Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Tacksam för råd om Voxra!

Inläggav nescio » 2012-02-24 3:05:34

Moggy skrev:Det kommer att ta ett par veckor till eller så innan det dåliga symptomen fortsätter. Voxra tar tid på sig innan det börjar bli bra.
Antideppmediciner brukar väl ha effekt bara i 30-40% av fallen. Så det mest sannolika är väl att inget händer efter några veckor till heller.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-24 12:18:31

E1B2C3 skrev:Hejsan!

Har fått Voxra (150 mg som har höjts till 300 mg) för mina svåra koncentrationssvårigheter och narkolepsi.
Är inte alls deprimerad, men har en ganska besvärlig ångest.
Har inte hjälpt alls trots 2 veckors behandling - symptomen har snarare blivit sämre. Min läkare säger att jag ska fortsätta... Är själv mycket tveksam till detta när den inte hjälper mig alls. Hur skulle ni ha gjort i min situation?

//Emelie


Som Moggy säger så tar det ett tag innan Voxra har sin fulla effekt. För mig tog det ca 4 veckor innan nånting verkligen hände. Jag äter ju Voxra för att försöka dämpa mina ADHD problem och den lättirritation jag alltid haft förr har försvunnit i princip helt nu. Bara när jag är riktigt trött som den kan komma fram igen. De övriga ADHD problemen har inte blivit bättre, däremot har min taktila överkänslighet blivit något bättre.

nescio skrev:Antideppmediciner brukar väl ha effekt bara i 30-40% av fallen. Så det mest sannolika är väl att inget händer efter några veckor till heller.

Det beror ju även på varför man tar de. Antidepp tas inte alltid pga depression.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav Erathe » 2012-02-24 12:30:50

Jag har tagit Bupropion i 9 månader nu. Tar det för depression (mental utmattning och initiativslöhet). Det tog nog upp mot en månad innan jag började få någon effekt men efter det gav det god effekt. Jag kunde städa, gå på promenader, laga mat, träffa kompisar och återupptog till och med mina studier. 2-3 månader senare försvann all effekt och jag föll tillbaka i skiten.

Bupropion ger både en antidepressiv effekt och en stimulerande effekt men som med de flesta stimulanter bygger man snart upp tolerans. Bupropion är ökänd för sin "poop-out" effekt.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-24 12:39:59

Erathe skrev:Bupropion ger både en antidepressiv effekt och en stimulerande effekt men som med de flesta stimulanter bygger man snart upp tolerans. Bupropion är ökänd för sin "poop-out" effekt.

Jag har tagit Voxra i ca 7 månader och den funkar lika bra för mig nu som innan på det den hjälpt mig med. Men så brukar ju medicin fungera udda på mig, men jag har aldrig märkt att jag byggt upp tolerans mot någon medicin jag tagit, bara att de flesta funkat konstigt på mig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Zyban och Voxra

Inläggav Moggy » 2012-03-02 0:16:43

Nån som vet vad Voxra 300mg kostar? Dom med 90 st piller.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-02 1:28:18

Moggy skrev:Nån som vet vad Voxra 300mg kostar? Dom med 90 st piller.

1518 kr enligt FASS.se

Jag tar 300 mg Voxra per dag men jag får 150 mg piller (så får ta 2), så visste inte att Voxra fanns i 300 mg.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Zyban och Voxra

Inläggav Moggy » 2012-03-02 1:30:36

KaosPrinsessa skrev:
Moggy skrev:Nån som vet vad Voxra 300mg kostar? Dom med 90 st piller.

1518 kr enligt FASS.se

Jag tar 300 mg Voxra per dag men jag får 150 mg piller (så får ta 2), så visste inte att Voxra fanns i 300 mg.


Ok, thx. Hur kollar du priserna på sånt du inte har recept på?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-02 1:37:13

Moggy skrev:Ok, thx. Hur kollar du priserna på sånt du inte har recept på?

man går in på fass, skriver namnet på medicinen och väljer rätt mängd och sen väljer man fliken förpackningar.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-02-25 21:14:50

Ja, nu har jag läst flera sidor i denna tråden och känner mig ledsen då mitt enda hopp var VOXRA som jag fick utskrivet idag. Det verkar som 99% tycker att medicinen är rena rävgiftet. Finns det någon som använder VOXRA och tycker den är bra vid stående behandling??
Har fått 150mg utskrivet som ska ökas till 300mg efter 4 veckor, men efter vad jag läst här så vet jag inte ens om jag vågar prova en enda tablett :(
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-25 23:51:49

marcooleo skrev:Ja, nu har jag läst flera sidor i denna tråden och känner mig ledsen då mitt enda hopp var VOXRA som jag fick utskrivet idag. Det verkar som 99% tycker att medicinen är rena rävgiftet. Finns det någon som använder VOXRA och tycker den är bra vid stående behandling??
Har fått 150mg utskrivet som ska ökas till 300mg efter 4 veckor, men efter vad jag läst här så vet jag inte ens om jag vågar prova en enda tablett :(

Ja, jag tycker den är bra (och tror inte jag har skrivit att den varit dålig för mig).

Tar 300 mg och har gjort det i nästan 2 år nu. Vet inte varför du ska ta Voxra men jag gör det för mina ADHD-problem och där har den hjälpt, främst genom att stabilisera humöret och genom att göra mig lite mindre impulsiv och något mer fokuserad. Effekten har ännu inte försämrats för mig och de enda biverkningar jag har är muntorrhet (bara att dricka lite mer) och lite extra viktnedgång (vilket jag inte klagar över). Men från början var jag även rätt yr och väldigt illamående men det satt bara i ca 2 veckor.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-02-26 0:20:29

KaosPrinsessa skrev:
marcooleo skrev:Ja, nu har jag läst flera sidor i denna tråden och känner mig ledsen då mitt enda hopp var VOXRA som jag fick utskrivet idag. Det verkar som 99% tycker att medicinen är rena rävgiftet. Finns det någon som använder VOXRA och tycker den är bra vid stående behandling??
Har fått 150mg utskrivet som ska ökas till 300mg efter 4 veckor, men efter vad jag läst här så vet jag inte ens om jag vågar prova en enda tablett :(

Ja, jag tycker den är bra (och tror inte jag har skrivit att den varit dålig för mig).

Tar 300 mg och har gjort det i nästan 2 år nu. Vet inte varför du ska ta Voxra men jag gör det för mina ADHD-problem och där har den hjälpt, främst genom att stabilisera humöret och genom att göra mig lite mindre impulsiv och något mer fokuserad. Effekten har ännu inte försämrats för mig och de enda biverkningar jag har är muntorrhet (bara att dricka lite mer) och lite extra viktnedgång (vilket jag inte klagar över). Men från början var jag även rätt yr och väldigt illamående men det satt bara i ca 2 veckor.

Tack! :) jag fick den för just fokus och koncentration och min impulsivitet. Är inte diagnosticerad ADD eller ADHD men jag har de symtomen delvis på trauman och mina andra mediciner. Ja då gör jag en test i morgon med en tablett :)
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-02-26 0:28:28

Är den farlig att ta med Cipralex (SSRI)? Läkaren sa jag skulle trappa ner den
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-26 22:48:45

marcooleo skrev:Tack! :) jag fick den för just fokus och koncentration och min impulsivitet. Är inte diagnosticerad ADD eller ADHD men jag har de symtomen delvis på trauman och mina andra mediciner. Ja då gör jag en test i morgon med en tablett :)

Hoppas det kommer funka för dig ^^

marcooleo skrev:Är den farlig att ta med Cipralex (SSRI)? Läkaren sa jag skulle trappa ner den

Det vet jag tyvärr inte.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-02-27 13:05:36

KaosPrinsessa skrev:
marcooleo skrev:Tack! :) jag fick den för just fokus och koncentration och min impulsivitet. Är inte diagnosticerad ADD eller ADHD men jag har de symtomen delvis på trauman och mina andra mediciner. Ja då gör jag en test i morgon med en tablett :)

Hoppas det kommer funka för dig ^^

marcooleo skrev:Är den farlig att ta med Cipralex (SSRI)? Läkaren sa jag skulle trappa ner den

Det vet jag tyvärr inte.

Verkar inte så, har 15mg Cipralex nu samtidigt, men jag ska börja trappa ned den imorgon. Har inte känt några som helst biverkningar av VOXRA än (dag 2), men jag känner ett slags lugn, vet inte om det är placeboeffekten eller om det är VOXRA, men det känns bra i alla fall :)
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-27 19:11:03

marcooleo skrev:Verkar inte så, har 15mg Cipralex nu samtidigt, men jag ska börja trappa ned den imorgon. Har inte känt några som helst biverkningar av VOXRA än (dag 2), men jag känner ett slags lugn, vet inte om det är placeboeffekten eller om det är VOXRA, men det känns bra i alla fall :)

Jag fick biverkningar redan samma dag :P Men de försvann ju så småningom.
Det positiva märkte jag efter ca en vecka faktiskt.
Om det är placeboeffekt för dig eller ej blir rätt svårt att svara på :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-02-28 14:31:55

Shit nu har jag blivit speedad! Men jag har inga fysiska obehagliga krypningar av det. Känner mig väldigt pigg vilket är positivt men jag känner att min stress/ångestnivå har blivit lägre vilket är lite oroväckande, men det kanske blir bättre med det efter ett tag :)
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-28 19:23:47

Varför är det oroväckande att din stress/ångestnivå blivit lägre?
Det borde väll vara bra? Eller tolkar jag dig fel nu?
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-02-28 21:14:14

Det är nog jag som säger fel, menar typ att min stressnivå ökat så jag är farligt nära ångestnivån och därmed känslig för yttre påfrestningar
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-28 21:40:59

Aha, då hänger jag med ^^ Jo men så var det för mig med minns jag, men det gick över med tiden. Så kan du stå ut så lär det nog bli bättre så småningom ^^
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-02-28 23:32:51

KaosPrinsessa skrev:Aha, då hänger jag med ^^ Jo men så var det för mig med minns jag, men det gick över med tiden. Så kan du stå ut så lär det nog bli bättre så småningom ^^

Skönt att höra, Tack! :) Min kropp brukar anpassa sig ganska bra och de flesta biverkningar brukar försvinna så jag hoppas :)
Nu till ett problem, jag tar Tramadol mot värk som jag har i ryggen emellanåt (Bechterew) läser i FASS att VOXRA och Tramadol tillsammans kan ge krampanfall, ja alltid är det något
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-03-01 2:00:55

marcooleo skrev:Skönt att höra, Tack! :) Min kropp brukar anpassa sig ganska bra och de flesta biverkningar brukar försvinna så jag hoppas :)
Nu till ett problem, jag tar Tramadol mot värk som jag har i ryggen emellanåt (Bechterew) läser i FASS att VOXRA och Tramadol tillsammans kan ge krampanfall, ja alltid är det något
Finns det inget annat du kan ta mot värken då?
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-03-01 9:16:07

KaosPrinsessa skrev:
marcooleo skrev:Skönt att höra, Tack! :) Min kropp brukar anpassa sig ganska bra och de flesta biverkningar brukar försvinna så jag hoppas :)
Nu till ett problem, jag tar Tramadol mot värk som jag har i ryggen emellanåt (Bechterew) läser i FASS att VOXRA och Tramadol tillsammans kan ge krampanfall, ja alltid är det något
Finns det inget annat du kan ta mot värken då?

Tål inte NSAID-preparat och paracetamol är verkningslöst så opioider eller liknande är det enda som hjälper tyvärr
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav marcooleo » 2013-04-29 16:32:17

När jag går upp till 300mg Voxra så mår jag mycket bättre, men jag får feber...är den biverkningen övergående? Kan ju inte ha feber hela tiden om det skulle vara så
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Zyban och Voxra

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-29 16:36:01

marcooleo skrev:När jag går upp till 300 mg Voxra så mår jag mycket bättre, men jag får feber...är den biverkningen övergående? Kan ju inte ha feber hela tiden om det skulle vara så

Får du feber varje gång du går upp till 300 mg? Testa att köra vidare på 300 mg då i ett par veckor och om inte febern försvinner så kanske du inte tål den dosen. Att få feber vid behandling med Voxra är en mycket sällsynt biverkning: mindre än 0,1 promille får det.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in