Förvirrad. Hjälp?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-12 19:42:58

Inte helt säker på om detta är rätt kategori att posta detta inlägg i, men om jag misstänker att Asperger skulle kunna stämma in på mig (eller vad man nu ska säga), borde jag kolla upp det? Jag är ganska rädd att jag ska lyckas fixa en utredning men att det kanske visar sig att jag har helt fel och istället blir klassad som en idiot. Jag känner mig så annorlunda från folk i min omgivning och det faktum att jag inte vet varför gör mig väldigt väldigt frustrerad. Några tips? Anyone?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Jagers » 2012-03-12 23:01:57

Neutrino skrev: borde jag kolla upp det?

Tycker du själv att en diagnos skulle ge dig något? nån speciell hjälp som du inte har nu?
isåfall, gör utredning.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav LarNor » 2012-03-13 0:52:09

Om du har läst mycket om Asperger och tycker att det stämmer in på dig så gör en utredning. Det finns inget att känna sig som en idiot för om det skulle vara fel, kan ju vara något annat, du har inget att förlora.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-13 2:10:07

@Neutrino, Sök på aspergerforumet. Det finns massa tips om hur du kan hantera vardagen och dess NT människor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav weasley » 2012-03-13 2:24:34

Kolla efter Metatråden som finns högst i varje avdelning. Där finns bra länkar. Du skulle tex kunna läsa den här tråden: fragor.php
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-13 7:19:56

Jagers skrev:
Neutrino skrev: borde jag kolla upp det?

Tycker du själv att en diagnos skulle ge dig något? nån speciell hjälp som du inte har nu?
isåfall, gör utredning.


För mig handlar det mest om att få svar. Skulle vara en lättnad.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-13 7:24:55

LarNor skrev:Om du har läst mycket om Asperger och tycker att det stämmer in på dig så gör en utredning. Det finns inget att känna sig som en idiot för om det skulle vara fel, kan ju vara något annat, du har inget att förlora.


Ja, mycket stämmer in på mig. I alla fall nuförtiden. När jag var barn så tror jag dock inte det var samma sak. Jag har alltid haft det krångligt socialt men jag tror aldrig mina föräldrar misstänkte Asperger. De trodde jag var blyg. Vilket jag aldrig har varit. Jag känner mig själv liksom. Men som du säger, det kan lika gärna vara något annat, inte Asperger. Jag vill bara veta så jag kan sluta fundera på varför jag är så annorlunda.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Jagers » 2012-03-13 16:10:31

Neutrino skrev:För mig handlar det mest om att få svar. Skulle vara en lättnad.

Svar kan du nog få genom forumet, eftersom man aldrig kan vara säker, bara för att en psykolog bedömmer att man har AS och man får det på papper så betyder det tyvärr inte att det stämmer, jag är själv tveksam till min diagnos ibland men det är ingenting som spelar nån roll för mig, jag e bara glad att jag fått diagnos pga. all hjälp jag har rätt till nu.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-13 17:57:59

Jagers skrev:Svar kan du nog få genom forumet


Hur?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Swesse » 2012-03-13 18:06:13

Neutrino skrev:
Jagers skrev:Svar kan du nog få genom forumet


Hur?


Börja med att berätta om dig själv, varför du tror att du kan ha AS och vad som får dig att tveka (typ). Ställ de frågor som du vill ha svar på. Det finns förmodligen redan trådar i vilka man diskuterar det du undrar över!
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Jagers » 2012-03-13 18:22:44

Swesse skrev:
Neutrino skrev:
Jagers skrev:Svar kan du nog få genom forumet


Hur?


Börja med att berätta om dig själv, varför du tror att du kan ha AS och vad som får dig att tveka (typ). Ställ de frågor som du vill ha svar på. Det finns förmodligen redan trådar i vilka man diskuterar det du undrar över!

Det man inte får glömma är att många med Asperger vet mer om diagnosen än utredarna själva.
Så ja, ställ frågor, gör test, känn efter själv hur du fungerar/vad du har svårt med. osv.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav weasley » 2012-03-13 18:33:20

Neutrino skrev:
Jagers skrev:Svar kan du nog få genom forumet


Hur?

weasley skrev:Kolla efter Metatråden som finns högst i varje avdelning. Där finns bra länkar. Du skulle tex kunna läsa den här tråden: fragor.php
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-13 18:37:37

Swesse skrev:Börja med att berätta om dig själv, varför du tror att du kan ha AS och vad som får dig att tveka (typ). Ställ de frågor som du vill ha svar på. Det finns förmodligen redan trådar i vilka man diskuterar det du undrar över!


Det är mycket som får mig att tveka på att jag kan ha AS. Jag menar, jag kanske bara uppfyller vissa krav eller har missförstått kraven överhuvudtaget. Jag kanske "bara" är introvert och tänker för mycket liksom. Något annat som får mig att tveka är att mina föräldrar inte tror att jag har AS. Men de känner mig inte så jätteväl. Har inte direkt varit öppen och pratat massor med dem om mitt privatliv. Men samtidigt känner jag igen mig när jag läser om diagnoskriterierna för AS på internet.

Hursomhelst, enligt mina föräldrar så hade jag en normal ganska uppväxt. Lärde mig att prata och läsa väldigt tidigt men lärde mig att gå relativt sent. Jag var alltid väldigt "lillgammal". Jag kommer ihåg att jag redan som barn kände mig ganska stel i relationer till folk. Det gör jag fortfarande. Jag är inte blyg, jag ogillar inte människor, men jag bryr mig inte riktigt om att träffa nya människor. Jag sitter hellre hemma med mina pussel och brainteasers eller läser en bok.

Jag har alltid endast ett intresse. Inte alltid samma intresse men alltid ett i taget. Nu till exempel är jag jätteinne på Fysik. Då gör jag allt jag kan för att få reda på så mycket som möjligt. Jag läser om det, jag lyssnar på radioprogram om det, jag tittar på dokumentärer, jag pratar om det och jag tänker på det. Det upptar hela min vardag. Det enda jag gör är att jobba, umgås med min pojkvän ibland (som är en av mina väldigt få vänner) och lär mig om Fysik (speciellt Astrofysik).

Jag lever efter rutiner och jag fungerar inte utan planering. Jag tror inte att jag har extremt mycket rutiner, men jag gör samma saker varje dag liksom. Det gör att jag känner mig trygg. Jag är väldigt dålig på att hantera större förändringar i livet. Det kan lätt få mig att känna mig otrygg och deprimerad. Jag har svårt för att visa korrekta känslor i vissa situationer.

Oj, detta blir långt. Ska jag fortsätta?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Swesse » 2012-03-13 19:33:34

Det är inte så mycket information att gå på och pekar inte klart åt något håll (man ska ju, som sagt, bli utredd för att kunna få en så korrekt bedömning som möjligt).

Med det sagt så finns det en del drag som tyder på AS bland de du skriver. Jag känner även igen mig själv väldigt mycket i det du skriver. Mina föräldrar känner till att jag har en del egenheter men tycker att jag var ett relativt normalt barn. Jag har aldrig varit speciellt nära dem och de känner inte till något omkring min AS. Nog om mig.

Gör rdos eminenta Aspie-quiz! Reflektera över frågorna, så kanske den kan ge dig ett hum om åt vilket håll det kan luta!

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-13 21:03:21

Gjorde testet och fick 118 av 200 Aspie-poäng samt 102 av 200 NT-poäng. "Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag." Vad tror du om det resultatet?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Swesse » 2012-03-13 21:59:46

Neutrino skrev:Gjorde testet och fick 118 av 200 Aspie-poäng samt 102 av 200 NT-poäng. "Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag." Vad tror du om det resultatet?


Jag tror ingenting. Men testet håller med om att det kan finnas en möjlighet att du är aspie, men även att du visar på normala beteenden. Men precis som att dessa aspie-poäng endast kan vara en personlighetstyp ej knutet till syndrom, så kan det neurotypiska mest indikerat att du lyckats anpassa dig till samhället på ett bra sätt.

Vad jag däremot tycker, är att det verkar finnas grund för utredning (om du känner att du skulle få något ut av det).

Prova även Simon Baron-Cohens aspie-quiz: http://www.piepalace.ca/blog/asperger-test-aq-test/
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Miche » 2012-03-13 23:15:22

Swesse skrev:Gör rdos eminenta Aspie-quiz!

rdos är en amatör som gjort ett test för sitt höga nöjes skull, ingenting jag skulle lita på.
Swesse skrev:Prova även Simon Baron-Cohens aspie-quiz:

Baron-Cohen är av en helt annan kaliber, han är professor och forskar kring autism och har med största sannolikhet skapat ett test som ger ett mer trovärdigt test (jag har inte gjort något av testerna eftersom jag inte alls är förtjust i tester).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Swesse » 2012-03-13 23:29:03

Miche skrev:
Swesse skrev:Gör rdos eminenta Aspie-quiz!

rdos är en amatör som gjort ett test för sitt höga nöjes skull, ingenting jag skulle lita på.
Swesse skrev:Prova även Simon Baron-Cohens aspie-quiz:

Baron-Cohen är av en helt annan kaliber, han är professor och forskar kring autism och har med största sannolikhet skapat ett test som ger ett mer trovärdigt test (jag har inte gjort något av testerna eftersom jag inte alls är förtjust i tester).


Rdos är visserligen amatör, men det är faktiskt ett bra test han har gjort! Min utredningsläkare höll med om det!

Baron-Cohen är ju världsledande inom AS-forskning och utan tvekan den med störst kompentens på området, men testet han har gjort känns faktiskt inte speciellt utförligt. Sedan har jag skrivit att båda testen endast kan hjälpa som vaga indikationer och inte är mer än just det.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-13 23:53:40

Ok, gjorde även testet av Baron-Cohen. Fick 35. Vilket tydligen är väldigt högt. Fast sen inser jag ju att man inte bara kan gå efter ett test på internet. Hmm.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-15 0:43:52

En annan fråga förresten; vet ni om det går att få en utredning utan att ens föräldrar kopplas in?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-03-15 0:54:03

Gör en utredning och strunta i att tänka i banorna "kan jag få ut något ur en diagnos".
Det är inte alltid man är fullt medveten om att man behöver hjälp. Det är dessutom inte bara för "hjälpens skull" man gör testerna och får en diagnos - jag gjorde det mest för bekräftelsen: att få bekräftat att det faktiskt "är" något fel på mig och att det inte bara inbillning.

Nu efteråt så är det lättare för mig att acceptera att jag aldrig kommer ha några vänner, aldrig kommer ha en flickvän. Trasiga relationer har alltid varit vardag, ja! men nu har jag ju fått det bekräftat varför det är på det här sättet. Det är inte för att jag är korkad, utvecklingsstörd, "efter" eller mongo - utan för att jag är socialt dyslektisk. Det är fortfarande tungt att leva med denna insikt men det är lite lättare nu när jag förstår "varför" det är så här - varför jag har så svårt med relationer och socialt give-and-take.

Jag antar att det kanske jämföras lite med den uppenbarelse dyslektiker får när de får en diagnos (hur det nu känns): att de har svårt att läsa av en medicinsk anledning, och inte för att de är korkade (vilket många av dem tror i unga år).
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-15 1:01:38

Deadly_Nightshade skrev:Gör en utredning och strunta i att tänka i banorna "kan jag få ut något ur en diagnos".
Det är inte alltid man är fullt medveten om att man behöver hjälp. Det är dessutom inte bara för "hjälpens skull" man gör testerna och får en diagnos - jag gjorde det mest för bekräftelsen: att få bekräftat att det faktiskt "är" något fel på mig och att det inte bara inbillning.

Nu efteråt så är det lättare för mig att acceptera att jag aldrig kommer ha några vänner, aldrig kommer ha en flickvän. Trasiga relationer har alltid varit vardag, ja! men nu har jag ju fått det bekräftat varför det är på det här sättet. Det är inte för att jag är korkad, utvecklingsstörd, "efter" eller mongo - utan för att jag är socialt dyslektisk. Det är fortfarande tungt att leva med denna insikt men det är lite lättare nu när jag förstår "varför" det är så här - varför jag har så svårt med relationer och socialt give-and-take.

Jag antar att det kanske jämföras lite med den uppenbarelse dyslektiker får när de får en diagnos (hur det nu känns): att de har svårt att läsa av en medicinsk anledning, och inte för att de är korkade (vilket många av dem tror i unga år).


Ja, det är därför jag ens funderar på att göra en utredning. Jag vill bara få svar. Jag vill veta varför det alltid känts som om något är fel på mig. Det enda som håller mig tillbaka är det faktum att mina föräldrar inte tror att jag har AS samt att jag är rädd att jag ska få en utredning men att de ska konstatera att jag endast inbillar mig. Det vore lite förnedrande. Förstår du vad jag menar?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-15 1:02:20

Neutrino skrev:En annan fråga förresten; vet ni om det går att få en utredning utan att ens föräldrar kopplas in?


Är du över 18?


I vissa fall går det tydligen utan att kontakta föräldrarna och fråga om barndomen. Mitt fall, tex.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Förvirrad. Hjälp?

Inläggav Neutrino » 2012-03-15 1:05:30

Savanten Svante skrev:Är du över 18? I vissa fall går det tydligen utan att kontakta föräldrarna och fråga om barndomen. Mitt fall, tex.


Yes, jag är över 18.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in