Snälla, hjälp - jag vill inte ha min kontaktperson!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Snälla, hjälp - jag vill inte ha min kontaktperson!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-06 15:47:08

Jag tror inte att kontaktpersonen kommer att ringa dig. Jag skulle även tro att de har instruktioner om att inte göra sådant även om de skulle vilja. Det skulle ju vara oprofessinellt och högst opassande.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Snälla, hjälp - jag vill inte ha min kontaktperson!

Inläggav Hundralappen » 2012-03-06 15:55:02

Kahlokatt skrev:Nu har jag pratat med en person på "kontaktpersonförmedlingen" och berättat att jag inte vill ha min kontaktperson. Det var jättehemskt! Jag är så rädd att kontaktpersonen skall bli jätteledsen och ringa mig och fråga "jaha, vad är det för fel på mig då!?" för jag vet ju själv hur hårt det är att bli "bortvald". Jag kommer inte att palla om hon ringer och är ledsen! Då hoppar jag i ån! :shock:


Det kommer hon nog inte och då får du isåfall snällt och sansat förklara att du inte orkar med när folk som är överreligösa är i din närhet eller liknande. Men sånt där kan bli jättefel..

Eller så svarar du inte bara.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Snälla, hjälp - jag vill inte ha min kontaktperson!

Inläggav LarNor » 2012-03-06 16:49:45

Kahlokatt skrev:Nu har jag pratat med en person på "kontaktpersonförmedlingen" och berättat att jag inte vill ha min kontaktperson. Det var jättehemskt! Jag är så rädd att kontaktpersonen skall bli jätteledsen och ringa mig och fråga "jaha, vad är det för fel på mig då!?" för jag vet ju själv hur hårt det är att bli "bortvald". Jag kommer inte att palla om hon ringer och är ledsen! Då hoppar jag i ån! :shock:


Om hon skulle ringa så lägg på bara. Dom som jobbar som kontaktpersoner får finna sig i att bli "bortvalda" eftersom dom jobbar med människor som är väldigt beroende av hur dom fungerar med den personen. Kan dom inte finna sig i det så borde dom söka ett annat jobb.

Jag råkade ut för att en från boendestöd som jag inte gillade kom och ringde på dörren när jag hade sagt till boendestöd att jag inte ville ha henne. Det hela var ett missförstånd då hon inte hade blivit informerad att hon inte skulle komma. Så när jag inte öppnade dörren ringde hon och var lite upprörd över att jag inte släppte in henne (tror hon blev lite ledsen för det också). Men jag bara fördrev samtalet med "jaa, mmm, aha" svar tills hon var färdig och la på.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Snälla, hjälp - jag vill inte ha min kontaktperson!

Inläggav Carla1 » 2012-03-06 17:11:33

Kahlokatt skrev:Nu har jag pratat med en person på "kontaktpersonförmedlingen" och berättat att jag inte vill ha min kontaktperson. Det var jättehemskt! Jag är så rädd att kontaktpersonen skall bli jätteledsen och ringa mig och fråga "jaha, vad är det för fel på mig då!?" för jag vet ju själv hur hårt det är att bli "bortvald". Jag kommer inte att palla om hon ringer och är ledsen! Då hoppar jag i ån! :shock:



Det är handläggarens jobb att klara av att din f.d kontaktperson inte blir ledsen, inte din. Det är hennes/hans jobb att ta hand om situationen på bästa sätt.
Att en kontaktperson inte passar, kvittar vilken anledning, är inte första gången som det händer för handläggaren. Det anses som normalt att det blir så här ibland.
Men tycker att handläggaren skulle lyssnat bättre på dina krav. De var ju inte orimliga på något vis. Kanske har kontaktpersonen inte visat sitt rätta jag vid intervjun med handläggaren. En gissning bara...

Bra gjort att du ringde.
Skulle, mot förmodan, exet :lol: ringa så hänvisa bara till handläggaren. Fortsätter hon prata ändå - lägg på.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Snälla, hjälp - jag vill inte ha min kontaktperson!

Inläggav blue30 » 2012-03-06 17:57:39

Hej!
Det var bra gjort av dig!

Nu är det ju upp till den som ordnade kontakt personen att meddela din kontakt person att du inte vill ha henne längre

Du behöver själv inte ta kontakt med din kontakt person och meddela henne.

blue30
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Snälla, hjälp - jag vill inte ha min kontaktperson!

Inläggav geocache » 2012-03-06 18:36:21

Kahlokatt skrev:När man säger att man inte vill bli påprackad någon annans tro torde det väl vara ganska uppenbart att man INTE önskar en troende kontaktperson i första hand?


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Snälla, hjälp - jag vill inte ha min kontaktperson!

Inläggav blue30 » 2012-03-06 18:57:00

Ja, och det är ju det som du ska berätta för den som ordnade din kontaktperson!

Viktiga är ju sen att du får en kontaktperson som motsvarar dina önskemål
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Snälla, hjälp - jag vill inte ha min kontaktperson!

Inläggav Bali » 2012-03-06 19:22:46

Kahlokatt skrev:Nu har jag pratat med en person på "kontaktpersonförmedlingen" och berättat att jag inte vill ha min kontaktperson. Det var jättehemskt! Jag är så rädd att kontaktpersonen skall bli jätteledsen och ringa mig och fråga "jaha, vad är det för fel på mig då!?" för jag vet ju själv hur hårt det är att bli "bortvald". Jag kommer inte att palla om hon ringer och är ledsen! Då hoppar jag i ån! :shock:

Jättestarkt av dig att fixa detta! :-)Happy

Jag har själv mer än svårt att stå upp för mina (ja, t.o.m. lyssna till) egna behov och får panik i kubik om jag tror att jag ev. kommer att såra någon annan genom att göra det.
Jag tror dock inte att din kontaktperson kommer att ta någon "skada" (och inte heller kommer att ringa dig), och om så ändå vore fallet så får hon helt "enkelt" ta hjälp från annat håll. En "dålig" kontakt gynnar ingen och det hade nog din kontaktperson insett förr eller senare också.

Hoppas att du nu får hjälp att hitta en ny kontaktperson, vars personkemi stämmer bättre överens med din, för det är ju verkligen A & O, Kahlokatt.

Nu går jag till mig själv här...tror alltså att du just nu likt förbaskat mår piss över tanken på att kontaktpersonen kanske kommer att bli sårad, och inte alls vet hur du ska kunna fixa denna situation...!? :wink:
Det är inte du, kära Kahlokatt, som ska fixa denna situation, för det är andras jobb och dem har du redan tagit kontakt med...mission completed alltså.

Kjamiz och lycka till!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in