Fel personer läser journalen - spärra sin journal

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fel personer läser journalen - spärra sin journal

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-15 23:57:52

Idag har jag begärt ut loggen från min psykjournal. Inte journalen, utan vem som har läst den.

Varför?

http://www.dn.se/sthlm/kakkirurgen-laste-evas-gynjournal

Därför.


Tänkte bara upplysa er om att det är tillgängliga uppgifter, det där om vem som läser er journal.


Moderator mnordgren: Flyttade tråden från Att leva som Aspergare.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Eeira » 2012-02-16 0:09:39

Obehaglig artikel. Jag är redan lite nojig när det gäller min journal och artikeln gjorde inte saken bättre, men tack för tipset.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-16 0:10:33

Eeira skrev:Obehaglig artikel. Jag är redan lite nojig när det gäller min journal och artikeln gjorde inte saken bättre, men tack för tipset.


Ledsen att du blev nojig, men nu vet du att du kan få VETA och inte vara orolig och MISSTÄNKA.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Eeira » 2012-02-16 0:24:22

Savanten Svante skrev:Ledsen att du blev nojig, men nu vet du att du kan få VETA och inte vara orolig och MISSTÄNKA.

Åh, jag menade inte att klaga. Det var mest ett konstaterande från min sida. Jag vill att det jag anförtror en person ska stanna hos denne, även inom vården. Många människor tycker förmodligen att det är toppen med en läkare som läser terapeutens anteckningar, men jag hör inte till dem. Jag vill själv välja vad jag berättar för andra personer.

Jag träffade min läkare idag och hon frågade mig om saker som jag enbart berättat för min terapeut, vilket jag tyckte var obehagligt. Journalen kan ge folk oönskad tillgång till mina tankar och mitt liv, varför det känns bättre ju färre som läser den.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-16 0:28:39

Eeira skrev:Åh, jag menade inte att klaga.


Det är lugnt, jag tolkade det inte så heller. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Miche » 2012-02-16 0:32:30

Savanten Svante skrev:Idag har jag begärt ut loggen från min psykjournal.

Sjukt system (åtminstone i ett landsting men troligen även i andra):
Om en beställning omfattar tio sidor eller fler, kan avgift tas ut.
Avgiften för en beställning av tio sidor är 100 kr. För varje sida därutöver är avgiften 6 kr, dock sammanlagt högst 500 kr. (Kopior upp till och med 9 sidor är kostnadsfria).

Vi kan, av administrativa skäl, tyvärr inte kontakta dig för att meddela eventuell kostnad innan utskick.

Jag har fan inga pengar att pröjsa sånt för och kan inte få reda på innan om det kommer att bli någon kostnad! :twisted:

Eftersom jag bott i tre olika landsting under de senaste åren har jag kollat även på två andra landsting, där gick det inte att hitta länkar till beställning av logg... Mysko (och kanske inte ens lagligt...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-16 0:38:01

Du har rätt att en gång per år kostnadsfritt få ett utdrag på uppgifterna. För att få veta vad som står om dig i sjukvårdens olika register, skriv till Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning, Registrator, Stockholms läns landsting, Box 6909, 102 39 Stockholm. Du kan då få ett utdrag per post. Ansökan ska vara skriftlig och innehålla din namnteckning.

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/ ... n-journal/

Hmm. Kan det verkligen stämma att de får ta betalt?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-16 0:41:53

Har inte så bra koll på sånt här, verkar läskigt, man kan ju undra vad en käkkirurg ska ha för nytta av att läsa gynjournaler.

Eeira skrev:Jag träffade min läkare idag och hon frågade mig om saker som jag enbart berättat för min terapeut, vilket jag tyckte var obehagligt. Journalen kan ge folk oönskad tillgång till mina tankar och mitt liv, varför det känns bättre ju färre som läser den.

Så borde man inte få göra.

Får en läkare verkligen tillgång till ens psykjournaler om man besöker denne för något som inte har med psykiatrin att göra? tex en bruten tå eller ont i knäna.
Nu kommer jag bli helt paranoid nästa gång jag behöver gå till läkaren.

Tillägg: Om man begär ut journalerna kan ens kontakter på psyk och läkarmottagningar se att man gjort det?
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav plåtmonster » 2012-02-16 0:51:51

Någon som kan skriva hur man går till väga för att begära ut detta?, antog att det ej gick pga olika privat och offentliga vårdgivare.

I övrigt så gäller §10 datalagen, eller numera personuppgiftslagen §26 som ger rätt till ett fritt utdrag på ALLT per år skriftligen. Notera dock att läkarkåren bestämmer ifall du får se din egen journal. Och det finns en del andra undantag också.

§26 personuppgiftslagen skrev:Den personuppgiftsansvarige är skyldig att till var och en som ansöker om det en gång per kalenderår gratis lämna besked om personuppgifter som rör den sökande behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter skall skriftlig information lämnas också om..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Eeira » 2012-02-16 0:57:16

Miche skrev:Jag har fan inga pengar att pröjsa sånt för och kan inte få reda på innan om det kommer att bli någon kostnad!

Det var ovanligt dyrt och därtill dåligt att de inte meddelar kostnaden så att man kan ta ställning till den. Ett tips kanske kan vara att skriva att man enbart vill ha kopior om det är kostnadsfritt. Loggen är förhoppningsvis kortare än tio sidor, men skulle den vara längre och de skickar den ändå så borde de inte kunna kräva pengar i efterhand.

Savanten Svante skrev:Du har rätt att en gång per år kostnadsfritt få ett utdrag på uppgifterna.

Det kanske bara gäller själva journalen och inte loggen?

Corpse Bride skrev:Får en läkare verkligen tillgång till ens psykjournaler om man besöker denne för något som inte har med psykiatrin att göra? tex en bruten tå eller ont i knäna.

Nej, det tror jag inte. Vad jag har förstått har psykjournalerna högre sekretess än vanliga läkarjournaler. Mitt ovanstående inlägg var nog lite missvisande, då jag var i kontakt med läkare för att förlänga en deltidsjukskrivning pga utmattningsdepression. Det ger nog henne rätt att titta i min terapeuts journal.

Corpse Bride skrev:Tillägg: Om man begär ut journalerna kan ens kontakter på psyk och läkarmottagningar se att man gjort det?

Ja, det brukar noteras i journalen.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav plåtmonster » 2012-02-16 1:00:53

Eeira skrev:Ja, det brukar noteras i journalen.


Så kan de senare skriva att man är paranoid och lider av vanföreställningar och därmed behöver läggas in på bältessäng akut. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Eeira » 2012-02-16 1:03:35

Eeira skrev:/.../ jag var i kontakt med läkare för att förlänga en deltidsjukskrivning pga utmattningsdepression. Det ger nog henne rätt att titta i min terapeuts journal.

Det där blev visst lite tokigt! Jag tror inte att det ger henne rätt att titta i min terapeuts journal, men däremot rätt att se terapeutens noteringar i min journal. :-)005
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-16 1:07:57

plåtmonster skrev:
Eeira skrev:Ja, det brukar noteras i journalen.


Så kan de senare skriva att man är paranoid och lider av vanföreställningar och därmed behöver läggas in på bältessäng akut. :twisted:


Nästan så jag tänkte, att det verkar sjukligt om man vill läsa sina journaler.

Eeira skrev:Nej, det tror jag inte. Vad jag har förstått har psykjournalerna högre sekretess än vanliga läkarjournaler. Mitt ovanstående inlägg var nog lite missvisande, då jag var i kontakt med läkare för att förlänga en deltidsjukskrivning pga utmattningsdepression. Det ger nog henne rätt att titta i min terapeuts journal.

Jaha okej då fattar jag bättre, det verkar ändå konstigt att hon frågat dig på det sättet. Jag hade blivit lite ställd om det varit jag.

Blev lite tokigt ja, men jag fattade :P
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Eeira » 2012-02-16 1:16:52

Corpse Bride skrev:Jaha okej då fattar jag bättre, det verkar ändå konstigt att hon frågat dig på det sättet. Jag hade blivit lite ställd om det varit jag.

Jag blev lite ställd och försökte svara kortfattat på hennes frågor för att sedan lämna ämnet. Dagens "incident" påminde mig om faktumet att jag inte pratar med min terapeut som en enskild person, utan som en representant för vården. Tyvärr stärker sådant här min ovilja att prata om personliga saker med främlingar.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-16 1:20:08

Eeira skrev:
Corpse Bride skrev:Jaha okej då fattar jag bättre, det verkar ändå konstigt att hon frågat dig på det sättet. Jag hade blivit lite ställd om det varit jag.

Jag blev lite ställd och försökte svara kortfattat på hennes frågor för att sedan lämna ämnet. Dagens "incident" påminde mig om faktumet att jag inte pratar med min terapeut som en enskild person, utan som en representant för vården. Tyvärr stärker sådant här min ovilja att prata om personliga saker med främlingar.

Jag förstår det, jag förstod det när en läkare på psyk läste igenom mina journaler medan jag satt där. Jag förstod ju att han hade tillgång till journalerna men det blev inte tydligt förrän då.

Off topic: Gillar din profilbild :-)Happy
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Eeira » 2012-02-16 1:25:14

Corpse Bride skrev:Off topic: Gillar din profilbild :-)Happy

:-)043 Gillar ditt namn! Båda filmerna är toppen! :D
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Zombie » 2012-02-16 2:38:49

Bra tråd, Svante. Kan tyvärr inte påstå att saken överraskar mig. Här har redan stått något litet om de här problemen ibland, bland annat från en som jobbade i vården, men det tycks inte vara så många som bryr sig om sin integritet.

Eeira skrev:Nej, det tror jag inte. Vad jag har förstått har psykjournalerna högre sekretess än vanliga läkarjournaler. Mitt ovanstående inlägg var nog lite missvisande, då jag var i kontakt med läkare för att förlänga en deltidsjukskrivning pga utmattningsdepression. Det ger nog henne rätt att titta i min terapeuts journal.

Vad jag har hört så gör de ingen sådan skillnad, utan ens journaler flyter fritt genom hela sjukvården. Jag har hört psykfolk klaga över just att de i kroppssjukvården kan läsa när folk har varit i kontakt med psykiatrin och därför döma ut en patient som mindre omdömesgill och vägra vård som de annars skulle ha gett. Möjligtvis är det olika i olika landsting.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav pointblank » 2012-02-16 11:23:39

En väldigt viktig tråd. Begriper inte att så få verkar förstå riskerna med detta. Försökte få AAF att verka mot gemensam journalföring, men fick mest mothugg. Tror många har en otroligt naiv syn på hur sjukvården fungerar. Somliga tyckte det vore en toppenidé att ha journalen på nätet. Hävdade tom att det skulle öka patientsäkerheten.

De verkar tro att en tjusig målformulering löser alla problem. Ser inte att man behöver göra system som även förebygger missbruk. Det är visserligen bra att det går att kolla vilka som gått in i journalen, men egentligen är ju skadan redan skedd då.

Det är också knas att det inte står tydligare hur man ska gå tillväga rent praktiskt ifall man vill få delar av journalen spärrade. De upplysningar jag hittat angående yttre och inre spärrar (på 1177) säger inte så mycket om vem som ska kontaktas osv. För de företagsamma och friska är det kanske inte ett stort problem, men då de flesta det gäller torde vara sjuka (= dålig ork, kanske har svårt för att ringa etc) kan det säkerligen te sig som en massiv uppgift.

Kan ju också bli att man felaktigt anses paranoid om normen blir att alla ska ha tillgång till allt. Då kan det ses som suspekt att spärra uppgifter. Lite som med övervakningskameror-resonemanget - har du inget att dölja spelar det väl ingen roll. Att man kan tycka något är principiellt fel verkar inte alltid gå fram.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-16 11:32:04

Jag är inte paranoid, men jag gillar inte att bli övervakad hela tiden.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav pointblank » 2012-02-16 11:33:31

:mrgreen:
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Eeira » 2012-02-16 11:48:18

Hmm, jag hade nog fel. Uppgiften om starkare sekretess för psykjournalen kommer från en bekant som i sin tur fått uppgiften av sin kurator. Muntliga uppgifter bör man alltid ta med en nypa salt...

Tydligen har de olika vårdgivarna inom ett landsting direktåtkomst till varandras journalhandlingar. Det låter fint att bara den som behöver uppgifterna för sitt arbete har rätt att ta del av dem, men det finns alltid folk som inte respekterar sådant.

Inre spärrar är en väg att skydda sin journal, men risken att uppfattas som paranoid avskräcker. När det gäller min psykjournal ÄR jag dock lite paranoid. Jag bryr mig inte en dugg om vem som läser om min fysiska hälsa, men att vem som helst inom landstinget kan ta del av mina innersta tankar skrämmer mig.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Zombie » 2012-02-16 13:30:31

Instämmer med pointblank (och Eeira) och har samma erfarenheter av folks blåögdhet, oförståelse för principer och sätt att direkt skylla allt de inte förstår på personliga fel hos den andra. Bortskämt folks, som har haft mer tur än som är nyttigt, kan jag inte låta bli att känna...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Lokatten » 2012-02-16 15:23:37

Är det någon här som uppfattat om det är till den specifika vårdgivaren man ska vända sig om man vill spärra något i en journal? Vill spärra en del av en sjukhusjournal kring en händelse som är mycket privat och som jag inte kan se som relevant att andra framtida vårdgivare kan ta del av. Att t ex min distriktsläkare fritt kan läsa om det är för mig oacceptabelt (såvida jag inte själv aktivt har gett tillstånd till det).
Lokatten
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-02-14

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Red and green » 2012-02-16 18:08:08

Lokatten skrev:Är det någon här som uppfattat om det är till den specifika vårdgivaren man ska vända sig om man vill spärra något i en journal? Vill spärra en del av en sjukhusjournal kring en händelse som är mycket privat och som jag inte kan se som relevant att andra framtida vårdgivare kan ta del av. Att t ex min distriktsläkare fritt kan läsa om det är för mig oacceptabelt (såvida jag inte själv aktivt har gett tillstånd till det).


Så förstår jag det. Jag tänker spärra min egen journal och då gör jag det i morgon eftersom jag har ändå psykolog snack.

Annars skulle det kvitta, men jag jobbar själv i dessa kretsar och till exempel har mina kollegor tillgång till min journal om de vill. Samma gäller min chef. De har nada att göra med mina privata uppgifter.
Jag tror inte att mina kollegor är så sjuka, men man vet ju aldrig. Bättre spärra då.
Tänkte begär logg uppgifter lite senare.

Jag har också tillgång till systemet, har dock aldrig läst någonting utan behörighet. Den tanken har aldrig ens slagit mig.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in