Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig mat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav earlydayminer » 2012-03-19 23:22:16

Fenren: Hur kommer du på sådant? Skulle något kring ämnesomsättning bara vara en liten detalj?

Nej, nu har lögnerna gått för långt. Jag förstår inte varför inte hela forumet reagerar och rasar i takt med lögnernas framfart. Jag är så jävla förbannad att jag inte orkar mer just nu.

Miche är inne på något som leder rätt. Information och kunskap är mycket viktigt!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Parvlon » 2012-03-19 23:38:22

Fast det är mycket bullshit när det kommer till ämnesomsättning. För många är det nog mest en bortförklaring för att inte gå emot sitt sötsug.

1992 genomfördes en väldigt intressant studie på just den här typen utav personer (1). Det man gjorde var att man samlade ihop ett antal personer friska överviktiga personer som samtliga vid flera tillfällen uppgett att de dagligen åt mindre än 1200 kcal/dag till sin respektive dietist/vårdgivare. Deltagarna hade varit viktstabila de närmsta veckorna innan studien började. Efter initiala mätningar så gjorde man över två veckors tid flera mätningar av deras ämnesomsättning och förändringar i vikt och kroppsfett. På så sätt kunde man se om deltagarna hade en onormalt låg ämnesomsättning, om de åt så lite kalorier som de angav och om de gick upp eller ner i vikt när de åt som de påstod.

Resultaten visade att deltagarna i studien feluppskattade sitt kaloriintag med 47 % och sin fysiska aktivitet med 51 %.
http://traningslara.se/svaltlage-lag-am ... ticker-ut/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Debbido » 2012-03-20 0:59:52

Tänkte bara berätta om min egen erfarenhet. Jag delade mitt liv med en amerikansk/engelsk man i 7 år. Han var förstås överviktig och det var också hans två barn.

I början av förhållandet skulle han laga mat till fyra personer enl. eget recept. Jag assisterade.
- Smält ett halvt kilo margarin och lägg i ostronen!
- Okey!
- Smula sönder det vita brödet!
- Okey!
- Häll nu margarinet med ostron i ugnsformen!
- VA? Jag trodde att ostronen bara skulle puttra i smöret och sedan hällas av - ska alllt smör ingå i rätten??? :shock:
- Yes! Häll smulorna över smöret med ostron i!

Jag var viktväktare (gamla dieten) och räknade till 1200 kcal/dag för att min ämnesomrättning låg där. Vad skulle jag nu göra? Jag rörde runt lite i maten och pratade med gästerna. Jag tänkte att han kunde få max en chans till att laga riktig mat.

Andra middagen: Han stekte lever i ett halv kilo margarin medan jag förfasad såg på :-)217
Återigen petade jag bara lite i maten.

Sedan sa jag att jag är svensk och inte hade tänkt att bli "american size", så jag insisterade på att få laga svensk mat. Så blev det.

Han kom inte från en fattig miljö, inte heller hans engelska familj - tvärtom.
Den brittiska matkulturen testade jag i somras. Allting var friterat, inklusive löken till biffen. Det går inte att undvika fritering om man äter ute varje dag, vilket jag gjorde.
Barnens mamma lagade sällan mat eftersom det fanns ett enormt stort utbud av färdiglagad mat. På söndagar går alla man ur huse och äter billigt på Puben. De var förvånade över att jag lagade mat VARJE DAG.

MATKULTUR - hur uppstår den? Det är denna fråga jag har, men inte svaret. Fel mat och fetma finns i alla samhällsklasser. Testa Hard Rock Café och det är möjligt att du får american size på diverse rätter om du vill ha det. Är amerikaner och britter dumma i huvudet? Vet de inget om näringsriktig mat? Jag vet inte. Fattar ingenting. :? :?

Do you want fish and chips? NOOOOOOO!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav earlydayminer » 2012-03-20 1:02:53

Parvlon skrev:Fast det är mycket bullshit när det kommer till ämnesomsättning. För många är det nog mest en bortförklaring för att inte gå emot sitt sötsug.


Det finns nog en och annan som använder det som ursäkt p g a okunskap. Ämnesomsättning i sig är ingen liten detalj, men det märks om det är något fel på den. Om det vore en liten detalj skulle den inte dyka upp i dessa sammanhang. Det behövs mer forskning. Men att det finns hög variation råder det inga tvivel om.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Debbido » 2012-03-20 1:09:34

earlydayminer skrev:
Parvlon skrev:Fast det är mycket bullshit när det kommer till ämnesomsättning. För många är det nog mest en bortförklaring för att inte gå emot sitt sötsug.


Det finns nog en och annan som använder det som ursäkt p g a okunskap. Ämnesomsättning i sig är ingen liten detalj, men det märks om det är något fel på den. Om det vore en liten detalj skulle den inte dyka upp i dessa sammanhang. Det behövs mer forskning. Men att det finns hög variation råder det inga tvivel om.


Klart att den varierar! Skulle en tonårig kille och en medelålders tant ha samma förbränning? Nix. Visar det enkla sköldkörtelprovet att ämnesomsättningen är för låg? Inte alltid. Jag har fel på hypofysen och vissa hormoner. Därför har jag för låg ämnesomsättning. Detta område är inte färdigforskat. Man vet för lite. Det är mycket som ska funka.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav marxisten » 2012-03-20 1:12:03

Debbido skrev:Tänkte bara berätta om min egen erfarenhet. Jag delade mitt liv med en amerikansk/engelsk man i 7 år. Han var förstås överviktig och det var också hans två barn.

I början av förhållandet skulle han laga mat till fyra personer enl. eget recept. Jag assisterade.
- Smält ett halvt kilo margarin och lägg i ostronen!
- Okey!
- Smula sönder det vita brödet!
- Okey!
- Häll nu margarinet med ostron i ugnsformen!
- VA? Jag trodde att ostronen bara skulle puttra i smöret och sedan hällas av - ska alllt smör ingå i rätten??? :shock:
- Yes! Häll smulorna över smöret med ostron i!

Jag var viktväktare (gamla dieten) och räknade till 1200 kcal/dag för att min ämnesomrättning låg där. Vad skulle jag nu göra? Jag rörde runt lite i maten och pratade med gästerna. Jag tänkte att han kunde få max en chans till att laga riktig mat.

Andra middagen: Han stekte lever i ett halv kilo margarin medan jag förfasad såg på :-)217
Återigen petade jag bara lite i maten.

Sedan sa jag att jag är svensk och inte hade tänkt att bli "american size", så jag insisterade på att få laga svensk mat. Så blev det.

Han kom inte från en fattig miljö, inte heller hans engelska familj - tvärtom.
Den brittiska matkulturen testade jag i somras. Allting var friterat, inklusive löken till biffen. Det går inte att undvika fritering om man äter ute varje dag, vilket jag gjorde.
Barnens mamma lagade sällan mat eftersom det fanns ett enormt stort utbud av färdiglagad mat. På söndagar går alla man ur huse och äter billigt på Puben. De var förvånade över att jag lagade mat VARJE DAG.

MATKULTUR - hur uppstår den? Det är denna fråga jag har, men inte svaret. Fel mat och fetma finns i alla samhällsklasser. Testa Hard Rock Café och det är möjligt att du får american size på diverse rätter om du vill ha det. Är amerikaner och britter dumma i huvudet? Vet de inget om näringsriktig mat? Jag vet inte. Fattar ingenting. :? :?

Do you want fish and chips? NOOOOOOO!


Fy fan... :shock:

1200Kcal... Hmm, hur mycket kcal blev de middagarna på egentligen?! :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Debbido » 2012-03-20 1:23:53

Marxisten: 150 gram nötfärs med grönsaker till? Har inte skött mig på ett bra tag. Blev fet av mediciner som jag försöker bli av med nu. Ingen idé att banta om man tar piller man blir tjock av. Nu är jag nog nere i en omsättning på 1000 kcal så jag börjar ge upp. Jag blir ju inte vacker ändå i min ålder. Fett fyller ut rynkorna. :-)Happy
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav marxisten » 2012-03-20 1:25:03

Debbido skrev:Marxisten: 150 gram nötfärs med grönsaker till? Har inte skött mig på ett bra tag. Blev fet av mediciner som jag försöker bli av med nu. Ingen idé att banta om man tar piller man blir tjock av. Nu är jag nog nere i en omsättning på 1000 kcal så jag börjar ge upp. Jag blir ju inte vacker ändå i min ålder. Fett fyller ut rynkorna. :-)Happy


Nej. Menar de där ostronen med ett halvkilo margarin i. :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Debbido » 2012-03-20 1:51:48

marxisten skrev:
Debbido skrev:Marxisten: 150 gram nötfärs med grönsaker till? Har inte skött mig på ett bra tag. Blev fet av mediciner som jag försöker bli av med nu. Ingen idé att banta om man tar piller man blir tjock av. Nu är jag nog nere i en omsättning på 1000 kcal så jag börjar ge upp. Jag blir ju inte vacker ändå i min ålder. Fett fyller ut rynkorna. :-)Happy


Nej. Menar de där ostronen med ett halvkilo margarin i. :mrgreen:


Jaha. Har inte kalorilistan här...några tusen kalorier gissar jag - en månads behov av kalorier.

American brunch: Omelett gjord på 1/2 kilo smör som blandas med ägg, vetemjöl (och socker?)
En massa feta baconskivor till och för övrigt en mängd tillbehör, mackor, korv etc.

Skotsk frukost: Bacon, beans, egg. Funkar om man tar lite av det. I Holland var min skottevän smal. I Skottland hade han snabbt blivit tjock. Det är stor skillnad på holländsk mat som närmar sig franska köket och den skotska. Guiness öl - a real killer!

Vissa likheter mellan Storbrittanien och USA beträffande maten. Fast USA är ju värst.
Någon som varit där?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Memoria » 2012-03-20 10:01:21

Tar man en titt på filmen Supersize me (som har många fel men har ändå ett par bra vettiga poäng) så är tillgången och reklamen för snabbmat något så ohyggligt större än för de nyttiga alternativen. Det finns dock undantag, ser man på vissa städer i Kalifornien så är det fler restauranger som serverar nyttig mat och reklam för snabbmat är mycket mindre och där finns det mycket fler sunda människor. Dock finns det såklart barbiedocksidealet där som mest, vilket är något värre och plastikoperationskliniker finns mest där, men nu halkar jag av ämnet.

Det har gått så långt att det finns skolor som funderar på att ta in skolböcker innehålandes mcdonaldsprodukter, t.ex. en bigmac + en bigmac = ? men jag vet inte om dom har infört det eller om det förbjöds. Min poäng dock är att snabbmat regerar i landet helt enkelt för att dom tillåts av staten och har inga större restriktioner som i Sverige.
Memoria
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-03-17

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav barracuber » 2012-03-20 10:23:59

USA är snabb/skräpmatens hemland men nu sprids det som en löpeld över världen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Carla1 » 2012-03-21 0:16:37

barracuber skrev:
Carla1 skrev:Hörde förresten på radion i förrgår att USA ligger på 17:e plats i fetmaligan. Det var Söderhavsöar som låg på både första och andra plats. Ska försöka ta reda på vad radioprogrammet hette.


Jag hörde det också. Det är en nytt grävande program på P1 som heter Detektor.

Premiär för Detektor: Bolånekrig och sockerchock

Fetman kommer sist i programmet.



Tack för det!

Varför skriver inte tidningarna om de länder SEXTON länder som ligger före USA?
:-)003
Tysklands feta korvar, Englands fish and chips, Danmarks fläskestekar, Frankrikes majonäser, gräddsåser och crème fraîche, brieostar och wienerbröd skulle väl vara något att förfasa sig över.

Det finns något som kallas "den franska paradoxen". Och med det menar man att fransmännen äter mer fet mat än övriga Europa utan att bli tjocka och utan att få mer kardiovaskulära sjukdomar. Det har forskats mycket kring detta men man har inte kommit fram till något mer än att fransmännen äter mindre portioner. Det förklarar ju varför de inte är överviktiga men förklarar inte varför den feta maten inte ger dem hjärtsjukdomar i högre grad än övriga Europa.
Vinet kan vara ett skydd men fransmännen dricker inte lika mycket vin som förr och det ger inte heller en täckande förklaring.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Carla1 » 2012-03-21 0:33:43

Debbido skrev:Klart att den varierar! Skulle en tonårig kille och en medelålders tant ha samma förbränning? Nix. Visar det enkla sköldkörtelprovet att ämnesomsättningen är för låg? Inte alltid. Jag har fel på hypofysen och vissa hormoner. Därför har jag för låg ämnesomsättning. Detta område är inte färdigforskat. Man vet för lite. Det är mycket som ska funka.


+1
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Parvlon » 2012-03-21 0:44:04

earlydayminer skrev:Det finns nog en och annan som använder det som ursäkt p g a okunskap. Ämnesomsättning i sig är ingen liten detalj, men det märks om det är något fel på den. Om det vore en liten detalj skulle den inte dyka upp i dessa sammanhang. Det behövs mer forskning. Men att det finns hög variation råder det inga tvivel om.
Tror mer att de använder det som dåliga ursäkter men visst.

Ämnesomsättningen ska tydligen öka om man är rökare t.ex. Sett siffror på 10 % och det blir antingen värre när man aktiverar sig fysiskt eller aningen bättre, dvs. mer normal för ens kropp om man vilar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav marxisten » 2012-03-21 1:04:12

Memoria skrev:Tar man en titt på filmen Supersize me (som har många fel men har ändå ett par bra vettiga poäng)


Fel och fel. Filmen har ju lite som mål att visa hur farligt det är med snabbmat och det lyckas ju han och hans läkare via olika prover före och efter på honom med all önskvärd tydlighet med. Så fel vet jag egentligen inte. Många amerikaner lever ju faktiskt i princip enbart på den skiten vad jag förstått och filmen visar ju hur farligt det faktiskt är med snabbmat.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Wine » 2012-03-21 10:32:14

Enligt den här studien som forskare vid Karolinska institutet och Uppsala universitet utfört så finns nog risken att problemet med fetma i många länder kommer att bestå i flera generationer:

UNT - Stora barn blir feta mammor

Flickor med hög födelsevikt löper ökad risk för övervikt och fetma när de blir vuxna. Dessutom riskerar de att själva få barn med hög födelsevikt, vilka i sin tur ligger i högriskzonen för att bli feta mammor som föder stora barn.

– Miljöpåverkan redan i livmodern till följd av att mamman är fet driver upp födelsevikten och bidrar till att skapa ett slags ond cirkel där fetma överförs från generation till generation, säger professor Sven Cnattingius vid enheten för klinik epidemiologi vid Karolinska institutet.

– Att motverka att barn föds stora för tiden är därför viktigt såväl på kort sikt för att minska risken för ohälsa hos det nyfödda barnet och för att på lång sikt få bukt med den världsomspännande fetmaepidemin, säger Sven Cnattingius.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav milve » 2012-03-21 12:23:35

Forks Over Knives - Official Trailer

The feature film Forks Over Knives examines the profound claim that most, if not all, of the degenerative diseases that afflict us can be controlled, or even reversed, by rejecting animal-based and processed foods.

http://www.youtube.com/watch?v=O7ijukNzlUg
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav milve » 2012-03-21 12:29:39

Filmmakers Discuss Forks Over Knives

http://www.youtube.com/watch?v=GfY2C4Wa ... ure=relmfu
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Parvlon » 2012-03-21 15:28:11

Gamlingar är sällan feta.

Monday, March 12, 2012, the Harvard Health Professionals Follow-up Study and the Harvard Nurses’ Health Study concluded that red meat consumption was associated with living a significantly shorter life—increased cancer mortality, increased heart disease mortality, and increased overall mortalit

http://nutritionfacts.org/videos/harvar ... y-studies/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Alien » 2012-04-10 15:28:29

Just idag läste jag ett kåseri i DN av Nisse som fick mig att tänka på denna tråd:

"Fyra närbutiker finns inom gångavstånd, tre av dem hör till bensinstationer och innehåller grovt räknat tre avdelningar. En omfattande kyl med öl och läsk (inga bra ölsorter), en med kakor och godis, en med chips och andra salta snacks. Den fjärde butiken har dessutom några enstaka färskvaror: ägg, bacon, lime och citroner.

Det är inte till Houston man åker om man vill äta sunt."
(DN Kultur 2012-04-10 Mat med omåtta)

Han berättar också om när de gick ut och åt och inte orkade äta upp allt och fick med sig resterna hem i en doggy-bag:

"Och det passar bra, för hotellägenheten har en mikrovågsugn och kvällen efter kommer vi hem lite halvsent och har inte hunnit äta middag. Då ligger lösningen där i frigolrtformar i kylskåpet.

Men så stor är mängden mat att vi blir mätta innan vi har hunnit sätta i oss allt - av resterna från kvällen före. Houston räknas bland USA:s fetaste städer, en delförklaring till det fick vi där och då."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Someone » 2012-04-11 3:56:20

1,6k för att köpa nyttigt, bara att springa dit på 8 minuter för att sedan ta en powerwalk tillbaka? Skulle hellre ha motion och nyttig mat än bara skräpmat. Och det låter som amerikanerna behöver springa? Sett en gå ner i vikt av att bara dricka öl och jag försöker gå upp i vikt nu vilket är betydligt svårare om man är aktiv, allt handlar om att du ska göra av med mer energi än du äter för att gå ner i vikt. Lathet med andra ord.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig mat?

Inläggav Alien » 2022-11-07 0:21:21

Bump!

Om ordet matöken (el livsmedelsöken):

Språktidningen 2017-05-29 skrev:Den som bor långt från närmaste dagligvarubutik kan leva i en matöken. När avståndet till livsmedel är långt hänvisas boende till bensinmackar och snabbmatsställen.

I USA lever flera miljoner invånare så långt från en butik med ett bra utbud av hälsosamma livsmedel att de anses bo i en food desert. I svenskan används för samma fenomen översättningslånen livsmedelsöken och matöken, där det senare är vanligare.
---
ETC berättar om situationen i Flint, Michigan:

Stora delar av Flint, framför allt de fattiga norra och östra delarna, befinner sig i något som det amerikanska jordbruksdepartementet kallar matöken. Det betyder att det är längre än 1,6 kilometer till en livsmedelsaffär som har färsk mat. När det dessutom knappt existerar någon kollektivtrafik så har stora delar av befolkningen svårt att överhuvudtaget få tag på någon åtminstone delvis näringsriktig mat.
https://spraktidningen.se/2017/05/vecka ... d-matoken/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig mat?

Inläggav Alien » 2022-11-07 1:27:01

En artikelserie av Peter Kadhammar på Aftonbladet från 2013 om fetman i USA. Tillståndet var inte bra, förhoppningsvis är det bättre nu och amerikanerna mer informerade om hur hälsan på verkas av maten.

Han besöker Mississippi, delstaten med flest överviktiga.
Aftonbladet 5 OKTOBER 2013 skrev:I delstaten Misissippi är 44 procent av barnen feta eller överviktiga. Sju av tio vuxna är feta eller överviktiga.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1 ... ra-bredare

Tupelo är Elvis Presleys födelsstad.

Stånkande och stönande, bredbenta och vaggande tar sig amerikanerna fram – om de alls går.

USA upplever en explosionsartad fetma­epidemi. Den förstör folkhälsan och är ett hot mot ekonomin.
---
I Tupelo har fetmaepidemin påverkat verksamheten för begravningsentreprenören och möbeltillverkaren.

Ju tyngre och större, desto större stolar och likkistor.
Förra året ändrades standardmåttet för likkistor i USA från bredden 68 centimeter till 74. Kropparna har blivit större. Bredare, tjockare.

Steve Holland spricker upp i ett stort leende. Inte för att han är glad över de feta liken, tvärtom, han beskriver sig som en nyfödd hälsofanatiker, en man som känner kallelsen att predika hälsa och måttfullhet – när det gäller mat – för sina medmänniskor.

Han är också begravningsentreprenör sedan 40 år, politiker sedan nästan lika länge, en klippa i Tupelo och välkänd populist i hela Mississippi. Det är han själv som kallar sig populist, en man som står på folkets sida mot eliten. Sedan 30 år sitter han i representanthuset i Jackson för demokraterna.

Begravningsentreprenären var själv en gång lika fet som de andra i Tupeolo. Men nu är han opererad och kan inte längre frossa ens om han vill.

– Metallkistorna levereras i silver och blått. Du har inte så många utföranden att välja på. Den här ... pust ... är drygt 90 centimeter bred. Kroppar som är så stora medför en del praktiska problem. 200 kilo. Då klarar vi att lyfta kistan. Men inte 300. Då får vi använda domkraft.

Steve Holland talar med den nyfrälstes nit. För åtta år sedan var han 51 år och vägde 175 kilo.

– Jag åt en massa friterat. Fel mat. Mycket mat.

Han kollapsade med vatten i lungorna, diabetes och en massa andra åkommor och säger att han var en vandrande död.
---
Han betraktar den 90 centimeter breda kistan.

– Jag brukar tänka: Varför promenerade du inte en kilometer eller två om dagen? Då kanske du hade levt.


Miss Mary är själv kort och smal och arbetar på en möbelfabrik.

I likhet med Steve Holland talar Mary om en smygande förändring som plötsligt blivit uppenbar. Undantaget har blivit normalt. Hon talar om skillnaden mellan stolar i ”storlek plus” och möbler för bariatrin, det vill säga kliniker som behandlar sjukligt feta.

– Designen blir lite större. Som folk.

Mary stannar framför en stoppad stol.

– Den är bredare men ser ut som vilken stol som helst. Du tänker inte på storleken. Det är meningen. Den ska ge värdighet åt de feta. De ska inte behöva uppleva att kroppen rinner ut och ner när de sitter på stolen. Vi gjorde den åt en bank i Louisiana. Det började med en order på tolv. Nu har vi tillverkat hundratals.
---
Marys paradnummer är stolarna för sjukhus.

Originalmodellen var 50 centimeter bred.

Sedan började sjukhusen begära större stolar. 60 centimeter.

Därefter kom beställningar på ännu större. 78 centimeter.

Det räcker inte längre. Nu är den största modellen 92 centimeter bred. För en bak.

Den breda stolen ser inte ut som en stol utan som en tvåmanssoffa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig mat?

Inläggav Alien » 2022-11-07 1:49:35

Vidare i Mississippi till staden Lexington och en advokat som stämmer företagen för att de ljuger om hur mycket socker de har i sina produkter.

Aftonbladet 8 OKTOBER 2013 skrev:Don Barrett lutar sig fram över det läderklädda skrivbordet och läser från en lista:

Pepsi, Coca-Cola, Del Monte, Hershey, Mars, Nestle, Chobani...

Det är bara några av de livsmedelsföretag som han ligger i process med. Han säger att de ljuger i innehållsdeklarationerna och kunderna luras att äta socker, otroliga mängder med socker, kemikalier och artificiella smakämnen.
---
Barrett pekar på listan.

– Chobani är mitt favoritexempel. De gör yoghurt. Yoghurt är bra för dig. Men vanlig yoghurt smakar faktiskt inte så gott. Så de tillsatte socker – mer än i glass eller åtminstone lika mycket. Samtidigt vet de att kunderna inte vill ha socker. Så på innehållsdeklarationen skrev de "kondenserad rörjuice". Det är socker!

Han tar av sig läsglasögonen.

– Folk går till affären. De har 15 minuter på sig att handla. De ska skjutsa barnen till sportaktiviteter. De tittar på paketet i två sekunder och har inte en chans att bedöma innehållet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0 ... -de-om-det

Vaddå, det är väl inget fel på smaken på naturell yoghurt? Men oftast äter man ju något till, t ex müsli och banan. (Man får förstås kolla om det är socker i müslin) Men amerikaner kanske är vana vid att det måste smaka sött för att smaka gott.

– Jag började tänka på det för fem sex år sedan. När jag var ung var folk inte tjocka. Plötsligt, så kändes det, är de flesta överviktiga. Vi har en fetmaepidemi. Fattigdom och fetma går hand i hand. En del saknar utbildning och är arbetslösa och är inte medvetna om riskerna med dålig mat. Andra har två arbeten och har inte tid att tillreda något hälsosamt. De äter snacks och färdiglagat.
---
Potentiellt handlar stämningarna om 200 miljarder dollar. Så mycket kommer det inte att bli om livsmedelsföretagen får betala skadestånd, men det blir "många, många miljoner" säger Barrett.

Advokaterna tilldelas normalt 20 till 40 procent.

Advokaten blir rik på att stämma företagen, men det skäms han inte för. Han gör något bra, säger han. Precis som när han stämde tobaksbolagen på 1980-talet.

Det vi gör nu kommer att förbättra hälsan i Amerika. Man måste få veta sanningen om det man köper. Då kommer folks vanor att förändras – sakta, men det kommer att ske.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in