Tips om hur jag kan hjälpa min son?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips om hur jag kan hjälpa min son?

Inläggav DidiDada » 2012-03-14 20:54:19

Hej, min 17-årige son fick diagnoserna Asperger och ADD efter ett års depression och utredning på BUP. Det var depressionen som gjorde att vi kom i kontakt med BUP.

Han är nöjd med diagnoserna och känner att de stämmer. Han säger att asperger gör det svårt för honom med kompisar och att ADD gör det svårt i skolan.

Det senaste året har han varit hemma ifrån skolan, men han har lyckats behålla en del av sina kompisar som han gillar. De känner till hans diagnoser och tycker om honom precis som han är. Men han känner sig som en pusselbit som inte riktigt passar ihop med de andra och det känns svårt för honom.

Han har gått i vanlig skola hela tiden, men det gick inte längre i gymnasiet och nu till hösten skall han starta i en gymnasieklass för aspergare.

Det jag undrar är om ni har några tips till mig? Hur mycket kan jag pusha honom till att ha en "vanlig" dygnsrytm duscha, klä sig, gå till praktiken (som han gillar), träna, äta med oss, etc nu som han inte går i skolan. Jag vill inte tjata för mycket på honom, samtidigt som jag tror det är viktigt att han deltar lite i världen runtomkring och inte tappar energin helt.

Vi har precis kommit i kontakt med habiliteringsteamet. Dessutom skall han kanske börja med Concerta. Har någon av er erfarenhet av habilitering och/eller Concerta som ni kan berätta om för mig?

Eller kan ni tipsa om en bra tråd eller intressant medlem att följa i detta forum?

Kan han få någon bra hjälp via LSS?

Ta hand om er!

DidiDada


Moderator: Flyttat från Att leva som Aspergare.
DidiDada
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-03-14

Re: Tips om hur jag kan hjälpa min son?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-14 23:16:41

Nu kommer jag snacka om hur det är för mig och hur jag funkar inom det du frågar.

Först skulle jag vilja säga att ni kanske ska sitta ner och bestämma hur mycket och med vad du ska pusha honom och göra upp ett dags- och/eller veckoschema som bör följas.

Habiliteringen har hittills fungerat bra för mig och de lyssnar och är förstående. Har hittills fått två hjälpmedel som fungerar bra.
Concerta funkade inte alls för mig, blev jäkligt dålig av den, mina självmordstankar, självskador och ångest blev mycket mycket värre. Ritalin funka inte heller. (men ska ev få testa Metamina). ´Hur man reagerar på medicin är ju såklart individuellt.

Via LSS har man ju vissa rättigheter. Men jag vet ju inte riktigt vad han skulle behöva för hjälp men det man bla kan få är kontaktperson och/eller ledsagare. Nått som kanske skulle hjälpa honom. Vet inte exakt allt som ingår i LSS men det står ju om man googlar eller så på det.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in