Öar (drömöar, favoritöar)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Öar (drömöar, favoritöar)

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-02 22:06:57

Jag är nesofil. Lugn, det betyder bara att jag älskar öar. Varför jag gör det vet jag inte. Kanske är det för att öar är ensamma, inte en del av helheten...

Jag tror det började med Åland, sedan förälskade jag mig i Island, Färöarna, Grönland, Svalbard, Sibiriens öar, Aleuterna....och så fortsatte det.
Jag "samlar" lite på öar också och har bl.a. besökt Gotland, Fårö, Öland, Själland, Amager, Jersey, Madeira, Kreta och Cypern. Och den ö i Venedig där San Marcus-platsen och alla sådana sevärdheter finns.
Här kommer lite ö-trivia.

Världens största ö är Grönland (Australien är en kontinent), men världens minsta, då? Beror ju lite på vad som räknas som ö. Bishop Rock som tillhör de engelska Scillyöarna brukar iaf räknas som den minsta med en byggnad på. Där finns en fyr och...tja, inte mycket mer.

http://us.123rf.com/400wm/400/400/wayou ... thouse.jpg

Eller är det kanske den här ön som är minst? Den heter passande nog Just Room Enough och tillhör kanadensiska Thousand Islands.
Bild

Moderator: Kompletterade rubriken så den blir lättare sökbar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Öar

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-02 22:25:30

Bild
Kommer ni ihåg den där lilla söta ön i Grumme-reklamen? Alkläpparna heter den på riktigt, ligger i Nämndöfjärden och är privatägd.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 6_2008.jpg
Duvholmen, som tillhör Lidingö, är "Sveriges geografiskt minsta havsö med minst 15 permanent boende personer" (Wikipedia). Häpp.

Bild
Världens nordligaste ö heter Kaffeklubben (eller på grönländska Inuit Qeqertaat) och tillhör Grönland. Den är obebodd och har fått sitt namn efter en diskussionsklubb som en gångs fanns på Köpenhamns universitet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Öar

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-02 22:43:33

http://3.bp.blogspot.com/_JQiwZ5OJ1sE/S ... kummel.jpg
Det här är gränskummeln på ön Kataja i Haparanda skärgård. Den är Sveriges ostligaste punkt (en liten del av ön ligger i Finland). Ön, vars namn betyder "en" på finska, är obebodd.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... arketO.jpg
Vissa påstår att världens minsta territorium delat mellan två länder är Sint Maarten/Saint Martin, som delas mellan Nederländerna och Frankrike. Det är förmodligen minst om man räknar bebodda platser, men allra minst är nog Märket. Den delas mellan Sverige och Finland, fast gränsen går lite knyckigt, eftersom det har bestämts att hela fyren skall vara finsk.
(När jag googlade Sint Maarten/Saint Martin fick jag förresten till min förvåning veta att Nederländska Antillerna inte längre "finns"...)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Öar

Inläggav Dagobert » 2011-09-02 23:07:45

Kahlokatt skrev:Nämndöfjärden

Stavas Nämdöfjärden faktiskt.

Jag har varit på Magerøya (den med Nordkap) och Vardøya i Norge som väl är Europas nordligaste (bortsett från Svalbard) resp. näst ostligaste öar.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Re: Öar

Inläggav Björne » 2011-09-04 0:28:50

Beachen på Saint Martin skulle jag vilja besöka:

Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Öar

Inläggav treeman » 2011-09-04 12:37:54

Atlantis
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Öar

Inläggav jorand » 2011-09-04 17:29:39

Mjältön i Höga Kusten, Ångermanland, Sveriges högsta ö, toppen är belägen 236 meter över havsytan.

Bild
Mjältön.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Öar

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-06 22:03:17

Brrr...världens mest isolerade ö är norsk, men ligger i Antarktis. Den heter Bouvetön (det har inget med bovete att göra; namnet uttalas bo-VÄ). Det bor förstås inga människor där.
http://www.norway-un.org/FileCache/Page ... _White.jpg

Världens mest isolerade bebodda ö är lite trevligare. Den heter Tristan da Cunha och tillhör Saint Helena, som i sin tur tillhör Storbritannien. De ungefär 300 tristanierna härstammar från England, Skottland, Nederländerna, USA, Italien och södra Afrika. Deras ättlingar har främst varit soldater. De är kristna (katoliker eller anglikaner) och pratar en gammaldags form av engelska. Ön fick inte TV förrän 2001. Alla bor i det enda samhället, med det poetiska namnet Edinburgh of the Seven Seas.
Till skillnad från sexnästet Pitcairn, verkar Tristan da Cunha vara ett väl fungerande samhälle.
Bild
Grannöarna Nightingale, Middle, Stoltenhoff och Inaccessible är obebodda, medan den mer avlägsna Gough (uttalas gåff) har en väderstation som alltid är bemannad.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Öar

Inläggav matgar » 2011-09-07 6:12:06

Björne skrev:Beachen på Saint Martin skulle jag vilja besöka:


Skön landning, påminner mig Lanzarote.
Där är landningsbanan också precis vid en strand. Fast det går inte en väg mellan bana och vatten.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Öar

Inläggav lasseivägen » 2011-09-07 9:52:02

Bor man på en ö, är det svårt att bli fastlänning igen.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Öar

Inläggav Kahlokatt » 2012-03-08 22:42:43

Lite ö-kända personer: :mrgreen:

Skådespelerskan Dawn French, känd från bl.a. TV-serien Ett herrans liv (den om kyrkoherden, inte den med Filip och Fredrik!) kommer från den walesiska ön Anglesey, som sägs vara Wales vackraste del.
Sångerskan Rihanna kommer från Barbados.
Musikern Heather Nova kommer från Bermuda.
Gitarristen Wilco Johnson är född på den engelska ön Canvey Island.
Musikerna Teitur och Eivör Pálsdottir kommer från Färöarna.
Fotbollsproffset Jesper Grönkjaer kommer från Grönland.
Fotbollsproffset Matt Le Tissier kommer från Guernsey.
Soong May-lin, som var gift med Chang Kai-Chek, kom från den kinesiska ön Hainan.
Musikern Wyclef Jean kommer från Haiti och författaren Julia Alvarez kommer från Dominikanska republiken, båda delar av ön Hispaniola.
Bröderna Gibb i Bee Gees växte upp i Australien, men föddes på Isle of Man.
Regissören Anthony Minghella kommer från engelska Isle of Wight.
Löparproffset Usain Bolt kommer från Jamaica.
Musikern Nerina Pallot kommer från Jersey.
Gitarristen Jason Everman, som spelat i Nirvana och Soundgarden, kommer från Kodiak i Alaska.
Napoleon Bonaparte föddes på Korsika, hade en hustru från Martinique, satt i fångenskap på Elba och dog på Saint Helena!
Hippokrates, läkekonstens fader, kom från Kos.
Sångerskan Nana Mouskouri kommer från Kreta.
Poeten Sapfo kom från Lesbos.
Fotbollsproffset Cristiano Ronaldo kommer från Madeira.
Tennisproffset Rafael Nadal kommer från Mallorca.
Författaren och Nobelpristagaren Derek Walcott kommer från Saint Lucia i Västindien.
Sångerskan Cesaria Évora kom från São Vicente i Kap Verde.
Musikern Joan Baez är född på Staten Island i New York.
Skådisen Errol Flynn föddes i Hobart på Tasmanien.
Willem Barentsz, som var navigatör och upptäcktsresande och som har givit namn åt bl.a. Barents Hav, föddes på den nederländska ön Terschelling.
Författaren och Nobelpristagaren V.S. Naipaul kommer från Trinidad.
Musikern Diana Krall föddes i Nanaimo på kanadensiska Vancouver Island.
Evert Taube föddes ute på Vinga (ni vet, där de har siktat engelska flottan).
Och Erik Johan Stagnelius, slutligen, var från Öland!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Öar

Inläggav slackern » 2012-03-09 0:54:59

Jersy en kanalö som tillhör Storbritannien var ockuperat utav Tyskland under andra världskriget. De byggde fett med bunkrar som ingick i Atlantvallen.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Öar

Inläggav earlydayminer » 2012-03-09 1:14:55

Det var ganska skrämmande att flyga in över Färöarna med. Landningsbanan på Vágar flygplats var då dryga 1200 meter (nu är den ca 1800 m) och efteråt var det ett stup rakt ner. Vi fick sådan extrem turbulens och man flyger liksom in lågt mellan bergen. Jag är ganska nervös vid uppflygningen, lugn vid höjden och lite pirrig inför landningen. Men denna upplevelse skrämde mig ganska ordentligt. Det var att dyka djupt och svänga skarpt samtidigt. Hela flygplanet skakade och folk "woade" medan jag kallsvettades som en tok. Så rädd för att dö har jag nog aldrig varit.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Öar

Inläggav geocache » 2012-03-09 1:25:24

Kahlokatt skrev:Jag är nesofil. Lugn, det betyder bara att jag älskar öar. Varför jag gör det vet jag inte. Kanske är det för att öar är ensamma, inte en del av helheten...
Jag tror det började med Åland, sedan förälskade jag mig i Island, Färöarna, Grönland, Svalbard, Sibiriens öar, Aleuterna....och så fortsatte det.


Och jag som trodde jag var ensam om att vara "insnöad" på öar... jag skulle vilja komma till öarna ovan... känna närheten till havet... "min" ö heter Alsten och ligger i Norge, ute vid Norska havet, i höjd med Haparanda. Skapligt långt norrut... jag var där förra året, i två veckor, och det gjorde "ont" i hela min själ när jag åkte hem... :? :cry:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Öar

Inläggav earlydayminer » 2012-03-09 2:09:40

Torshamn, Färöarna.
Bild

Mykines, Färöarna.
Bild
Bild
Bild

Suduroy, Färöarna.
Bild
Bild

Jag som tagit bilder. Jag rekommenderar att besöka Färöarna! Jag har även besökt Island under 2 veckor och har väldigt mycket foton därifrån.

Rif, Snaefellsnes, Island.
Bild
Bild

Þingvellir, Island.
Bild

Båda öarna är helt underbara, men Island var ön som tog mig med storm. Fåglarna var mycket inbjudande och tillät mig gå någorlunda nära för ett snabbt foto. Jag drog mig snabbt tillbaks för att inte störa för mycket. Sanningen är att jag villa stanna så länge jag bara kunde, men något kort kan man ta om man sedan håller sig på avstånd eller inte stör.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Öar

Inläggav geocache » 2012-03-09 8:40:16

Tack earlydayminer för de jättefina bilderna!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Öar

Inläggav Kahlokatt » 2012-03-09 14:02:12

slackern skrev:Jersy en kanalö som tillhör Storbritannien var ockuperat utav Tyskland under andra världskriget. De byggde fett med bunkrar som ingick i Atlantvallen.

Bild


Jag har varit på Jersey och bl.a. besökt ett underjordiskt sjukhus som nu är museum.
Bilden ovan ser ju inte så idyllisk ut, men Jersey är jättevackert.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Öar

Inläggav Kahlokatt » 2012-03-09 14:03:39

Otroligt vackra bilder, Earlydayminer!
Måste vara tufft att åka rullstol på Färöarna... :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Öar

Inläggav slackern » 2012-03-09 14:09:57

Coolt Katten, det är sådant jag älskar att göra när jag är på semester att utforska stället gå på upptäcktsfärder. Jag tycker att bilden jag la upp ser grymt cool ut med höga klippor och ett observationstorn som ingick i Atlantvallen. Sen om platsen ser idyllisk eller inte vet jag inte bara att jag skulle vilja besöka den för att jag är intresserad utav sådant.

Sedan tycker jag att havet hade en helt otroligt vacker färg ;)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Öar

Inläggav earlydayminer » 2012-03-10 0:54:50

Kahlokatt skrev:Otroligt vackra bilder, Earlydayminer!
Måste vara tufft att åka rullstol på Färöarna... :wink:


Tack! :-) Ja, inte ens Torshamn är rullstollsvänligt. Det går upp eller ner hela tiden.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Öar

Inläggav Kantorn » 2012-11-24 1:00:33

Jag är också nesofil!
Har varit nästan hela livet, tror jag, eller iaf så länge jag har haft ett begrepp om öar. Jag vet inte om det har någon djupare psykologisk mening som överensstämmer med hur jag är som person. Kanske, men det är ett intresse i sig självt. Nu har dessutom en dröm gått i uppfyllelse när jag bor på en ö, sen ett halvår tillbaka. Det var bara för att jag sökte på "nesofil" som jag hamnade här, men det kan ju passa bra, för idag är det 2 år sen jag fick min diagnos.
Kantorn
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-11-24

Öar

Inläggav Kantorn » 2012-11-24 1:10:59

Eller jaja, igår var det ju, för nu har midnatt passerats. Numera bor jag på en av få öar i Sverige som verkligen ligger "mitt i vattnet", och dessutom en av Sveriges största (den största skulle nog de allra flesta säga, även om jag är lite kluven inför det). Annars gillar jag insjö-öar väldigt mycket också, vilket vi ju har ovanligt gott om i Sverige. Så jag är ingen "hardcore-nesofil" som bara tycker att öar utan broförbindelse och med minst en halvmil till fastland räknas. Identiteten hos en ö kan ju inte ligga i människors verk, tycker jag, så därför ändras den inte av en broförbindelse.

Däremot är det (av samma skäl; människors inblandning) av betydelse att en ö inte på något sätt är konstgjord för att räknas fullt ut som en ö. Även om man så bara har grävt en liten vattenled genom ett näs. Ett annat kriterium för en ö som jag inte riktigt är överens med är att det ska vara jämn vattennivå runt hela ön för att den ska räknas - i vissa fall. Detta är dock inte konsekvent i statistiken, vilket jag stör mig på. Av någon anledning är det viktigt för mig vad som räknas som "en riktig ö", och det är väl delvis därför jag kan kalla mig för nesofil.
Kantorn
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-11-24

Öar

Inläggav Kantorn » 2012-12-15 1:51:14

Angående ö-kända personer, så glöm för allt i världen inte Freddie Mercury, sångare i Queen, som ju är född på Zanzibar, samt förstås alla kända personer från t ex Storbritannien, Irland, Manhattan, Long Island...
Kantorn
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-11-24

Öar

Inläggav Kahlokatt » 2012-12-15 21:53:33

Oj, glömde jag Freddie Mercury? Det var dåligt av mig!
Storbritannien, Irland och Manhattan tog jag inte med, eftersom det finns så hemskt många kändisar därifrån.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in