"Extrema Samlare" (Hoarders) på TV3

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Extrema Samlare" (Hoarders) på TV3

Inläggav biologic » 2012-03-30 21:47:07

Tragiska livsöden blottas framför kameran, extrem OCD som leder till ohälsosamma levnadsförhållanden; amerikanska helyllepsykologer kommer till deras räddning... En del av de som är med har (i mitt tycke) även drag av AS. Fyra avsnitt ligger ute och alla går att titta på än så länge.
Avsnitt 4 är än så länge värst, helt klart!

http://webb-tv.nu/extrema-samlare-tv3-play/

are
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav Zima33 » 2012-03-30 23:22:50

Är det samma som går på 9an? Maniska Samlare?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav biologic » 2012-03-30 23:38:22

Ingen aning, de bytte kanalplats på nian och jag är för lat för att göra en omsökning på min TV. ;) Men heter den "Hoarders" i originalversion så är det samma. Fast det finns flera säsonger.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-30 23:43:16

Hoarding är inte samma sak som att samla. Att samla på äggkoppar och ha hela garaget fullt är en sak, att hoarda skräp så man måste göra gångar för att förflytta sig är en annan sak.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav biologic » 2012-03-30 23:52:21

KrigarSjäl skrev:Hoarding är inte samma sak som att samla. Att samla på äggkoppar och ha hela garaget fullt är en sak, att hoarda skräp så man måste göra gångar för att förflytta sig är en annan sak.


Nja, men vad jag har förstått så börjar det som oskyldigt samlande som sedan eskalerar till hoarding. Utlösande faktor kan t.ex. vara en traumatisk händelse. I deras värld är ju skräpet inte skräp, utan saker som faktiskt har ett värde och är användbara.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-31 2:36:56

Men att se gamla tidningar och möglande syltburkar som värdefulla?
Då har det gått snett på riktigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav Dagobert » 2012-03-31 10:16:33

http://en.wikipedia.org/wiki/Collyer_brothers
När de dog fraktades 130 ton bråte bort från deras hus.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav weasley » 2012-03-31 14:29:24

Ett avsnitt visade en kärring som "samlade" på kattskit. Nästan en meter kattskit i delar av huset. Döda katter under kattskiten. Obetalda räkningar som lett till att vattnet stängts av gjorde att personen bajsade i en påse OCH LADE IN PÅ TOARUMMET. För att kunna öppna toadörren var städpersonalen tvungen att klättra på en hög av pappkartonger blandat med kattskit och böcker.

Det är inte friskt. Böcker som möglat pga kattpiss och dålig ventilation, som kärringjäveln inte kan slänga. Hon själv fattar inte att hon hör hemma på institution.

Det värsta är när dessa personer presenterar sej som "sjuksköterska" eller "arbetar på skönhetssalong".

Sjuksköterskan hade mat i kylskåpet som var så rutten att man inte såg vad det en gång varit. Men slänga det gick inte.

Jag kan ärligt säga att jag har noll förståelse för sådana personer. In med folk i rymddräkter och släng skiten. Så får hon stå utanför och böla. Jag bryr mej inte, när det finns barn med i bilden är deras välbefinnande så mycket högre värt än morsans halvätna lingonsylt från 1992. Hon vägrade slänga nåt. "Det skulle ju kunna användas". Hur i helvete sköter en sådan sjuksköterska sitt jobb? Jag hoppas VERKLIGEN hon bara tar emot samtal och/eller sitter i receptionen.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav Miche » 2012-03-31 14:40:46

Skrämmande!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-31 22:54:04

Instämmer med Weasley...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav biologic » 2012-03-31 23:24:10

weasley skrev:Det är inte friskt. Böcker som möglat pga kattpiss och dålig ventilation, som kärringjäveln inte kan slänga. Hon själv fattar inte att hon hör hemma på institution.

[...]Jag kan ärligt säga att jag har noll förståelse för sådana personer. In med folk i rymddräkter och släng skiten. Så får hon stå utanför och böla. Jag bryr mej inte, när det finns barn med i bilden är deras välbefinnande så mycket högre värt än morsans halvätna lingonsylt från 1992.


Frågan är varför de inte tvångsvårdas? Är det sjukvårdssystemet som är felutformat?

weasley skrev:Hon vägrade slänga nåt. "Det skulle ju kunna användas". Hur i helvete sköter en sådan sjuksköterska sitt jobb? Jag hoppas VERKLIGEN hon bara tar emot samtal och/eller sitter i receptionen.


"VA! Får man bara använda nålen EN gång? Slänga den? Vilket slöseri! Den ser ju helt ny ut...!"
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav biologic » 2012-03-31 23:25:33

KrigarSjäl skrev:Men att se gamla tidningar och möglande syltburkar som värdefulla?
Då har det gått snett på riktigt.


Hade det inte gått snett på riktigt så hade detta program aldrig funnits. :wink:
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav Micke » 2012-04-01 0:18:10

weasley skrev:Ett avsnitt visade en kärring som "samlade" på kattskit. Nästan en meter kattskit i delar av huset. Döda katter under kattskiten. Obetalda räkningar som lett till att vattnet stängts av gjorde att personen bajsade i en påse OCH LADE IN PÅ TOARUMMET. För att kunna öppna toadörren var städpersonalen tvungen att klättra på en hög av pappkartonger blandat med kattskit och böcker.

Enda avsnittet jag sett och det var brutalt. Jag avundades inte dom som städade upp skiten.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav Watkins » 2012-04-01 20:56:44

Jag kan rekommendera dokumentärfilmen "Jakten på Bernhard" av David Liljemark. Där ges ett porträtt av en "hoarder" som är präglat av medkänsla snarare än sensationslystnad.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav HGJ » 2012-10-21 18:47:10

Dagobert skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Collyer_brothers
När de dog fraktades 130 ton bråte bort från deras hus.

http://www.unt.se/kultur/samlandets-vidriga-baksida-1912504.aspx
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav notwoodstock » 2015-07-26 2:15:46

Vissa investerar i konst, andra i viner. Per-Erik Österlund lägger pengarna på plast, metall och kisel. Vi har besökt Sveriges meste Apple-samlare.


http://macworld.idg.se/2.1038/1.614166/per-erik-har-sveriges-storsta-macsamling---macworld-har-forstas-halsat-pa
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav Elize » 2015-07-26 12:12:32

weasley skrev:Ett avsnitt visade en kärring som "samlade" på kattskit. Nästan en meter kattskit i delar av huset. Döda katter under kattskiten. Obetalda räkningar som lett till att vattnet stängts av gjorde att personen bajsade i en påse OCH LADE IN PÅ TOARUMMET. För att kunna öppna toadörren var städpersonalen tvungen att klättra på en hög av pappkartonger blandat med kattskit och böcker.

Det är inte friskt. Böcker som möglat pga kattpiss och dålig ventilation, som kärringjäveln inte kan slänga. Hon själv fattar inte att hon hör hemma på institution.

Det värsta är när dessa personer presenterar sej som "sjuksköterska" eller "arbetar på skönhetssalong".

Sjuksköterskan hade mat i kylskåpet som var så rutten att man inte såg vad det en gång varit. Men slänga det gick inte.

Jag kan ärligt säga att jag har noll förståelse för sådana personer. In med folk i rymddräkter och släng skiten. Så får hon stå utanför och böla. Jag bryr mej inte, när det finns barn med i bilden är deras välbefinnande så mycket högre värt än morsans halvätna lingonsylt från 1992. Hon vägrade slänga nåt. "Det skulle ju kunna användas". Hur i helvete sköter en sådan sjuksköterska sitt jobb? Jag hoppas VERKLIGEN hon bara tar emot samtal och/eller sitter i receptionen.


Såg oxå det där katt-avsnittet - fruktansvärt! Helt otroligt att tanten inte dragit på sig någon svin-farlig bakterie som gjort att hon dött..

Om man bortser från hoarders, så är ju de flesta människor antingen "samlare" eller "slängare/pedanter". Jag undrar om man oavsett personlighets-drag riskerar att bli en hoarder om omständigheterna är de rätta så att säga?
När jag blir stressad så blir ordning ännu viktigare för mig, så spontant känns risken större att jag hade "städat ihjäl mig" i en tillräckligt drastisk situation. :-)063
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-26 12:15:11

Nån hoarder hade jag icke blivit...oavsett omständigheter.
Är helt klart pedant, en sån som kastar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav gadas » 2015-07-26 12:45:09

Dagobert skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Collyer_brothers
När de dog fraktades 130 ton bråte bort från deras hus.


Tragiskt. Att det betraktades som bråte. Och att de slängde så mycket. De som bodde där måste ha varit intelligentare än de som körde bort det - fast de kanske tog vara på det till sist, i smyg, sånt vi inte får läsa om i tidningen...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Extrema Samlare (Hoarders)

Inläggav gadas » 2015-07-26 12:47:12

Det hela är mycket enkelt.

Kastar man det så kan man inte spara det.
Sparar man det så kan man kasta det.

Kombinerat med en gnutta praktiskt sinnelag (inte spara PRECIS allt) så är det ett framgångsrecept eller rättare sagt ett framstegsrecept.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in