Uppsats om Aspergers syndrom skriven av min syster.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2008-02-18 14:06:57

Förrsten en sak som oxå kan vara bra o. informera om är att alla som har AS. har rätt till tandvårdsintyg, vilket innebär högkostnadskort som funkar på samma sätt som inom sjukvården. Man har samma högkostnadskort för både sjukvård & tandvård, så man betalar max 900 kr. Sedan frikort. :D Man får intyget även om man inte har LSS-insatser.
Detta eftersom AS. tillhör personkrets 1 enligt LSS.
http://www.aspergerforum.se/as-tandproblem-t4439-14.html?highlight=sommar
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:39:18, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav jonsch » 2008-02-18 14:46:56

jonsch skrev:Jo jag förespråkar censur, ifall det är censur att förbjuda förtal.
Alien skrev:Det står ju i allmänna drag om vad som utmärker AS. Alltså finns det ingen anledning för en enskild person med AS att känna sig förolämpad och förtalad.
...
Anser du att AS bara är en särskild sorts personlighet, inte ett funktionshinder? Men varför har vi då rätt till LSS? Och varför har vi då svårigheter t ex i arbetslivet?

För övrigt är jag rätt trött på alla som känner sig "kränkta" och kräver att omgivningen anpassar sig efter det och trippar på tå. Jag ska skriva ett särskilt inlägg om det under Övriga ämnen.


Alien, om uppsastsen uttryckligen hade handlat om de AS-diagnosticerade som är handikappade eller funktionshindrade i absoluta termer så hade jag inte skrivit ett ord om förtal. Emellertid hade då uppsatsen inte fått beskriva några andra fenomen än sådana som förekommer också hos de absolut handikappade eller absolut funktionshindrade. Jag tvivlar på att den kunskapen finns någonstans men som sagt, då hade uppsatsen varit bra rakt igenom.

Varför jag är berättigad LSS? Därför att samhället är anpassat efter entisar och därför ställer till problem för mig, det vet vi väl allihop? I mitt fall är AS endast en låg tendens till automatisering hos min hjärna, med massor av följdfenomen, särskilt p.g.a. att jag hindrats från att utvecklas på det sätt jag skulle ha behövt. Ifall min sort varit medelsvensson hade en typisk NT haft lika stora problem, ifall min sort då haft lika stor oförståelse för avvikare som majoriteten har idag och det är väl möjligt. För andra aspiesar är det annorlunda, för viss är det som för mig bortsett från att de är mindre stridslystna, kanske har de rentav låtit sina fömågor definieras som nedsatta.

Angående censur ... det räcker väl med stark moral för mig. Det räcker med att man exempelvis väljer uppsatsämne så noggrant att man kanske missar deadline. Så har jag gjort.

Alien skrev:För övrigt är jag rätt trött på alla som känner sig "kränkta" och kräver att omgivningen anpassar sig efter det och trippar på tå. Jag ska skriva ett särskilt inlägg om det under Övriga ämnen.
Jag tror du menar bl.a. mig men inte vill jag att man tassar på tå för mig. Verkar det verkligen så? I så fall skulle jag väl trippa på tå tillbaka, för ömsesidighet är något jag kämpar för att hålla mig till, kan du säga annat? Trippar jag på tå, tycker du (kanske det ibland, kritisera mig gärna för inkonsekvens. Hellre sådan kritik än sådan här)?

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:39:18, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Parvlon » 2008-02-18 16:12:05

sommar skrev:Förrsten en sak som oxå kan vara bra o. informera om

Det skulle nog få många som inte har den rätten att bli avundsjuka, inte minst för att det är så dyrt med den vården.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:39:18, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav sommar » 2008-02-18 16:24:04

Parvlon skrev:
sommar skrev:Förrsten en sak som oxå kan vara bra o. informera om

Det skulle nog få många som inte har den rätten att bli avundsjuka, inte minst för att det är så dyrt med den vården.


Jo, det är möjligt. Samtidigt tycker jag att man ska vara ärlig i informationen. Många ggr. står detta inte någonstans, vilket kan göra att folk med AS. går miste om en laglig rättighet. Tackvare forumet fick jag nys om den.
Avundsjuka finns det tyvärr gott om. Det är en svår "sjukdom". Jag brukar kalla det sjukdom. Om man nu tycker det är orättvist kan man ju uförsöak tänka att det inte är så kul alla ggr. att ha en diagnos/funktionsnedsättning. Tyvärr tänker inte NT. så, iaf. tycker jag det ska informeras om rätt till tandvårdsstöd till oss med AS.
Samhället är inte rättvist alla ggr.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:39:18, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Alien » 2008-02-18 17:32:39

jonsch skrev:
Alien skrev:
jonsch skrev:Jo jag förespråkar censur, ifall det är censur att förbjuda förtal.
Det står ju i allmänna drag om vad som utmärker AS. Alltså finns det ingen anledning för en enskild person med AS att känna sig förolämpad och förtalad.

...

Anser du att AS bara är en särskild sorts personlighet, inte ett funktionshinder? Men varför har vi då rätt till LSS? Och varför har vi då svårigheter t ex i arbetslivet?

För övrigt är jag rätt trött på alla som känner sig "kränkta" och kräver att omgivningen anpassar sig efter det och trippar på tå. Jag ska skriva ett särskilt inlägg om det under Övriga ämnen.


Alien, om uppsastsen uttryckligen hade handlat om de AS-diagnosticerade som är handikappade eller funktionshindrade i absoluta termer så hade jag inte skrivit ett ord om förtal. Emellertid hade då uppsatsen inte fått beskriva några andra fenomen än sådana som förekommer också hos de absolut handikappade eller absolut funktionshindrade. Jag tvivlar på att den kunskapen finns någonstans men som sagt, då hade uppsatsen varit bra rakt igenom.

Varför jag är berättigad LSS? Därför att samhället är anpassat efter entisar och därför ställer till problem för mig, det vet vi väl allihop? I mitt fall är AS endast en låg tendens till automatisering hos min hjärna, med massor av följdfenomen, särskilt p.g.a. att jag hindrats från att utvecklas på det sätt jag skulle ha behövt. Ifall min sort varit medelsvensson hade en typisk NT haft lika stora problem, ifall min sort då haft lika stor oförståelse för avvikare som majoriteten har idag och det är väl möjligt. För andra aspiesar är det annorlunda, för viss är det som för mig bortsett från att de är mindre stridslystna, kanske har de rentav låtit sina fömågor definieras som nedsatta.

Angående censur ... det räcker väl med stark moral för mig. Det räcker med att man exempelvis väljer uppsatsämne så noggrant att man kanske missar deadline. Så har jag gjort.

Alien skrev:För övrigt är jag rätt trött på alla som känner sig "kränkta" och kräver att omgivningen anpassar sig efter det och trippar på tå. Jag ska skriva ett särskilt inlägg om det under Övriga ämnen.
Jag tror du menar bl.a. mig men inte vill jag att man tassar på tå för mig. Verkar det verkligen så? I så fall skulle jag väl trippa på tå tillbaka, för ömsesidighet är något jag kämpar för att hålla mig till, kan du säga annat? Trippar jag på tå, tycker du (kanske det ibland, kritisera mig gärna för inkonsekvens. Hellre sådan kritik än sådan här)?
/ J


Vad jag vill komma till är nog att man inte bör skriva några uppsatser om aspisar. Våra indiviuella situationer är ofta beklagliga men man förvärrar problemen eller cementerar dem om man beklagar oss alla över hur vi är skapta. JAG ÄR PERFEKT! Avvikande men perfekt. Hoppas innerligt att du är och i så fall anser dig vara detsamma.

Jag vet att din syster menar väl men, tyvärr, inte tillräckligt eller ens i första hand väl, oavsett om hon inser det själv eller ej. Hon borde ha skrivit om något annat - hon offrade oss för lätta poäng. Jag har förstört min utbildning för att jag vägrar göra detsamma. Ingen misskund från mig.


Detta tycker jag handlar om dina känslor och åsikter, men varför måste andra, som har andra känslor och åsikter, rätta sig efter det? Det är fel att förespråka censur, för att man själv inte gillar informationen/åsikterna.

Att skriva om aspergare utan problem känns överflödigt. De har förstås ingen diagnos, eftersom de inte upplevt några problem. Andra kanske har upplevt problem med dem, men inte så starka så att de tvingats iväg på utredning. Alltså har dessa aspergare ingen anledning att känna sig förtalade el kränkta.

Alla vi som fått diagnos har inte fungerat tillräckligt bra i NT-samhället. Detta är ett faktum. Vi accepteras t ex inte i arbetslivet el har stora problem där. Eller så har vi upplevt problem i privatlivet med det sociala. Oftast både och. Jag kan bara se fördelar om fler människor får lära sig om aspergare, även om de inte lär sig varenda liten detalj och alla varianter. Då blir det snarare en tjock bok än en uppsats.

Jag tyckte ditt inlägg påminde om alla lättkränkta, som kräver att man ständigt tar hänsyn till dem och deras känslor och inte säger si utan så, inte använder det uttrycket etc. Tycker jag har upplevt det mycket, både i verkligheten och på internet. Till slut känns det som alla bara "märker ord" och det är säkrast att hålla tyst. Jag vill protestera: "Dina känslor hit och dit, men jag är mer intresserad av fakta" el "Dina känslor, men mina då?"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46221
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in