Kommun & landsting ska rapportera om ej genomförd LSS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kommun & landsting ska rapportera om ej genomförd LSS

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-20 21:06:38

Kommuner och landsting ska rapportera LSS-beslut som de inte genomfört (SoU8)

Kommuner och landsting blir skyldiga att rapportera när de har sagt ja till åtgärder enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) men har låtit bli att genomföra åtgärderna inom tre månader. De ska rapportera till länsstyrelsen, kommunens eller landstingens revisorer och fullmäktige. I rapporten ska de ange skälen för dröjsmålet. Kommuner och landsting som låter bli att genomföra åtgärder som de beslutat kan också tvingas betala en sanktionsavgift. Syftet med förslaget är att stärka rättssäkerheten för personer som har fått ja till åtgärder enligt LSS. De nya reglerna börjar gälla den 1 juli 2008. Den första kvartalsrapporteringen ska omfatta de uppgifter som finns tillgängliga för en kommuns eller ett landstings nämnd den 30 september 2008.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... 8&bet=SoU8
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... 07/08:SoU8
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

LSS en lag som staten ångrar....

Inläggav millan73 » 2008-02-21 9:54:46

Denna lag har ju gällt för särskilt boende tidigare i likhet med att verkställigheten är 3 månader från att beslutet kom. Många kommuner idag får betala vite på flera miljoner om året för att de inte kunnat verkställa beslut i tid.

Jag går sociala omsorgsprogrammet med inriktning mot att bli LSS-handläggare inom kommunen och är inne på min 4 termin av 7 och på min praktik så säger de att detta kommer kosta kommunerna ofantligt mycket pengar.

Söker man sedan enligt sina behov så kan man inte neka denne person att få det de behöver. Många behöver ledsagning och hittar man inte en person som passar med ens personlighet så kan ju inte detta verkställas. Kommunen kan ju inte bara kasta in okända människor för att verkställa sina beslut och för att spara pengar....

De säger att det ska stärka rättssäkerheten för dem som fått JA men på sikt kommer detta förändras tror jag...

Denna lag kommer att göra att LSS- lagen kommer att hårddras och det blir färre och färre som kommer få ta del av den.. Detta är ett från min sida en strategiskt sätt för staten att börja strama in och spara pengar.. p g a en ohållbar situation som de medvetet försatt sig i!!!
Senast redigerad av millan73 2011-05-04 11:46:13, redigerad totalt 1 gång.
millan73
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2008-01-01
Ort: falun

Inläggav Mardröm » 2008-02-21 10:13:55

Problemet är att socialbugeten ju kommer att gå till skriftväxling.
Annars kan jag inte se problemen, kommunen måste skriva att de inte lyckts finna en ledsagare pga bla bla...
Så¨länge skälen är giltiga så är allt säkert "lugnt" men åtgärden är nödvändig då kommunen inte ser sig som så impotent spom den är, de kommunala makthavarna har egenntligen bara att kunna sträcka sig längre än lagen, men de vill ofta istället tumma ner den överallt.

Vad som kostar är byråkratin och avskanad av kompetens främst.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in