Vem kan bidra med en skärv?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav calima » 2012-03-30 15:07:50

Dagobert skrev:Det räcker säkert att forumledningen ingår i föreningen, vars syfte är att driva ett öppet forum.


Nej det räcker inte om man skall få "status" som förening och ev. bidrag.

http://www.ungdomsstyrelsen.se/art/0,2072,3528,00.html
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Moggy » 2012-03-30 15:15:26

Dagobert skrev:Det räcker säkert att forumledningen ingår i föreningen, vars syfte är att driva ett öppet forum.

Föreningsreglerna är bra för att undvika tjafs och misstro.



Låter onödigt att trassla till nåt som funkar bra som det är.

Om det blir en förening så kan Liebert bli avsatt och förlora kontrollen och varför skulle han då lägga privata pengar på det här (som jag har förstått att han gör idag?). Då kommer driften att bli beroende av medlemsavgifter och engagemang från ett antal medlemmar.

Dessutom kommer det kunna bli svårlösta och infekterade diskussioner om forumets regler och syfte. Det kan det iofs redan nu bli men nu är det ägaren som bestämmer i slutändan och då kan det inte bli slitningar på samma sätt som händer i föreningar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav calima » 2012-03-30 15:16:36

Moggy skrev:Låter onödigt att trassla till nåt som funkar bra som det är.


+1!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Miche » 2012-03-30 15:23:34

kullan skrev:Jag har ett enkelt förslag. Dom som har den minsta lilla misstro mot forumägaren hoppar över att donera pengar. då behöver dom inte känna sig lurade.Vi som inte misstror forumägaren kan ta ett beslut utifrån den faktiska ekonomiska möjligheten till att donera pengar. Slut på tjafset.

Jag kan inte annat är instämma till fullo!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zirre » 2012-03-30 15:26:21

Man vill ju vara säker på att pengarna går till det som det påstås. Har inget att göra med om man vill donera eller inte.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Miche » 2012-03-30 15:29:30

Jag kan för mitt liv inte begripa vad Liebert har att vinna på det efter alla dessa år av drivande av detta forum!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Dagobert » 2012-03-30 15:31:35

Jag ger upp, ni fattar ändå inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zirre » 2012-03-30 15:35:54

Dagobert skrev:Jag ger upp, ni fattar ändå inte.

:-)Hug
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zombie » 2012-03-30 15:47:28

Dagobert, om du händelsevis känner, typ, att du stångar dig blodig mot en massa ärkepragmatiker som helt enkelt inte har hjärnceller för den principiella nivån så fattar jag alldeles utmärkt.

Men saken är den att den sortens principer inte funkar på ett privat nätforum utan så stora och djupgående förändringar att det kanske spränger tillgängliga resurser – även om ägaren skulle ställa upp. Dessutom stämmer det bra det Moggy och calima påpekar. (Jag har också varit föreningsaktiv.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Dagobert » 2012-03-30 16:03:35

Tack, Zombie. Jag är inte föreningsaktiv så jag förstår om jag har fel där. Det jag inte förstår är talet om Lieberts pålitlighet. Jag ifrågasätter inte Lieberts pålitlighet! Men det finns tallösa exempel på pålitliga personer som oväntat tvingats att tulla på anförtrodda medel i krissituationer. Om jag var i Lieberts situation skulle jag vilja att hårda redovisningskrav ställdes på mig, just för att slippa misstankar!
Det handlar alltså inte om att jag misstror Liebert, som flera här tycks tro.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Liebert » 2012-03-30 17:08:19

Fram till nu har 10 bidragsgivare donerat totalt 2685 kronor. Glädjande, även om det är en liten bit kvar till det sexsiffriga belopp som nämndes tidigare i tråden. Genomsnittligt sett är donationerna relativt stora hittills men vi är som sagt lika glada för de små bidragen. Det är definitivt inte meningslöst att ge 50-100 kronor eftersom det är alla gåvor tillsammans som räknas.

Jag noterar att min handel och vandel dryftas i tråden. Eftersom forumet är privat och inte en förening eller organisation så saknas formell transparens och demokratisk beslutsordning. Om detta är ett problem skall man naturligtvis inte donera. Jag kan tyvärr inte erbjuda något annat än en personlig försäkran om att alla medel oavkortat kommer användas för drift, underhåll och utveckling av AspergerForum. Jag hoppas medlemmarna känner förtroende inför denna utfästelse.

Vidare kan jag förstå att bidragsgivare intresserar sig för kommande förändringar men vis av erfarenhet aktar jag mig för att presentera halvfärdiga idéer. Tanken är istället att ta fram några "riktningar" som forumet kan tänkas ta och diskutera detta med medlemmarna.

Min personliga åsikt är att AspergerForum i grunden inte ska bli något annat än vad det är i dag utan istället bygga på det som redan är bra. Exempelvis går det att utveckla träffavdelningen med funktioner som underlättar för aspergare att ses irl. Andra intressanta möjligheter är nyhetsbevakning inom npf-området och en bloggavdelning för medlemmarna. Om någon känner för att diskutera detta redan nu så går det bra att skapa nya trådar för ändamålet.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Miche » 2012-03-30 17:20:17

Att tänka på är att bankgiroinbetalningar kan synas först efter en till två bankdagar!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Lakrits » 2012-03-30 17:34:53

atoms skrev:
Lakrits skrev:
Zirre skrev:Men att betala till någons privata konto, det känns inte helt säkert.
Pengarna ligger på kontot, visakort kopplat till konton och kontoinnehavaren går och handlar....alla pengar borta

Nu har jag fixat ett bulvankonto under namnet "Altruistiska allhjälpen". Pengarna går oavkortat till min kaffekassa.

Känns det bättre nu? Bra! Sätt in alla dina pengar och skicka en påse Fox citronkola till min e-postadress (tar även emot fax).


Försökte tillsända dig sega råttor, men råttorna byggde bo i maskineriet; nu är allt segt... :|

Ja, det är en bugg hos Hotmail som orsakar det.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav atoms » 2012-03-30 17:42:23

Miche skrev:Att tänka på är att bankgiroinbetalningar kan synas först efter en till två bankdagar!


Det står alltid datum för när betalningen överförs.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Lakrits » 2012-03-30 17:43:58

Vad mig anbelangar får Liebert eller vem som nu förvaltar donationerna göra precis vad de vill med pengarna. Det vore naturligtvis rekorderligast att återinvestera dem i det här forumet, men om det hela går till en kommunalrådsinspirerad studieresa av den administrativa strukturen i nordtyska bordeller, så må väl det vara hänt. Det här forumet har varit gratis för alla utom Liebert under en väldigt massa år och många andra, t.ex. Titti, har lagt ner mycket tid på gratisarbete.

Så. Donera om ni vill på de premisser som anges i den här tråden eller avstå. En eventuell diskussion om förskingring eller liknande kan väl anstå tills dess att pengarna har utnyttjats?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zombie » 2012-03-30 18:51:53

Väl uttryckt. Instämmer.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Parvlon » 2012-03-30 20:40:04

+1

Bara den "lilla" detaljen förhandgranskning som jag aldrig stött på något annat ställe är värt ett antal doneringar. Hade inte suttit fel med en https-uppkoppling men det är nog inte särskilt attraktivt i efterfrågan. Vanligt folk skiter i om de skickar sina lösenord i klartext.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav nallen » 2012-03-31 14:54:10

Parvlon skrev:Hade inte suttit fel med en https-uppkoppling [...]

Nej, det är helt sant.

Jag vet inte om Liebert ville ha våra önskelistor här eller i en annan tråd, nån får väl dela av det här om det blir för mycket. Jag tycker dock att det finns en klar poäng i att ha den diskussionen på samma ställe som pengarna :-)

De hetaste punkterna på min önskelista just nu är:
1. Ignore-listor som fungerar. För individer - även i chatten (om den nu ska vara kvar), trådar och hela avdelningar. Tyvärr ser man ju stolligheterna när folk citerar dem, något som skulle kunna lösas av punkt 2.
2. Trådad visning (a la news) - kräver byte till en vettigare forummotor.
3. https-access - är förmodligen en no-brainer att lösa.
4. En dröm vore att kunna läsa forumet som en (trådad) news-feed.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Bali » 2012-03-31 17:44:37

:oops: Jag har helt enkelt inte haft ork att bry mig än, men imorgon ska jag fasiken ta mig i kragen lite extra och sända in min "skärv".
Jag tror då inte Liebert förskingrar pengarna, men om så vore så spelar det ingen större roll för mig, eftersom jag helt enkelt skänker några få penningar till ett forum som betyder sjuhelsikes mycket för mig!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Liebert » 2012-04-03 23:13:17

Liebert skrev:Fram till nu har 10 bidragsgivare donerat totalt 2685 kronor.

Jag bumpar tråden eftersom ovanstående inte har förändrats nämnvärt. Återigen påminner jag om att även små donationer är välkomna.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Danne » 2012-04-04 16:10:36

Såg den här tråden nu, och märker att det tydligen varit frågeställningar om saken. Så jag vill bara passa på att säga att Liebert har mitt 100%'iga förtroende i detta. Jag har varit med tillräckligt länge och sett tillräckligt mycket för att inte tvivla det minsta på hans avsikter med denna insamling. Nu vet jag förstås inte om mitt ord är värt något för nån annan i den här frågan, men ville ändå uttrycka mitt stöd för sakens skull.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Iridia » 2012-04-06 16:06:07

+1

Bidragit med en liten skärv nu (mer räcker inte budgeten till f n). Uppmanar alla som har råd att göra detsamma.

Visst kan det vara bra att som naiv aspergare utveckla viss misstänksamhet, men när man väl gjort det så bör man inte bli för ivrig att rikta den mot första bästa bara för att man kan.

Att hålla på och tjafsa om några ynkliga kronor tycker jag är ganska otacksamt mot dem som ställt detta forum till förfogande och jobbar hårt och gratis för att få det att funka på bästa sätt. Liebert har haft det här forumet i över tio år nu och fortsatt förbättra det trots att vi mest gnällt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav mondo beyondo » 2012-04-06 19:28:02

Man kan oxå se sitt bidrag som visad uppskattning för det som varit och är.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav earlydayminer » 2012-04-07 12:42:17

mondo beyondo skrev:Man kan oxå se sitt bidrag som visad uppskattning för det som varit och är.


Precis vad jag tänker! Tänk bara hur det skulle kunna vara om denna plats inte fanns. Hur många svenska aspergare och med andra funktionshinder/"skitcoola diagnoser"/superförmågor (eller vad man nu väljer att kalla det) skulle ha träffats? Jag vet att mitt liv skulle varit väldigt, väldigt mycket sämre om det inte vore för denna plats.

Men en sak, hur länge finns möjligheten att donera? Jag har redan donerat pengar till en annan organisation så jag måste stå över denna månaden. Finns möjligheten kvar ett tag till?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in