen som ja träffa blev jag ihop med, hon å hennes föräldrar kom upp hit på semester, det var på sommaren, och jag var lite blyg å reserverad, men hon gav inte upp, så ja föll som en fura :D


det finns säkert motsvarande tidningar idag, (har ingen koll),
så en kontaktannons rekommenderar jag, men det måste nog vara en tidning som kvinnor läser.

önskar dig välgång i din strävan, och saknar man en respektive så ska du nog försöka hitta nån. det är inte meningen att vi ska va ensamma i livet, det blir dynamiskt när man e två.

och att älska (ha sex) är överreklamerat, men när det gäller mig så taggar jag ner på mitt fysiska sex, för det är många som vill ha andligsex med mig, jag pallar inte riktigt när folk är i syltburken. men så ere just nu, för mig.

lycka till! och du får gärna skriva här å säga hur det går^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Självmordstankar

Inläggav Idiot » 2012-03-31 20:38:13

Issa Jesus skrev:
mjo^^
du kan testa det jag gjorde, vilket resulterade i ett förhållande som varade i 7 år.
jag var ca 17-18år och skrev in en annons till "mitt livs novell".
och det blev en fin respons, jag hade en porträtt bild som ja skicka med, för då svarar de som gillar ens utseende, och sen kan du ju beskriva lite om vem du e.

annonsen slutade jag med signatur "72as årsmodell"^^
fick en del svar, men var lite desperat så första tjejjen som ja träffa blev jag ihop med, hon å hennes föräldrar kom upp hit på semester, det var på sommaren, och jag var lite blyg å reserverad, men hon gav inte upp, så ja föll som en fura :D


det finns säkert motsvarande tidningar idag, (har ingen koll),
så en kontaktannons rekommenderar jag, men det måste nog vara en tidning som kvinnor läser.

önskar dig välgång i din strävan, och saknar man en respektive så ska du nog försöka hitta nån. det är inte meningen att vi ska va ensamma i livet, det blir dynamiskt när man e två.

och att älska (ha sex) är överreklamerat, men när det gäller mig så taggar jag ner på mitt fysiska sex, för det är många som vill ha andligsex med mig, jag pallar inte riktigt när folk är i syltburken. men så ere just nu, för mig.

lycka till! och du får gärna skriva här å säga hur det går^^


Härligt inlägg ju, mer sånt!
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Självmordstankar

Inläggav ragnevi » 2012-03-31 20:46:28

Var på rätt ställe vid rätt tidpunkt och träffa rätt person.
Svårare/enklare än så är det inte…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Självmordstankar

Inläggav Huggorm » 2012-03-31 21:06:19

ragnevi skrev:Var på rätt ställe vid rätt tidpunkt och träffa rätt person.
Svårare/enklare än så är det inte…
Hur lätt som helst :D
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Självmordstankar

Inläggav Miche » 2012-03-31 21:20:43

ragnevi skrev:Var på rätt ställe vid rätt tidpunkt och träffa rätt person.

Sett så här i backspegeln blev det två av tre rätt... (det kändes dock som tre rätt ganska länge, men hon var nog inte rätt för mig)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Självmordstankar

Inläggav nallen » 2012-03-31 21:36:58

ragnevi skrev:Var på rätt ställe vid rätt tidpunkt och träffa rätt person.

Då återstår bara att beskriva hur man vet vad som är "rätt ställe", "rätt tidpunkt" respektive "rätt person" så man kan vara på plats då och prata med henne.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Självmordstankar

Inläggav Vilse » 2012-04-01 18:35:00

nallen skrev:
ragnevi skrev:Var på rätt ställe vid rätt tidpunkt och träffa rätt person.

Då återstår bara att beskriva hur man vet vad som är "rätt ställe", "rätt tidpunkt" respektive "rätt person" så man kan vara på plats då och prata med henne.


Och folk brukar säga att det händer när man som minst anar det. Så det gäller att bli bra på att icke-ana. :roll: :wink:

Annars, lonleygamer, tycker jag som flera andra här, att du ska söka hjälp/vård. Det behöver inte vara så dramatiskt som det kanske låter, inte ens om det är ett så kallat akutbesök. Att söka sig till sociala sammanhang kan ju också vara hjälpsamt så länge de inte förstärker ensamhetskänslan. Intresseföreningar, som Lakrits föreslog, är bra! Där finns det ofta en struktur/ramar för vad man ska göra och hur man ska bete sig. Fokus är riktat mot det gemensamma intresset och inte enbart på umgänget i sig, vilket underlättar om man känner sig osäker socialt.

Du får ta mina ord för vad de är. Det är svårt att råda någon annan. Jag hoppas i alla fall att du hittar en väg som funkar för dig.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Självmordstankar

Inläggav animal » 2012-04-01 18:53:15

lonleygamer skrev:Jag är en kille på 26 år och mår mycket dåligt. Jag kämpade mig igenom gymnasiet mycket osocial och inte veta vad som var fel för ens några år efter som jag fick min diagnos.

Jag har ingen kontakt med andra förutom familj/släkt, jag har varit med på diverse forum utan att få riktig kontakt med någon. Jag är oskuld och har aldrig varit på dejt.

Jag "tröstar" mig själv med att samla på gamla tv spel. annars håller jag på med konst/foto.

Allt jag vill ha är en tjej som älskar en, men det känns hopplöst. Har därför senaste 5 åren haft många tankar på självmord men inget seriöst ännu.

VET INTE VAD JAG SKALL GÖRA LÄNGRE :-)Raging

Tror inte att du ska hoppas att psykakuten kommer hjälpa dig. Ifall psykiatern inte tror att du kommer ta livet av dig inom 24 timmar blir du körd på porten illa kvickt.

Personligen brukar jag finna motivation i att tänka på alla år jag lidit. Jag tänker att ett framgångsrikt självmordsförsök skulle göra en 25 år av envist kämpande totalt meningslöst. För mig känns den tanken jobbigare än att genomlida någon enskild dag och därmed fortsätter jag, en dag i taget.

Apropå problemet med att inte få ligga så kanske det känns betryggande att veta att det blir ett mindre problem för varje år som går. Din sexualdrift minskar för varje år som passerar och det blir allt lättare att eliminera de mest påträngande behoven ditt vardagsliv.

Admin

En varning utdelas för att olovligen ha registrerat en ny användare på forumet. Läs mer här.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Självmordstankar

Inläggav zzzzz » 2012-04-01 20:22:39

animal skrev:
lonleygamer skrev:Jag är en kille på 26 år och mår mycket dåligt. Jag kämpade mig igenom gymnasiet mycket osocial och inte veta vad som var fel för ens några år efter som jag fick min diagnos.

Jag har ingen kontakt med andra förutom familj/släkt, jag har varit med på diverse forum utan att få riktig kontakt med någon. Jag är oskuld och har aldrig varit på dejt.

Jag "tröstar" mig själv med att samla på gamla tv spel. annars håller jag på med konst/foto.

Allt jag vill ha är en tjej som älskar en, men det känns hopplöst. Har därför senaste 5 åren haft många tankar på självmord men inget seriöst ännu.

VET INTE VAD JAG SKALL GÖRA LÄNGRE :-)Raging

Tror inte att du ska hoppas att psykakuten kommer hjälpa dig. Ifall psykiatern inte tror att du kommer ta livet av dig inom 24 timmar blir du körd på porten illa kvickt.

Personligen brukar jag finna motivation i att tänka på alla år jag lidit. Jag tänker att ett framgångsrikt självmordsförsök skulle göra en 25 år av envist kämpande totalt meningslöst. För mig känns den tanken jobbigare än att genomlida någon enskild dag och därmed fortsätter jag, en dag i taget.

Apropå problemet med att inte få ligga så kanske det känns betryggande att veta att det blir ett mindre problem för varje år som går. Din sexualdrift minskar för varje år som passerar och det blir allt lättare att eliminera de mest påträngande behoven ditt vardagsliv.


Är jag den enda som inte tror att det enbart är sex han är ute efter? Att leva livet tillsammans med någon att älska och att slippa leva ensam resten av livet tror jag att det är.
zzzzz
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-01-31

Re: Självmordstankar

Inläggav animal » 2012-04-01 20:44:05

zzzzz skrev:Är jag den enda som inte tror att det enbart är sex han är ute efter? Att leva livet tillsammans med någon att älska och att slippa leva ensam resten av livet tror jag att det är.

Det är förmodligen helt sant. Personligen tror jag att den förlusten blir lite mindre smärtsam när de könsliga drifterna avtagit, "ett problem mindre" så att säga. Jag kunde inte komma på något uppmuntrande att säga om utsikterna att finna kärlek.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Självmordstankar

Inläggav nallen » 2012-04-01 20:51:24

Vilse skrev:Och folk brukar säga att det händer när man som minst anar det. Så det gäller att bli bra på att icke-ana. [---]

Utan en plan går jag inte ens utanför dörren. Jag kan inte tillåta saker att hända "när jag minst anar det".
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Självmordstankar

Inläggav Vilse » 2012-04-02 16:24:55

nallen skrev:
Vilse skrev:Och folk brukar säga att det händer när man som minst anar det. Så det gäller att bli bra på att icke-ana. [---]

Utan en plan går jag inte ens utanför dörren. Jag kan inte tillåta saker att hända "när jag minst anar det".


Inte jag heller. Hoppas att min ironi framgick.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Självmordstankar

Inläggav Kostymhippie » 2012-04-02 17:06:58

TS, det jag skulle råda dej att göra är:
- Engagera dej i tv/dataspelsföreningar och foto/konstföreningar
- Leta reda på en open minded psykoterapeut med egen mottagning, landstingets folk är oftast bara skit och dom få bra som finns slutar ofta snart, för att snacka om dina jobbiga tankar
- Kolla runt på datingsidor på nätet, finns många olika stilar och inriktningar beroende på vad du är ute efter
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in