Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Sammet » 2012-03-04 20:20:15

Ska snart föda barn och håller på att försöka ta mig igenom djungeln av olika bolags barnförsäkringar.
I hälsodeklarationerna hittar jag inget om att man måste ange om föräldrarna har några diagnoser, men jag gissar att det kan bli problem om man tecknar en försäkring med tillägg (en massa neuropsykriatriska diagnoser o annat ingår ju inte i standarden..) och barnet sedan har AS liksom fadern?
Sammet
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-10-15

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Jagers » 2012-03-04 20:39:34

jag ringde mitt försäkringsbolag för å höra om det blir nån skillnad nu med min livförsäkring när jag fått AS diagnos, och dem sa att den diagnosen inte har nånting å göra med försäkring.
dvs. finns inga speciella försäkringar för nån med AS.
iaf. så uppfattade jag det.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Arcas » 2012-03-04 21:51:04

Om man får barn och har tecknat en viss sorts försäkring så kan man få ungefär 60k om det visar sig att barnet får As eller Adhd. Dock var man tvungen att få diagnos före 12 års ålder och man måste få 25% vårdbidrag. Vilket inte är alldeles omöjligt att få om man bråkar lite.
Har för mig att det inte spelar någon roll om en förälder har AS redan men detta måste jag kontrollera.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-05 8:33:10

Säg att du är intresserad och be de skicka över kontraktet så kan du läsa villkoren själv utan att röja att det finns förälder med AS med i bilden.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Sammet » 2012-03-05 12:05:28

Tack så mycket!
I de papper jag kollat i finns massor man ska uppge om barnet, men inte ett ord om ev ärftliga problem hos föräldern, så jag gissar att man kan ta en liten chans och spela dum där.

Har haft en svår till största delen sängliggande graviditet med mycket sjukhusvistelser, så jag har en ursäkt att vara trögtänkt.
Ät tvärförbannad på en del vårdfolk just nu, de ville koppla in soc för att maken hade AS med motiveringen att de var oroliga för mig för att han var för omtänksam och engagerad...
Ska det vara en nackdel? Om inte han funnits hade jag varit inlagd hela tiden alt fått ha ständig hemtjänst eftersom jag inte kunnat gå själv.
Och när barnet är fött, så skulle det alltså vara skäl att koppla in soc för att en AS-förälder har läst på allt som går och barnsäkrat hela hemmet, varit med på alla MVC-besök och längtat efter babyn... :evil:
Sammet
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-10-15

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-05 12:26:29

Pappor ska vara engagerade.. fast inte för engagerade. Bara j-vligt lagom annars kommer soc och tar dom. :-)064

Det finns inga troll under sängen, men däremot soc-tant i skåpet :twisted:

Ibland får man så stor lust att vara elak med soc när man hör hur de beter sig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Sammet » 2012-03-05 13:07:33

Känns så jävligt att de orkar bry sig om en längtande pappa och misstänkliggöra honom..
Har själv ringt soc när jag haft grannbarn som ringt på min dörr och bett att få komma in för "pappa är full och vi är rädda". Men då orkade de inte göra något.

Mer kunskap om AS till soc-tanterna och övrigt vårdfolk!! :(

Och ska man ha en förälder som verkligen kan konsten att besiktiga ett hem efter alla konstens regler och barnsäkra, då är en AS-förälder idealisk. Känner mig lätt mindervärdig bredvid hans strukturerde säkerhetsarbete :D .
Sammet
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-10-15

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Miche » 2012-03-05 13:30:53

Gör vad ni kan för att hålla soc borta, de var på oss med för att våra barns mamma inte gick till BVC (hon har köldastma och tre barn sen tidigare och det var tufft för henne) så jag gick med glädje till BVC, vilket renderade till en anmälan till soc och en jävla massa strul (det var f.ö. mitt första barn och det är jag som har AS).

Vi har även sett det där att de skiter i barn med föräldrar som super, barnen i den familjen tvingades leva på filmjölk för att den ensamstående mamman skulle ha råd med sprit, soc gjorde inte ett skit trots upprepade anmälningar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Arcas » 2012-03-05 14:08:14

Angående kontrollen så har vi två försäkringar på den lille nu. På Trygg-Hansa står det så här:

Valbart tillägg!
TryggaBarn Plus:
Genom att teckna tilläggsförsäkringen TryggaBarn Plus kan ni få ersättning med ett engångsbelopp vid de sjukdomar som annars är helt undantagna i försäkringen. Kravet är att barnet beviljas vårdbidrag från Försäkringskassan med minst 25% för någon av dessa sjukdomar. Om tillägget tecknas efter 6månaders ålder gäller det inte för neuropsykiatriska störningar.

Engångsbeloppet kan utbetalas en gång, därefter upphör TryggaBarn Plus eller senast när barnet blir 18 år.

Försäkringen ersätter
*med 100 000 kr vid diagnos av någon av följande sjukdomar:
-blödarsjuka
-medfödda ämnesomsättningssjukdomar
-neuropsykiatrisk störning (t ex ADHD, autism, utvecklingsförsening)
-epilepsi
-sjukdom inom centrala nerv- och muskelsystemet (t ex CP, muskelförtvining)
sensorineural hörselnedsättning
-missbildning och kromosomavvikelse (t ex missbildning i inre organ).
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Arcas » 2012-03-05 14:11:11

Miche skrev:Gör vad ni kan för att hålla soc borta, de var på oss med för att våra barns mamma inte gick till BVC (hon har köldastma och tre barn sen tidigare och det var tufft för henne), så jag gick med glädje till BVC vilket renderade till en anmälan till soc och en jävla massa strul (det var f.ö. mitt första barn och det är jag som har AS).

Vi har även sett det där att de skiter i barn med föräldrar som super, barnen i den familjen tvingades leva på filmjölk för att den ensamstående mamman skulle ha råd med sprit, soc gjorde inte ett skit trots upprepade anmälningar.


Amen, blev också trakasserad av soc för att jag har AS. Det är förjävligt att världen ser ut som den gör idag. Som jag ser det så brukar AS personer tom vara bättre föräldrar än NT, som förstör sina barns liv i många fall, men ändock blir man jagad som om man vore ett jävla monster.
Jag blev dock anmäld 2 gånger av LSS. :-)003
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-05 16:53:17

Anmäld för vad?, och hur kom LSS in i bilden?

I vilket fall som helst så får inläggen här en att aktivera fanskapsskapande hjärndelen :twisted: :twisted:

Eftersom soc anser det okej att mobba föräldrar som har AS eller är för engagerade. Finns det något effektivt för att sätta de på plats?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Arcas » 2012-03-05 18:51:47

plåtmonster skrev:Anmäld för vad?, och hur kom LSS in i bilden?

I vilket fall som helst så får inläggen här en att aktivera fanskapsskapande hjärndelen :twisted: :twisted:

Eftersom soc anser det okej att mobba föräldrar som har AS eller är för engagerade. Finns det något effektivt för att sätta de på plats?


Nu har dock tråden åkt lite utför, tillbaka till ämnet om försäkringar eller starta en ny tråd.

Ska försöka leta upp vår andra försäkring ikväll också och kolla vad de hade för villkor.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Sammet » 2012-03-05 22:13:45

Tack för infot om försäkring, den låter bättre än de jag kollat på hittils!

Ska försöka tecka en så snart det går, skulle inte köra en oförsäkrad bil, och ett oförsäkrat barn känns ännu läskigare.
Sammet
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-10-15

Re: Teckna barnförsäkring när en förälder har AS?

Inläggav Arcas » 2012-03-05 23:07:57

Finns ju gravidförsäkring, finns även gratis sådana. Den gäller upp till barnet är 6 månader. Vi tecknade ett 5-6 par gratis sådana.
Före 6 månaders ålder bör man sedan byta till en annan som synes på trygg-hansa.

Är ju underbart att man kan få stålar om det visar sig att barnet får AS. Speciellt när någon i släktet har så är ju chansen mycket större att barnet också får.

Själv har min far AS och min mor lite allt möjligt. Tre av fem barn har fått diagnos AS och den fjärde vet de inte riktigt vad han har.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Barnförsäkring som täcker Asperger

Inläggav Habibi » 2012-07-12 11:34:24

Hej!

Min man har diagnosen Asperger och vi ska snart få vårt första barn och har börjat titta på barnförsäkringar, vilket är en djungel.

Är det någon som vet något försäkringsbolag där Asperger (och gärna ADHD) ingår som en del i den vanliga barnförsäkringen?

Är det sedan någon som vet om det är svårt att teckna en sån försäkring på ett barn när ena föräldern har diagnosen?


Vik Admin: flyttade tråden från Övriga Aspergerfrågor
Habibi
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-01-13

Re: Barnförsäkring som täcker Asperger

Inläggav tahlia » 2012-07-12 11:39:00

Som det ser ut idag verkar de flesta köra på följande linje:

http://www.trygghansa.se/privat/forsakringar/person/barnforsakring/pages/tillaggsforsakringar.aspx

Dvs att ni antagligen blir tvungna att teckna en tilläggsförsäkring till extra kostnad som dessutom lär innehålla en uppsjö undantag. Vad gäller hur svårt det kan vara att teckna en sådan försäkring när en förälder har diagnosen är jag inte alls lika säker på min sak. Frågan där är väl huruvida försäkringsbolaget kommer att utkräva sjukdomshistoria från föräldrarna samt vad deras beräkningar säger angående ärftlighetsprocent.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Barnförsäkring som täcker Asperger

Inläggav Habibi » 2012-07-12 16:30:20

Tack för svar! Har varit i kontakt med dem och det går bra att teckna en tilläggsförsäkring även om ena föräldern har diagnosen. Frågan är, kravet är då att barnet beviljas vårdbidrag med minst 25 % från försäkringskassan.

Hur ofta sker det? Måste väl va väldiga svårigheter man har då?

Någon mer som vet någon annan försäkring?
Habibi
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-01-13

Re: Barnförsäkring som täcker Asperger

Inläggav Zombie » 2012-07-12 16:36:02

Har skrivits om försäkringar förr här; kanske hittar man något via sökfunktionen upptill i vänstermarginalen.

Naturligtvis är bolagen så snåla de rent politiskt kan komma undan med mot allt de inte säkert kan bedöma riskerna (och se att de är låga) för. Det drabbar sådana som aspergare orimligt hårt. Det är vad man får räkna med i en privat bransch som inte hålls hårt i tömmarna av en stark offentlighet. Här finns att kämpa om för den som har litet krafter till övers.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Barnförsäkring som täcker Asperger

Inläggav radix » 2012-07-12 18:18:03

http://www.unikforsakring.se/

""Unik Försäkring är ett försäkringskoncept som riktar sig till handikapprörelsens organisationer och deras medlemmar.

Unik Försäkring är skapat av handikapprörelsen och är till för handikapprörelsen. Vi tycker att alla har rätt till en bra försäkring som ger det skydd som man faktiskt behöver. Förutom att du får en förmånlig och trygg försäkring hos oss stöttar du dessutom din organisation genom din försäkring.""
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Barnförsäkring som täcker Asperger

Inläggav kvasten » 2012-07-14 16:05:48

Habibi skrev:Tack för svar! Har varit i kontakt med dem och det går bra att teckna en tilläggsförsäkring även om ena föräldern har diagnosen. Frågan är, kravet är då att barnet beviljas vårdbidrag med minst 25 % från försäkringskassan.

Hur ofta sker det? Måste väl va väldiga svårigheter man har då?

Någon mer som vet någon annan försäkring?


Ja, kravet för att få ut ersättning är att man beviljas minst 1/4 vårdbidrag. Har ditt barn tillräckliga symptom för att uppfylla diagnoskraven för AS eller annan npf kan jag nästan garantera att man också har tillräckligt merarbete för att få vårdbidrag beviljat. Ett barn uppfyller inte kriterierna samtidigt som hen är helt normal. Sedan är det inte säkert att man som förälder upplever att ens barn kräver så mycket men då beror det oftast på att man redan gör de anpassningar som krävs utan att man märker det. Men vårdbidrag kan man få ändå eftersom man ändå gör mer än man annars skulle göra.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Finns det nån barnförsäkring som försäkrar autism?

Inläggav rapchic » 2014-08-16 13:06:45

Hej

Jag håller just nu på att gå igenom den djungel som gravid- och barnförsäkringarna är. Jag tänker att det kanske är vettigt att ha gravidförsäkringen på samma försäkringsbolag som man kommer att ha barnförsäkringen på och eftersom jag själv har AS skulle det ju vara bra om Autism ersätts i barnförsäkringen men jag hittar ingen som gör det.

Vet nån om det finns nån som ersätter Autism i barnförsäkringen nuförtiden (kanske nått mindre bolag?) eller har alla slutat med det?

Tack på förhand för svar.


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om barnförsäkring.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Finns det nån barnförsäkring som försäkrar autism?

Inläggav Alien » 2014-08-16 13:09:34

Försäkringar brukar väl ha undantag för medfödda sjukdomar? Men kan man inte få mer allomfattande försäkring om man betalar en högre premie?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns det nån barnförsäkring som försäkrar autism?

Inläggav rapchic » 2014-08-16 13:11:50

Alien skrev:Försäkringar brukar väl ha undantag för medfödda sjukdomar? Men kan man inte få mer allomfattande försäkring om man betalar en högre premie?

Många ersätter ju om man har gravidförsäkring först, en hel del verkar ersätta tex downs syndrom osv och det vet man ju ganska direkt.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Finns det nån barnförsäkring som försäkrar autism?

Inläggav Schmetterling » 2014-08-16 16:15:11

Det finns tilläggsförsäkringar för sådant som annars är undantaget, exempelvis då NPF. För att kunna teckna tilläggsförsäkring måste barnet ha försäkrats före sex månaders ålder (åtminstone hos Trygghansa, övriga bolag är jag inte lika insatt i).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in