Motsatta ord (adjektiv och substantiv) med o-

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Motsatta ord (adjektiv och substantiv) med o-

Inläggav Alien » 2011-09-23 21:06:53

En del är lätta att hitta:

Lång - kort, smal - tjock, ljus - mörk, modig - feg etc

Många har skapats med ett O:

Artig - oartig. sann - osann

Men i en del fall har det blivit det en lite annan betydelse med O. T ex är inte oblyg direkt motsatsen till blyg utan betyder snarare något negativt som skamlös, fräck. Som om både blyg och oblyg var extremer. Men vad använder man då för ord till "inte blyg"? "Förr var jag jätteblyg men nu är jag ..." Frimodig, pratsam, lättsam el vad?

Motsatsen till rolig är inte orolig utan tråkig. Och motsatsen till orolig är lugn.

Van kan också användas.

Trogen - otrogen - vantrogen
Fast vantrogen är ju inte motsatsen till otrogen; det är val snarare så att vantro är motsatsen till tro. Så motsatsen till adjektivet vantrogen borde bli troende.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Motsatta ord (adjektiv och substantiv) med o-

Inläggav Fröken Fräken » 2011-09-24 23:50:47

"Förr var jag jätteblyg men nu är jag modigare."
eller
"Förr var jag jätteblyg men nu är jag mer öppen."

Hmm, det träffar inte precis, men det är det jag skulle säga i sammanhanget...

Vad är motsatsen till ofog, undrar jag? Och till ogräs? Och vanställd?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Motsatta ord (adjektiv och substantiv) med o-

Inläggav Alien » 2012-02-27 2:26:59

O betyder inte alltid motsatsen utan tvärtom förstärkande (men på ett negativt sätt). Som i ljud - oljud. låt - olåt och väsen - oväsen. Det har tydligen tagits upp tidigare:

Zombie skrev:O:et i otymplig ska nog uppfattas som nedsättande eller förstärkande, inte nekande. Den gamla ocksåbetydelsen hos o- kan man skönja här och där, som i oting och (beroende på tolkning) otyg och oår. Tymplig betyder redan "klumpig", "som en tump" - ett dialektord för "kluns" och liknande.
post273965.html#p273965
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Motsatta ord (adjektiv och substantiv) med o-

Inläggav Kaprifolranka » 2012-02-29 23:05:27

Alien skrev:Motsatsen till rolig är inte orolig utan tråkig. Och motsatsen till orolig är lugn.


Rolig (eller hur de nu stavar det) betyder "lugn" eller liknande på andra nordiska språk. Ordet är en avledning till ro. Här är det det svenska ordet som genomgått en semantisk förändring, medan orolig mer har behållit sin betydelse.

Kommer också att tänka på skillnaden tur och otur.
Kaprifolranka
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2011-08-24

Re: Motsatta ord (adjektiv och substantiv) med o-

Inläggav Miche » 2012-03-01 0:10:53

Kaprifolranka skrev:Kommer också att tänka på skillnaden tur och otur.

Redogör gärna. Tur har flera betydelser, otur är en motsats till en av dessa betydelser, retur en annan motsats.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Motsatta ord (adjektiv och substantiv) med o-

Inläggav Kaprifolranka » 2012-03-01 21:26:07

Otur (tänker jag mig iaf) är inte bara avsaknad av tur, det är "negativ tur". Detta är förstås också inneboende i prefixet o- och ingen avvikande betydelseskillnad, men det tål att tänkas på att det inte finns något ord för "neutralläget".

Osökt infinner sig förresten en småfyndig textrad i bluesklassikern Born Under a Bad Sign (känd med bl.a. Cream):

Born under a bad sign
I've been down since I began to crawl
If it wasn't for bad luck
I wouldn't have no luck at all
Kaprifolranka
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2011-08-24

Återgå till Språket



Logga in