Besserwisser?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Besserwisser?

Inläggav treeman » 2012-02-12 17:23:22

Sen jag lärde mig grundläggande socialt samspel, har jag slutat vara aspig besserwisser. Det är bara grymt irriterande och drygt för andra. Anmärka på små detaljer och leta efter minsta fel i vad andra säger och gör. Det är bara drygt enligt mig.

Och Folk som verkligen på fullt allvar tror de vet allt lider av vanföreställning.

För övrigt så anser jag att Kartago borde förstöras och innevånarna slaktas. Tror det redan gjorts men jag är inte säker. Förb..ade. Cato... *rap*
Senast redigerad av treeman 2012-02-12 17:27:08, redigerad totalt 5 gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Besserwisser?

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-12 17:25:37

Uttrycket besserwisser betyder för mig inte en person som rättar faktafel som är viktiga för diskussionen utan snarare personer som i alldeles för stor utsträckning rackar ned på oviktiga detaljer och därför är allmänt störande.

Jag har själv sådana tendenser, speciellt när det gäller skriftlig kommunikation, att hänga upp mig på småfel som egentligen är irrelevanta istället för att se till helheten. Jag tycker det låter som ett Aspergerdrag.

Besserwisseri går an i små doser men stör då det blir för mycket.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Besserwisser?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 17:35:52

treeman skrev:Och Folk som verkligen på fullt allvar tror de vet allt lider av vanföreställning.

Jag rättar människor men endast om jag vet att jag har rätt. Jag skulle aldrig ge mig på och rätta i en diskussion om tex isbjörnar om jag inte vet något om isbjörnar. Diskuteras något som jag vet mycket om så kommer jag att rätta faktafelen för att sprida lite kunskap.
Men jag är ändå lite av en besserwisser.

Nickar instämmande till alla inlägg alien gjort i tråden hittills.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Besserwisser?

Inläggav Red and green » 2012-02-12 17:36:36

Alien skrev:Du har alltså ingen önskan att få veta fakta? Du anser dig fullkomlig och ingen kan lära dig något? Är inte det också en besserwisserattityd?


Det där är din tolkning och bevisar enbart att du e ut o cyklar om du tror du vet alltid bäst.

Kom tillbaka till jorden.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Besserwisser?

Inläggav wuwei » 2012-02-12 17:54:59

Besserwisser


Jag älskar att ha rätt,
det är ingen hemlighet.
Det är ett väldigt tydligt drag
i min personlighet.

Jag har aldrig fel,
på sin höjd kan jag ha tagit miste,
för då kan jag alltid låtsas
som om jag redan visste.


Besserwisser
Jaa! Jag har rätt!
Där ser du,
där ser du!
Jaa! Jag har rätt!
Vad var det jag sa?
Det bara halkar ut
helt utan kompromisser.
Men det är ju sån jag är:
en härlig besserwisser.


Jag borde få betalt
för jag är en uppslagsbok.
Det står så väldigt klart att jag
är helt otroligt klok.

Det jag inte kan
det är ändå inte värt att kunna,
så ta och fråga mig direkt
gå inte där och grunna.


Besserwisser
Jaa! Jag har rätt!
Där ser du,
där ser du!
Jaa! Jag har rätt!
Vad var det jag sa?
Det bara halkar ut
helt utan kompromisser.
Men det är ju sån jag är:
en härlig besserwisser.


”Du som vet allt”,
det är det som alla säger
”Du som kan allt
och känner till så många grejer”


Besserwisser
Jaa! Jag har rätt!
Där ser du,
där ser du!
Jaa! Jag har rätt!
Vad var det jag sa?
Det bara halkar ut
helt utan kompromisser.
Men det är ju sån jag är:
en härlig besserwisser.


En härlig besserwisser,
en ärlig besserwisser,
rent förfärlig besserwisser.

;)
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Besserwisser?

Inläggav Red and green » 2012-02-12 18:00:50

Alien skrev:När jag rättar någon är det inte för att få bekräftelse (jag vet ju redan att jag är bäst :P ) utan för att upplysa någon.

Jag undrar om det är din AS som klickar igång, jag skulle snarare kalla det narcissism. Dvs den vanliga narcissism som alla har (inte just personlighetsstörnngen).


Här mera bevis .....

Undrar vems narcissism lyser igenom här....

Du verkar att ha tagit personligen mina åsikter?
Är det på grund av att jag har träffat Akilleshäl?
Hur som helst så bör du inte ta det personligen, njaaaa om inte i utvecklingssyfte.

Jag står inte ut besserwisser, det är vad jag står för i vått och torrt och det kan inte du ändra. Jag har lika stor rätt att ha den åsikten som du har rätt att vara besserwisser. Jag försöker inte ändra på dig, det handlar inte om det.
Jag bara står inte ut besserwisser, men besserwisser får finnas men dom finns inte bland människor som jag umgås med. Vi passar inte ihop. Jag upplever besserwisser som torr, utan sinne för humör och urtråkiga. Det lättar inte stämningen att ha besserwisser i närheten.
Menar inte att beskrivningen passar i dig (som jag nämnde så är inte detta personligen för dig), men den passar i de besserwisser personer som jag har tyvärr haft att göra med. Betoning på ordet "haft".

Däremot tror jag att innerst inne vill besserwisser människan väl, men det är bara dömt att bli fel.

Och ja, jag tror att det har med trygghetskänslan att göra.

Besserwisser har också svårt att ta kritik. Måste alltid ha rätt och det är just därför det är så jobbigt.

Som sagt inget personligt påhopp, allmänna funderingar.

No hard feelings från min sida :!: :-)Happy

Fortsätt att vara dig själv !

Och nej jag tänker inte fortsätta o tjata om detta i all evighet.

Ha en bra dag :!:
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Besserwisser?

Inläggav Iridia » 2012-02-12 18:06:46

Jag gillar inte att ha rätt utom när jag faktiskt har rätt. Och då är det inte för att just jag har rätt utan för att jag är mån om att saker blir rätt. Om någon annan har rätt så blir jag lika glad, huvudsaken det blir rätt till slut och inkorrekta fakta korrigerade. Har någon sorts mental allergi mot faktafel.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Besserwisser?

Inläggav Zombie » 2012-02-12 18:13:07

Om vi vänder på det då. Det finns en kultur som säger att det är fult att upplysa, ifall man nu råkar veta och veta att man vet, även om folk får gå kvar med felaktiga föreställningar som kommer att ställa till det för andra de har att göra med, eller det blir omöjligt att föra en vettig diskussion med samma personer som själva inte tvekar att kläcka ur sig väldigt känslostarka åsikter – men grundade på okunnighet. Sådana människor brukar inte heller kunna föreställa sig några goda motiv hos den som vill upplysa eller diskutera på grundval av kunskap – det brukar vara "glänsa", "förtrycka" och "kompensera dåligt självförtroende" för hela slanten. Vem är besserwisser där?

För mig tog det ett tag att lära sig att det fanns sådana människor. Mitt utgångsläge var att alla människor naturligtvis var lika nyfikna som jag och uppskattade varje chans att lära sig hantera världen litet bättre – och det även om det kunde ta emot i början (till exempel för att man inte hade självkänsla att tåla en rättelse förrän man hade fått smälta den – men väl då). Tror inte det är helt ovanligt bland aspergare?

Sedan blir det väl inte bättre om man som aspergare har ett sätt som inte går hem hos folk, så att man kan få skevheter i sin bild av vad folk faktiskt tål. Men nog tror jag det här problemet finns oberoende av det.

Så allt hänger på vad man menar med "besserwisser". Med mera.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-12 18:16:29, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Besserwisser?

Inläggav Björne » 2012-02-12 18:15:28

Det är inte mitt jävla fel att folk har fel hela tiden. De får väl lära sig att inte ljuga och uttala sig om saker de inte har någon aning. Säger någon att Kinesiska muren är det enda byggnasverk som syns från månen borde personen bli glad av att bli upplyst om att den inte gör det än att ta det som en personlig förolämpning. Besserwisser betyder "vet bättre" och i min värld kan det aldrig någonsin bli negativt att veta bättre.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Besserwisser?

Inläggav barracuber » 2012-02-12 18:16:17

Iridia skrev:Jag gillar inte att ha rätt utom när jag faktiskt har rätt. Och då är det inte för att just jag har rätt utan för att jag är mån om att saker blir rätt. Om någon annan har rätt så blir jag lika glad, huvudsaken det blir rätt till slut och inkorrekta fakta korrigerade. Har någon sorts mental allergi mot faktafel.


Känner igen det, är likadan själv.

Något som är jobbigt är folk som hela tiden måste ha rätt till varje pris i rent prestigesyfte, sån är inte jag. Eller folk som alltid ska ta över och bestämma för hela gruppen utan diskussion. De kan säga "vi gör så här nu..." utan att lyssna in ifall alla håller med eller ens tycka det är viktigt att ingen känner sig överkörd. De är ofta väldigt rastlösa och rädda för att diskussionen ska bli lång och komplicerad vilket de upplever som otroligt stressande.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Besserwisser?

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-12 18:53:49

Red and green skrev:...utan sinne för humör...


Det heter "sinne för humor".
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Besserwisser?

Inläggav Iridia » 2012-02-12 20:22:14

Sammelsurium skrev:
Red and green skrev:...utan sinne för humör...

Det heter "sinne för humor".

Komiskt i just den här tråden. Jag tror det var precis den sortens besserwissrande som Red and green var allergisk mot. Har också fått intrycket (p g a meningsbyggnad mm) av engelska som ursprungligt modersmål?

Björne skrev:Det är inte mitt jävla fel att folk har fel hela tiden. De får väl lära sig att inte ljuga och uttala sig om saker de inte har någon aning. Säger någon att Kinesiska muren är det enda byggnasverk som syns från månen borde personen bli glad av att bli upplyst om att den inte gör det än att ta det som en personlig förolämpning. Besserwisser betyder "vet bättre" och i min värld kan det aldrig någonsin bli negativt att veta bättre.

Underbart! Måste jag nästan få citera.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Besserwisser?

Inläggav lasseivägen » 2012-02-12 21:38:42

Jag tycker det beror väldigt mycket på situationen, om man skall vara eßervißer eller inte.
Hade för många år sedan en kolega som hade sett ett program om schizofreni.
Han berättade ingående och målande om hur besvärligt mannen med cifonje hade det.
Jag såg ingen anledning att rätta honom, eftersom jag troligen bara hade fått honom att sluta sin berättelse. Förmodligen var det ingen mer än jag som märkte felsägningen, så det hade bara stört.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Besserwisser?

Inläggav Carla1 » 2012-02-13 0:25:29

Corpse Bride skrev:Men det kan även vara ett bra sätt att lära sig saker på när folk tillrättavisar en. Jag upptäckte att jag sa ett ord väldigt fel pga att jag fick en kommentar om att det var fel. Jag blev GLAD för att jag lärde mig något nytt, samtidigt skämdes jag över hur många gånger jag sagt fel tidigare men var glad över att jag då visste vad som var rätt.



Håller med! Det är ju jättedumt om man går och säger fel hela tiden, mycket dummare än att bli tillrättavisad.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Besserwisser?

Inläggav Iridia » 2012-02-13 0:36:58

lasseivägen skrev:Hade för många år sedan en kolega som hade sett ett program om schizofreni.
Han berättade ingående och målande om hur besvärligt mannen med cifonje hade det.

:lol:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Besserwisser?

Inläggav Alien » 2012-02-13 1:01:18

Björne skrev:Det är inte mitt jävla fel att folk har fel hela tiden. De får väl lära sig att inte ljuga och uttala sig om saker de inte har någon aning. Säger någon att Kinesiska muren är det enda byggnasverk som syns från månen borde personen bli glad av att bli upplyst om att den inte gör det än att ta det som en personlig förolämpning. Besserwisser betyder "vet bättre" och i min värld kan det aldrig någonsin bli negativt att veta bättre.


Håller med! Att hata besserwissrar tycker jag är synnerligen ointellektuellt, "kom inte här och lär oss något vi inte bett om!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Besserwisser?

Inläggav Alien » 2012-02-13 1:11:53

Red and green skrev:
kullan skrev:Ta tex. det som förekommer på forumet. Man gör ett inlägg i en ämnestråd och sen råkar ett stavfel smyga sig in. Då är det intressantare att diskutera stavfelet än vad som egentligen sas i inlägget. det är ond besserwisserattityd. det får mig att gå upp i taket av ilska. :-)Raging


Det kanske är en flykt?
När man hakar sig på stavfel då slipper man se hela bilden?

Kan det kopplas till flyktförsök från verkligheten :?:

Bara tänker...



Och du har givetvis fel, men du bryr dig ju inte om vad som är rätt el fel, tolkar jag det, utan du vill tänka som du vill, vare sig det är rätt el fel? Eftersom ni inte gillar besserwissrar så måste de vara onda människor el fly från något. Logiken är glasklar. :P

Hursomhelst är det ingen flykt. En del oss kan inte låta bli att uppmärksamma stavfel och grammatiska fel för att inte tala om rena faktafel.

Inte för att vi alltid kommenterar det. Men jag ser det, var så säker. Och är det många fel kan det göra att man tappar intresset för att kommentera huvudfrågan el öht läsa vad h-n skriver, det blir för jobbigt att läsa.

F ö så ser jag den välkända jantelagen i hatet mot besserwissrar. "Du ska inte tro att du är nåt, du ska inte tro att du har nåt att lära oss".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Besserwisser?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-13 1:40:16

Jag tänker aldrig följa jantelagen. Är jag duktig på något visar jag det. Jag är jag och jag är inte som alla andra, jag har försökt och det är bara uttröttande. Jag tänker fortsätta vara den där jobbiga tjejen som inte vet när det är dags att vara tyst tills någon/något med flit(?) har ihjäl mig. Tycker att jantelagen borde brytas ner men det är svårt när att försöker vara "lagom". Besserwissrar borde hyllas för att de ser till att sådant som faktafel och grammatik-fel inte sprids.

Tänk om ingen tillrättavisat en när man var liten. Då hade alla ätit mat från marken, trott att månen var en ost och sagt att de "skärde" sig.
Skulle det vara bättre så?
Jag säger nej det tror jag inte.
Björne skrev:Det är inte mitt jävla fel att folk har fel hela tiden. De får väl lära sig att inte ljuga och uttala sig om saker de inte har någon aning. Säger någon att Kinesiska muren är det enda byggnasverk som syns från månen borde personen bli glad av att bli upplyst om att den inte gör det än att ta det som en personlig förolämpning. Besserwisser betyder "vet bättre" och i min värld kan det aldrig någonsin bli negativt att veta bättre.

+1 :-)049
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Besserwisser?

Inläggav Zombie » 2012-02-13 1:44:19

Corpse Bride skrev:Tänk om ingen tillrättavisat en när man var liten. Då hade alla [...] sagt att de "skärde" sig.

Ändå hjälper det blott styckevis och delt. Att säga att vi "skar" oss var lika horribelt en gång. Språkutveckling = orättade språkfel. (Förenklat men dock.) :P
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Besserwisser?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-13 2:46:52

Zombie skrev:Ändå hjälper det blott styckevis och delt. Att säga att vi "skar" oss var lika horribelt en gång. Språkutveckling = orättade språkfel. (Förenklat men dock.)

Tänkte inte på det men tack för synpunkten.
Tror jag blev besserwissrad om man kan kalla det det :-)Happy
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Besserwisser?

Inläggav Zombie » 2012-02-13 2:59:57

Hehe. *gnuggar händerna som bara en elak besserwisser kan*
Kunde inte motstå frestelsen att kritisera ett försvar för besserwisseri genom att besserwissra. ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Besserwisser?

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-13 10:43:00

Iridia skrev:Komiskt i just den här tråden.


Ja, det var alltså menat som ett skämt och kanske ett exempel på vad jag menade med besserwisseri i inlägget innan.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Besserwisser?

Inläggav Ugglan » 2012-02-13 11:40:04

Alien skrev:Ja, och det skäms jag inte för
Ja, andra tycker tyvärr det
Ja, men jag försöker hålla tyst
Nej
Ibland kan jag inte låta bli


Ja detta vore ett kul test!

Håller med om det som skrivs till försvar för oss besserwissrar. Forum som inte har besserwissrar i någon större utsträckning (verkar det iaf som) som FB som jag fått träff på ibland vid sökning, tycker jag är förfärliga. Både avsaknaden av besserwissrar och den flamsiga nivån stör jag mig på. Kul det där med kinesiska muren. Antecknat. Och mycket annat också. :D
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Besserwisser?

Inläggav kullan » 2012-02-13 11:46:56

Varför ska man hålla på och lägga en massa kunskap i knät på en mottagare inte bett om det? Bara för att jag råkar veta något mer i ett ämne än vad någon annan gör så ger det inte mig rätten att knäppa den personen på näsan och säga:

" Nu heter det blabla och det gör man när man blabla". Det är inte mig rätt att göra så. Däremot vid en direkt frågeställning kan jag ge den info jag har. Då är man hjälpsam.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in