Söker Föräldrar för intervju!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav jyothi » 2012-03-20 22:11:10

Hej! Jag heter Emma är 27 år och skriver just nu examensarbete för lärarprogrammet, Linköpings Universitet (är dock bosatt utanför Göteborg). Jag är i ett tidigt skede i mitt examensarbetet och är ute efter att se hur intresset ser ut för att delta i en kvalitativ intervjustudie. Syftet är att ta reda på hur era erfarenheter är av skolan och det bemötande och stöd ni fått/får där med era barn som har Asperger.

Intervjun kan ske över telefon, skype, eller personligen om ni skulle bo i Göteborgstrakten. Förhoppningsvis får man möjlighet att belysa både sånt som fungerar bra och mindre bra så att man kanske kan bygga vidare på det och så att jag i mitt blivande yrke få förutsättningar för att det ska bli ännu bättre och även sprida det resultatet som kommer fram.

Självklart kommer ni att vara anonyma och inget kommer att härledas till just er.

Hoppas ni ser det som en möjlighet samtidigt som det är till stor hjälp för mig, hoppas att det finns intresse!

Tack på förhand/Emma Kontakt i forumet och via mejl: emmajm.persson@gmail.com
jyothi
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-03-20

Re: Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav plåtmonster » 2012-03-21 2:04:15

Emma, ta chansen att intervjuva lite äldre aspergare. De kan nämligen ge ett helt annat perspektiv än föräldrar som iaf jag mest får ett intryck av att främst försöka hantera aspie-barn snarare än att förstå dom. Risken är annars att examensarbetet förmedlar missförstånd där man tror saker, men som kanske inte förhåller sig så som det verkar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav Jagers » 2012-03-21 2:50:36

plåtmonster skrev:Emma, ta chansen att intervjuva lite äldre aspergare. De kan nämligen ge ett helt annat perspektiv än föräldrar som iaf jag mest får ett intryck av att främst försöka hantera aspie-barn snarare än att förstå dom. Risken är annars att examensarbetet förmedlar missförstånd där man tror saker, men som kanske inte förhåller sig så som det verkar.

+1 lyssna på plåtis, hen är smart :-)Happy
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav plåtmonster » 2012-03-21 3:12:19

Jag har kön, alltså är jag en HAN. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav LarNor » 2012-03-21 4:11:48

Håller med plåtmonstret. Men det bästa är väl om du kan intervjua både föräldrar, barn, vuxna och yngre vuxna med Asperger Syndrom.

Jag skulle nog kunna tänka mig att intervjuas om min skoltid (22 nu) om du vill Emma/jyothi.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav nano » 2012-03-21 5:45:05

Denna intervjuvtråd blev lite ovanlig o här kommer ett skämt:
Eftersom jag gillar o vara med i undersökningar så får jag ta o skaffa barn omedelbums och sätta honom/henne i en "maturationchamber" från borgerna i Startrek så barnet blir 7 år på en vecka o kan börja skolan så banet kan gå i skolan ett halvår så jag sedan kan vara med i undersökningen o berätta mina erfarenheter :D

Stackars barn :(
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav Ugglan » 2012-03-21 10:45:59

Håller med Plåtmonster, i båda inläggen. :D

Kan tillägga att jag har en dotter med aspergerdrag men jag har med omsorg valt en liten skola, i hennes klass är de under tjugo elever, med en lärare som har ordning i klassen. Jag kommer inte att låta henne göra någon utredning för det är inga problem i skolan och hon älskar att vara där. Däremot blir hon lätt trött och kan få utbrott hemma. Min uppfattning är att mycket av problemen med aspergerbarn i skolan skapas av att skolan i stort inte fungerar (det är ju högaktuellt). Är man då extra känslig kan man inte kompensera i den utsträckning som är nödvändig för att stå ut.

I en bra fungerande skola behöver asperger inte vara ett problem.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav Mamasnest » 2012-03-21 12:58:50

Jag har en tjej i förskola med AS och en pojk på snart 15 år som håller på att utredas för AS. Ställer upp om du har frågor.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-22 0:22:57

Varför inte gå direkt till kärnan så att säga och fråga aspergare själva?

Frågar du föräldrarna får du föräldrarnas version och det är ju flera steg från aspergerbarnets. För det första är föräldrarna en annan generation, för det andra går de inte själva i skolan och för det tredje kanske de inte själva har AS och därigenom har de den utifrånbetraktandes perspektiv.

Det är inte helt ovanligt att föräldrarna är oförstående inför sina barn med asperger och då får du bara deras bild av det hela. Vilket oftast brukar röra sig kring barnets beteenden och förälderns arbetssamma situation.

Så, om det är föräldrarnas situation du vill belysa är det rätt att fråga föräldrarna, men om du vill veta hur aspergerbarn/ungdomar upplever skolan måste du fråga aspergare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Söker Föräldrar för intervju!

Inläggav plåtmonster » 2012-03-22 1:24:30

Instämmer helt med KrigarSjäl:s inlägg.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in