Telefonfobi? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gärna ringer du på telefon?

Inte alls
59
27%
Ogärna
139
64%
Mycket
20
9%
 
Antal röster : 218

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav lasseivägen » 2012-01-21 1:04:07

Alien skrev:Betr beställa tid hos doktorn ska man kunna göra det via e-post om man registrerar sig på Mina vårdkontakter. (http://www.minavardkontakter.se/C125755 ... /startpage)
Men Mina vårdkontakter hjälper inte mig, eftersom det bara gäller en själv, jag behöver ringa för mina anhöriga.

Kan du inte registrera en anhörig. med ditt eget bankide.
Jag använder själv 1177 som det heter för Västragötaland.
Man får tid att tänka efter vad det är man söker för, särskilt om det är något som inte är akut, och kräver att man förklarar mer än man klarar av om man har lite fobi för telefonen.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Neko-chan » 2012-01-28 0:13:58

Jag hatar ljudet i en telefon, de är antingen för högt, för lågt, de bryter, folk pratar inte tydligt och får gissa 70% av vad dom säger...Efter 30 sekunder i ett samtal vill jag slänga mobilen i väggen :lol:
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2012-01-28 2:33:00

Det sjuka är att tillverkarna bestämt sig för att det fortfarande ska låta som gamla tiders telefoni, trots att det inte längre är nödvändigt pga de tekniska begränsningar som fanns förr i tiden.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav mendelssohn » 2012-03-17 17:08:49

Jag tycker att man spänner sig onormalt mycket, när man ska prata i telefon. Jag brukar ofta få tunghäfta i telefonen, tappar ord och blir nervös och spänner rösten något omåttligt.
mendelssohn
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2011-12-25

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2012-03-17 17:25:16

Slipper jag så undviker jag att tala i telefonen. Sms funkar utan problem.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Fröken Svår » 2012-03-17 21:04:17

Jag gillar verkligen inte att prata i telefon, föredrar mail eller sms om jag måste kontakta folk.
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Rusalka » 2012-03-18 19:15:44

Den enda personen jag kan ringa upp utan problem är maken. För övriga är det mer eller mindre ångestfyllt, då det är som värst försöker jag fysiskt ta mig fysiskt längre bort från telefonen. Jag ringer då och då upp min pojkvän, men eftersom han också ogillar att tala i telefon så blir det mycket messande. Jag har inget problem med mess, eller att skriva med folk över dator men när det kommer till att ringa är det superläskigt. Ofta får min man ringa eller svara åt mig, särskilt när det är myndigheter eller liknande, för att jag för rädd för att prata själv.

Jag är inte säker på vad detta beror på, men det verkar ju vara vanligt här så kanske har det med Asperger att göra? Så telefoner, väldigt läskiga!
Rusalka
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2012-03-14
Ort: Visby

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Arcas » 2012-03-18 19:37:07

Jag ringer inte alls om det inte är ytterst nödfall och det inte går att få kontakt med personen via nätet eller andra hand sms.
Jag svarar inte heller i telefonen och om det är till mig ber jag sonika den som svarat att fråga vad personen vill.

Detta gäller alla personer oavsett om det är myndigheter, min make eller min mor. Det är förjävla jobbigt med alla.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Ugglan » 2012-03-19 13:26:52

Jag ringer gärna, jag föredrar telefon framför mail och sms jag tycker det är den avsevärt mest praktiska kommunikationsformen eftersom man får svar direkt och jag gillar att höra rösten och jag gillar att prata med folk.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav LarNor » 2012-03-19 13:51:36

Svår fråga. Jag pratar gärna i telefon med någon jag känner väl. Men jag kan inte ringa till typ sjukhuset eller något sånt.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Someone » 2012-04-11 2:30:18

Klarade förra året på bara 4 samtal, 3 till bredbandsbolaget och 1 till tandläkaren om inte det var 2 år sedan. Hatar telefoner, kan bara säga hallå?, ja, nej, ok, kanske, va?, när?, hur? och liknande. Känns väldigt konstigt och onormalt. Svarar bara om det är jobbet för att svara ja om de frågar om jag kan jobba extra.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Tusselagon » 2012-04-12 9:57:31

Jag ringer aldrig myndigheter det har jag en kontaktperson som gör åt mig. Jag skulle inte klara av jobbsamtal heller då det som stör mig är att inte veta vad personen jag pratar med kommer att säga.
Tusselagon
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-04-12

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Red and green » 2012-04-12 10:26:21

Jag är ingen telefon-Nisse. Inte att jag vågar inte ringa, det gör jag.

Ser bara ingen mening i det att snacka bort dyrbar tid. Det blir inte många telefonsamtal per år, inte. Men om nån gammal vän ringer efter en lång tystnad, då kan jag blir riktig glad och babbla lätt bort en timme.

Står dock inte ut människor som ringer varje vecka :-)233 . Hade en väninna som var precis motsatsen till mig. Hon var åt manisk hållet. Hennes mamma var bipolär.
Tjejen ringde mig varje vecka ! Och alltid olämplig tid; jag hade just bestämt att titta på en dokumentär, stirra på taket, flyga i universum, surfa, tar min obligatorisk vilopaus efter jobbet eller bara andas typ.

Det var inte långvarande vänskap ska jag säga. Klippte bandet med yxan. Fy fan vad hon sög min energi !

Inte att jag inte gillar henne, det gör jag, men kan inte bara ha den påträngande vänskapen.
Jag vill vara i fred.

Ringer inte ens till mina föräldrar med sms:ar dagligen. Det passar bäst både mina föräldrar och mig själv :-)114

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Someone » 2012-04-13 16:03:41

Ganska irriterande att telfonen kan ringa när du inte vill också. Föredrar att inte ens ha min med mig. Använder den bara som väckarklocka eller musikspelare om både min mp3 och ipod har lågt batteri.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Oskar » 2012-04-14 18:55:18

Jag ringer när jag är tvungen att göra det av någon orsak, men oftast motvilligt. Att ringa till närmare anhöriga är dock betydligt lättare. Men sen har jag såklart också problem med att veta om när det är jag som ska prata osv. vilket oftast leder till en hel del pinsamma tystnader.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Red and green » 2012-04-15 0:53:32

Jag använder min telefon för allt annat än ringa samtal :shock:

Fick nyligen en saftig faktura (igen) från teleoperatören. Egentligen är det dumt att ha sån abonnemang om man inte ens bryr sig att ringa. Men vad fan, jag är så intresserad av den tekniska biten så jag kan punga ut en hög sedlar bara för den sakens kul. Korkad man är ! :-)Happy

Det roligaste med telefon är alla appar, alla tekniska möjligheter som man kan göra med det. Ljudböcker har också även att jag har lite svårt att koncentrera att lyssna, tankar verkar bli som vilda hästar om jag lyssnar för länge :D

Musik däremot .... sallan. Har inte ens tid för musik.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav Pieohpah » 2012-04-15 1:11:41

Jag använder inte min telefon till att ringa heller. Apparna får mitt liv att funka. Älskar böcker, serietidningar typ Sandman och talböcker på luren. Och jag är ooriginellt fast i angry birds.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav MajaN96 » 2012-04-15 19:03:40

Jag hade några "kompisar", eller ja, de var inte kompisar.
Några jag blev kompis med på en hemsida, de var i samma ålder som mig, addade dem på Skype och varenda gång jag loggade in där skulle de ringa upp mig.
De ringde upp mig varenda minut, och jag gillar inte att prata i irl så ofta.
Jag sa till dem att sluta ringa upp mig hela tiden, men de lyssnade inte.
Tillslut var jag tvungen att blockera dem. :evil:
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-16 20:26:07

Jag är dålig på att kallprata på telefon, så jag tycker att det är lättare att gå rakt på sak när jag får svar från andra sidan, fast det förekommer bara om jag ringer till andra än vänner och familj. För kommer det till de blir det lite oartigt att gå rakt på sak utan att kallprata lite, men jag brukar alltid undra efteråt om hur de uppfattade samtalet med mig och mitt kallprat:P
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav lillgrisen » 2012-08-05 1:56:35

pratar bara med min syster, för hon inte orkar skriva sms ibland
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Re: Telefonfobi? (Omröstning)

Inläggav onlyhell » 2012-08-06 12:23:32

Telefoner måste vara den dummaste uppfinningen, hatar allt som har med telefoner att göra
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in